Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos service in buitenland? - Forum Wereldfietser

Santos service in buitenland?

Ik krijg in Februari mijn nieuwe Santos 26 alu travel master waar ik in mei mee naar Santiago de C en terug wil gaan fietsen.
Na mijn Debacle met mijn vorige ook nieuwe fiets waar diverse onderdele stuk gingen op weg naar Rome voor al spaken , vroeg ik me af zijn er in Spanje en Frankrijk ook Santos Daelers?
Zodat je niet dagen op DHL moet wachten voor vervangende ondedelen.
Niet dat ik geen vertrouwen heb in Santos juist daarom heb ik voor Santos gekozen, maar er kan altijd wat gebeuren onderweg.
Klaas
in de dealerlist staan dealers in noorwegen en duistland , ff snel geen dealer in fr of sp gezien.
Bij santos kunnen ze wielen spaken dus hopenlijk heb je daar geen gezeur mee.
Maart en april gebruiken om wat kilometers te maken. dan komen eventuele rpobleem wel naar boven. een geod gespaakt wiel hoeft zich niet te zetten. Een redelijk goed wiel wel en dan kan de dealer wel zorgen dat het goedkomt, (ik hoop tenminste dat Santos daar zn dealers op uitzoekt.
Veel onderdelen zijn universeel dus hoef je niet op te wachten alelen een geode fm te vinden. Een paar spaken van de goede maat meenemen. En hopen dat je ze niet nodig hebt , gebruik de zoekfunctie hier maar , wielen spaken is een vak , met uitstervende uitoefenaars zowel in binen als buitenland.
Het is niet als bij een auto. Zodra je van huis gaat ben je op jezelf aangewezen. Daar zijn drie oplossingen voor. De eerste is naar een goede lokale fietsenmaker gaan. Die zijn er ook elders wel, al is het vaak moeilijk zoeken. De tweede is een goede fiets kopen (heb je al gedaan). Met goede fietsen die je goed onderhoudt heb je in principe geen problemen. Wij hebben al jaren onderweg geen fietsenmaker meer gezien. De laatste oplossing is de cursus fietsreparatie van de Wereldfietser volgen. Dan krijg je les van de beste fietsenmaker van het land, en kun je vervolgens veel zelf.
Wim
Je hebt helemaal geen Santosdealer nodig. Je fiets bestaat uit standaardonderdelen die elke goede fietsenmaker kan vervangen dan wel repareren. Het enige probleem is die goede fietsenmaker te vinden. De kans dat je een fietsenmaker nodig hebt is overigens bijzonder klein, maar het is begrijpelijk dat je je zorgen maakt na je ervaringen naar Rome.
Er is een hele grote internationale grabbelton van fietsonderdelen, en alle fabrikanten zoeken daar de in hun ogen beste combinatie van spullen uit. Het kan zijn dat ze desondanks niet kunnen vinden wat ze willen hebben en iets speciaals laten maken, maar meestal gaat dat niet verder dan een beugeltje of zo tenzij ze een velomobiel bouwen.

De consequentie is ook dat een beetje fietsenmaker de meeste spullen al wel een keer langs heeft zien komen.

De tijd dat een Santos eerst in een Santech centrum aan de Santosdiagnose [tm] moet worden uitgelezen, en alle nieuwe onderdelen eerst ingeleerd moeten worden voor ze werken is gelukkig nog ver weg :D
als je een ketting hebt dan heeft Marten gelijk.
Heb je een riem en dan in Spanje.......
dank het wel eens lastig worden.
Maar dat weegt weinig dus die zou je mee kunnen nemen....
Dat is altijd het argument geweest van bouwers als Vittorio om geen in hun ogen exotische onderdelen te monteren. Ik zou met een Rohloff naaf bijvoorbeeld zeker een kabelsetje meenemen, en met Magura remmen remblokjes. Verder kom ik zelf eigenlijk niet.
Wim
saagstree schreef:Ik krijg in Februari mijn nieuwe Santos 26 alu travel master waar ik in mei mee naar Santiago de C en terug wil gaan fietsen.
Na mijn Debacle met mijn vorige ook nieuwe fiets waar diverse onderdele stuk gingen op weg naar Rome voor al spaken , vroeg ik me af zijn er in Spanje en Frankrijk ook Santos Daelers?
Hee, leuk dat je ook een 'retourtje' gaat fietsen! Heb ik in 2011 gedaan, en ik heb nog niemand gehoord die ook heen en weer terug gefietst heeft. Mei is een prachtige tijd! Geniet van de veldbloemen.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar het kostte mij verbazingwekkend veel moeite om zelfs maar een echt goede buitenband te kopen in Spanje en Zuid-Frankrijk... Reservespaken in de goede maten had ik natuurlijk wel volop bij me, en die heb ik dan ook niet nodig gehad. :) Ik had nota bene een vouwband op reserve thuis liggen, maar heb die niet meegenomen omdat je 'in Europa overal wel een fietsenmaker kan vinden'. In Spanje waren die steevast gesloten op de tijden dat ik door steden kwam rijden (siesta!), en de ene die ik open trof had welgeteld 1 band in de door mij gewenste maat (26", omdat je daar 'overal ter wereld banden voor kunt kopen') die een paar dagen later in Frankrijk klapte. Daar kon ik bij Leclerc een grove MTB-band kopen, die ik gelukkig een dag later kon vervangen door een bij een heuse fietsenmaker gekochte Schwalbe Marathon (zijn laatste, en niet in 50mm maar in 47mm maar dat maakte me toen al niks meer uit).

Moraal van dit verhaal; denk goed na over de reserve-onderdelen die (en het gereedschap dat) je meeneemt, en zorg ook dat je daar zelf mee uit de voeten kunt. Als je lid bent/wordt van De Wereldfietser, kan ik je de cursus bij Marten Gerritsen van harte aanbevelen als dat uit de voeten kunnen nog wat te wensen overlaat. Probeer ook je pomp voor vertrek eens uit! Mocht je onderweg nog iets missen, dan zit er een behoorlijk gesorteerde en behulpzame fietsenmaker in het centrum van Tours, ik dacht Rue Victor Hugo - de VVV bij het hoofdstation (aangegeven in je routeboekje, als je daarmee fietst) wijst je graag de weg.

Bon Compostelle/Buen Camino!

Carl
Carl schreef:
saagstree schreef:Ik krijg in Februari mijn nieuwe Santos 26 alu travel master waar ik in mei mee naar Santiago de C en terug wil gaan fietsen.
Na mijn Debacle met mijn vorige ook nieuwe fiets waar diverse onderdele stuk gingen op weg naar Rome voor al spaken , vroeg ik me af zijn er in Spanje en Frankrijk ook Santos Daelers?
Hee, leuk dat je ook een 'retourtje' gaat fietsen! Heb ik in 2011 gedaan, en ik heb nog niemand gehoord die ook heen en weer terug gefietst heeft. Mei is een prachtige tijd! Geniet van de veldbloemen.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar het kostte mij verbazingwekkend veel moeite om zelfs maar een echt goede buitenband te kopen in Spanje en Zuid-Frankrijk... Reservespaken in de goede maten had ik natuurlijk wel volop bij me, en die heb ik dan ook niet nodig gehad. :) Ik had nota bene een vouwband op reserve thuis liggen, maar heb die niet meegenomen omdat je 'in Europa overal wel een fietsenmaker kan vinden'. In Spanje waren die steevast gesloten op de tijden dat ik door steden kwam rijden (siesta!), en de ene die ik open trof had welgeteld 1 band in de door mij gewenste maat (26", omdat je daar 'overal ter wereld banden voor kunt kopen') die een paar dagen later in Frankrijk klapte. Daar kon ik bij Leclerc een grove MTB-band kopen, die ik gelukkig een dag later kon vervangen door een bij een heuse fietsenmaker gekochte Schwalbe Marathon (zijn laatste, en niet in 50mm maar in 47mm maar dat maakte me toen al niks meer uit).

Moraal van dit verhaal; denk goed na over de reserve-onderdelen die (en het gereedschap dat) je meeneemt, en zorg ook dat je daar zelf mee uit de voeten kunt. Als je lid bent/wordt van De Wereldfietser, kan ik je de cursus bij Marten Gerritsen van harte aanbevelen als dat uit de voeten kunnen nog wat te wensen overlaat. Probeer ook je pomp voor vertrek eens uit! Mocht je onderweg nog iets missen, dan zit er een behoorlijk gesorteerde en behulpzame fietsenmaker in het centrum van Tours, ik dacht Rue Victor Hugo - de VVV bij het hoofdstation (aangegeven in je routeboekje, als je daarmee fietst) wijst je graag de weg.

Bon Compostelle/Buen Camino!

Carl
Een Schwalbe-vouwbandje neemt weinig plaats in.
bert sitters schreef:
Een Schwalbe-vouwbandje neemt weinig plaats in.
een 37mm supreme is al 25 x 7 x 9 cm (1.6l)