Additionally, paste this code immediately after the opening tag: X frame vouwfiets, scharnier sterk genoeg? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

X frame vouwfiets, scharnier sterk genoeg?

Travelmaster schreef: En los daarvan: het is de QR die het een makkelijke vouwfiets maakt he. Met een imbus wordt dat weer lastiger.
Tuurlijk, maar dat maakt mij niet uit. Als ie maar lang mee gaat in gebruik. Als de trekkracht afneemt (dus de bout gaat losser zitten bedoel je?) draai je hem toch strakker? Telkens weer.
BamBoe schreef:
Leon schreef:Waar zal de verbinding op gaan steunen? Hopelijk op de twee tegen elkaar geperste platen, maar misschien vooral op het scharnier. In het eerste geval: mhwa. In het tweede geval: oeps!
Leon
Hoe kom je daar achter? (voordat je de fiets koopt!)
Zoals het eruit ziet op het eerste plaatje, lijkt het te steunen op de bout van de QR.

Heb je al eens gezocht op gebruikerservaringen?
Leon schreef:Waar zal de verbinding op gaan steunen? Hopelijk op de twee tegen elkaar geperste platen, maar misschien vooral op het scharnier.
Leon
OK dan stel ik de vraag anders: waardoor/ waarom zou ie op het scharnier gaan steunen, de platen sluiten immers strak tegen elkaar aan.
BamBoe schreef:maar de vraag is: is dit sterk genoeg om 80kg te torsen?
ZIJKANT-1
Afbeelding
Gemakkelijk volgens mij. De meeste druk komt op de plaatjes niet op de qr !!
Travelmaster schreef:
Zoals het eruit ziet op het eerste plaatje, lijkt het te steunen op de bout van de QR.

Heb je al eens gezocht op gebruikerservaringen?
Dit is een 2013 model, ik heb nog niemand er op zien rijden, als het al op een forum staat is het in het Thais, dat kan ik niet lezen.

Ik vind die qr sluiting niet zo'n geweldige constructie. Stijvere constructies zijn de klemmen van Brompton of Dahon (mits voorzien van extra imbus). Die hebben een veel groter contactvlak dan die qr bout.
Michael W schreef: De meeste druk komt op de plaatjes niet op de qr !!
Kun je uitleggen waar je dat aan afleidt?
BamBoe schreef:
Michael W schreef: De meeste druk komt op de plaatjes niet op de qr !!
Kun je uitleggen waar je dat aan afleidt?
Dat zie je toch gewoon, dat is simpele mechanica 8)
Die qr houdt hem alleen vast als er geen gewicht op zit.
Michael W schreef: Dat zie je toch gewoon, dat is simpele mechanica 8)
Die qr houdt hem alleen vast als er geen gewicht op zit.
Tsss, ik wil jou wel eens zien fietsen zonder qr! :D
BamBoe schreef:
Travelmaster schreef: En los daarvan: het is de QR die het een makkelijke vouwfiets maakt he. Met een imbus wordt dat weer lastiger.
Tuurlijk, maar dat maakt mij niet uit. Als ie maar lang mee gaat in gebruik. Als de trekkracht afneemt (dus de bout gaat losser zitten bedoel je?) draai je hem toch strakker? Telkens weer.

Ik heb het niet over trekkracht, maar treksterkte: hoe snel breekt de bout bij stevig aandraaien. Maar, door het antwoord van Michael ingegeven, heb ik de plaatjes nog wat verder bestudeerd. Het zou best kunnen dat de druk op op de (horizontale ronde) plaatjes komt. Er lijkt me alleen zoveel speling in te zitten...
Travelmaster schreef: IMaar, door het antwoord van Michael ingegeven, heb ik de plaatjes nog wat verder bestudeerd. Het zou best kunnen dat de druk op op de (horizontale ronde) plaatjes komt. Er lijkt me alleen zoveel speling in te zitten...
Ik zei ook niet dat het fraai gemaakt is, gewoon beetje grof werk !! :wink:
BamBoe schreef:
Michael W schreef: Die qr houdt hem alleen vast als er geen gewicht op zit.
Tsss, ik wil jou wel eens zien fietsen zonder qr! :D
Zolang je maar rechtdoor fietst en nooit linksaf slaat moet dat lukken 8)
Leon schreef:Waar zal de verbinding op gaan steunen? De bovenkant van de plaat en de bout, de bovenkant van de plaat en het scharnier of alleen het scharnier. :shock:
Leon

lijkt me vrij snel een krakende bende worden. Aluminium is zacht dus de gaten zullen wel snel uitlubberen, en de borgpen waar de QR aanzit wil of niet in het gat of houdt de scharnierplaten van elkaar. En er valt verder niks aan te stellen
Met een X-frame zal de kracht nou niet echt heel veel groter worden dan met een frame uit een enkele buis. Dus op zich moet een frame als dit best kunnen, als de sluiting behoorlijk is. (vergeet echter niet dat de krachten op de sluiting al snel richting een equivalent van enkele duizenden kilo´s gaat) Hoe smaller het plaatje hoe groter de kracht. Speling is dodelijk bij dit soort constructies.

Je zou hem in de showroom moeten zien, plaatjes zeggen niet zoveel.

Wat mij betreft is de Sparta 8/80 ideaal qua constructie. Erg stabiel en wendbaar. Hij licht beter in de bocht dan menig normale fiets. Hij is alleen zo lomp groot in gedeelde toestand.
Het kruisvormig frame doet me wat aan de Moulton denken.
http://www.fietstoeren.be/Techniek/Moulton/moulton.htm

Hebben de Thais hier de mosterd gehaald?
Wat mij betreft: in Thailand laten dat ding.

Als vouwfiets is die in opgevouwen toestand nogal groot uitgevallen als ik de foto zie.

Ik heb ook een Dahon vouwer (Vitesse D7, Nexus7), de lange stuurpen is even wennen, maar uiteindelijk rijdt de fiets toch lekker?

De Moulton met korte stuurpen voelt stevig aan.
benie schreef:Het kruisvormig frame doet me wat aan de Moulton denken.
http://www.fietstoeren.be/Techniek/Moulton/moulton.htm
Koud in zijn graf en de eerwaardige doctor draait al als een propellor na zo'n opmerking. Het Moulton vakwerkframe met trek en drukstaven is juist een totaal andere benadering als zo'n lomp op buiging belast scharnier
Als ik iets of iemand heb beledigd, dit is nooit mijn bedoeling geweest.
benie schreef:Als ik iets of iemand heb beledigd, dit is nooit mijn bedoeling geweest.
In Kiel Windeweer kunnen we er wel om lachen, in Bradford was men beslist ' not amused' geweest :D

Afbeelding

huize Moulton !
Nederig optrekje :shock: