Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Binnenband - Forum Wereldfietser

Binnenband

Ik vraag me af of een binnenband ook slijt door het gebruik. Even ervan uitgaande dat hij niet lekt raakt. Mijn voorband is bv nog nooit lek geweest. als ik nu de buitenband vervang, zou je dan ook de binnenband moeten vervangen? En zo ja, waarom?
Dat weet je pas als je hem bekijkt. Hij kán zijn gaan slijten door zandkorreltjes die op welke manier dan ook tussen binnen- en buitenband zijn gekomen. Het kan ook voorkomen dat een binnenband (net zoals een buitenband) verkleeft aan de velg. Dan wil je liever preventief vervangen.
En smeer de buitenband van binnen en binnenband van buiten ook even met talk poeder in.
Dan verkleeft het nooit meer!
En dan vraag ik me ook nog af of het ventiel wat uitmaakt. Achter moest hij sowieso vervangen worden omdat hij al vaker geplakt was, maar ik had een Frans ventiel en nu heb ik een Hollands (?) ventiel, net als op mijn gewone fietsen.

Is er een reden waarom je specifiek voor de een of de ander moet kiezen?
Ik Kon zo direct niet vinden in de oude berichten wat de redenen zijn.
Ik heb binnenbanden vervangen omdat
- er een groot lek in zat dat veroorzaakt was door een groot voorwerp
- hij er door schurende toestanden (zie andere reactie) niet betrouwbaar meer uit zag
- het aantal plakkertjes verontrustend werd (>10). Niet dat ooit een oud plakkertje los ging overigens
- hij niet de juiste maat had voor de nieuwe banden in een andere maat
- het ventiel was uitgescheurd of andere problemen vertoonde (zelden)
- er een lek was ontstaan dichtbij een ander lek en er twee plakkers over elkaar moesten
- ik er van baalde dat ik de band elke paar dagen moest oppompen zonder dat ik een lek kon vinden
Maar niet vanwege leeftijd. In een vouwfiets van mij moeten banden hebben gezeten die meer dan 25 jaar oud waren. Ik heb er alleen andere in moeten doen omdat de maat anders was.
Leon
Ik heb nu frans maar volgende wordt auto ventiel.
Kan je overal,oppompen ook als je pomp stuk is.
Wimmert schreef:Ik heb nu frans maar volgende wordt auto ventiel.
Kan je overal,oppompen ook als je pomp stuk is.
Dat werkt alleen als de diameter van het velggat groot genoeg is.
Kalopt!
Een frans ventiel heeft een kleine diameter en wordt dan ook vaak toegepast bij de relatief smalle all velgen op bijvoorbeeld trekking en race fietsen. Op de traditionele hollandse stadsfiets met zijn brede stalen velgen is er meer ruimte voor het grotere gat van een Hollands of autoventiel.

Ben
Als je een biba hebt met frans ventiel waarvan je de bovenkant los kan schroeven zul je zien dat hier ook een rubber afdichting zit, net als op de hollandse ventielen (vroeger zat er in de simson dooosjes altijd een extra latex slangetje juist hiervoor) dit kan uitdrogen waardoor de band zijn druk verliest. Verder houden bij mij de binnenbanden het langer uit dan de buitenbanden, zorg wel dat je niet een te smalle biba hebt, hierdoor wordt het rubber onnodig veel dunner en wordt de kans op lekrijden navenant groter.

Peter
Wimmert schreef:Ik heb nu frans maar volgende wordt auto ventiel.
Kan je overal,oppompen ook als je pomp stuk is.
Afbeelding

Kan je nu ook
Ja ook waar ;)
Wimmert schreef:Ik heb nu frans maar volgende wordt auto ventiel. Kan je overal,oppompen ook als je pomp stuk is.
Overal, wat bedoel je daarmee?
Leon
onder andere pompstations
Voor een tankstation moet je in NL toch ook een paar km, op zijn minst, met geluk, lopen. Dat noem ik met een lege achterband en bagage op de fiets toch te ver; te ver om op de 100 g van een reserveminithuiskomerpompje te bezuinigen.
Leon
Leon schreef:Voor een tankstation moet je in NL toch ook een paar km, op zijn minst, met geluk, lopen. Dat noem ik met een lege achterband en bagage op de fiets toch te ver; te ver om op de 100 g van een reserveminithuiskomerpompje te bezuinigen.
Leon
En als het meezit mag je nog betalen voor die lucht ook. Oh sorry, betalen voor het gebruik van de pomp.

Overigens is bij mij nog nooit een pompje stuk gegaan... - klopt af -
Ik zei als je pomp stuk is.
gemak dient de mens dus als je langs fietst kan je gelijk ff pompen.
Ja in NL moet je overal voor betalen maar er zijn ook nog plekker waar het gratis kan.
Wimmert schreef:Ik zei als je pomp stuk is.
Oké, daar heb je een punt. Ik, en de meesten, zullen er geen last van hebben omdat ze niet alleen fietsen. Dan heb je altijd een reservepomp.
Leon
m-gineering schreef:
Wimmert schreef:Ik heb nu frans maar volgende wordt auto ventiel.
Kan je overal,oppompen ook als je pomp stuk is.
Afbeelding

Kan je nu ook
Waar haal je die spulletjes? Heb nu een glad opzetstukje (pijpje/buisje) voor hollands ventiel om rennkompressor-slang over te schuiven.
Rubbertje van slang is nu te ruim en blijft niet zitten op schroefdraad frans ventiel.....een hand pompen en andere hand slang/ventiel koppeling vasthouden. Zie maar eens "rubbertjes" te scoren voor de rennkompressor slang.
Alternatief is iedere keer de slang omwisselen; een voor hollands ander voor frans.
Halfords