Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kinderfietskar? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Welke kinderfietskar?

Hoi, ik ben even aan het rondkijken voor ervaringen m.b.t. de Thule Chinook fietskar.
Wij verwachten ons eerste kindje in april en willen onze 'uitzet' al samenstellen; buggy, maxicosi, fietsstoel etc.
Wij zijn zo op de Thule Chinook terechtgekomen, eigenlijk zowel fietskar als buggy als loopbuggy in één en perfect voor ons aangezien wij heel veel met de fiets doen (wonen aan de rand van het stad) en wij niet veel plaats in huis hebben om veel gerief te stockeren.
Bent u tevreden van dit stuk? Bedankt alvast!!
Ha Liesbet, ik heb je een PB-tje terug gestuurd... Maar ik plaats het hieronder ook nog maar even, dan heeft iedereen er wat aan!
Ha Liesbet,

Wat zou je precies willen weten? Wij hebben de Chinook2, de tweepersoonsuitvoering, inmiddels al een flink aantal keren gebruikt. Toen we hem net hadden ging het zwenkwiel kapot, iets met de lagers waardoor deze slechts zeer stroef zwenkte. We kregen zonder morren een nieuw wiel. Deze doet het tot nu toe prima.
We nemen de kar vrij vaak mee als we met de auto en fietsen weggaan, hij is makkelijk op te klappen en dan is-ie eigenlijk vrij compact (voor zover je over compact kunt spreken). Hij past zonder problemen in de achterbak van een toyota auris. Alle wielen zijn er dan wel af, natuurlijk.

Achter de fiets is-ie zeer stabiel en de vering werkt ook echt. Natuurlijk voel je het wel, want het is geen lichtgewicht. Onze kleine zat erin vanaf een maand of zes, we hebben ermee in de Eifel gefietst, zowel door bos als over asfalt, de bodemvrijheid is ook in het bos ruim voldoende. Genoeg ventilatiemogelijkheden ook. Genoeg ruitjes en verduistering tegen zon, ook. Die van ons vindt het in ieder geval schitterend en was luidkeels aan het kletsen terwijl ik hem met 12% omhoog sleurde, vanaf de Moezel naar dde hogergelegen camping. Heel motiverend:)!

Wat ons wel opviel is dat als je de hoofdsteuntjes hebt gemonteerd, je kindje (op een leeftijd van 6-8 maanden) niet echt ondersteuning over de volle lengte van z'n ruggetje lijkt te hebben. Wij deden er een opgevouwen theedoek achter: probleem opgelost. Genoeg plekjes om spulletjes op te bergen, alleen de extra verzorgingstas die erbij zit laten wij thuis, vooral vanwege de neiging ervaan om uit de onderste houdertjes te schieten. Bij meer gewicht erin zou dat misschien geen probleem zijn.

Het gebruik als kinderwagen en de switch naar fietskar gaat in de praktijk heel makkelijk, en als wandelwagen laat-ie zich prima bedienen.

Tot nu toe één lekke band gehad... gelukkig in het dorp.

Al met al laat de Chinook2 een zeer gedegen indruk achter. Maar van Thule had ik eigenlijk ook niet anders verwacht.

Wil je meer weten? Let me know!

Groeten,

Menno
Ter uitbreiding:

Wij hebben de Chariot Cougar 2. Net als TM zijn we zeer tevreden over de kar, we kochten ze tweedehands en enkele elastieken beginnen hun elasticiteit nu te verliezen, maar het lijkt erop dat we er zelf nieuwe kunnen in trekken. Dat wordt iets voor de kerstvakantie.
Wij vinden de kar wel te breed om mee te gaan winkelen. As-As is de breedte 80cm en dat is kleinere supermarkten echt wel breed, bovendien is de Cougar ook relatief lang wat je een nogal mastodont dimensies geeft. Om te gaan wandelen op het strand of in het bos is de kar dan weer wel geschikt.
Kijk als je ruimte wil besparen ook eens naar de Yoyo buggy van Babyzen. Deze kan je relatief eenvoudig aan een fiets bevestigen en neemt erg weinig plaats in. In Frankrijk hebben we er heel wat gezien en leek erg handig. (we hebben hem zelf (nog) niet, wegens relatief weinig buggy gebruik - meestal draagdoek of rugzak).
Ik meteen googlen naar een Yoyo Kinderkar...;). Dat is het dus niet, weet ik nu, maar gewoon een handige plaatsbesparende buggy, hahaha! Geen alternatief voor een kinderkar, toch?
Neen, inderdaad een gewone buggy, was mee aan het denken over compacte kinderspullen :-) . Helaas hebben ze geen specifieke fietsbeugel, maar in een grote fietstas past-ie wel in.

Weinig compacte fietskarren denk ik. De cougar is opgevouwen vooral plat, maar wordt geen centimeter korter of smaller. In de koffer van een volkswagen golf past ie alvast niet.
In een Auris (vergelijkbaar met Golf, toch?) past de Chinook dus wel. Kun je ernaast nog net een dagrugzakje kwijt :P .
Een nieuwe gebruiker op dit forum, maar wel met enige ervaring met Chariott (Thule). ;)

-> Wij gebruiken de Chariott Cruiser zo'n 5 jaar behoorlijk intensief en zijn erg tevreden, zo ook de kinderen.

- Ding kan 40 kilo aan, maar we hebben hem al een paar keer overbeladen, geeft geen krimp.

- Baby erin is geen issue, zoals gesteld, in een auto krijgt hij ook trillingen en een baby is niet van suiker. De gemiddelde babydrager/doek schommelt meer door je loopbeweging. Ja, huilen is stoppen, maar dat spreekt voor zich.

- Ik ben een keer flink gevallen door een auto die pardoes van de rijbaan over het gras het fietspad opschoof (hij verloor de macht over het stuur). Kar bleef netjes overeind met twee lijkbleke peuters. Ik lag goed in de kreukels ;)

- Ze claimen dat je kinderen ongedeerd blijven bij een aanrijding van 35kmpu. Ik zou het niet proberen, maar geloof de claim wel. Het frame is stevig en je kinderen zitten goed vast. Al met al de veiligste manier om je kinderen op de fiets mee te nemen.

- De vering werkt. Er wordt goed geslapen achterin.

Nadelen:

- Doek is (uiteraard) niet schuurvast, dus opletten bij het wegzetten. Wij hebben een supersmalle box, dus we hebben het Nylon aan de voorkant flink beschadigd. Als je ruimte hebt is dit een non issue, wel zou ik er altijd een zeiltje onderdoen (dit geldt dus alleen als je hem opklapt).

- Doek wordt vies. Nou zal mij dat jeuken, we rijden dat ding tot hij uit elkaar valt, maar er zijn mensen die dat erg vervelend vinden. Je resale value is volgens mij laag. Let wel, wij gebruiken dat ding overal, weer en wind, ook off road en op de boerderij, dus wellicht valt het mee bij wat meer stadsgericht gebruik.

- de trekstang (dissel) "veert", wat een elastieken gevoel geeft, maar dat is op snelheid geen issue. Echt lekker gaat een fietskar met 30+ kg aan kindjes gewoon nooit rijden.

- De vering werkt, maar de afstelling is bij ons redelijk zinloos, de schroef schiet na een paar km door naar de soepelste stand. Dat is geen probleem en merk je ook niet in het trekken van de kar. De kinderen vinden het ook prima. Ik vind het toch al een gimmick, de soepelste stand is voor dit soort werk gewoon het beste. Je kinderen kunnen namelijk niet anticiperen, dus het is "dood gewicht". Net als dat soepele banden beter zijn dan een stalen plaat is dat bij een kar net zo. Hard is efficienter in een lab, niet op de weg.
Hallo,


Wij hebben via onze mutualiteit de Thule chariot coaster gekocht en zijn op zoek naar mensen die hun bevindingen met ons willen delen.

Onze zoon is 1 jaar geweest en zit helemaal niet goed in de fietskar. Hij helt helemaal naar voren, waardoor wij hem echt moeten insnoeren of ons manneke klapt toe. Dit geeft als algevolg dat wij na 5 minuten fietsen al een huilend kind hebben.
Als grote fietsliefhebbers is dit echt een stevig domper. Wij hopen stiekem dat er mensen ons tips kunnen geven om de kar eventueel aan te passen, om te bouwen. Verder hebben wij ook al naar bijkomende vering gezocht voor de kar, maar nog niet gevonden...

Eigenlijk zouden we met onze huidige ervaringen het liefst de fietskar weg doen...

Groetjes,
Lyner
Misschien is dat laatste inderdaad wel de beste optie, als je ervaringen er zo slecht mee zijn.

Zoals je in dit draadje kunt lezen, hebben wij een Chinook. Die lijkt wat ergonomischer te zijn (en heeft prima vering), maar onze zoon lijkt er nu pas echt lekker in te gaan zitten. Hij is nu 15 maanden. Enne, het is natuurlijk wel de bedoeling dat een baby van 1 jaar geen kant op kan he. Wat voor zitting gebruik je? Een babyzitting, een peuterzitting, of de standaard? Lijkt me dat dat laatste nog niet de bedoeling is voor jullie kindje.

De Chinook heeft overigens een verstelbaar rugpand. Je kunt 'm iets meer achterover kantelen.
Als hij naar voor klapt, dan zit hij alleszins inderdaad niet goed. Onze dochter zit in de chariot echt in haar "luie zetel", relatief ver achterover dus. Wij gebruiken wel nog steeds de peuterzitting (nu is ze 18 maand), maar ook zonder valt ze niet zomaar om.

Het klinkt alsof de rugleuning veel te recht zit, dat kan aan het ontwerp van jullie kar liggen, of misschien zit er ergens iets fout? Misschien kan je bij vrienden eens een andere kar testen om een beeld te krijgen wat er mis is?
Hallo, ik heb als fietsende opa met een Croozer for 2 en een Croozer for 1 gefietst en nog steeds. De Cr f 2 is nog een oud type, met stalen bumpers en iets breder dan de huidige Cr's. Hij is wel wat zwaarder, maar wat maken een paar kilo's extra als de peuter veilig en wel genesteld zit. Deze kar is heel stabiel en ruimtelijk een wonder. Kleinzoon heeft eerste ritjes met de kar gemaakt toen hij +\- 4 maanden was. Het mocht niet eerder van zijn mama ( arts ). De Cr f 1 is ook en toffe kar. Kleinzoon heeft in de eenzitter meer zitplaats, en deze kar gaat altijd mee op vakantie en ook op dagtrips. Wij zetten er ook het joggingwiel aan als wij gaan wandelen. Ik vind dat een kinderkar niet gemaakt is om een lange vakantie te maken maar om de dagdagelijkse verplaatsingen te doen, naar opvang brengen, naar grootouders of andere leuke dingen, maar niet om alle dagen volgepakt te reizen. Ik ben al eens gaan kamperen ( 20 km ver ) als het goed weer is, en ook picknicken doen we graag. Het is tenslotte een vervoersmiddelen om uw kind(eren) comfortabel, veilig en droog van punt A naar punt B te brengen.

Pas: dat is mijn gedacht.


Grtjs, Philmar
Philmar schreef: Het is tenslotte een vervoersmiddelen om uw kind(eren) comfortabel, veilig en droog van punt A naar punt B te brengen.
En juist daarom is het een ideaal vervoermiddel voor een langere vakantie met bepakking :wink: .
Ben weer een ervaring rijker met de Chinook 2. Ben er nog steeds van overtuigd dat het een ideaal ding is, maar het eerste euvel diende zich onderweg aan. In een afdaling hoorde ik een zacht gerinkel dat even snel weer wegstierf. Geen aandacht meer aan besteed, tot we in het dorpje de kar als wandelwagen gebruikten. Veel kinderkopjes daar, en plots loopt het voorwiel scheef. Boutje uit asje weg! Dat was dus het gerinkel... Het voorwiel wordt tijdens het fietsen onder de kar geklapt en dan wijst dat schroefje naar beneden. Gelukkig zat de as er nog in en kon ik met ductape voorkomen dat die er ook uit liep, maar beetje lastig was het wel.

De volgende dag bij een Renaultgarage naar binnen gestapt en een "je cherche un schroefje" later stond ik buiten met een gefixt neuswiel. Kosten: rien.

Tweede euvel is ontstaan door langdurig gebruik: de lagers van de wielen kregen speling. Deze vakantie, waarin we de kar niet hebben gespaard, heeft dat proces wel wat versneld denk ik. Thuis contact gezocht met Thule, en binnen een dag via email een prima tip om de afdekkapjes van de naven te wippen (diezelfde kapjes waarmee je de wielen verwijdert) en de grote moer erachter wat aan te draaien. Niet te strak natuurlijk en voila: speling weg.

Prima ding (maar wát een sleepnet achter je fiets hee;))!