Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Deluxe - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Deluxe

Heeft iemand de Marathon Deluxe al van dichtbij gezien? Ik twijfel tussen de Marathon Deluxe en de Racer, het reisdoel is 4 weken rondtrekken op Sri Lanka op randonneurs (pa&ma) en mountainbikes (kiddo’s), route AWOL.
Ik heb hem noch gezien, noch geprobeerd. Voor de randonneurs kun je als het past ook denken aan de Schwalbe Little Big Ben 40-622. Ik heb geen idee wat voor wegdek je gaat tegenkomen.
Wim
Afgelopen zomer heb ik met de Mathon Plus Tour goede ervaringen opgedaan in het Marokkaanse Atlasgebergte. Zeer goede grip en super antilek. Met deze band zou je een reserve buitenband thuis kunnen laten.

Gr. Kees
Ik zie veel asfalt in de video waar AWOL naar verwijst.
Gezien het soms wat vuile wegdek denk ik dat Big Apple's zeer geschikt zouden zijn. Hoewel Kojak's ook zeker tot de mogelijkheden zouden behoren, mits dat asfalt inderdaad correct is.
Dan 50 mm Big Apples op de mtb's en 40 mm Little Big Ben's op de randonneurs?
Wim
Ligt er ook aan welke maat de wielen van de randonneurs zijn, bijv. 559 of 622. Bij 559 zouden Kojak's of Big Apple's ook kunnen. De Kojak's zijn er niet in 50-622, de Big Apple's wél.
Waar het bij asfalt om gaat is een wat soepele band. Gezien de kwaliteit van het asfalt onbekend lijkt, zouden zo breed mogelijke banden het comfort kunnen verhogen. Als 50mm kan, dan is de Big Apple een voor velen optimaal compromis tussen rolweerstand, comfort en grip. Moet het smaller, dan lijkt de Little Big Ben een mooie band. Voor een nog lagere rolweerstand op 50mm kun je aan de Kojak denken, maar dat zou iets minder comfortabel kunnen zijn. Zo lang er geen vuil op de weg ligt (is lastig in een zanderige omgeving, zoals op de video te zien is) heeft de Kojak ook meer grip dan de (Little) Big Apple(/Ben). Met vuil op de weg is het maar de vraag welke meer grip levert.
Als het smaller dan 50mm moet zijn, is de Panaracer Pasela wellicht ook een optie. Wat soepeler dan een Little Big Ben met nog iets minder rolweerstand, toch Wim? Wel minder lekbescherming, maar op asfalt is dat wellicht minder een probleem.
Op de randonneurs is 37mm wel het maximum als ik ook iets speling wil houden voor een keer een slinger in het wiel. Ik verwacht inderdaad grotendeels verhard wegdek maar wel 'vies', scheuren, kuilen en keien. Daarnaast zal er af en toe ook wel wat onverhard zijn, waaronder zand en stenen. Kortom, vooral risico voor stootlekken en ook beschadigingen aan de zijkant. Daarom had ik bedenkingen bij de Racer met zijn dunne zijkant, en viel mijn oog op de Deluxe die in 37-622 en 50-559 te krijgen is, en vouwbaar zodat er ook nog 1 extra in de tas kan.
37 mm nominaal of 37 mm echt? Een 40 mm band is in het echt meestal smaller. Van de mij bekende banden zijn alleen de maten van de Panaracer Pasela ongeveer correct. De rest is in werkelijkheid allemaal smaller. Die Pasela lijkt me voor dit doel wat te kwetsbaar, net als vermoedelijk de Racer. Een Marathon Deluxe lijkt me voor de randonneurs een prima keus, net als de Little Big Ben. Steviger zou ik niet doen, want dan gaat de lol eraf. Voor de mtb's lijken de Big Apples mij stevig genoeg, en de nieuwe 2012 modellen hebben ook net wat meer profiel (en anders is er nog de Big Ben). Helemaal glad zoals de Kojak zou ik niet doen.
Wim
Ik hoor eigenlijk nog niet de opmerking dat de marathon deluxe eigenlijk een dureme (vouwband) is maar met ander profiel... de opbouw van het karkas is nagenoeg hetzelfde.
Lijkt me een prima band, maar goedkoper dan 45 euro heb ik hem nog niet gezien, toch een boel geld. Ik moet ook een nieuwe voorband hebben, maar kijk toch nog maar even verder.
rvdh schreef:Ik hoor eigenlijk nog niet de opmerking dat de marathon deluxe eigenlijk een dureme (vouwband) is maar met ander profiel... de opbouw van het karkas is nagenoeg hetzelfde.
Klopt! Het is qua constructie nog altijd gewoon een Marathon Dureme. Enkel een ander profieltje, die volgens de Schwalbe vertegenwoordiger praktisch niets anders doet dan de Dureme. Gewoon vernieuwing omwille van het vernieuwen. Niks nieuws dus.
38.95 euro bij bike-components.de, in 26" is er 1 breedte leverbaar, in 28" 3 breedtes. Ik heb ze inmiddels besteld, dus straks maar eens kijken.
Ik heb nu een Deluxe 37-622 en 40-622 liggen. Die 37-622 komt op mijn 21C velg uit op zo'n 30mm breed (!), de 40-622 komt op ruim 34mm breed. Dan heb ik met de 37-622 nog zeg 4-5mm ruimte aan beide kanten tussen de band en de liggende vork, bij de 40-622 is dat zo'n 2mm. Dat laatste ziet er krap uit, en zoals eerder gezegd, een klein probleempje onderweg met de band of de velg en het zaakje loopt aan en daar gaat de band niet van opknappen.

Overigens is het ook nog opvallend dat de Marathon Plus die eraf komt ook 37-622 was maar neerkomt op zo'n 33mm breed, ook weer op de zelfde 21C velg, maar dit even terzijde :x .

Dan toch mijn vraag, welke veilige marge houd ik aan tussen achterband en liggende vork?
Kijk, da's handig, en een gouden timing ook, ik had mijn vraag geen dag eerder moeten stellen....
De deluxe voelt het zelfde aan als de standaard marathon.
Of die beter loopt zal de toekomst moeten wijzen,
Ligt er ook aan welke maat de wielen van de randonneurs zijn, bijv. 559 of 622.
Randonneur heeft per definitie 28" wielen :shock:
Dat hangt maar van je definitie af: ik heb wat ik als een randonneur beschouw, en die heeft toch 26 inch wielen. Er kunnen ook lekker brede banden op. Klassieke Franse stijl randonneurs hebben weer 650 B banden, ofwel etrto 584. Keus genoeg.
Wim
Een randonneur is een langeafstandfiets(er), dat gaat zelfs op 24" wielen goed (ligfiets), ben wel benieuwd naar bevindingen van deze band, wel is het weer jammer om te horen dat hij smaller uitvalt...
OmeGerrit schreef:Heeft iemand de Marathon Deluxe al van dichtbij gezien? Ik twijfel tussen de Marathon Deluxe en de Racer, het reisdoel is 4 weken rondtrekken op Sri Lanka op randonneurs (pa&ma) en mountainbikes (kiddo’s), route AWOL.
Ik ben een fan van Schwalbe banden, desondanks laat ik het testen van nieuwe modellen altijd over aan enthousiastlingen, zeker als ik op reis ga.
Leon