Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw setje wielen - Forum Wereldfietser

Nieuw setje wielen

Aangezien na 35000km de velgen toch serieuze slijtage vertoond, 3 spaakbreuken heb gehad de afgelopen 6 maanden, de nippels broos zijn geworden en hij niet meer lekker rijdt (gevoel van zwabberen) ben ik op zoek naar een nieuw setje wielen.

Echter kom ik maar niet uit, op Rose bieden ze trekking wielen aan, bv de mavic A319 velg met XT naafdynamo voor maar een kleine 200euro. Echter als ik dan verder ga zoeken naar echte onverwoestbare wielen kom ik uit op Rigida sputnik velgen CSS maar dan zit je al gauw op 700euro.

Vraag: Wie kan mij een goed advies geven over een nieuw setje wielen voor mijn Koga miyata randonneur? Kan je met een gerust hart wielen bij Rose kopen of moet je echt een handgespaakte dure wielen?

Gebruik is 80% on road, 20% off road (gravel). Dit jaar moeten ze me helpen om 3 weken door Alaska te fietsen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Brian
Er zijn ook handgespaakte niet al te dure wielen. Niet goed gespaakte wielen lijkt me voor drie weken alaska geen optie, ongeacht de prijs. Het is eigelijk nooit een optie.
Ik zou voor die toch al best op leeftijd zijnde fiets bijvoorbeeld een miet te duur setje wielen laten maken bij een goede zaak als [reclame]bike4travel, bv http://www.bike4travel.nl/index.php?cPa ... af1cb9c9d0. [/reclame] Dat kost je de kop niet.

Je naven kun je opnieuw gebruiken, maar alleen als ze helemaal slijtagevrij zijn. Openmaken dus.

CSS velgen lijkt me te veel geïnvesteerd voor zo'n - met alle respect 35000 km - oude fiets, tenzij je de wielen mee wilt nemen naar een volgende fiets.

Dat gevoel van zwabberen zou ik toch maar eens goed onderzoeken, want als dat van slappe wielen moet komen moeten de spaken toch wel erg slap staan. Als je pech hebt zit er een scheur in je frame.

Leon
Ik kom uit op +/- €200 voor een betrouwbare heavy duty wielset:

- 2x Rigida Sputnik's (gewone) / exal sp19
- 80x dt swiss champion 2.0/1.8 + messing spaaknippels
- 1x LX naafdynamo vóór; 32 of 36-spaaks
- 1x shimano lx achternaaf achter; 36-spaaks
- 2x velglint

Die CSS uitvoering is inderdaad wat duurder maar dan nog kom ik niet op €700 uit:
- Rigida Sputnik CSS (+€140)
- SON28neu naafdynamo (+€150)

Ik zou niet die mavic velg pakken bij rose (mavic heeft niet zo'n beste naam), dan liever die SARI T-19R (exal SP19 kloon) of als het lichter moet die DT Swiss TK540. Bouwkwaliteit van rose-wielen is overigens matig.
Het belangrijkste onderdeel van een wiel is de wielbouwer. Mijn wielen komen van m-gineering. Die wielen zijn heel goed en ook betaalbaar. Er zijn nog wel een paar goede wielbouwers.
Wim
noorwegen schreef: Echter als ik dan verder ga zoeken naar echte onverwoestbare wielen kom ik uit op Rigida sputnik velgen CSS maar dan zit je al gauw op 700euro.
eeen css uitvoering is ca 50E duurder dan een standaard velg. Komen er nog css remblokken bij, maar dat is ook te overzien
Ik heb laatst bij m-gineering een wielset besteld met gewone Rigida Sputnik naven, inderdaad voor ongeveer 200 euro en ze voelen erg goed en stevig. Hopelijk blijven ze het erg lang doen :)