Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Extra stevig achterwiel? - Forum Wereldfietser

Extra stevig achterwiel?

Ik ben bezig mijn nieuwe fiets samen te stellen, zoals het er nu naar uitziet word het een Santos travelmaster 26 alu. met Rohloff riem aandrijving.
Nu kan ik voor de opbouw kiezen voor een extra stevig achterwiel met steviger spaken en ook kan ik kiezen voor meer spaken in het achter wiel.
Of is het standaard achter wiel stevig genoeg?
Ook weet ik nog niet of het verstandig is om een naaf dinamo te nemen, zo ja zou ik dan ook gelijk er één nemen die geschikt is voor opladen Handy?
De keuze voor het achter wiel is voor mij belangrijk na het debacle van mijn vorige fiets waar spontaal de spaken braken (is overegens wel onder garantie opnieuw gespaakt door fabriek)
Op mijn fiets tochten neem ik ongeveer 20 kg. bagage me, en ik ben zelf ook niet de lichtste 100 kg.
Klaas
saagstree schreef:Ik ben bezig mijn nieuwe fiets samen te stellen, zoals het er nu naar uitziet word het een Santos travelmaster 26 alu. met Rohloff riem aandrijving.
Nu kan ik voor de opbouw kiezen voor een extra stevig achterwiel met steviger spaken en ook kan ik kiezen voor meer spaken in het achter wiel.
weet je het zeker, ik zie alleen een 48 gts optie bij de naaf. Rohloff is vrij specifiek over de toegelaten spaken, dus daar valt niks te kiezen ;)
Of is het standaard achter wiel stevig genoeg?
ik zou minimaal een 36 gts rohloff willen

Ook weet ik nog niet of het verstandig is om een naaf dinamo te nemen, zo ja zou ik dan ook gelijk er één nemen die geschikt is voor opladen Handy?
Aan alle dynamo's kun je een acculader hangen. De ene dynamo houdt het wel langer uit als de andere, is lelijker etc, maar stroom geven ze allemaal
Vittorio heeft een speciale flens ontwikkeld die op de Rohloff flens geschroeft wordt, zo kun je 48 spaken steken.


Henk

Kunst en fietswerk
36spaaks is sterk zat voor jouw gewicht icm een 26inch wiel. die flensen dat vind ik gepruts. Als dat zo nodig was dan leverde Rohloff dat zelf wel. MultiCycle boort ook gaten in rohloff om naar 48 te komen. Ik heb zelf Santos/Rohlof met 28inch en fiets er al 1000km prima mee rond.

Zelfs met een koga rohloff mag je tot 140 kilo gaan.
Fa Rohloff kan zelf ook is naar 'de markt' kijken en tegemoetkomen aan de vraag; die bij (vakantie)fietsers kennelijk toch aanwezig lijkt.
Of is er een reden dat men daar geen 48 gaats (tandem)naven maakt.
Begrijp het eerlijk gezegd niet.. en begrijp Vittorio aan de andere kant heel goed!
Ik denk dat Rohloff niet zo gevoelig is voor gevoel en zich bezig houd met feiten en goede producten leveren waar ze achter staan.
Nogmaals als 48spaaks beter was geweest dan hadden ze het wel geleverd.

zoals Henry Ford al zei: als mensen auto's mochten ontwerpen dan reden we nog rond in koetsen met een motor.
Wimmert schreef:Ik denk dat Rohloff niet zo gevoelig is voor gevoel en zich bezig houd met feiten en goede producten leveren waar ze achter staan.
Nogmaals als 48spaaks beter was geweest dan hadden ze het wel geleverd.
.
Zouden ze daarom gewoon in de prijslijst staan?
dan ben ik verkeerd voorgelicht!
ik kon ze zelf ook niet vinden via het web!
als 48spaaks beter was geweest dan hadden ze het wel geleverd
Mening / overtuiging..

Veel fietsers hier beweren bij hoog en bij laag dat je tenminste 36 spaken in je achterwiel moet hebben om fatsoenlijk te kunnen fietskamperen.
Waarom geldt dit voor een rohloff dan niet? Kortere spaaklengte? Bij de zijden even lange spaken?

* roept ook maar wat * :?

Zoals gezegd zie liever de reden dan 40 verschillende meninigen.. 8)
grundig schreef:Waarom geldt dit voor een rohloff dan niet? Kortere spaaklengte? Bij de zijden even lange spaken?
* roept ook maar wat * :?
Zoals gezegd zie liever de reden dan 40 verschillende meninigen.. 8)
Omdat de spaken aan beide zijden even lang zijn is de spaakspanning voor alle spaken gelijk, als het wiel goed gebouwd is uiteraard.
Bij een paraplu gespaakt wiel (zelf googelen en zo) is de lengte verschillend en daardoor ook de spanning. Dit maakt veel uit. Bij menig wiel is de spanning rechts mathematisch gedwongen (beredeneer dit zelf mbv in krachten ontbinden en pythagoras en zo) tot 2x zo hoog als links waardoor de spanning rechts tot tegen het maximum haalbare aan moet zitten om links op een acceptabel niveau te komen.
(bij veelvoorkomende vakantiewielen bv rechts 140 kgf en links 70)
Dat de korte spaken tamelijk schuin uit de velg komen door de dikke naaf is voor Rohloffwielen wel een nadeel. Daarom kun je niet elke willekerige combi van velgen en spaken gebruiken. Lees: ga naar een goede wielbouwer.
Leon
Ik heb de vraag ook ff bij Santos neer gelegt en als antwoord kreeg ik dat er tegenwoordig een 36 spaaks achterwiel word geplaatst ipv een 32 ze konden voor 100 euro meer een 48 spaaken achterwiel leveren maar dat is echt niet nodig zijden ze deze 48 spaken wiel is eigenlijk voor een tandem.
Ik heb de Santos travelmaster 26 alu besteld hoop er veel fiets plezier er van te beleven.
Klaas
m-gineering schreef:
Wimmert schreef:Ik denk dat Rohloff niet zo gevoelig is voor gevoel en zich bezig houd met feiten en goede producten leveren waar ze achter staan.
Nogmaals als 48spaaks beter was geweest dan hadden ze het wel geleverd.
.
Zouden ze daarom gewoon in de prijslijst staan?
Je hebt gelijk dat ze in de prijslijst staan, maar dat is nog maar vrij recent het geval. Voor die tijd waren er oplossingen nodig als van Vittorio of Phil Wood:

Afbeelding

Afbeelding
saagstree schreef: Of is het standaard achter wiel stevig genoeg?
Soms wel, soms niet.
Het gaat om hoge gelijkmatige spaakspanning.

Spaakspanning moet je niet gokken maar meten. Bijvoorbeeld Shimano heeft voor elk Shimano wiel op site Tech-doc de voorgeschreven spaakspanning staan.
De meeste 'techneuten' hebben daar echter sch..t aan.
Dat is zo en dat was zo en zal tot in de eeuwigheid zo blijven, net als het idee dat je van zware velgen (merkbaar) langzaamer wordt.
Alle fietstechno-goeroe's in de hele wereld vertellen bovenstaande maar de consumenten willen letterlijk domweg lichte velgen dus worden ze gemaakt en verkocht, en met plezier want ze kosten meer of heel veel meer (bijv. Mavic).

Slappe/lichte velgen kunnen geen hoge spaakspanning verdragen, ze springen dan in een wokkelvorm dus er is maar 1 uitgangspunt voor een stevig wiel: sterke (brede, hoge, dus zware) velg.

Voor velen is het verrrassend wat het indrukwekkende positieve effect van zo'n sterke velg is op het aantal spaken: bij een racefietswiel bijvoorbeeld is een
wiel met 30mm hoge velg met 16/20 spaken even sterk als een wiel met 25mm hoge velg en 24/28 spaken.
Idd, geen kattepis.


Zie:
"Mindestlochzahl bei Felgen und Einsatzbereich"
http://radtechnik.dyndns.org/rim.html
(overigens de beste fietstechniek-site ter wereld want e.e.a. is mede op basis van bevindingen van toppers zoals Jobst Brandt, Gert Schraner, Smolik etc).

Het aardige is dat de beste velgen (tenzij je de T de F rijdt) van pisbakken alu gemaakt is (6000 serie zoals de Andra's van Ryde/Rigida), slechts enkele tientjes kosten en vanwege het dikkere alu gaan de remvlakken langer mee (geen aandelen overigens hoor).