Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp gezocht: vervangen tandwielen voor en achter - Forum Wereldfietser

Hulp gezocht: vervangen tandwielen voor en achter

Hallo, ik bezit een Santos Travelmaster 2.6 en wil graag leren hoe ik daarvan de voor- en achtertandwielen kan vervangen. Ik ben wel handig, maar niet op fietsgebied. Ik heb daarom twee vragen:

- waar kan ik het beste (originele) onderdelen voor mijn fiets bestellen?
- wie wil mij leren hoe ik deze voor- en tandwielen kan vervangen?

Ik woon in Tilburg. Maar ben uiteraard bereid om langs te komen (fietsen).
Alvast bedankt voor jullie reacties/ tips.

met vriendelijke groet,
Niels
nielsvhal schreef:Hallo, ik bezit een Santos Travelmaster 2.6 en wil graag leren hoe ik daarvan de voor- en achtertandwielen kan vervangen. Ik ben wel handig, maar niet op fietsgebied. Ik heb daarom twee vragen:

- waar kan ik het beste (originele) onderdelen voor mijn fiets bestellen?
- wie wil mij leren hoe ik deze voor- en tandwielen kan vervangen?

Ik woon in Tilburg. Maar ben uiteraard bereid om langs te komen (fietsen).
Alvast bedankt voor jullie reacties/ tips.

met vriendelijke groet,
Niels
Ik vind deze site altijd handig: http://www.parktool.com/blog/repair-help

Daar zie je ook welke gereedschappen je nodig hebt. Het is geen rakettechnologie, en leuk om te doen. Goedkope, maar goede, onderdelen vind je bijvoorbeeld op www.bike-components.de.
Het is geen van beide moeilijk. Voor is wel een beetje meer gepiel. Meestal is het gelukkig alleen nodig de achtertandwielen te vervangen en dat is heel simpel. Zie de vele filmpjes op het web. Shimano cassettes en een ketting kun je overal kopen. Een Santos is gewoon hetzelfde als alle andere fietsen met een derailleur en originele onderdelen bestaan dus niet. Mijn tip: doe de eerstvolgende keer dat er plaats is mee met de fietsreparatiecursus voor beginners van de wereldfietser. Op het beginnersweekend van de Wereldfietsers laten we dit ook zien.
Wim
Om het nog duidelijker te maken: op youtube staan talloze filmpjes die alles zeer duidelijk weergeven.
Dank voor jullie info. Heb je toevallig een zoekterm voor me?
Beetje spam. Das toch zeker wel toegestaan hè.. :roll:

Op joetroep.com is vast ook wel het eea te vinden, zeker als het gaat om de vids van parktool :idea:

Benodigdheden:

* kettingzweep
* gereedschap om de sluitring van je cassette los- dan wel vast te draaien
* setje inbussleutels maar maatje 6 volstaat (voor de kettingbladen) en
* een zg. 'kettingbladsleutel(tje) kan handig zijn om te voorkomen dat 't 'moertje'
meedraait

Mijn tip: gewoon doen!
We hebben het hier niet over het vlechten / richten van een (achter)wiel..
grundig schreef:Beetje spam. Das toch zeker wel toegestaan hè.. :roll:

Op joetroep.com is vast ook wel het eea te vinden, zeker als het gaat om de vids van parktool :idea:

Benodigdheden:

* kettingzweep
* gereedschap om de sluitring van je cassette los- dan wel vast te draaien
* setje inbussleutels maar maatje 6 volstaat (voor de kettingbladen) en
* een zg. 'kettingbladsleutel(tje) kan handig zijn om te voorkomen dat 't 'moertje'
meedraait
en vermoedelijk een cranktrekker (vierkant asje,octalink) of een nylon hamer (horrortech2), want het kleinste blad past niet over de spider!
Kijk wel eerst even naar je crankboutjes voor je aan de gang gaat, want soms zitten ze vast met Torx-boutjes (jeweetwel, zo'n stervormige).
en vermoedelijk een cranktrekker
idd vergeten.. :oops:

Maar wanneer we dan toch de handel kompleet maken vergeet dan ook niet om een goede kettingpons aan te schaffen omdat nieuwe kettingen voornamelijk in standaard lengtes komen en je soms zo'n ding wilt
kunnen inkorten. .


Afbeelding

Dit is er een van Icetoolz. Uitstekend voor gebruik thuis


Daarbij, als je de aanfrijflijn vervangt hoort daar uiteraard de ketting bij..
Voordat je verzuipt in alle 'mogelijke scenario's': kijk eerst eens kritisch of je de bladen vóór uberhaupt wel moet vervangen (en welke, meestal slijt de middelste het hardst), meestal is casette+ketting vervangen voldoende, dan heb je nodig:

Materiaal:
- nieuwe ketting
deze moet overéén komen met het aantal tandwielen achter, bijv. 9-speed
- nieuwe casette
tel het aantal tanden op je kleinste en grootste tandwiel v/d huidige casette zodat je het bereik (voorbeeld: 11-32) weet en dus weet welke casette je nodig hebt, ook de casette moet overeenkomen met het aantal tandwielen achter (bijv 9-speed)

Gereedschap:
- kettingpons
- kettingzweep
- sluitring verwijderaar voor de casete (kan middels adapter + bahco óf een verwijderaar waar gelijk al een handvat aan vast zit)

- ketting losponsen en verwijderen
- kettingzweep op de casette zetten
- casette sluitring verwijderen
- casette eraf halen, nieuwe casette erop zetten, sluitring vastdraaien
- ketting even lang maken als de vorige ketting
- ketting juist door de derailleur halen
- ketting dichtponsen (shimano) of vastmaken mbv quicklink schakel
@ Mattie,

Scroll je wel es voor je reageert.. :wink:
Dank voor alle tips. Voor jullie lijkt het allemaal gesneden koek, ik zal me er in gaan verdiepen. Maar ik wilde juist leren hoe ik dit soort dingen zelf kan doen. Dus ik zal eens via youtube gaan zoeken. Maar goed, jullie zeggen dat het niet uitmaakt welke onderdelen je er op zet. Eigenwijs als ik ben: is dat echt zo? Ik wil graag gewoon weer origineel spul er op. Heeft iemand een link waar ik dat voor deze fiets kan kopen?

Als iemand de moeite wil nemen om mij de direct link te sturen, dan heel graag.
Nogmaals dank voor jullie meedenk-werk.

Groet,
Niels
nielsvhal schreef:Dank voor alle tips. Voor jullie lijkt het allemaal gesneden koek, ik zal me er in gaan verdiepen. Maar ik wilde juist leren hoe ik dit soort dingen zelf kan doen. Dus ik zal eens via youtube gaan zoeken. Maar goed, jullie zeggen dat het niet uitmaakt welke onderdelen je er op zet. Eigenwijs als ik ben: is dat echt zo? Ik wil graag gewoon weer origineel spul er op. Heeft iemand een link waar ik dat voor deze fiets kan kopen?

Als iemand de moeite wil nemen om mij de direct link te sturen, dan heel graag.
Nogmaals dank voor jullie meedenk-werk.

Groet,
Niels
Als jij origineel spul wilt, kan dat. Maar dan moet jij wel even posten wat er nu op zit... ik gok op iets van Shimano, waarschijnlijk Deore of LX. En dat kun je prima kopen bij de webshop die ik in mijn eerdere reactie al gepost heb.
hier een directe link voor een Deore setje

En verder is bij Bike-components alles inderdaad stukken goedkoper.

Je kunt ook nog even op Marktplaats rondstruinen, daar heb ik laatst voor een nette prijs nieuwe cassettes en andere fietsonderdelen op de kop getikt, zoals bijvoorbeeld hier:
http://link.marktplaats.nl/650744254
Santos monteert geen Santos onderdelen maar Shimano, net als ieder ander. Dus anders dan bij een auto is origineel een onbruikbaar begrip.
Dus:
1 bekijk of de voortandwielen wel echt versleten zijn.
2 bedenk of dit de gelegenheid is om eventueel een lichter verzet te monteren door een cassette te nemen met meer tandjes, of een kleinste voortandwiel met minder tandjes.
Wim
Ik heb Deore XT er op zitten. Net gecheckt. Ik ga even op jullie links kijken.
Perfecte fiets overigens, waar ik over medio mei weer eens opklim voor een tocht richting Zuid-Frankrijk met een vriend van me. Effe het hoofd weer leeg maken :)
grundig schreef:Op joetroep.com is vast ook wel het eea te vinden, zeker als het gaat om de vids van parktool :idea:
Joetroep.com brengt mij evenwel nergens naar toe... :roll: Wellicht is de site down?
Robertjan schreef:
grundig schreef:Op joetroep.com is vast ook wel het eea te vinden, zeker als het gaat om de vids van parktool :idea:
Joetroep.com brengt mij evenwel nergens naar toe... :roll: Wellicht is de site down?
Vrij vertaald.. YouTube...
Wim schreef:Santos monteert geen Santos onderdelen maar Shimano, net als ieder ander. Dus anders dan bij een auto is origineel een onbruikbaar begrip.
Dus:
1 bekijk of de voortandwielen wel echt versleten zijn.
2 bedenk of dit de gelegenheid is om eventueel een lichter verzet te monteren door een cassette te nemen met meer tandjes, of een kleinste voortandwiel met minder tandjes.
Wim
Dat is net niet helemaal waar: Santos maakt ook eigen kettingbladen, net zoals dat hun naam staat op hun balhoofdlagers. Die kettingbladen schijnen harder te zijn.
Als iemand de moeite wil nemen om mij de direct link te sturen, dan heel graag.
Volgens mij zijn er inmiddels genoeg directe links voorbij gekomen. Als je daar niets mee kunt is het wellicht verstandiger je fiets naar de fietsenmaker te brengen.. :idea:


grundig