Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden op een Koga Randonneur - Forum Wereldfietser

Welke banden op een Koga Randonneur

Hallo,

Ik ben nu al ongeveer een dag de zoekfunctie aan het gebruiken om vanalles te weten te komen over banden. Maar op het einde van de dag heb ik nog steeds geen duidelijk besluit. Daarom dat ik toch even de hulp van jullie wil inroepen.

Ik heb een Koga Randonneur van 2005 en ben aan het kijken naar nieuwe banden. We gaan binnenkort een aantal maanden fietsen in de V.S. (voornamelijk asfalt, misschien wat veldwegen) en zoek dus een band die daarvoor geschikt is.
Momenteel liggen er Marathon Plus banden op (37-622, 700-35c) maar als ik het zo lees, maar hij bolt niet echt vlot. Misschien door de antilek laag.
Nu heb ik al vanalles gelezen over bredere banden die beter bollen en meer comfort geven, zoals bijvoorbeeld de little big ben.

Mijn vraag is nu welke banden er maximum op een koga Randonneur gelegd kunnen worden en welke banden er een goed compromis zijn tussen vlot bollen en comfort. Ik heb vroeger de Marathon Plus erop gelegd omdat dit toen aangeraden werd als dé reisband. (omwille van de antileklaag) Als ik nu kijk naar nieuwe fietsen hebben die allemaal bredere banden die best wel aangenaam rijden.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Alvast bedankt.

Wannes
De Marathon Plus loopt inderdaad niet lekker. De gewone Marathon is al fijner, en de Big Ben helemaal. Misschien is de Marathon Deluxe een goed idee, net als de Conti Topcontact. Omstandigheden in de VS kunnen erg verschillen, maar soms (goatheads, maar ook fijn staaldraad van kapotte vrachtautobanden aan de rand van de weg) zijn echt snelle banden als de Panaracer Pasela toch te kwetsbaar (of je neemt een reserve mee, misschien sowieso een goed idee). Maar hoe dan ook: zowat alles rolt beter dan de Marathon Plus. Ik zou zeker voor de breedste maat gaan die in je frame past.
Wim
Vandaag de nieuwe Schwalbe marathon deluxe binnen gekregen.
De band ziet er in eerste instantie goed uit. Vrij dikke antilek laag.
Is btw een vouw versie. Maar weet niet of het prijs verschil waard is vergeleken met de standaard marathon. Maar zal ongetwijfeld een goede band zijn.
Vind de Schwalbe supreme en dureme wel goede banden voor jou vakantie.

Grt Martin
Die marathon plus loopt idd erg stroef, ik heb trouwens nooit een lekke band gehad met die banden.


Op mijn randonneur liggen Vittoria randonneur bandjes, met antie lek laagje. Bandjes lopen lekker soepel.
Wel zou ik dan zo breed mogelijke banden nemen.

Ik zag zondag randonneurs op Continental 4 seasons rijden, ook goede berichten daar over.


Henk

kunst en fietswerk
Kijk anders ook even naar mijn parallelle draadje over de Schwalbe Marathon Deluxe. Ik gok zomaar dat jouw Koga de KM21 (21C) velg heeft en dat is dezelfde velg die ik nu heb.

In mijn draadje kun je wat houvast vinden voor de breedtes van de verschillende Marathons, en let wel een 37-622 Plus pakt breder uit dan een 37-622 Deluxe om maar iets te noemen. Het zal al met al afhangen hoeveel ruimte je frame heeft (danwel spatborden etc) wat de maximaal haalbare bandbreedte is. Wim heeft een nuttige link gepost met meer informatie over veilige marges.

Het ziet er naar uit dat ik die Deluxe 40-622 over ga houden, dus mocht je interesse hebben laat dat dan even horen, ze zijn de garage niet uit geweest.
Bedankt voor je antwoord! Die link komt inderdaad als geroepen. Ik zal eens aan de slag gaan met de schuifmaat.

Moesten de little Big Ben's passen, dan denk ik dat ik daarvoor ga. Nu nog kijken waar ik ze in België (Antwerpen) of buurt kan vinden, want hier is het toch meestal nemen wat er in huis is.