Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Wedergeboorte van een Fiets - Forum Wereldfietser

De Wedergeboorte van een Fiets

Beste Forummers,

Hierbij mijn verslag van de wedergeboorte van een fiets. Ik kreeg het frame, nog ingebouwd in een fiets. Das was een behoorlijk geleefde Koga Miyata WorldTraveller. Het serienummer doet vermoeden dat de fiets uit 1993-1994 komt. Ik kreeg hem zoals op de eerste foto. Beschadigde lak, versleten tandwielen en nogal vies. Op zoek naar onderdelen ruwweg uit de goede periode, kreeg ik van forumlid snowfreakyvon een mooie set remgrepen en een XT achterderailleur uit die tijd. Zij vroeg me om er nog eens een fotootje van op te sturen. Maar wellicht vindt de rest van het forum het ook wel leuk om te zien hoe een afgeschreven fiets nieuw leven wordt ingeblazen.

Afbeelding

Als illustratie deze foto, van het volledig doorgesleten achterwiel.

Afbeelding

Als eerste werd de fiets volledig gedemonteerd. Op deze foto zitten de balhoofdcups nog op hun plaats. Die heb ik verwijderd met een "zelfgemaakte" balhoofduitdrijver, die bestond uit een stalen buis waar ik in de kopse kant een kruis heb gezaagd, die een beetje heb uitgebogen en waar ik flink op heb getimmerd om het balhoofd eruit te krijgen.

Afbeelding

Daarna mocht hij naar de spuiter, of eigenlijk de peodercoater. Gedaan door Van Rijn Moffel en Coatingbedrijf in Utrecht. De kleur is nogal geel, RAL 1018. De bagagedrager was ook niet meer om aan te zien, dus die heb ik er ook bij afgegeven.

Afbeelding

Dat heeft de coater netjes gedaan. Hij heeft twee lagen gedaan. Wel jammer dat hij pas voor de tweede laag de remnokken afplakte. Er moet dus nog wat gekrabd en geschuurd worden. Bij de rechtervoornok op deze foto ben ik daar al aan begonnen.

Afbeelding

Als nieuw balhoofd vond ik een StrongLight A9 met naaldlagers bij mijn favoriete fietsenboer. Er ligt blijkbaar nog weleens wat in een magazijn. Monteren ging met een draadeind en grote ringen. Dat ging verbazend goed.

Afbeelding

Bij dezelfde fietsenboer vond ik een Nitto Moustache Bar (Voor een tientje!). Ik vind het een erg mooi stuurtje, maar ik vraag me af of het een lekker stuur is op vakantie. Er is vrijwel geen recht stuk haaks op de zadelpen. ik zit erover te denken om een Nitto Randonneur of Noodle Bar te zoeken, of anders een VeloOrange Chris's Rando Bar. Die vind ik ook wel mooi. Ik zou er alleen wel graag een keertje één in mijn handen hebben, om te kijken hoe breed zo'n ding is en hoe het in de hand ligt. Misschien fiets ik binnenkort eens langs Wageningen, daar schijnen ze verkocht te worden.

Afbeelding

Ik wil graag houten spatbordjes. Dat lijkt me wel sjiek. Bovendien zijn spatborden vrij duur. 40 euro, geen probleem. Dat moet beter kunnen. Op 't web zegt men dat het een goed idee is om dunne lagen triplex (vliegtuigtriplex) op elkaar te lijmen terwijl je ze in de goede vorm klemt. Dat dunne triplex is moeilijk te vinden. Bij de Gamma verkopen ze niks dunner dan 3.6 mm en de Jongeneel, een grote houthandel hier in Utrecht, heeft ook niks dunners dan 3.4 mm. Kunnen ze wel bestellen, maar dan moet je het vervoer per pallet betalen en dat begint bij 80 euro. Bij de Bouwmaat (achter iemand aan gesneakt met een pasje, anders mag je niet naar binnen) hadden ze een plaat liggen waar eigenlijk niemand van wist wat het was. Waarschijnlijk een beschermplaat voor boven op het pallet. "Neem maar mee, we smijtem hem toch weg." Dikte 1.8 mm, dus dat is aardig. Niet erg mooi hout, maar je moet wat. Dat heb ik in dunne stroken gezaagd en met veel lijm met een spanband over een fietswiel gespannen.

Afbeelding

Na een paar uur had ik dit resultaat. Niet slecht, al zeg ik het zelf. Ze moeten nog wel mooi in vorm, met een beetje ronde uiteinden en flink in de lak, want anders houden ze het niet lang, vrees ik.

Het crankstel is een Deore, uit begin jaren negentig, 48,38,28.

Afbeelding

Om ze vast te maken had de fietsenmaker van die mooie stangetjes, en boutjes met een gaatje dwars erin om die stangetjes van te houden, maar geen beugeltjes. Bij de Gamma kocht ik een aluminium strip van 1 cm bij 2 mm om op maat te zagen, buigen en gaatjes te boren op strategische plekken. Ik denk dat ik het hout bevestig met popnagels, maar daar moet ik nog even over nadenken.

Afbeelding

Niet onbelangrijk: De wielen. Velgen en spaken kocht ik bij Rose. De naafjes zijn gebruikte RX100 naven. 7 Speed. Omdat het frame een 130 mm spacing heeft voor de achternaaf zou er een 8,9,10 race-achternaaf in kunnen, maar ik denk dat dan de ketting op het kleinste kransje wel heel dicht bij het frame komt. Da's zonde van de nieuwe lak. Dus heb ik de (126 mm) RX100 naaf verbreed naar 130 mm en ga ik er 8 van de 9 tandwielen van een 9-speed cassette in zetten. Door de naaf te verbreden wordt hij ook wat minder paraplu. Eigenlijk kom je dan precies uit bij een 7-speed mtb-naaf, zoals die er ook in zat.

Afbeelding

Het voorwiel is inmiddels af. Aan het achterwiel moet ik nog beginnen. Spaken zijn DT Competition (2.0 - 1.8 - 2.0) voor het voorwiel en de linkerkant van het achterwiel. Voor de cassettekant heb ik DT Alpine III (2.3 - 1.8 - 2.0) spaken gekocht. Dat schijnt stevig te zijn en voor die paar euro's hoef je het niet te laten.

Afbeelding

Als zadel wil ik graag een zwart leren zadel. Brooks zou kunnen, maar als je je er dan een beetje in verdiept blijken dat ineens niet meer zulke hele mooie te zijn. Die Gilles Berthouds zijn veel mooier, zoals ik ze van de week zag bij de VakantieFietser in Amsterdam. Maar ja, die kosten ook wel een boel. Mijn fiets tot nog toe heeft zo'n 400 euro gekost. Dan is zo'n zadel wel best gortig. Ik moet nog bij mezelf te rade. Als het toch een Brooks wordt moet ik nog kiezen. Ik zou een vrij smal model willen, vanwege de vrij diepe zit, dus de B17 Narrow, de Team Pro of de Swift misschien, al komt die laatse, kwa prijs wel weer aardig in de buurt van een Berthoud. Zijn er nog zadelbouwers die ik over het hoofd zie?

Bij een leren zadel hoort natuurlijk een leren stuurlintje. Bij de lapjesmarkt in Utrecht kocht ik de buitenkant van een kalfje. Mooi zacht leer en vrij soepel. De bedoeling is om zoeiets te maken als de VeloOrange leren stuurdekjes. Ik ben benieuwd of dat wat wordt. Misschien doe ik er nog een gewoon stuurlintje overdwars onder voor een beetje comfort. In het echt is het leer zwart.

Afbeelding

Verder gebruik ik als remmen de Tektro CR720.

Binnekort meer.

Koploper
Mooi verslag en leuk om te zien.
Ben benieuwd hoe het verder gaat...
Ik vind die nitto's rare sturen. Als je ze op een andere plek dan bij de uiteinden pakt, hebben je handen dan niet de neiging om naar buiten te glijden, waar je je dan continu tegen moet verzetten?
Is het heel raar om zo'n stuur ondersteboven te monteren? Of lijkt het dan te veel op een huis-tuin-en-keukenstuur?

Afbeelding

Leon
De bedoeling van die Nitto Snorsturen is om raceremmen in de bochtjes te monteren en daar je handen op kunnen leggen. Alsof het een superplatte racebocht is. Zo:
Afbeelding
(Gestolen plaatje, van http://www.stanford.edu/~dru/moustache.html)

Of dat comfortabel is weet ik nog niet. Ik vind het op één of andere manier een heel mooi stuurtje, maar ik moet toegeven dat het wel een vrij hoog moet-je-mij-eens-kijken gehalte heeft.
Koploper schreef: Ik vind het op één of andere manier een heel mooi stuurtje, maar ik moet toegeven dat het wel een vrij hoog moet-je-mij-eens-kijken gehalte heeft.
Gelukkig heb je ter compensatie een onopvallend kleurtje gekozen :D.
Benieuwd hoe dit draadje afloopt, wordt vast een pracht van een fiets!
Koploper schreef:Zijn er nog zadelbouwers die ik over het hoofd zie?
Selle Italia heeft mogelijk nog interessante zadels in hun Vintage-lijn. Dat zijn replica's van modellen uit de jaren '80 en '90. Aangezien je aangeeft dat de zit op je fiets vrij diep is en je daarom een smal zadel nodig hebt, zijn deze zadels wellicht een interessante optie. Selle Italia heeft ook moderne/nieuwe modellen van leer overigens...

Ps. Heeft de kleur van je fiets iets te maken met je (forum)naam? :wink: :roll:
Fantastisch project en ik ben nu al benieuwd naar je volgende verslag met foto's.

Gr
Koploper schreef:Beste Forummers,

Hierbij mijn verslag van de wedergeboorte van een fiets. Ik kreeg het frame, nog ingebouwd in een fiets. Das was een behoorlijk geleefde Koga Miyata WorldTraveller. Het serienummer doet vermoeden dat de fiets uit 1993-1994 komt. Ik kreeg hem zoals op de eerste foto. Beschadigde lak, versleten tandwielen en nogal vies. Op zoek naar onderdelen ruwweg uit de goede periode, kreeg ik van forumlid snowfreakyvon een mooie set remgrepen en een XT achterderailleur uit die tijd. Zij vroeg me om er nog eens een fotootje van op te sturen. Maar wellicht vindt de rest van het forum het ook wel leuk om te zien hoe een afgeschreven fiets nieuw leven wordt ingeblazen.

heel veel foto's
Koploper
Wat een vet project! Mooi gedetailleerd ook! :)
En hij is af!

Vooral het stuurlintje was veel werk. Om dat rond de stuurbocht te kunnen vastmaken moest het eerst op maat worden gesneden en daarna gaatjes worden gemaakt om het koord doorheen te rijgen. Dat heb ik gedaan met een holpijp van 1 mm en een hamer. Om de .75 cm een gaatje. Veel werk!

Afbeelding

En dat moet je netjes uitmeten natuurlijk.

Afbeelding

Maar ik vind het wel sjiek geworden. Er zitten wel wat kleine hobbeltjes in de binnnenbocht. Dat wordt veroorzaakt door de bocht zelf maar ook doordat de naad van onder naar voren moet worden gedraaid. En dat is precies de kant die hij niet op wil. Eronder zit één laag gewone stuurlint, geplakt op de bovenkant/binnenkant. En veel dubbelzijdig tape.

Afbeelding

Als zadel heb ik een Brooks b17 Narrow imperial genomen. Ik heb er nu een kleine honderd kilometer op gefietst en we zijn nog niet per se vriendjes, maar dat zou nog kunnen komen.

Afbeelding

Spatbordjes heb ik op maat gemaakt en de gaatjes gemaakt voor het vastmaakgarnituur. Daarna 5 keer in de lak gezet.

Afbeelding

Remmen gemonteerd, barend shifetres erop, derailleurs afgesteld, cassette verpersoonlijkt, spatborden gemonteerd, belletje, pedalen en nu is hij af! Als achterdrager heb ik toch een zwarte genomen en niet de originele die ik mee heb laten spuiten in Koplopergeel. Vooral omdat ik dan een bijpassende zwarte voordrager kan monteren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er zitten nu superplusantilekbanden op. Ik wil soepele snelle en ik denk dat het Vittorio Voyager Hypers worden in 32 mm. Verder wil ik voor op vakantie nog een voordrager. Met die lichte bandjes komt het gewicht op ongeveer 13.5 kg.
helemaal te gek!
Een Koga opknapper met een geel als steunkleur en een messing belletje doet me ergens aan denken ;)
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=17241
Michaj schreef:Ik wil soepele snelle en ik denk dat het Vittorio Voyager Hypers worden in 32 mm. Met die lichte bandjes komt het gewicht op ongeveer 13.5 kg.
Overweeg ook Pasela's in die maat of natuurlijk Grand Bois.

Met 30-622 Cypres bandjes kwam ik (incl. pedalen) op ruim een halve kilo minder uit! En ze rollen heerlijk op zo'n fiets.

Sjors
Koploper schreef:[...] Koga Miyata WorldTraveller. Het serienummer doet vermoeden dat de fiets uit 1993-1994 komt.
WorldTraveller 1993.
Koploper schreef:[...] het stuurlintje was veel werk. Om dat rond de stuurbocht te kunnen vastmaken moest het eerst op maat worden gesneden en daarna gaatjes worden gemaakt om het koord doorheen te rijgen. Dat heb ik gedaan met een holpijp van 1 mm en een hamer. Om de .75 cm een gaatje. Veel werk!

Afbeelding

En dat moet je netjes uitmeten natuurlijk.

Afbeelding

Maar ik vind het wel sjiek geworden. Er zitten wel wat kleine hobbeltjes in de binnnenbocht. Dat wordt veroorzaakt door de bocht zelf maar ook doordat de naad van onder naar voren moet worden gedraaid. En dat is precies de kant die hij niet op wil. Eronder zit één laag gewone stuurlint, geplakt op de bovenkant/binnenkant. En veel dubbelzijdig tape.

Afbeelding
Ik speel met de gedachte ook zoiets te doen. Heb je de breedte van het leder gevarieerd al naar gelang er een remkabel onderdoor loopt, of gewoon strakgetrokken? EN kun je eens laten zien hoe e.e.a. er onder de rubbers van de remgrepen uitziet?

.tsooJ
Alien schreef:Ik speel met de gedachte ook zoiets te doen. Heb je de breedte van het leder gevarieerd al naar gelang er een remkabel onderdoor loopt, of gewoon strakgetrokken? EN kun je eens laten zien hoe e.e.a. er onder de rubbers van de remgrepen uitziet?

.tsooJ
Dat varieren van de breedte heb ik een beetje gedaan, dat kan je zien als je goed kijkt op die foto met hamer. De eerste tien centimeter is 3 mm breder. Ik had toen alleen over het hoofd gezien dat er later nog een remjabel voor in de plaats zou komen. Dat bleek geen probleem, dus ik zou het de volgende keer niet weer doen. Ik heb wel eerst een proefstukje gemaakt van een paar centimeter om de breedte te testen.

Interesse in een stukje leer? Ik heb nog 9/10 van een kalfje over.


Afbeelding

(edit: spelfoutje)
Ik wou dat ik zo handig was.
En nieuwsgierig naar totale kosten :D

Ziet er mooi uit. Kun je iets vertellen over de 'zit' en rijgedrag?
wwwillem schreef:Ik wou dat ik zo handig was.
de motivatie is er dus al! Dan hoef je alleen nog maar onhandig te beginnen en vol te houden :wink:
Fausto schreef:En nieuwsgierig naar totale kosten :D
Totale kosten waren 525 euro, met als duurste onderdeel het zadel van een kleine honderd euro. Daar moet bijgezegd worden dat het frame gratis was (poedercoaten 70 euro) met nog een aantal bruikbare onderdelen. Verder heb ik de achterderailleur en de remgrepen gekregen. De meeste onderdelen zijn gebruikte onderdelen, behalve de velgen, spaken, drager, ketting en cassette, stuur, balhoofd en remmen. De bar-end shifters had ik nog liggen.
Fausto schreef:Ziet er mooi uit. Kun je iets vertellen over de 'zit' en rijgedrag?
In de basis is het een Koga-Miyata WorldTraveller. Fietst lekker. Ik heb alleen nog maar met bagage achter gefietst, en dat was prima. Mijn vorige fiets was wat ieler en had nogal last van shimmy. Ik hoop dat deze dat met volle bepakking niet doet. Het frame is bijna een kilo zwaarder en uitgevoerd in oversized maten. Ik hoop dat dat meer stijfheid geeft.
beste Koploper,

ik ben zelf ook houten spatbordjes aan het maken. enig idee waar ik de stalen bevestiging/vastmaakgarnituur kan vinden?

alvast bedankt,

joris
Beste forumleden,

vorig jaar heb ik een Brompton in stukjes gekocht.
En deze winter het eigenzinnige zaakje ineen gestoken.
Ik heb er houten spatborden voor gemaakt in massief essenhout.
Om een lang verhaal kort te maken:
http://fietstoertjes.blogspot.be/2015/0 ... -maar.html
Zie dit topic nu pas, erg mooi geworden hoor!