Additionally, paste this code immediately after the opening tag: iemand bekend met sram dual-drive - Forum Wereldfietser

iemand bekend met sram dual-drive

Heeft er iemand ervaring met het sram dual-drive systeem?
En zal het geschikt zijn voor een trekkingsfiets?

Want een derailleur kennen we allemaal en geeft dus ook de zekerheid voor gebruik m.b.t. een verre trekkingstocht.

mvg Casper
Ken het systeem niet. Wel erg interessant. Ben benieuwd naar de eravringen hiermee.
Bedoel je met het dual-drive systeem het derailleursysteem icm een 3 versnellingsnaaf?
Ja, jarenlang met gereden op de ligfiets en op zich nooit problemen met gehad.

Sommige mensen vinden dat de voordelen van versnellingsnaaf (o.a. schakelen bij stilstand) gecombineerd worden met de voordelen van een derailleur. Ook heb je nooit een echt scheve kettinglijn.
Anderen vinden dan weer dat het eerder de nadelen van beide systemen combineert. Hoewel ik geen slechte ervaring heb, neig ik toch eerder naar het tweede. Het is nauwelijks onderhoudsvriendelijker dan een derailleursysteem, je zit wel met de kosten van nieuwe achterkransje maar daarnaast is een naafversnelling moeilijk door een leek te onderhouden (zeker onderweg). Ik zou dus eerder een zuiver derailleursysteem of een versnellingsnaaf gaan.

Er zijn bovendien weinig versnellingsnaven zijn (Rohloff niet meegerekend) die echt geschikt zijn voor zware vakantiefietsomstandigheden. Dus ik zou het maar overwegen als het gaan om 'mild' vakantiefietsgebruik. (Maar kenners weten misschien meer over de kwaliteit van de gebruikte versnellingsnaaf.)
legnumfan schreef:Heeft er iemand ervaring met het sram dual-drive systeem?
En zal het geschikt zijn voor een trekkingsfiets?

Want een derailleur kennen we allemaal en geeft dus ook de zekerheid voor gebruik m.b.t. een verre trekkingstocht.

mvg Casper
De Sachs 3v naaf was altijd heel betrouwbaar, maar de boekhouders bij Sram kunnen dat natuurlijk inmiddels best met een plastic onderdeel van 2 cent verkloot hebben ;)

Voordeel is dat je makkelijk vanuit stilstand een lage versnelling vindt, en hoge versnellingen (20" ligfiets) heb je ook zo. Het rendement in 1 of 3 is natuurlijk wel minder
De dualdrive wordt ook gebruikt in o.a. een Flyer e-bike en daar blijft het goed heel. Motorvermogen 250 of 350 Watt en wat je er zelf nog bijtrapt. De Alfine 11 gaf wel problemen met dit vermogen en er is een tijd geweest dat Flyer geen Alfine 11 meer leverde. De naaf van de dualdrive schijnt erg simpel te zijn waar weinig aan kapot kan.

Ik ben in ieder geval tevreden over mijn dual drive. Voor een vakantiefiets lijkt mij deze aandrijving dan ook wel geschikt.
legnumfan schreef:Heeft er iemand ervaring met het sram dual-drive systeem?
En zal het geschikt zijn voor een trekkingsfiets?
Wij gebruiken het op de tandem al weer zo;n 15 jaar. Eigenlijk nooit problemen meegehad. We hebben aan de derailleurversnellingen genoeg maar het is erg prettig om bij stilstand terug te kunnen schakelen. De lichtste naafversnelling gebruiken we wel eens. De zwaarste zelden.
Revanho schreef:Anderen vinden dan weer dat het eerder de nadelen van beide systemen combineert. Hoewel ik geen slechte ervaring heb, neig ik toch eerder naar het tweede. Het is nauwelijks onderhoudsvriendelijker dan een derailleursysteem,
Tegenwoordig is het er ook in 9 en 10-speed. Dan kun je bij de eerste grote beurt upgraden naar X.0-niveau en dan heb je daarna verdomd weinig onderhoud aan derailleur en cassette.

Grtjs
Walter - niet bang van een voorderailleur
Hallo,

tijdens een testrit met een Moulton TSR27 heb ik dit systeem leren waarderen.
voordelen: alle versnellingen zijn te gebruiken, uiteraard zijn er de gebruikelijke overlappingen die je op elk derrie systeem tegenkomt.
altijd schone kettinglijn,
vooraan enkel kettingblad, geen derrie.

Kortom: het heeft me mogen bekoren.
Zie:
http://www.fietstoeren.be/Techniek/Moulton/moulton.htm

mvg
Benie
Ik heb in de afgelopen 10 jaar op verschillende fietsen met SRAM Dual Drive gereden.
DE eerste versie was al erg degelijk. De SRAM Dual Drive II heeft mij tot nu toe niet in de steek gelaten. De as heeft me in twee fietsen door Engeland, Vlaanderen en de Ronde van Nederland gebracht. Ik kreeg nog eerder een lekke band bij mijn Swalbe Marathon onplatbare banden, dan dat ik schakel problemen of iets anders aan de as had. Zonder problemen 200 km fietsen in Nederland hoort daar bij (Ja wel in één dag)
De Dual Drive II is als as nu tegen dump prijs vaak te koop. Ook lossen onderdelen zijn bv. via Ebay te vinden. Je kan dan kiezen voor 3 x 7, 3 x 8 of 3 x 9. Schakelt fijn en precies ook met een lange kabel op een bovenstuur ligfiets.
Er zijn ook schijfrem versies voor (bijna) dezelfde prijs te koop.
Assen kosten bij introductie met alle dingen er bij rond de €600; nu vaak voor de helft. Op Ebay kan je een nieuwe fiets met het systeem voor die prijs kopen en dan eventueel kanabaliseren......
Kortom: ik ga er voor

Groet Erik Heijn

PS ik denk dat SRAM ze uit productie heeft genomen.....
Ach wat mooi een Dual Drive 3. Als ik even de tandwielen op de as tel, dat zijn het er toch echt negen.
Verder een mooie onderdelen catalogus met geen plaatje van de as er in......
Geeft dat te denken?
Ik blijf zeer tevreden over mij Dual Drive II......

Met vriendelijke groet
Erik Heijn
En als op een wat oudere fiets de tandwielen van een DualDrive aan vervanging toe zijn? Welke moeten daar dan op? Achter zitten 8 tandwielen. Gewoon vervangen door Shimano 8 versnellingen?
Daar kun je een normale 8speed cassette op plaatsen.
Ik heb twee ligfietsen gehad met dual-drive en 7speed cassette.
Mooi systeem, vooral door het schakelen in stilstand.
Vooral handig op een helling en voor een stoplicht.

groet, Koos