Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frame saver - Forum Wereldfietser

frame saver

Goedemiddag,

ik heb mijn oude fiets verkocht (Gothic roadrat) en de nieuwe is inmiddels in bestelling (VSF T-900).

En nu vraag ik mij af of ik deze ook moet behandelen met framesaver?
Of zijn deze fietsen goed behandeld tegen vocht en roest van binnen uit?


Groeten, Hendrik.
Hendrik,
In principe hoef je een nieuwe fiets niet met framesaver te behandelen.
Wil je toch een soort bescherming, spuit het frame dan in met WD 40 (niet op de velgen en ketting!!) en wrijf/poets het daarna uit.
Wel zou ik alle schroefjes en boutjes (ook trappers en zadelpen) even loshalen en van een likje montagepasta voorzien, zo zijn ze na jaren ook weer los te halen.
Sommige fabrikanten doen dat standaard maar sommigen ook weer niet.
Elektrische contactpunten behandel ik altijd met een blanke wax spuitbus, gaat oxideren tegen.
Voorzie de spaaknippels ook van een drupje olie, zodat de spaken niet gaan vast roesten.
Verder indien nodig een keer een poetsbeurt (denk hierbij ook aan de ketting)en één keer in het jaar (hangt ook een beetje af hoeveel je de fiets gebruikt en in welke omstandigheden), alles goed schoonmaken, nalopen en waar nodig de onderdelen van vet of montagepasta voorzien.
Succes en veel fietsplezier met je VSF T-900.
Frits
Hendrik1976 schreef:Goedemiddag,

ik heb mijn oude fiets verkocht (Gothic roadrat) en de nieuwe is inmiddels in bestelling (VSF T-900).

En nu vraag ik mij af of ik deze ook moet behandelen met framesaver?
Of zijn deze fietsen goed behandeld tegen vocht en roest van binnen uit?


Groeten, Hendrik.
het duurt heel lang voordat een niet-verchroomd frame door roest aangetast is, zeker als je er geen laag modder en pekel op laat zitten. Framesaver -alleen- op de juiste plekken krijgen lukt alleen als je bracket en voorvork weer uit het frame trekt.

Wasbenzine met parfum (aka WD40) op de buitenkant smeren heeft alleen zin voor de wd40 maffia ;)
roomboter tegen roest is zo gek nog niet. :D

http://www.motorstophelder.nl/anti-corrosie/index.htm
Elke 7weken herhalen ;)

Moraal van het verhaal binnenkant frame met tectyl wax behandelen kan geen kwaad.
Alleen van een halve liter wordt je frame zwaarder :shock: