Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke lengte trapas neem je ? - Forum Wereldfietser

Welke lengte trapas neem je ?

Hallo,

Bij het aanbod van een Alivio Shimano groepset wordt een trapas meegeleverd. De trapas is de Shimano BB-UN26, BSA. Er worden geen afmetingen gegeven. Als ik naar een andere site ga waar de trapassen afzonderlijk geleverd worden, worden er wel afmetingen gegeven.
> 68-110mm of 68-113mm of 68-122,5mm
(mijn oude trapas, die eruit is heeft een asdiameter van 111,5mm)

Mijn vragen zijn dus:
Waarom is de trapasdiameter belangrijk ? Waarom neem je dus een exacte bepaalde diameter(waar is die afhankelijk van) ? Met welke andere parameters moet je rekening houden om die te bepalen?

Bedankt

Serge
Bij vierkante assen is de lengte van de trapas afhankelijk van de vorm van de cranks, en dat is bij ieder model cranks weer anders. De kettingbladen moeten namelijk precies goed uitkomen voor de ideale kettinglijn.
Behalve de lengte van de as is ook nog de breedte van het brackethuis belang, en het soort schroefdraad. 68 mm breed komt het meeste voor, maar sommige mtb's hebben 73 mm. En Britse schroefdraad (BSA) is veruit het meest gangbaar.
Wim
Bedankt voor je antwoord Wim.

De brackethuis breedte daar was ik al uit.

Dus als ik het goed begrijp zal men bij cranckarmen de juiste trapas(lees juiste lengte) leveren ?

Serge
Als het goed is wel, maar de Shimano site kan vast uitsluitsel geven. Dan is alleen nog de breedte van het brackethuis van belang, en dat hangt weer van je frame af. Het is simpel op te meten. Andere schroefdraden komen alleen bij meer exotische frames uit Frankrijk of Italie voor.
Wim
Let ook nog even op de breedte van de liggende achtervork, als je trapas te smal/kort is heb je kans dat 1 van de kettingbladen hier tegenaan komt. Als de oude goed is wat de lengte betreft zou ik er zo dicht mogelijk op gaan zitten wat de maat betreft.
Pman schreef:Let ook nog even op de breedte van de liggende achtervork, als je trapas te smal/kort is heb je kans dat 1 van de kettingbladen hier tegenaan komt. Als de oude goed is wat de lengte betreft zou ik er zo dicht mogelijk op gaan zitten wat de maat betreft.
Als de achtervork net een beetje in de weg zit kun je de as een halve of 1 mm naar rechts monteren door er een shim/ringetje van bepaalde dikte tussen te zetten. Je trapt dan een mm scheef inderdaad, maar ik geloof toch al niet dat een hele fiets mm-precies is, zeker niet als hij al wat meegemaakt heeft.
Leon
Je kunt de trapaslengte (en eventueel tussenringen) ook nog gebruiken om met je kettinglijn te spelen.

.tsooJ
Alien schreef:Je kunt de trapaslengte (en eventueel tussenringen) ook nog gebruiken om met je kettinglijn te spelen.

.tsooJ
En toen waren we weer terug bij de openingspost :lol:

Waar het uiteindelijk op neer komt is dat het middelste tandblad vóór uitgelijnd moet worden met het middelste kransje achter, toch? Volgens mij komt het niet zo precies...
Als je kijkt naar de mechanische belasting van het frame en het aandrijfrendement van de fiets is een zo gering mogelijke afstand tussen het centrum van het bottombracket en het punt waar de kracht aangrijpt een cruciaal ding.

Als het past zou ik dus adviseren een smal systeem te monteren, maar ook de keuze van pedalen speelt hier natuurlijk een rol in.

Verder is het van je overige componenten van de aandrijving afhankelijk hoe kritisch de kettinglijn is. Wanneer je een versnellingsnaaf/singlespeed hebt is het zeer gunstig om de zaak goed uit te lijnen. Als je een cassette achter hebt dan is de kettinglijn in de meeste gevallen toch al behoorlijk 'verziekt' en maakt een mm meer of minder naar links of rechts niet zoveel uit. Gebruik je een riemaandrijving dan is de uitlijning zéér kritisch! Wijk dan zeker niet af van de oude maat tenzij je zeker weet dat je de lijn weer volledig kunt herstellen.

Aangezien je het hier over een Alivio groep hebt (waar je al geen topprestaties van hoeft te verwachten) houd ik het bij mijn eerste opmerking (smalle constructie).

Gr. Hans
Doe nou maar gewoon wat Shimano zegt. Dan klopt de kettinglijn vanzelf, en is er weinig risico dat je cranks tegen de liggende achtervorken aan komen. Als er een trapas bijgeleverd wordt is het helemaal makkelijk: dan is die prima voor een naaf van 135 mm en dat is wat je bij zulke cranks gebruikt.
Een smallere oplossing is mooi, maar dat begint bij een 130 mm racenaaf, een frame met een slanke achterkant, en cranks met een lage q. Stijf genoeg is het allemaal vast wel.
Wim
Wim schreef:Doe nou maar gewoon wat Shimano zegt. Dan klopt de kettinglijn vanzelf, en is er weinig risico dat je cranks tegen de liggende achtervorken aan komen.
Of, en daar begint het meestal al mee, dat de voorderailleur niet ver genoeg naar binnen kan worden gesteld om het binnenblad te schakelen!
Matthie9000 schreef:
Alien schreef:Je kunt de trapaslengte (en eventueel tussenringen) ook nog gebruiken om met je kettinglijn te spelen.
Waar het uiteindelijk op neer komt is dat het middelste tandblad vóór uitgelijnd moet worden met het middelste kransje achter, toch?
Dat hang er maar net vanaf welk blad en welke kransjes je het meest gebruikt en wat je er verder op hebt hangen.

.tsooJ
Alien schreef:
Matthie9000 schreef:
Alien schreef:Je kunt de trapaslengte (en eventueel tussenringen) ook nog gebruiken om met je kettinglijn te spelen.
Waar het uiteindelijk op neer komt is dat het middelste tandblad vóór uitgelijnd moet worden met het middelste kransje achter, toch?
Dat hang er maar net vanaf welk blad en welke kransjes je het meest gebruikt en wat je er verder op hebt hangen. .tsooJ
Als je zo vaak uit het midden fietst dat je er je aslengte op zou willen aanpassen, heb je dan niet gewoon de verkeerde verzetten op je fiets?
Leon
Nog even een schopje in dit draadje;

Ik ben voor een fun projectje een beetje aan het puzzelen m.b.t. de uitlijning van crankstel t.o.v. een krans achter (singlespeed/fixie*), schijnt wat nauwkeuriger te komen bij fixies namelijk en ik heb hier weinig ervaring mee.

- Naaf: 130mm met kettinglijn 45mm (frame is eigenlijk 126mm)
- Crankstel: spindle length=103mm, kettinglijn 43.5mm

Behoort het geheel (theoretisch) goed uitgelijnd te zijn bij een bottom bracket van 103mm+(1.5mm*2) = 106mm?

*42x15,aby k cuernos bullhorn,sturmey FCT22 crank,avidbb5road(lol!),rigida dp18/all-city 130mm rear fixed/free