Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Stevens Avantgarde Lite & lakwerk racktime - Forum Wereldfietser

Nieuwe Stevens Avantgarde Lite & lakwerk racktime

Sinds half januari heb ik deze nieuwe Stevens in mijn bezit:

Afbeelding

Mijn eerste ontgoocheling kwam nog voor ie geleverd werd: ik was overeengekomen met mijn fietsmaker dat ie er andere banden zou op steken: de Continentals Contact 2 extralight vond ik te weinig profiel hebben voor mijn meeste ritjes waar soms wel wat modder op de weg ligt, dus had ik gekozen voor de Schalbe Marathon mondial 28*1,75.
Deze waren echter te hoog: achterwiel kan niet draaien doordat de band tegen een bout van de achterdrager komt (achterdrager is verbonden met spatbord). Vond ik redelijk ontgoochelend. Dan heb ik maar gekozen voor Coninentals Travelcontacts in 42mm breedte. Deze passen wel.
Liever had ik toch wel meer ruimte gehad tussen wiel en spatbord. Die spatbordjes zijn overigens nogal rammelkastjes als de weg niet heel vlak is.

Ik heb nu al enkele ritjes gedaan, een totaal van pakweg 150km, steeds met twee fietstassen omdat ik onderweg nog andere dingen doe zoals geocaching en birdwatching. De fiets ziet er dan zo uit:
Afbeelding

Deze zelfgemaakte fietstassen schudden wel wat bij putten in de weg en veroorzaken wat slijtage door wrijving tegen de drager. Aan de ene kant ziet dat er normaal uit:
Afbeelding

Maar aan de andere zijde springt de lak er van. Het is zelf zo dat na het wassen, als ik hem wat afblaas met de compressor, er stukken lak afspringen door de passerende lucht:
Afbeelding

Volgens mij is er hier toch sprake van een slechte hechting van de lak aan het aluminium (?). Ik neem eens contact op met mijn fietsmaker.

Toen ik eerder een mailtje stuurde naar het contactadres op de website van Stevens, m.b.t. die spatborden en banden (hoe zal ik nu ooit weten welke banden passen en welke niet? - als een marathon mondiaal 46mm niet kan draaien, zal een marathon mondial 42mm ook niet ideaal zijn, ook al leggen ze er vanuit de fabriek 42mm continentals op), kreeg ik dit schamel antwoordje (wat nu misschien nog wel te begrijpen valt - men kan/wil niet zo maar naar iedereen antwoorden):
Hallo, contact aub U dealer, de specs voor de fietsen zijn in de folder en internet.

Met vriendelijke groeten

Vertegenwoordiger Stevens Nederland
47929 Grefrath
Wat persoonlijke contactgegevens van die vertegewoordiger heb ik hier weggelaten.

Wat denken jullie? Is dit normaal en moet ik wekelijks met mijn matte-zwarte-verf-spuitbus passeren, of moet ik hier 'een zaak' van maken?
Teruggaan naar je FM en niet direct contact opnemen met Stevens. Die dealer is er niet voor niets. Die moet onvolkomenheden aan de de fiets oplossen. Die drager is gewoon niet goed. Daar kan de dealer best een oplossing voor vinden.

Die banden is een moeilijker verhaal. Stevens kan het niet echt helpen dat jij een fiets koopt waar geen ruime banden inpassen. Ik denk dat je toch hier beter kan kiezen voor een 35mm of 42mm band.
Daar kan ik me inderdaad wel in vinden.
Op dit forum wordt inderdaad ook wel genoeg voor gewaarschuwd (in de discussies over 28" t.o.v. 26") dat op de 28" meestal geen brede banden kunnen: had ik dus wel moeten denken.
Het blijft wel vervelend dat bandenfabrikanten niet de exacte hoogte van de band vermelden, want daar zit ook wel wat verschil op: die marathon mondial zijn blijkbaar heel hoge banden... Met de hoogtegegevens zou toch kunnen vergeleken worden. Anderzijds blijkt op de breedtegegevens ook wel grote marge te zitten, dus hoe betrouwbaar zou dat dan zijn??

Eerste bevindingen van de fiets:
Heel leuk fietsen. Raakt makkelijk op snelheid.
Kasseien zijn wel een marteling: was gewoon om met mijn MTB met 5,5cm-brede wielen met voorvering te fietsen en dat is nu toch wel een groot verschil. Zoals ik ook al met mijn MTB gemerkt had, is het een kwestie om boven een zekere snelheid te fietsen van pakweg 22km/u, dan heb je er 't minste hinder van. Dat is ook en nog meer het geval met deze Stevens. Onder die snelheid, val je gewoon vrijwel stil, ondanks de energie die je erin pompt: het is dan harken om nauwelijks met 15km/u vooruit te komen (ik heb hier een stijgend stuk in gedachten in grove kasseien: Kerkgate, Mater (Oudenaarde BE)). Dit was geen zo'n leuk stuk. :?
Gelukkig zijn kasseien een bijna te verwaarlozen minderheid van de wegen.
Mijn lbs (oa Stevens-dealer) vertelde mij dat Stevens geen account-managers in dienst heeft. Ook doen ze niet niet aan evenementen-sponsoring. Verder zetten ze het merk ook niet geforceerd met allerlei marketing-trucjes in de markt. Dit maakt echter de Stevens fietsen gemiddeld 20 a 25% goedkoper dan vergelijkbare merken.
Daarom heb ik mij afgelopen Zaterdag ook ge-upgrade naar een Stevens X6 disc model 2013 welke vanaf week 10 pas uitgeleverd wordt. Het betreft hier een crosshybride, voor mij een weloverwogen keuze.Hier zitten standaard Smart Sam 40mm op.
Voor de fietsvakantie wordt deze uiteraard verder aangekleed.
Voor mijn gewone ritjes hanteer ik altijd: less is more...
Maarre...zit de drager alleen aan de onderkant vast aan het frame? En aan de bovenkant aan een dun spatbordje?

edit...ik zie in een ander draadje van je, die van de tassen, dat er wel oogjes op het frame zitten (boven de remmen) waar de drager aan vast moet zitten!
Naast ergens nabij de naaf aan beide zijden, is de drager inderdaad aan het spatbord bevestigd tegen 'kantelen' (en dus niet via staafjes naar het frame zoal je meestal ziet). Bij Stevens doet men het zo, dit is ook te zien in hun cataloog/website. De spatborden zijn gemaakt van deels transparant kunststof. Het is trouwens aan die bevestiging met het spatbord dat het punt is dat het dichtste bij de band komt, en dat een marathon mondial van 46mm breedte belet te draaien omdat die daar dan tegen drukt/sleept.
Verwijderen van die bout en vervangen door twee staafjes naar het frame zou me dus enkele mm meer speling geven, maar het volgende dichtste punt wordt dan daar waar het spatbord het frame passeert en aan die dwarsribbe bevestigd is, dus is de winst maar heel beperkt.
De kabel voor het achterlicht loopt ook onderaan in het spatbord, en verkleint ook de afstand tot de band.

Als ik persé dikkere banden wil zal ik een ander type spatbord (en bagagedrager) moeten nemen, maar daar heb ik bij een nieuwe fiets eigenlijk geen goesting in. Voorlopig leer ik leven met mijn travelcontacts 42mm: er zijn ergere dingen in 't leven... :roll:
Straks mag ik om mijn fiets gaan, die nu bij de fietsmaker een nieuwe bagagedrager krijgt. Mijn klacht was dus 'ontvankelijk' verklaard op basis van foto's die ik gemaakt heb.

Al bij al goed nieuws dus. Nu is dus duidelijk dat fietstassen ook 'normale' slijtage veroorzaken en dat zou ik op mijn nieuwe drager toch graag tegengaan. Wat doen jullie daartegen?
Ik had al gedacht iets als gaffa-tape aan te brengen op de plaatsen waar er wrijving kan ontstaan tussen tassen en drager. Dit zal ook de millimeter speling opheffen tussen de drager en de Ortlieb-klemmen (ondanks de vernauwings-insets). De gaffa-tape die ik in gedachten heb is er van het textiel-type (zwart met zwartkleurige lijm) van Tesa (type 53999).
Ik zou mijn fiets voortaan maar niet met de hogedrukspuit schoonmaken. Dat is niet alleen slecht voor de lak, maar ook voor alle lagers.
Verder ontwaar ik een zekere inconsistentie. Dit is niet een fiets voor heel woeste verre tochten en toch wil je de Mondial monteren. Die heeft echt andere deugden dan snelheid.
Wim
Xyuny schreef:Straks mag ik om mijn fiets gaan, die nu bij de fietsmaker een nieuwe bagagedrager krijgt. Mijn klacht was dus 'ontvankelijk' verklaard op basis van foto's die ik gemaakt heb.

Al bij al goed nieuws dus. Nu is dus duidelijk dat fietstassen ook 'normale' slijtage veroorzaken en dat zou ik op mijn nieuwe drager toch graag tegengaan. Wat doen jullie daartegen?
Ik had al gedacht iets als gaffa-tape aan te brengen op de plaatsen waar er wrijving kan ontstaan tussen tassen en drager. Dit zal ook de millimeter speling opheffen tussen de drager en de Ortlieb-klemmen (ondanks de vernauwings-insets). De gaffa-tape die ik in gedachten heb is er van het textiel-type (zwart met zwartkleurige lijm) van Tesa (type 53999).
Er is op het forum een uitgebreide thread over dit 'probleem', ik ben te lui hem op te zoeken. Tape wordt op den duur een plakzooi, als je het niet te lelijk vindt is aquariumslang oid de beste oplossing. Raak je de Ortlieb inserts ook niet kwijt wat anders vanzelf wel een keer gebeurt. Zoek dus even op het forum, kun je meteen foto's zien van de slang.
Ik gebruik voor dit soort geintjes dus wel tape :!:
Is alleen zaak dat je niet van die goedkope troep gebruikt..

Afbeelding


Komt in verschillende kleuren en meen twee breedtes.

Gebruik het ook om slijtage van schurende kabels over de lak tegen te gaan :idea:
Een kapotte binnenband wil ook helpen. Deze hoef je dan alleen aan de uiteinde vast te plakken.
Bedankt voor de tips!
De (tuin-)slang-oplossing doet inderdaad een belletje rinkelen.

Ik zal beide oplossingen eens proberen denk ik, want ik zie in beide wel voordelen (en nadelen). Maar als ik het met de slang probeer, moet het zo'n transparant 'vettig' (Polyethyleen?) type zijn, zodat het toch nog een beetje mooi is.

En die heb ik (nog) niet in huis, dus zal het eerst de tape worden. Daar heb ik al wat meer ervaring mee: zoals Grundig al vermeldde zijn daar wel diverse soorten en kwaliteiten. Gaffer of gaffa-tape laat per definitie geen lijmresten achter (in tegenstelling tot de ruimer gedefinieerde Duct-tape). Dit is de theorie, waarbij ingeval merkproducten, de praktijk ietske nauwer aanleunt dan ingeval bepaalde verre-oosten-import-producten.
Mijn ervaring met tape (ook Tesa, Gaffa, etc., ik heb er wel 5 geprobeerd voor ik de slangen vond) is dat als je meerdere lagen tape over elkaar heen doet (en dat doe ik omdat het anders niet dik genoeg is) de lijm tussen de tape doorkomt op een gegeven moment. Vooral/alleen als het warm is, en op de plaatsen waar de tape wordt belast (bijv. waar de bevestiging aan de onderkant vd Vaude/Ortlieb tas aan het rek vastzit). Ook met dure A-merk tape: als het maar warm genoeg is gaat het vanzelf fout na een paar weken.

Ik heb dus maar de in mijn ogen lelijke slangen gemonteerd. €1 per meter bij mijn lokale dierenzaak, 50 cm was genoeg voor mij want ik heb het alleen op de belaste plaatsen gezet (gewicht he :roll: ). Ik vind de lichtgroene slangen heel veel lelijker dan de zwarte tape die je bijna niet zag, maar ja functie boven schoonheid want ik werd simpel van de plakzooi aan mijn tassen (het viel nog wel mee, ik kan me voorstellen dat sommige mensen zich er niet aan storen maar ik wel). En de slangen werken heel goed: de tassen passen nu precies en ik heb geen gerammel (ik had veel gerammel off-road) + slijtage meer. En mochten ze versleten zijn ooit, ik heb nog 50cm over.
Ik zocht ook een rammelvrije oplossing voor mijn ortlieb
Ik kon geen goede slang vinden in de binnenmaat 10 mm, buitenmaat 16 mm

uiteindelijk gezocht op 3/8 x 5/8 slang en daar is genoeg in te vinden
(3/8 inch = 9.5 mm ......5/8 inch = 15.8 mm)
JaapG schreef:
Xyuny schreef:Straks mag ik om mijn fiets gaan, die nu bij de fietsmaker een nieuwe bagagedrager krijgt. Mijn klacht was dus 'ontvankelijk' verklaard op basis van foto's die ik gemaakt heb.

Al bij al goed nieuws dus. Nu is dus duidelijk dat fietstassen ook 'normale' slijtage veroorzaken en dat zou ik op mijn nieuwe drager toch graag tegengaan. Wat doen jullie daartegen?
Ik had al gedacht iets als gaffa-tape aan te brengen op de plaatsen waar er wrijving kan ontstaan tussen tassen en drager. Dit zal ook de millimeter speling opheffen tussen de drager en de Ortlieb-klemmen (ondanks de vernauwings-insets). De gaffa-tape die ik in gedachten heb is er van het textiel-type (zwart met zwartkleurige lijm) van Tesa (type 53999).
Er is op het forum een uitgebreide thread over dit 'probleem', ik ben te lui hem op te zoeken. Tape wordt op den duur een plakzooi, als je het niet te lelijk vindt is aquariumslang oid de beste oplossing. Raak je de Ortlieb inserts ook niet kwijt wat anders vanzelf wel een keer gebeurt. Zoek dus even op het forum, kun je meteen foto's zien van de slang.
Klopt, dat draadje heb ik gestart:). Ben ook te lui om hem op te zoeken...
Xyuny schreef:Afbeelding
Hier mag je mee teruggaan voor garantie. De lak is gewoon niet gehecht.

Over dat boutje in het spatbord: kun je dat niet in een kortere versie monteren? Bv met een vrij platte inbusbout met een ronde kop van binnen naar buiten?
Afbeelding
Leon
Wat een weelde aan informatie! Leuk!

Van die brede banden maak ik me geen zorgen meer. Er zitten nu Travelcontact's op van Continental 42mm (heb ze nog niet gemeten in werkelijkheid, maar lijkt me minder breed). Die banden vallen goed mee, vind ik, maar hebben dus wel een kaal middenprofiel, en dat voel je van het moment je op modder (ook modder op asfalt) rijdt. Vandaar mijn oorspronkelijke voorkeur voor de Marathon Mondial (zonder te weten of hoeveel dat dan werkelijk uitmaakt qua grip).

En zoals Wim vermeldde, is de Marathon Mondial misschien ook niet ideaal, hoewel ik het wel een heel interessant profiel vond vermits ik toch wel graag eens off-road ga (maar dat nu aan het afleren ben). Misschien past die ooit wel in 42mm in plaats van in 46mm. Probleem is dat je het onmogelijk van tevoren kunt weten. Zelfs de Schwalbe-vertegenwoordiger kent de exacte uiteindelijke diameter van de band niet.

@Leon: ik heb inderdaad een nieuwe bagagedrager gekregen onder garantie. De fietsmaker heeft die ook gratis vervangen.
Om de bagagedrager te beschermen tegen beschadiging door de haken van mijn Ortliebs gebruik ik zelfvulcaniserende tape (te koop o.a. bij electronicazaak). Zit geen lijm op (die loopt er dus ook niet uit), hecht goed en is onopvallend zwart.