Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VSF TX Randonneur model 2013 - Forum Wereldfietser

VSF TX Randonneur model 2013

Hallo allemaal,

Ik zit al een jaar of twee te denken om een fietsreis te maken omdat fietsen mijn passie is. Ik heb besloten om begin mei vier maanden door west Europa te gaan fietsen. Ik zal voornamelijk door Frankrijk, Spanje, Italië fietsen en een beetje in België, Zwitserland en Duitsland.

Dit is het plan maar omdat ik geen enkele ervaring heb met fietstochten en camperen ben ik bang dat ik na een week al naar huis wil :). Afijn dat is een ander verhaal.

Om mijn fietstocht te maken heb ik uiteraard een vakantiefiets nodig en ben al een tijdje mezelf aan het verdiepen over welke fiets ik moet kopen. Ik ben zeer geïnteresseerd in de VSF TX Randonneur mede omdat ik zelf aan wielrennen doe en omdat ik nu, zonder ervaring dus, denk dat ik tijdens de fietsvakantie redelijk snel en lange afstanden wil maken.

Mijn vraag aan jullie is:
- of de randonneur van VSF een prima fiets is?
- Of het een prima fiets is om door west Europa te fietsen?
- of ik beter kan gaan voor een andere randonneur?
- of raden jullie mij überhaupt om niet voor een randonneur te gaan?

Ik ben 25 jaar, 1 meter 72, weeg 65 kilo, zal in mijn eentje fietsen en ben van plan om zo weinig mogelijk spullen mee te nemen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
gbischof schreef:Hallo allemaal,



Mijn vraag aan jullie is:
1- of de randonneur van VSF een prima fiets is?
2- Of het een prima fiets is om door west Europa te fietsen?
3- of ik beter kan gaan voor een andere randonneur?
4- of raden jullie mij überhaupt om niet voor een randonneur te gaan?
Gaaf! Ga je zeker geen spijt van krijgen!

1- Ja
2- Ja
3- Nee
4- Nee :wink:
gbischof schreef:Hallo allemaal,

Ik zit al een jaar of twee te denken om een fietsreis te maken omdat fietsen mijn passie is. Ik heb besloten om begin mei vier maanden door west Europa te gaan fietsen. Ik zal voornamelijk door Frankrijk, Spanje, Italië fietsen en een beetje in België, Zwitserland en Duitsland.

Dit is het plan maar omdat ik geen enkele ervaring heb met fietstochten en camperen ben ik bang dat ik na een week al naar huis wil :). Afijn dat is een ander verhaal.

Om mijn fietstocht te maken heb ik uiteraard een vakantiefiets nodig en ben al een tijdje mezelf aan het verdiepen over welke fiets ik moet kopen. Ik ben zeer geïnteresseerd in de VSF TX Randonneur mede omdat ik zelf aan wielrennen doe en omdat ik nu, zonder ervaring dus, denk dat ik tijdens de fietsvakantie redelijk snel en lange afstanden wil maken.

Mijn vraag aan jullie is:
- of de randonneur van VSF een prima fiets is?
- Of het een prima fiets is om door west Europa te fietsen?
- of ik beter kan gaan voor een andere randonneur?
- of raden jullie mij überhaupt om niet voor een randonneur te gaan?

Ik ben 25 jaar, 1 meter 72, weeg 65 kilo, zal in mijn eentje fietsen en ben van plan om zo weinig mogelijk spullen mee te nemen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Zonder ervaring direct 4 maand oppad lijkt me niks: op reis weet je pas of je uitrusting echt voor jou werkt, en onderweg grote aanpassingen moeten maken is niet handig.

Zo'n TX400 is een keurige fiets, maar heeft wel de makke die alle fietsen van grote aanbieders hebben: hij is samengesteld uit wat ze makkelijk kunnen kopen, niet uit wat nodig is. Tegen de tijd dat je een voor- en een achterdrager nodig hebt is dat 50T blad veel te groot, en die 34 nog lang niet klein genoeg, tenzij je alleen over omgebouwde spoorbanen fietst. Makkelijk ombouwen kun je zo'n 105 compactgroep ook niet
Klopt wel ja, die 50 is voor op het vlakke te groot. Zou je die kunnen vervangen door een 42 of 44?

Dat 34-34 een te zwaar kleinste verzet is ben ik het niet mee eens. TS is een jonge sterke god(in) dus die kan wel genoeg wattjes wegtrappen.
gios schreef:Klopt wel ja, die 50 is voor op het vlakke te groot. Zou je die kunnen vervangen door een 42 of 44?

Dat 34-34 een te zwaar kleinste verzet is ben ik het niet mee eens. TS is een jonge sterke god(in) dus die kan wel genoeg wattjes wegtrappen.
Ook jonge goden missen wel eens de bakker (en de juiste afslag ;))
m-gineering schreef:
gios schreef: Dat 34-34 een te zwaar kleinste verzet is ben ik het niet mee eens. TS is een jonge sterke god(in) dus die kan wel genoeg wattjes wegtrappen.
Ook jonge goden missen wel eens de bakker (en de juiste afslag ;))
Afbeelding

Dan is het toch wel prettig als je nog wat lichter kan schakelen, maar vroeger ... 8)
Ik heb afgelopen weekend de tx400 en tx800 geprobeerd. Ik was niet echt onder de indruk. Wellicht prima fietsen om mee op vakantie te gaan maar ik was niet voorruit te branden.

Zou iemand enige idee hebben waarom er op de randonneur een deore cassette erop zit en niet een 105 cassette?
http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf

Een randonneur is een prima plan, maar ik zou Marten's reserves serieus nemen. Zelf zou ik eerder denken aan een randonneur met 26 inch wielen, zoals de Surly Long Haul Trucker of nog mooier maar ook wat duurder de Thorn Sherpa (leverbaar via m-gineering). Wil je bij 28 inch blijven, dan is de Thorn Club Tour een prima keus. Zo'n Thorn frame kun je dan laten afmonteren met de meest geschikte onderdelen en handgebouwde wielen, in plaats van de onderdelen die de inkoopafdeling van zo'n groot merk het handigste vindt.
105 cassettes gaan tot maximaal 30t, en mtb cassettes natuurlijk verder. Helaas maakt Shimano het steeds moeilijker weg en mtb onderdelen te combineren.
Overigens zijn we aan het uitzoeken of we dit voorjaar een wereldfietser beginners weekend kunnen organiseren, waar iederen zijn/haar bestaande spullen kan uitproberen, en met lezingen over fietsen en kamperen.
Wim
http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf

Een randonneur is een prima plan, maar ik zou Marten's reserves serieus nemen. Zelf zou ik eerder denken aan een randonneur met 26 inch wielen, zoals de Surly Long Haul Trucker of nog mooier maar ook wat duurder de Thorn Sherpa (leverbaar via m-gineering). Wil je bij 28 inch blijven, dan is de Thorn Club Tour een prima keus. Zo'n Thorn frame kun je dan laten afmonteren met de meest geschikte onderdelen en handgebouwde wielen, in plaats van de onderdelen die de inkoopafdeling van zo'n groot merk het handigste vindt.
105 cassettes gaan tot maximaal 30t, en mtb cassettes natuurlijk verder. Helaas maakt Shimano het steeds moeilijker weg en mtb onderdelen te combineren.
Overigens zijn we aan het uitzoeken of we dit voorjaar een wereldfietser beginners weekend kunnen organiseren, waar iederen zijn/haar bestaande spullen kan uitproberen, en met lezingen over fietsen en kamperen.
Wim
gbischof schreef:Ik heb afgelopen weekend de tx400 en tx800 geprobeerd. Ik was niet echt onder de indruk. Wellicht prima fietsen om mee op vakantie te gaan maar ik was niet voorruit te branden.
Het blijft een tractor van 15 kilo, en door de bandvering krijg je nooit het gevoel dat een fiets op 23mm bandjes geeft. Maar je koersfiets met bagage rijdt vast beroerder.
Als de zit niet deugt (zadelterugstand, hoogte, Q etc) wordt het nooit wat


Zou iemand enige idee hebben waarom er op de randonneur een deore cassette erop zit en niet een 105 cassette?

105 gaat maar tot 28T, Tiagra heeft nog een 30, voor meer moet je sjoppen bij de buren
gbischof schreef:Ik zit al een jaar of twee te denken om een fietsreis te maken omdat fietsen mijn passie is. Ik heb besloten om begin mei vier maanden door west Europa te gaan fietsen. Ik zal voornamelijk door Frankrijk, Spanje, Italië fietsen en een beetje in België, Zwitserland en Duitsland.
Dit is het plan maar omdat ik geen enkele ervaring heb met fietstochten en camperen ben ik bang dat ik na een week al naar huis wil :). Afijn dat is een ander verhaal.
Je begint er wel over en je vindt het kennelijk het vermelden waard. Daar zou je dus beter iets mee kunnen doen. In plaats van een heel groot plan te maken dat alleen maar kan tegenvallen kun je ook gewoon vertrekken voor een weekje in de Ardennen dat bij succes uit de hand kan lopen omdat je toch nog vrij hebt, dat voelt vast veel lekkerder. De spullen die je nodig hebt zijn voor 98% dezelfde.
Of je een fiets met een 1:1 verzet goed genoeg voor je is kun je alleen zelf bepalen door eens een hele dag in de Ardennen te gaan fietsen met een hoop boeken of zo in de tassen en dan niet de vlakke routes te nemen. Ik ben nog nooit mensen gevonden die daar heel blij mee waren.
De combi van voordrager en Tubus Fly-achterdrager op de tx is onzinnig. Precies in het gebied waar jij hopelijk terechtkomt, 15-20 kg, kun je beter twee grote tassen aan één sterke achterdrager hebben dan vier tasjes aan twee dragers. De Fly is net niet voldoende voor twee flink zware tassen. Je hebt ook kans dat grote tassen niet op de Fly willen passen (heb ik met mijn fly op de tochtjesfiets).

Een fiets voor op reis moet je beoordelen met bagage en liefst in de heuvels. Als de folder zegt dat de fiets voor zware tochten is bedoeld maar hij rijdt zonder tassen op het vlakke heerlijk dan is dat al bijna verdacht.

Leon
Sommigen zeggen dat de fiets prima voldoet sommigen niet,
De mogelijke reden waarom de fiets niet zou voldoen komt omdat er een:
- te zware kleinste verzet erop zit
- De dragers niet sterk genoeg zijn
- de fiets niet comfortabel rijdt met veel basgages

Om erachter te komen of deze punten geen problemen voor mij raden jullie mij aan om eerst in de Ardenne te fietsen. Dan kom ik er ook achter of een fietstocht maken iets voor mij is.

Allemaal interessante ideeën. Alvast bedankt hiervoor. Zijn er geen mensen die deze fiets wel aanraden :).

Is het mogelijk dat ik binnenkort een tripje maak in de Ardennen of is het daar te koud voor?

Ik twijfel er wel aan of er een te zware kleinste verzet op zit. je gaat toch niet de Mont Ventoux of de alpe d'huez mee oprijden tijdens een fietsvakantie?
Erger nog: met bagage, ook al is het weinig, een helling in de Ardennen op is zwaarder dan een Alpencol.
Wim
gbischof schreef:Is het mogelijk dat ik binnenkort een tripje maak in de Ardennen of is het daar te koud voor?
Dat hangt af van wat de plannen zijn (slaapzak warm genoeg?). Momenteel vriest het niet en is het droog, dus ideaal fietsweer om beladen de Ardeense heuvels te overwinnen ;)
Wim schreef:Erger nog: met bagage, ook al is het weinig, een helling in de Ardennen op is zwaarder dan een Alpencol.
Wim
hmm ik heb de Col de Tourmalet (wel niet in de Alpen, maar kom) gedaan met volle bepakking, en ik moet zeggen dat dat toch wel de zwaarste fiets-ervaring is die ik al gedaan heb :) en ik heb al wat weken in de Ardennen rond getoerd.

Roeland
Je hebt gelijk, en ik was wat onduidelijk: plekken als de Ardennen of Wales zijn zwaar omdat de hellingen weliswaar kort zijn, maar buitengewoon steil. Je hebt er dus een erg licht verzet nodig. De grote cols zijn zwaar omdat het lang duurt. Sorry voor de wat al te korte en slordige formulering.
Wim
beetje fysica:
stel je kunt met je racefiets met een paar reepjes in de achterzak redelijk uit de voeten in het gekozen terrein met een verzet van 39-27. Klimmen is voornamelijk gewichtheffen dus we negeren lucht en rolweerstand

racefiets weegt 10 + 65kg =75
vakantiefiets 15+65+20kg = 100

voor dezelfde klimsnelheid moet je dus 100/75 extra inspanning leveren, of voor dezelfde inspanning achter naar 100/75*27 = 36 tanden schakelen. De klim duurt alleen nu ook 33% langer, dus als je eerst net op je tandvlees boven kwam ontplof je nu al ruim onder de top. :D

En omdat je steeds langzamer gaat ten opzichte van ander verkeer wordt je door nog meer voertuigen voorbijgereden, en groeit het verlangen naar rustiger wegen. En die zijn nog steiler en minder goed geasfalteerd
Leon schreef:Precies in het gebied waar jij hopelijk terechtkomt, 15-20 kg, kun je beter twee grote tassen aan één sterke achterdrager hebben dan vier tasjes aan twee dragers.
Qua uitsparen van gewicht wel, maar qua uitgebalanceerde fiets niet, is mijn ervaring. Heb één keer alle bagage (ca 15 kg) op de achterdrager gegooid en dat beviel me slecht, omdat de achterkant topzwaar werd. Je kunt je stuur dan wel snel omgooien, maar de topzware achterkant kan dat niet bijbnen. Voordragers en -tassen is weliswaar 2 kg extra gewicht, maar tijdens een vakantie van drie weken in de Frans-Italiaanse Alpen nam ik dat meer dan voor lief, omdat mijn fiets daardoor veel beter in balans was. Het daalde en stuurde bijna net zo strak alsof ik op mijn racer zat.
Pedalero schreef:
Leon schreef:Precies in het gebied waar jij hopelijk terechtkomt, 15-20 kg, kun je beter twee grote tassen aan één sterke achterdrager hebben dan vier tasjes aan twee dragers.
Qua uitsparen van gewicht wel, maar qua uitgebalanceerde fiets niet, is mijn ervaring. Heb één keer alle bagage (ca 15 kg) op de achterdrager gegooid en dat beviel me slecht, omdat de achterkant topzwaar werd. Je kunt je stuur dan wel snel omgooien, maar de topzware achterkant kan dat niet bijbnen. Voordragers en -tassen is weliswaar 2 kg extra gewicht, maar tijdens een vakantie van drie weken in de Frans-Italiaanse Alpen nam ik dat meer dan voor lief, omdat mijn fiets daardoor veel beter in balans was. Het daalde en stuurde bijna net zo strak alsof ik op mijn racer zat.
Meestal zijn goede vakantiefietsen wel stabiel met 20 kilo achterop, maar jou idee is uiteraard wel een oplossing als het niet zo is.
Leon
Leon schreef:Meestal zijn goede vakantiefietsen wel stabiel met 20 kilo achterop, maar jou idee is uiteraard wel een oplossing als het niet zo is.
Er zijn gewoon fietsen die ontworpen zijn voor veel bagage achterop en andere voor veel bagage vooraan (Franse randonneurs bv) en nog andere voor een combinatie van de twee... Kunnen allemaal goede vakantiefietsen zijn.