Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SP naafdynamo - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

SP naafdynamo

Ik heb zeer recent een voorwiel laten bouwen bij B4T in Rotterdam.
Ik rij met 42-622 Schwalbe Marathon Mondials en ik merk er niks aan.
Nu ken ik het verschil met de SON28 niet en ging het mij om de prijs/kwalteit verhouding.
Het word mijn eerste reis en ik heb nog meer investeringen te maken dan alleen de naafdynamo.

AfbeeldingNieuw vakantie voorwiel met Shutter Precision PV-8 naafdynamo. by Carcheologisch Onderzoeker, on Flickr
Hoi Wouter,

Wat zijn je ervaringen nu een paar maanden later met de SP naafdynamo en het wiel gemaakt door B4T?

Ik heb nml misschien ook wel interesse in iets soortgelijks.

Mvg
Ik zou eens wachten tot je een winter er mee doorgereden bent :wink:
Kwam deze test tegen over verschillende naafdynamo's:
https://fahrradzukunft.de/14/neue-nabendynamos-im-test/

De SP's presteren hier best goed. Een belangrijke eigenschap vind ik de 'leerlaufverluste', dus dat je zo weinig mogelijk merkt van een dynamo als je 'm niet gebruikt, en dan vooral als je met wat tempo fietst. De SP scoort hierin ook goed, maar sommige dynamo's scoren hier erg slecht in, en is het mechanische verbruik hoger met licht uigeschakeld dan met licht aan :roll: .

Zelf valt mijn interesse in de Sunup Eco, een soort naast-de-naafdynamo, die niet vereist dat je bestaande naven vervangt.
Shadow schreef:
di 13 nov, 2018 11:50
Ik zou eens wachten tot je een winter er mee doorgereden bent :wink:
Ik heb de SP dynamo al een paar jaar in mijn Avaghon 28" en Snel 26" fiets zitten. Met name de Snel fiets gaat sinds 2014 met de SP-PV8 in de winter de pekel door. Geen enkel probleem gehad.
Bij een dynamo is het in eerste instantie belangrijk dat hij het doet als je hem nodig hebt. Mijn eerste SP-dynamo liet het na een lange helling en navenant hoge snelheden afweten en dat is toch lastig als je veel wildkampeert en voor je navigatiesmartphone afhankelijk bent van je naafdynamo. De volgende SP-dynamo doet het inmiddels al weer 4 jaar prima in weer en wind.
Shadow schreef:
di 13 nov, 2018 11:50
Ik zou eens wachten tot je een winter er mee doorgereden bent :wink:
Eind 2014 heb ik ook door b4t een voorwiel met SP naafdynamo laten maken. Dat voorwiel gebruik ik alleen in de wintermaanden (okt-mei) en heb er al 20.000km mee gefietst. Vorig jaar een nieuwe velg in laten spaken (velg kapot na een aanrijding met een auto). De naafdynamo doet het nog steeds prima.
Ik heb in 2012 een wiel met SP-SV8 gemaakt voor mijn Birdy vouwfiets. Nu, zes jaar later, heeft die nog geen krimp gegeven. Maar één exemplaar zegt natuurlijk niet veel. Daarnaast heb ik nog een Trek toerfiets staan uit 2002 ongeveer, met een Shimano basis naafdynamo (NX31) en die doet het ook nog altijd. Nu moet ik hem voor de eerste keer opnieuw afstellen, omdat er wat speling op de naaf gekomen is.
Het mooie aan die SP is vooral dat hij erg compact is.
Een half jaar geleden postte ik hierboven ergens mijn tevredenheid over de Shutter Precision naafdynamo's.

Grappig genoeg begon mijn SV-9 slechts een maand later kuren te vertonen. Ik hoorde hem lawaai maken wanneer ik snel reed (afdalingen) en na een tijdje gaf ie geen licht meer. (en maakte ie nog meer lawaai en met zeer voelbare trillingen). Eens thuis "werkte" ie wel terug, maar hij liep merkbaar te stroef. Ik heb die dus binnen garantie terug opgestuurd in overleg met de winkel (Bike24), maar Shutter Precision doet er wel zeer lang over om dat probleem op te lossen (lees: hij is nog altijd niet terug, we zijn 4 maanden verder ondertussen).

Gisteren was ik op pad met iemand met een Shutter Precision PV-8, ook nog binnen de garantieperiode. Plots hoorde we een harde piep en draaide de naafdynamo plots heel stroef (lees: fietsen was onmogelijk). Ook was de aansluiting van de naafdynamo 180 graden naar beneden gedraaid. (hu?) Na het wiel even uit de fiets te hebben gehaald, kon ik de as niet met de hand ronddraaien. Daarna het wiel terug in de fiets gezet om'n naar de fietsenmaker te dragen en plots ging ie weer zoals voorheen, de rest van de dag zonder problemen gefietst.

Beide SP-naafdynamo's hebben nu al wel wat regen en modder gezien, maar mijn Shimano ook, en die heeft er +- 6x zoveel kilometers opzitten.

Mijn conclusie: Geen Shutter Precision meer voor mij. Voor hetzelfde geld heb je een goeie shimano. Bovendien die kan je zelf nog een beetje servicen, iets wat met SP niet mogelijk is. Jammer, want de SP's vind ik wel mooier. Een SON is natuurlijk ook mooi :-)