Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx excentrische trapas - Forum Wereldfietser

Idworx excentrische trapas

Hey iedereen,

Ik heb een iets oudere idworx (meen uit 2004) met de excentrische trapas die met een pensleutel versteld moet worden:
Afbeelding
Nu heb ik dat al talloze keren met succes gedaan maar kwam zojuist tot de ontdekking dat het zilverkleurig plaatje met de 2 gaatjes zo'n halve centimeter dieper in de trapas zat dan "normaal", ook zit er een lichte speling op de as.
Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen?

Alvast bedankt,
Bram
bramteunissen schreef:Hey iedereen,

Ik heb een iets oudere idworx (meen uit 2004) met de excentrische trapas die met een pensleutel versteld moet worden:
Afbeelding
Nu heb ik dat al talloze keren met succes gedaan maar kwam zojuist tot de ontdekking dat het zilverkleurig plaatje met de 2 gaatjes zo'n halve centimeter dieper in de trapas zat dan "normaal", ook zit er een lichte speling op de as.
Heeft iemand een idee waardoor dit kan komen?

Alvast bedankt,
Bram
Het excenter is een cylinder in een rond gat. Als de bouten los zitten kan deze niet alleen draaien maar ook opzij schuiven.

De speling heeft een andere oorzaak (truvativ)
bedankt voor je snelle antwoord.
Weet je misschien hoe de excenter vast zit aan zijn tegenpool aan de andere kant d.w.z. kan ik door daar kracht uit te oefenen hem weer terug schuiven?
bramteunissen schreef:bedankt voor je snelle antwoord.
Weet je misschien hoe de excenter vast zit aan zijn tegenpool aan de andere kant d.w.z. kan ik door daar kracht uit te oefenen hem weer terug schuiven?
de excenter is gewoon één klont aluminium waar de trapas in zit geschroefd

Afbeelding
Als die "klont aluminium" kan verschuiven kan hier de speling toch ook vandaan komen. Ik heb dit laatst ook gehad bij mijn EBB, alleen bij de mijne zet het EBB uit in plaats van dat het frame samentrekt.
Zoals Marten ook al zei, de speling komt vermoedelijk van de brakke Truvativ cranks/trapas.
Wim
Die speling in de (Trutativ)trapas had ik dus ook op mijn ER uit 2008, al na vijfduizend km. Vervangen door een SKF vierkante as, daarna geen centje pijn meer, snoerstrakke aandrijflijn.
Ik had tot nu toe nog geen last gehad van speling, maar lees wel regelmatig klachten over truvativ. Ik ben daarom ook van plan om de trapas te vervangen door een andere (maar nog geen idee welke).

Wat de excenter betreft hoop ik dat ik hem nog terug kan schuiven. Meestal kost het al redelijk veel kracht om hem uberhaubt te draaien, wat er op zijn beurt weer voor gezorgt heeft dat de gaatjes voor de pensleutel uitgelopen zijn. Kortom ik vindt het geen geweldig systeem.
Hoi Bram,

Ik schuif de exenter elke keer dat ik de ketting aanspan op en neer om het vuil wat langs de rand zit te verwijderen. Volgens mij hoort de exenter trouwens redelijk soepel te lopen als je de schroeven los hebt. Misschien helpt het smeren van de exenter om het geheel weer beter gangbaar te krijgen. Mocht dat niet helpen dan zou ik de exenter even verwijderen om alles goed schoon te maken.
Bij mijn Santos zit één van de drie bouten er ook dieper in dan de andere twee. Bovendien krijg ik tussen de 3000 en 5000 km last van gekraak bij iedere pedaal omwenteling. De boel uit elkaar halen en goed invetten verhelpt het..... tot de volgende keer.
Bedankt iederen... hij is weer los !

Ik heb eerst de bouten los gedraaid en toen voorzichtig met een rubberen hamer de excenter weer terug proberen te slaan, maar daar kwam totaal geen beweging in. Daarom heb ik toen het rubbertje tussen de opening bij de bouten verwijderd en met olie ingespoten waarna ik met de bouten er uit een stuk ben gaan fietsen. Uiteindelijk is de excenter toen toch weer los gekomen waarna ik hem fatsoenlijk kon draaien en smeren.
Eigenlijk wel logisch om dat regelmatig te doen maar heb daar eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan omdat hij vanaf het moment dat ik de fiets (2e hands) kocht al zo stroef draaide.

Nu nog een nieuwe/betere trapas :roll:
Ik heb een ER. Heb nu een 20.000 km op de teller staan. Hoe kan ik nu zien wanneer die trapas aan vervanging toe is? :)
bramteunissen schreef:Bedankt iederen... hij is weer los !

Ik heb eerst de bouten los gedraaid en toen voorzichtig met een rubberen hamer de excenter weer terug proberen te slaan, maar daar kwam totaal geen beweging in. Daarom heb ik toen het rubbertje tussen de opening bij de bouten verwijderd en met olie ingespoten waarna ik met de bouten er uit een stuk ben gaan fietsen. Uiteindelijk is de excenter toen toch weer los gekomen waarna ik hem fatsoenlijk kon draaien en smeren.
Eigenlijk wel logisch om dat regelmatig te doen maar heb daar eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan omdat hij vanaf het moment dat ik de fiets (2e hands) kocht al zo stroef draaide.

Nu nog een nieuwe/betere trapas :roll:
Heb je hem gesmeerd of met montagepasta teruggezet?
De Sjelle schreef:Ik heb een ER. Heb nu een 20.000 km op de teller staan. Hoe kan ik nu zien wanneer die trapas aan vervanging toe is? :)
Zien is moeilijk zonder de lagers te slopen :D .
pak de cranks aan de uiteinden beet: is er speling op de as?
draai aan de as (zonder ketting): rommelend geluid of een korrelig gevoel?
Ah, zo dus. thx. :)
Want die as van mij zit ook redelijk vast hoor. Wanneer ik die proper gemaakt heb, met wat voor vet smeer ik dat dan best?
De Sjelle schreef:Ah, zo dus. thx. :)
Want die as van mij zit ook redelijk vast hoor. Wanneer ik die proper gemaakt heb, met wat voor vet smeer ik dat dan best?
de aslagers kun je niet eenvoudig smeren, die zijn afgedicht.
De excenter monteer je weer met montagepasta, kopervet of kogellagervet. En je kunt proberen of het helpt de sleuven dicht te plakken met tape of siliconenkit
Bij mij zijn er geen bouten onderaan het brackethuis, enkel op de zijkant zitten boutjes. Fiets is pas nieuw en heb ketting uiteraard nog niet moeten naspannen. Wat maakt het verschil nu tussen wel en geen bouten?
k_a_r_e_l schreef:Bij mij zijn er geen bouten onderaan het brackethuis, enkel op de zijkant zitten boutjes. Fiets is pas nieuw en heb ketting uiteraard nog niet moeten naspannen. Wat maakt het verschil nu tussen wel en geen bouten?
Dan heb je en excenter met een inwendige wigconstructie. Raadpleeg de instructie van de fabrikant, het kan voldoende zijn om de bout te lossen, maar er zijn ook constructies waarbij je ook nog een corrigerende tik moet geven
Dank je voor je antwoord. Verkoper gaf me gelijkaardig antwoord. Maar van inwendige wigconstructie had ik nog nooit gehoord. Nu weet ik meteen het verschil tussen de 2 soorten.
k_a_r_e_l schreef:Dank je voor je antwoord. Verkoper gaf me gelijkaardig antwoord. Maar van inwendige wigconstructie had ik nog nooit gehoord. Nu weet ik meteen het verschil tussen de 2 soorten.
Als het een Bushnell excentric is, heb je hier de pdf met plaatjes
www.rodcycle.com/articles/eccinstructions.pdf