Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketttinglengte bepalen - Forum Wereldfietser

Ketttinglengte bepalen

Bij het monteren van de ketting wil ik de kettinglengte bepalen.
Heb geen oude ketting om op te baseren.
De ketting is een Shimano cn-hg53 en heeft 114 schakels.

Ter ondersteuning baseer ik mij op volgende tekst:
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm (montage)

Ik begrijp dat ik de ketting op het grootste voortandwiel en grootste achtertandwiel moet leggen en dan 2,5cm bijvoegen.
> Dat is toch een combinatie die je nooit gebruikt ? Of is dit een veiligheid die je inbouwt(ketting niet te kort) ?

Serge
serge goedertier schreef:Of is dit een veiligheid die je inbouwt(ketting niet te kort) ?
Dat staat er inderdaad: Dit is de juiste link: http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
Als je ketting namelijk te kort is en je schakelt ooit één keer fout dan wordt de kracht van je benen met een hefboom op de te korte ketting overgebracht en gaat er iets heel erg kapot. Met wat pech ben je dan een week van je vakantie, je frame en daarna een heleboel vrije tijd én leuke fietstochten kwijt.

Als je het niet helemaal vertrouwt kun je ook de ketting eerst iets minder inkorten, testen en dan alsnog inkorten. Als de lengte klopt zal de aandrijving ook op het andere uiteinde niet in de soep lopen. (probeer maar)
Succes,
Leon
Goed zo Leon, bedankt voor je antwoord.

Ik zal het uitproberen zo.

Serge
Als ik het opmeet en de procedure volg zou ik 4 schakels kunnen verwijderen.
Ik zal er 2 verwijderen om voorzichtig te zijn.

Serge
serge goedertier schreef:Als ik het opmeet en de procedure volg zou ik 4 schakels kunnen verwijderen.
Ik zal er 2 verwijderen om voorzichtig te zijn.

Serge
Je moet wel oppassen dat je niet te weinig schakels verwijdert, want als je dan met de ketting op de kleinste tandwielen voor en achter rijdt (nee, dat komt ook nooit voor), dan kan het zijn dat je derailleur tegen de cassette drukt en/of de ketting slap komt te liggen...
ik zou beter leren lezen
ik zou beter leren lezen
ik zou beter leren lezen
ik zou beter leren lezen
ik zou beter leren lezen :oops:
Lees nog eens wat Leon geschreven heeft