Additionally, paste this code immediately after the opening tag: LUMOTEC IQ2 LUXOS iemand ervaring? - Forum Wereldfietser

LUMOTEC IQ2 LUXOS iemand ervaring?

Ik kwam deze tegen tijdens mijn zoektocht naar een geschikte koplamp.
Wat zijn jullie meningen/ervaringen met deze lamp.

Erg leuk zo'n drukknop op je stuur met een usb lader, maar misschien een beetje to mutch..

Mijn Duits is ook niet erg goed, kan iemand mij de verschillen uitleggen tussen de 3 modellen? en wat zou dan de meest logische keuze zijn?

http://www.bumm.de/produkte/dynamo-sche ... luxos.html
zzznick schreef:Ik kwam deze tegen tijdens mijn zoektocht naar een geschikte koplamp.
Wat zijn jullie meningen/ervaringen met deze lamp.
Hij stond er schattig bij op de Eurobike, maar in het wild heb ik hem nog niet gespot ;)
Dat kan kloppen. Hij is pas leverbaar in januari. Gaan we uiteraard eens testen.

verschillen:
Afbeelding
rvdh schreef:verschillen:
Afbeelding
Die 179U zou ik niet nemen! Flutlicht?!

:wink:

Carl
Inmiddels is de lamp binnen en gemonteerd vandaag! Vanavond de eerste rondrit. :wink:

Met dank aan Rob's Bike center uit Maasland.
Hoe staat het hiermee? Zijn er al meer mensen met een Luxos op de fiets? Ik zoek een goede lamp voor als de dagen weer wat korter worden, en hoewel ik neig naar een Edelux, klinkt een bredere bundel en ingebouwde USB-aansluiting wel interessant. Dat zou dus de Luxos U zijn, maar ergens heb ik het idee dat die extra functies de levensduur (bij weer en wind) geen goed zullen doen. De 'verlichtingskoning' (wie het ook is) is niet onder de indruk omdat hij dichtbij te fel zou zijn: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... ex_nl.html, maar als er meer ervaringen zijn dan hoor ik het graag :)
Ik heb deze koplamp net voor mijn reis naar Rome op de fiets gezet.

Ervaringen: Ik heb er mijn telefoon e-book en hoofdlamp mee kunnen laden. en de rest van de tijd mijn GPS van spanning kunnen voorzien.
Bij berg op rijden is er onvoldoende stroom om mijn telefoon te laden.
Pas boven de 16 km (ongeveer) is daar voldoende stroom voor.
De GPS heeft maar weinig nodig en deed het bij elke snelheid.

Hoe veel licht de lamp geeft heb ik maar een beetje een idee over. In de tunnels zag het er erg indrukwekkend uit. Verder niet in het donker gereden.

De schakelaar op het stuur kan niet goed tegen regen. Na een bui deed de lamp vreemd. Het snoer van de schakelaar eruit trekken loste dit op. Na het opdrogen van de schakelaar werkte alles weer perfect.

Ik zou hem zo weer kopen.

Mocht je meer vragen hebben dan hoor ik het wel...

Han
Ik heb de lumotec iq2 luxos met USB nu 3 maanden.
Onderweg heb ik alleen een iPhone 5g die op spanning moet blijven/op moet laden. Die iPhone moet dan wel alles kunnen: gps kaart lezen (niet navigeren) en tracken, foto's maken, en gewoon bereikbaar blijven op gewoon netwerk, op wifi en 3G.
Han963 schreef:Bij berg op rijden is er onvoldoende stroom om mijn telefoon te laden.
Pas boven de 16 km/h (ongeveer) is daar voldoende stroom voor.
en in de afdaling laadt de iPhone óók niet. Volgens mij ligt het bereik tussen 15 en 25 km/h.
Schijnt te maken te hebben met de dynamo (van horen zeggen). Ik heb een SON edelux, terwijl de classic wel een overdosis aankan.

De lamp en USB aansluiting zijn getest in een vochtig weekendje Eiffel en een aantal natte weken Noorwegen.
Han963 schreef:De schakelaar op het stuur kan niet goed tegen regen. Na een bui deed de lamp vreemd. Het snoer van de schakelaar eruit trekken loste dit op. Na het opdrogen van de schakelaar werkte alles weer perfect.
Zelfde euvel, maar dan blijvend.
Zelfs nu de fiets al 5 dagen binnen staat (bij ruim 30°C) blijft het oranje ledje op de lamp knipperen (volgens mij een teken van kortsluiting, maar de gebruiksaanwijzing zegt hier niets over). Gevolg is dat de lamp automatisch aan gaat als ik ga fietsen, al brandt de zon een gaatje in mijn hoofd.
Ik hoop dat busch&müller een voorraadje schakelaars paraat heeft, want dat gaat hun bestlopende product worden.
De iphone laadt overigens wel en er is niets meer aan de hand als de schakelaar is losgekoppeld.
Han963 schreef:Hoe veel licht de lamp geeft heb ik maar een beetje een idee over. In de tunnels zag het er erg indrukwekkend uit. Verder niet in het donker gereden.
In Noorwegen is het natuurlijk nooit echt donker, rond deze tijd, maar tunnels zijn er zeker.
De lamp is gewoon goed. Geen beter licht dan flutlicht.
Elstar schreef:
Han963 schreef:De schakelaar op het stuur kan niet goed tegen regen. Na een bui deed de lamp vreemd. Het snoer van de schakelaar eruit trekken loste dit op. Na het opdrogen van de schakelaar werkte alles weer perfect.
Zelfde euvel, maar dan blijvend.
Zelf al zou het tijdelijk zijn, dan begrijp ik nog niet dat Han hem zo weer zou kopen. Een fietslamp die niet tegen regen kan, is slecht ontworpen. Ik weet dat dat zeker niet de enige lamp is met de euvel, maar tegen regen kunnen, lijkt me toch één van de basiseisen bij een lampontwerp.

Renaat
Bedankt voor jullie reacties, daar kan ik wel wat mee. De bestemmingen die bovenaan m'n verlanglijstje staan zien genoeg regen, dus ik zal het sowieso zonder die schakelaar moeten doen zo te lezen.
Elstar schreef:De iphone laadt overigens wel en er is niets meer aan de hand als de schakelaar is losgekoppeld.
Deze snap ik niet. Is het niet zo dat de USB-aansluiting in de schakelaar zit? En dat als je dus nu je iPhone wilt laden, je sowieso met licht fietst?
Elstar schreef:en in de afdaling laadt de iPhone óók niet. Volgens mij ligt het bereik tussen 15 en 25 km/h. Schijnt te maken te hebben met de dynamo (van horen zeggen). Ik heb een SON edelux
Ik wil hem ook met een delux gebruiken, dus dat is weer een nagel in de kist...
De schakelaar (met USB-poort) is een los onderdeel, die je kunt inpluggen. Eenmaal ontkoppeld, is de koplamp gewoon weer een koplamp. En wel een hele goeie.
Revanho schreef:Zelf al zou het tijdelijk zijn, dan begrijp ik nog niet dat Han hem zo weer zou kopen. Een fietslamp die niet tegen regen kan, is slecht ontworpen. Ik weet dat dat zeker niet de enige lamp is met de euvel, maar tegen regen kunnen, lijkt me toch één van de basiseisen bij een lampontwerp.
Met de lamp is he-le-maal niets mis. Die is zo goed als waterdicht. Het probleem zit in de schakelaar (met USB) die op je stuur zit.
urne schreef:
Elstar schreef:De iphone laadt overigens wel en er is niets meer aan de hand als de schakelaar is losgekoppeld.
Deze snap ik niet. Is het niet zo dat de USB-aansluiting in de schakelaar zit? En dat als je dus nu je iPhone wilt laden, je sowieso met licht fietst?
Ja, de USB-aansluiting zit in de toegevoegde schakelaar die je op je stuur kunt bevestigen. Die schakelaar doet vreemde dingen als er vocht in zit. De mijne doet zijn werk niet meer naar behoren en sindsdien laat ik de schakelaar thuis. Gewoon stekkertje eruit. Op de lamp zelf zit ook een schakelaar.

Als mijn beschadigde schakelaar is aangesloten, dan is de lichtsensor overgevoelig. Mijn koplamp gaat dus gewoon aan. Ik kan die dan uitzetten, maar bij elke volgende helling is er weer te weinig spanning en reageert de koplamp en gaat weer schijnen.
Ik heb hem al een half jaar geleden gemonteerd op twee fietsen van Amerikaanse klanten. Die waren zeer kritisch, geven zeker feedback als er iets niet goed is.

Er was tot nu 1 probleem, de schakelaar met geïntegreerde USB had een defect. (status ledje werkte niet)

Eric
Eric Schuijt schreef:Er was tot nu 1 probleem, de schakelaar met geïntegreerde USB had een defect. (status ledje werkte niet)
en hebben jullie er wat aan kunnen doen? Vervanging? Reparatie?
Gewoon een nieuwe meegeven.

(ik verhelp eerst de klacht. En of het garantie is van de fabrikant, dat vind ik op dat moment niet zo relevant. Ik neem daarin mijn eigen verantwoording en moet hem nog eens opsturen naar Duitsland)
Vraagje:
is de LUMOTEC IQ2 LUXOS combineerbaar met Toplight Line brake plus en blijft hij zijn functie als stoplicht behouden?
Ik zie nu dit topic weer boven komen drijven.

Een paar weken nadat ik hier berichten heb geplaatst, deed de schakelaar/usb het weer en ik heb sindsdien geen klachten meer gehad.
Is deze ook van plastic? En dan doel ik op het gedeelte waarmee hij vast wordt geschroefd op de fiets.
Mijn lumotec is onthoofd doordat iemand mijn fiets om heeft laten vallen bij een stalling zodat mijn stuur omsloeg. Voor dat geld verwacht ik een degelijke behuizing.
Eridanos schreef:Is deze ook van plastic? En dan doel ik op het gedeelte waarmee hij vast wordt geschroefd op de fiets.
Mijn lumotec is onthoofd doordat iemand mijn fiets om heeft laten vallen bij een stalling zodat mijn stuur omsloeg. Voor dat geld verwacht ik een degelijke behuizing.
Nee, his ism van metaal: http://www.bumm.de/uploads/tx_bummprodu ... halter.jpg Alleen, als ik 't goed heb, in plaats van de inbus zijn de boutjes torx type (betrouwbaarder, sinds 't slijt minder bij 't tè hard vastcranken).
Ik miste deze info in de starttopic (onderwerp nog bericht) maar het gaat dus specifiek om deze lamp : http://www.bumm.de/produkte/dynamo-sche ... luxos.html

Tja mooie lamp/product (maar ik heb 'm niet). Zover mijn bijdrage (Tip: linkje helpt meestal wel, zodat iedereen direct weet waar het over gaat.)
Hoe zijn nu de ervaringen met deze koplamp?
Zouden jullie hem nog steeds aanbevelen? (Ook voor dagelijkse regen/modder ritten?)