Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SP naafdynamo - Forum Wereldfietser

SP naafdynamo

Ik ben van plan een naafdynamo aan te schaffen.
Naast verlichting is het de bedoeling onderweg eea te kunnen opladen.

Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring met de dynamoos van SP (Shutter Precision)? En dan specifiek het type: PV8. Kwam daarvan deze review wel tegen maar voor de rest lijkt info vooralsnog dungezaaid.

Alvast bedankt voor je reactie.


grundig
grundig schreef:Ik ben van plan een naafdynamo aan te schaffen.
Naast verlichting is het de bedoeling onderweg eea te kunnen opladen.

Afbeelding

Heeft iemand hier ervaring met de dynamoos van SP (Shutter Precision)? En dan specifiek het type: PV8. Kwam daarvan deze review wel tegen maar voor de rest lijkt info vooralsnog dungezaaid.

Alvast bedankt voor je reactie.


grundig
Velo-Orange trok na de eerste zending de stekker uit de samenwerking (ze kregen er te veel terug), in de een na laatste BQ varieerde de drie PV8's nogal. Als je een goeie hebt is die beter dan Shimano, maar wel nog minder dan SON ;)
@ Marten,

Dank voor je reactie. BQ??
Over welke periode heb je het? Bedoel, kunnen het wellicht 'kinderziektes' geweest zijn??
Als je een goeie hebt is die beter dan Shimano, maar wel nog minder dan SON ;)
Natuurlijk 'weet' ik dat SON beter is maar kost ongeveer een keer zo veel :?
Daarbij heb ik gelezen dat die klassieke versie nogal 'trilt'?? en dat is precies het type dat ik gehad zou willen hebben.. 8)
BQ is Bicycle Quarterly, een leuk amerikaans blad over (veelal klassieke) randonneurs fietsen, en alle techniek daaromheen, maar ook prachtige verhalen over heldhaftige tochten. Omdat zulke brevettochten vaak door de nacht heen gaan is goede verlichting heel belangrijk. SON naven en lampen zijn erg populair in die wereld.
Bij de oude SON naven gold dat de versie voor 20 inch wielen duideljk minder (=niet) trilde dan die voor 28 inch. De nieuwe Son 20 (heet Sondelux) en 28 inch schijnen allebei minder te trillen, waarbij de versie voor 20 inch hierin vast nog beter zal zijn dan die voor 28 inch.
Of je zulke hoge kwaliteit nodig hebt kun je zelf het beste bepalen. Ik heb op mijn vakantiefiets een oude SON 28 en na de komst van de felle led koplampen heb ik voor mijn vrouw een oud model SON 20 gekocht. Die laatste geeft vrijwel even veel licht, maar loopt merkbaar lichter en trillingsvrijer dan de oude SON 28. Voor de vakantie mtb van mijn zoon heb ik een Shimano LX naafdynamo gekozen. Die geeft merkbaar meer weerstand dan de SON 28. Maar zoonlief heeft jonge benen.
Wim
grundig schreef:@ Marten,

Dank voor je reactie. BQ??
Over welke periode heb je het? Bedoel, kunnen het wellicht 'kinderziektes' geweest zijn??
Als je een goeie hebt is die beter dan Shimano, maar wel nog minder dan SON ;)
Natuurlijk 'weet' ik dat SON beter is maar kost ongeveer een keer zo veel :?
Daarbij heb ik gelezen dat die klassieke versie nogal 'trilt'?? en dat is precies het type dat ik gehad zou willen hebben.. 8)
De magneetwisselingen kunnen als de fiets daar gevoelig voor is een resonantie veroorzaken. Maar in verreweg de meeste gevallen kun je dat herleiden tot een losse snelspanner of een los staand balhoofdstel
Wim schreef:Voor de vakantie mtb van mijn zoon heb ik een Shimano LX naafdynamo gekozen. Die geeft merkbaar meer weerstand dan de SON 28. Maar zoonlief heeft jonge benen.
Wim
Er zal vast wel iets van verschil zijn in weerstand tussen een SON en een Shimano naafdynamo. Na mijn tocht afgelopen jaar heb ik bij Marten een Sputnik wiel met Shimano LX naafdynamo besteld. Een sterk wiel met een dynamo voor mijn Philips Safe Ride 60 Lux.
In de praktijk vind ik de weerstand echt wel meevallen tussen verlichting uit of aan. Meestal merk ik het eigenlijk niet. En mijn benen zijn echt niet meer van een jonge god :lol:
De weerstand kan bij de SON minder zijn, ik kan dat niet vergelijken, maar is het verschil echt zo groot dat je de leeftijd van je benen moet aanpassen? :D :roll: :lol:

Is wat off topic, maar wilde ik toch ff kwijt.

Groet,

Arno
Is wat off topic, maar wilde ik toch ff kwijt.
No problemo

Heel herkenbaar :lol:
Arno, je hebt helemaal gelijk: die nieuwere Shimano's zijn prima naafdynamo's voor een heel nette prijs. Dat is ook waarom zoonlief niets duurders kreeg. Anderzijds wordt er wel gesuggereerd dat er nauwelijks verschil is met de SON, of dat de laatste het geld niet waard is. En dat vind ik uit eigen ervaring onzin. Ook die SP lijkt in de categorie 'geduchte concurrent, maar toch niet even goed' te zitten.
Wim
Ik denk dat vrijwel iedereen het er wel over eens is dat een SON28 op de meeste punten (shimano levert volgens mij net iets meer power bij lagere snelheden) net iets beter is (dan een Shimano 3N72/80). Alleen staat daar een prijs tegenover die 3 tot 4x hoger is. Daarom is een dergelijke shimano naafdynamo voor vrijwel iedereen een betere, slimmere keuze.
Ik heb net bij kurbelix een compleet wiel gekocht met een son naaf dynamo voor maar €225 inclusief verzend kosten


Mario
Op mijn eigen trekfiets gebruik ik al jaren (+- 50.000km) een Shimano Naafdynamo (3N72), draait nog altijd soepel.

Voor de fiets van mijn vrouw heb ik zelf een wiel gevlochten met een PV-8. Nu +- een jaar in gebruik voor dagelijks woonwerkverkeer van +- 20km/dag. Geen klachten. Ik heb ook een wiel voor een koersfiets voor een vriend gevlochten met de PV-8. Ook daar, geen klachten.

Ter experiment heb ik de SV-9 van Shutter Precision in een wiel voor mijn koersfiets gevlochten. Een beetje de tegenhanger van de SON Deluxe (maar +- aan de helft van de prijs), dus een iets lager voltage bij lage snelheden. Je merkt dat als je op wandelsnelheid rijdt het licht wat langer flikkert dan bv. de Shimano of de PV-8. Maar je spaart 75 gram, en theoretisch gezien zou het wiel lichter moeten lopen. Zou ik wellicht niet opnieuw doen (want de PV-8 is mooier :-) (de SP-9 is wel zeer klein))

Ik merk het verschil tussen naafdynamo uit/aan eigenlijk niet (mijn licht staat altijd aan) dus voor mij is de meerprijs van een SON het niet waard.

Een voordeel van de Shimano (en SON) t.o.v. SP, vooral voor trekkingsfietsen is dat de flenzen verder uit elkaar staan, waardoor je, theoretisch, een steviger/stabieler wiel krijgt. Maar ik heb nu werkelijk nog nooit gedacht "amai dat wiel met die SP dynamo lijkt niet stevig". Dat is de afweging dus gewicht en een (teveel) aan stevigheid. (zie ook 36, 32, 28, 24, 20 ... spaken). Succes ermee :-)
stef schreef:
za 30 jun, 2018 14:01
Een voordeel van de Shimano (en SON) t.o.v. SP, vooral voor trekkingsfietsen is dat de flenzen verder uit elkaar staan, waardoor je, theoretisch, een steviger/stabieler wiel krijgt.
Stef, zou het heel veel moeite zijn om de diameters van de flenzen en hun onderlinge afstand van de Shimano en de SP op te meten en die resultaten te delen hier? Ik ben heel benieuwd.
In elk geval veel meer moeite dan even naar de SP website te gaan waar je de gevraagde info zo uit de technische tekeningen kunt halen :|
Marco van bike4travel teste de precion 8. Hij schreef dat dat de naaf een kleine flens heeft en niet stabiel genoeg is voor 28 wielen.

Mario
Heel erg weinig moeite om dat even te meten. Graag zelfs.
Gemeten in een gespaakt wiel, met een rolmeter, dus het kan een millimetertje fout zijn:

SP: 4,7cm
Shimano: 5,8cm

[Edit: 'mm' vervangen door 'cm']
supermario schreef:
ma 02 jul, 2018 17:00
Marco van bike4travel teste de precion 8. Hij schreef dat dat de naaf een kleine flens heeft en niet stabiel genoeg is voor 28 wielen.
Ik ben effe gaan Googlen omdat ik dat artikel wel eens wou lezen. Gaat dat over dit artikel?

https://www.bike4travel.nl/blog/gebruik ... aafdynamo/
Hetgeen Marco over de stabiliteit zegt, wordt door Mario wel heel erg uit zijn verband getrokken. Ik heb nog nooit enige instabiliteit vastgesteld. Waarom een wiel bij 50 mm banden eerder instabiel zou zijn als bij smallere banden is me ook onduidelijk.
stef schreef:
ma 02 jul, 2018 23:13
Heel erg weinig moeite om dat even te meten. Graag zelfs.
Gemeten in een gespaakt wiel, met een rolmeter, dus het kan een millimetertje fout zijn:

SP: 4,7mm
Shimano: 5,8mm
cm hoop ik? Of wat heb je nu gemeten?
Ja, cm, tikfoutje. Ik heb van de ene flens naar de andere gemeten.
Dan heb je een offset van (4,7/2) 2,35cm, nou er zijn achternaven die het aan de aandrijfkant met minder doen hoor...