Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke kinderfietskar? - Forum Wereldfietser

Welke kinderfietskar?

Eind december is ons dochtertje geboren en nu de sneeuw (even?) verdwenen is, begint het te kriebelen: we willen er in het voorjaar weer met de fiets op uit! De beste manier hiervoor lijkt me met een fietskar. Uiteraard heb ik alle topics hierover gelezen op het forum en ook op fietsenmetkinderen.info, maar kom er toch niet helemaal uit welke kar het meest geschikt zou zijn. Wellicht kunnen jullie hier mee helpen.

De kar zal bij ons in de hal moeten staan, dus we willen het liefst een zo klein mogelijke kar voor één kindje en hoe lichter en gestroomlijnder hoe beter. Klein inklapbaar is ook gewenst. Uiteraard moet je er met een gerust hart bergaf mee kunnen gaan en moet onze dochter er goed en veilig in kunnen zitten. Verder vroeg ik me af hoe essentieel de vering is; het monteren van Big Apples schijnt ook erg veel bij te dragen aan het comfort, gecombineerd met hangmatjes, maar ook daarin nemen we uiteraard liever geen risico. De kar is voor dagelijks gebruik en vakanties, meest over asfalt maar een bos/schelp/gravelweg zou geen probleem moeten zijn.

Ik zit nu te kijken naar:
- Chariot Cougar 1. Dit lijkt me de ideale kandidaat (gewicht, vering, sportief model), maar eigenlijk boven ons budget.
- Chariot Cheetah 1. Het ontbreken van vering doet me hierover twijfelen.
- Burley Solo. Lijkt ook een goede kandidaat, al lees ik dat kinderen, als ze wat ouder zijn, niet meer zo lekker in de zitjes pasen (gaan 'hangen'). Ook is me de mate van vering niet helemaal duidelijk. Ook behoorlijk prijzig.
- Croozer Kid for 1. Geen vering en ik hoor wisselende geluiden over de degelijkheid. Ook een stukje zwaarder. Wel gunstig qua prijs. Met een optie voor hangmatjes voor de eerste periode.
- Monz Blue Bird. Een geveerde kar waar ik weinig ervaringen over lees, maar die erg goedkoop is (vanaf ± 230 euro).

In een test van de ADAC uit 2010 krijgt alleen de Chariot Cougar het predikaat 'gut', de Burley Solo 'befriedigend' en de Croozer en Blue Bird 'mangelhaft'. Als ik daarop afga, zijn dus alleen de Chariot en Burley serieuze kandidaten... Maar wellicht valt hier meer over te zeggen?

Verder vroeg ik me af vanaf wanneer het verantwoord is om met een baby in een fietskar te gaan fietsen. Ik bedoel daarbij in eerste instantie uiteraard geen grote afstanden. Hoor hier ook weer wisselende dingen over.

Wat is jullie mening? Alvast bedankt voor de reacties!
Gerco
Wij hebben ongeveer 10 geleden een fiets kar gekocht van Trek en hebben inmiddels 5 kinderen mee vervoerd . Ook met 2 en tegelijk. We hebben hem nog en is nog best goed. Voordeel vind ik de zeer donker getinte oprol ramen zodat het niet te heet wordt binnen. Verder overal mogelijkheden om ramen open te zetten of muskieten gaas. achter in nog ruimte om spullen in te doen.
Wij hebben de baby.s altijd eerst vervoerd met een baby schaaltje en dat ging prima. daarin zat nog een schapenvachtje. Vervoeren deden we vanaf ongeveer 9 werken. Is altijd goed gegaan. Nadeel was de fikse aanschaf prijs maar die zijn we na al die jaren vergeten.
Gerco_H schreef:Dit lijkt me de ideale kandidaat (gewicht, vering, sportief model), maar eigenlijk boven ons budget.
Is er tweedehands ook niet wat te vinden?

Renaat
Hoi Gerco,

Wij hadden voor onze zoon (inmiddels 6) de tweepersoons Cougar. Die is niet veel breder dan de eenpersoons bleek toen we gingen meten. IK vond het altijd een fijne kar. Super stevig achter de fiets (en we zijn nog al wat hobbelpaadjes en bergpasjes overgegaan) en makkelijk in de stad als wandelwagen. Enig minpunt was dat hij bij lange regenbuien waarbij water van de weg opspat niet totaal waterdicht was. Er past weinig bagage in, maar dat zorgt er ook voor dat je niet teveel meeneemt! Spulletjes voor beidehand en een pak luiers krijg je er wel in mee.

Je zou kunnen kijken of je hem tweedehands kunt kopen, dat scheelt vaak veel en je hebt dan meestal veel extra's erbij. Onze kar konden we trouwens voor een goede prijs weer verkopen, dus dat kun je ook in het achterhoofd houden.

Volgens mij is de burley redelijk vergelijkbaar met de cougar. Ik vond destijds dat de cougar betere vering had en betere zitjes binnenin.

groet,
Claar

Op onze site vind je een aantal reisverhalen van onze fietstochten met kind, misschien heb je er iets aan...
Ik vind een kindje van die leeftijd nog wat jong voor zoiets. Verder heb ik nog twee vragen. De eerste is of je zeker weet dat je de komende vijf jaar geen kind erbij gaat krijgen. De tweede is meer een sugestie: het is erg fijn als er ook nog een wat groter kind in gaat passen. Later zul je blij zijn dat je kleuter er nog in past tot zeker vijf jaar. Als je kind relatief groot is is dat natuurlijk belangrijker dan wanneer het kind onderin de groeicurve zit.
Wim
Revanho schreef:
Gerco_H schreef:Dit lijkt me de ideale kandidaat (gewicht, vering, sportief model), maar eigenlijk boven ons budget.
Is er tweedehands ook niet wat te vinden?

Renaat
Ik hou Marktplaats al een tijdje in de gaten, maar een tweedehands Chariot Cougar 1 heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik merk trouwens wel dat er voor tweedehands Chariots nog flinke bedragen gevraagd worden. Dat zou ik natuurlijk kunnen opvatten als een compliment voor Chariot, maar met die bedragen zou je bijna een nieuwe kunnen aanschaffen als je goed zoekt bij de webwinkels. Ik weet ook niet in hoeverre de oude modellen karren verschillen van de huidige. Maar wellicht heb ik nog niet lang genoeg gezocht... Wat ik me vooral afvraag is of de goedkopere karren onverantwoord zijn voor vakanties, of dat je het kunt vergelijken met de aanschaf van een Santos of een opgebouwde mountainbike: met beide kun je naar mijn idee prima op vakantie. Op fietskarren heb ik echter geen kijk...
Wij hebben jaren met plezier een Burley d'Lite gebruikt. Eerst met 1 kind aangevuld links en rechts met noppenschuim gevulde kussenslopen, later met 2 kinderen. Alles hebben ze erin gedaan, slapen, eten, zingen, kerkklokken tellen, haren trekken, ogen uitsteken, kortom alles wat een broer en een zus elkaar aandoen. We hebben ze in de d'Lite gehad vanaf dat ze fatsoenlijk konden zitten, achter onze Vittorio tandem. Het ging eigenlijk altijd prima, bergop vielen ze in no-time als een blok in slaap door de cadans denken we en bergaf moest het altijd harder.

De d'Lite is klapbaar en de wielen kunnen eruit.

Oh, ik zou nog vergeten te melden dat de kar 1x is ondergekotst, maar dat was snel opgelost dankzij het afvoergaatje in de bodem, op de grote brokken na die we....., laat maar, ik denk dat je er wel een beeld bij hebt.
Je gebruikt een kar toch maar best vanaf dat het kind zelfstandig kan zitten.
Ik had destijds een Croozer. Goed voor z'n geld. Maar een Chariot Cougar is toch een serieuze klasse hoger hoor. Een vriend van me gebruikt het redelijk intensief voor tochten van een uur of 3, en hij is er heel lovend over.
Hij ging trouwens met kind en kar met een sportieve stadsfiets in 2u14 de Mont Ventoux over...
Bedankt voor alle reacties!
Mijn gevoel dat de Chariot Cougar toch echt de beste kar is, gevolgd door de Burley lijkt door jullie te worden bevestigd.

Over de leeftijd vanaf wanneer het verantwoord is een baby mee te nemen lijken de meningen nogal te verschillen, vanaf 9 weken (de lokale fietsenmaker had het over 6!) tot wanneer ze zelfstandig rechtop kunnen zitten. Ik was ook niet van plan er volgende week met haar op uit te gaan, dacht meer aan drie, vier maanden en dan in zo'n hangmatje gewoon hier in de buurt, maar ik krijg het gevoel dat sommigen dit ook nog te vroeg vinden?

@Wim: de vraag of er wellicht nog een tweede kindje komt is momenteel nog wat abstract, maar natuurlijk heel relevant! Ik ga de hal hier nog eens opmeten om te kijken of een tweepersoons kar ook zou passen. Ook je tweede suggestie is heel nuttig...
@OmeGerrit: goed om te lezen dat de Burley zo goed bevallen is, dat is zeker iets om mee te nemen!
@Claar: dat de tweepersoons Cougar niet veel in breedte scheelt met de eenpersoons is ook interessant! En jullie website is een erg leuke inspiratiebron, dank!
@jim-bo: bestaan die karren van Trek nog? Ik kon ze op hun website iig niet meer vinden.

Weten iemand of er in het (zuid)oosten van het land een winkel is waar je de verschillende modellen kunt bekijken?
Wij hebben een burley d'lite gehad. Van een week of 6 al korte ritjes met kind in de maxicosi in de kar vastgemaakt tot een jaar of 4 toen de benen iets te ver gingen uitsteken naar mijn smaak en kind het zat was in de kar.
Zitten als ze wat ouder zijn is niet ideaal, zakt onderuit. Verder ideale kar, erg licht en goed inklapbaar (ook een keer in het vliegtuig meegenomen om elders te fietsen, ging prima).
Kar is bijna dagelijks gebruikt en na 4 jaar heb ik hem nog in goede staat door kunnen verkopen, zou zeker op marktplaats gaan kijken.
Ik heb nog twee babyschaaltjes in de schuur liggen (tweeling). Als jij of iemand anders inetresse heeft dan stuur maar een PB.
Ik weet niet hoever Utrecht bij jouw zuid-oosten vandaan ligt, maar destijds had Wim Kok Utrecht wel het een en ander in de winkel.
Misschien in Duitsland ergens??? Daar zie ik altijd heel veel fietskarren rijden...
De leeftijd is eenvoudig: je weet zelf ook welke ondersteuning je kind nodig heeft op welke leeftijd. Plaats je kind in het aangepaste stoeltje (qua steun) en het enige wat een fietskar toevoegt zijn trillingen. Een fietskar verschilt daarin geen haar van een auto of een trein.

Op glad asfalt zie ik geen enkel probleem zeker niet als de kar vering heeft en je gebruikt niet al te hard op gepompte banden. Ga je offroad dan gaat er waarschijnlijk vrij snel een alarmsignaal af onder de vorm van de betere huilbui.

Ook in een auto krijg je heel wat schokken te verwerken (toch op bv kassei wegen) en daar maken de meesten helemaal geen probleem van.
Wij hebben een Burley d'lite 2 persoonsuitvoering. Op vakanties zat er maar 1 van de twee standaard in, maar er was wel ruimte als de oudste het niet meet uithield op de aanhangfiets. We hebben wel de standaardbandjes vervangen door 50 mm big apples. Ze hebben er altijd heerlijk in gezeten. Waarschijnlijk wordt dit jaar de laatste vakantie ermee gedaan, en dan is de jongste ook klaar voor de aanhangfiets.

Groet Remco
Dank weer voor de reacties, erg verhelderend allemaal! Vanwege onze beperkte ruimte gaat de voorkeur nu sterk uit naar een tweedehands Chariot Cougar 1 (met als goede tweede de Burley Solo). Ik hou Marktplaats etc goed in de gaten, gelukkig hebben we nog wel de tijd. We gaan ook zeker kijken in Utrecht of in Duitsland. En ik blijf uiteraard benieuwd naar jullie ervaringen!
Gerco
Ha Gerco,
Het boekje WIELEN OP WEG van Ellen Omvlee en Pieter-Bas de Jong en dochter Fenna destijds van anderhalf is erg leuk en interessant leesvoer en voorpret voor jullie denk ik.
http://www.wielenopweg.nl
Wie weet is Pieter-Bas ook op de WFbeurs in Bussum op 24 maart.
Loes
Een topic-kick van jewelste, maar toch nog een vraag: welke is het uiteindelijk geworden?

Ik ben zelf ook in de markt voor zo'n ding. Op de fiets-en wandelbeurs zullen er zat hebben gestaan, maar helaas, ik kon niet. Weet iemand of er ergens in de randstad een winkel is waar je die dingen kunt vergelijken...?
Na lang zoeken naar een Chariot Cougar 1, uiteindelijk een tweedehands Burley Solo gekocht via Marktplaats. Hij bevalt prima. Vorige zomer door Nederland en België gefietst. Onze dochter vond t helemaal prima in de kar, zelfs bij hoge temperaturen en kamperen was sowieso een feest (al was het voor ons hard werken ;-). Voor onszelf was het fietsen met de kar wel even wennen. Niet qua gewicht, maar op hobbelig Waals asfalt was ik met name tijdens afdalingen voorzichtiger/krampachtiger aan het rijden omdat je toch niet helemaal kunt inschatten hoe dat daar achterin allemaal beleefd wordt. Maar nu we een jaar verder zijn is dat al weer een stuk beter. Ook leken de Walloniërs vaak niet door te hebben dat er een kindje in de kar zat en reden ze er vaak akelig dicht langs. Een oranje vel met daarop een babyhoofd getekend (Zwitsal style) deed echter wonderen.
Ik vind die Chariot Cougars er nog steeds degelijker uit zien en ben ook benieuwd hoe die afstelbare vering in de praktijk is, maar ben uiteindelijk toch heel blij met de Burley Solo voor minder dan de helft van het geld!
Dank voor je snelle antwoord Gerco! Hoe oud was jouw kleine toen je voor het eerst wegging ermee?

Die tip van de zwitsal-baby is een goede:)!