Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bescherming Tubus dragers - Forum Wereldfietser

Bescherming Tubus dragers

Zoals ik in een ander draadje al aangaf: de eerste "trektocht" zit erop. Van Katwijk naar Castricum door de duinen, met behulp van GPS en de site van de Fietsersbond, ideaal. Schitterende route, ja zelfs IJmuiden was mooi in al zijn lelijkheid.

Maar een eerste tocht laat ook altijd wat ruimte voor verbetering. Ik had mijn Tubusdragers al beschermd met linnentape daar waar de Ortliebs eraan hangen en waar de haak zit. Toch krijg je al gauw wat gerammel, wat meer contactpunten veroorzaakt. Nu kreeg ik van m'n schoonvader de tip om rubber slangetjes, zoals verkrijgbaar in aquariumzaken, in de lengte open te snijden en die om de stangen van de dragers te bevestigen, met tiewraps. Klinkt als een puik plan!

Wie heeft daar ervaring mee? Ik wil voorkomen dat de coating van de dragers schuurt, en op die plekken roest ontstaat. Of stel ik me nu aan? Ik woon wel aan zee...
Je stelt je aan :wink: . Mijn stalen Vittorio-dragers roesten al sinds 1995, en roest is kennelijk een prima bescherming...tegen roest. :)
Een stukje slang rond de buizen van je drager voorkomen inderdaad een hoop gerammel. Ander voordeel is dat je de adapters die in je ortlieb tassen geklikt zijn thuis kunt laten(of weg gooien, die verlies je anders toch).
Zelf gebruik ik slang voor de waterpomp van een caravan.
Ik zou alleen de slang niet met tie-wraps vast maken maar gewoon goede tape gebruiken. Bij het gebruik van tie-wraps blijven de haken van je tas steeds achter dat kopje van de tie-wrap hangen. Succes,

Koen
Ik vind het idd ook wat overdreven, maar er zijn (hier) mensen die een oude binnenband rond de bagagedrager hebben tegen te rammelen (en tegen beschadigen). wellicht helpt dat? Je hebt wel de juiste nokjes in de klemmen van je tassen zitten?
gios schreef:Je stelt je aan :wink: . Mijn stalen Vittorio-dragers roesten al sinds 1995, en roest is kennelijk een prima bescherming...tegen roest. :)
Maar je weet toch... die eerste kras is altijd het moeilijkst? En voor een paar euro koop je weer wat gemoedsrust. Maar ok, ik hoor wat je zegt:).
berger schreef:Een stukje slang rond de buizen van je drager voorkomen inderdaad een hoop gerammel. Ander voordeel is dat je de adapters die in je ortlieb tassen geklikt zijn thuis kunt laten(of weg gooien, die verlies je anders toch).
Zelf gebruik ik slang voor de waterpomp van een caravan.
Ik zou alleen de slang niet met tie-wraps vast maken maar gewoon goede tape gebruiken. Bij het gebruik van tie-wraps blijven de haken van je tas steeds achter dat kopje van de tie-wrap hangen. Succes,

Koen
Oh, jij klikt de Ortliebs over die slang heen? Past dat? Ik dacht dat dat het enige stukje was dat onbedekt zou moeten blijven.
Ik heb nu de inzetstukjes gebruikt, krijg ik die er nog makkelijk uit dan?
Travelmaster schreef: Ik heb nu de inzetstukjes gebruikt, krijg ik die er nog makkelijk uit dan?
Ik niet in elk geval... durf ook niet echt te forceren
roosterveld schreef:Ik vind het idd ook wat overdreven, maar er zijn (hier) mensen die een oude binnenband rond de bagagedrager hebben tegen te rammelen (en tegen beschadigen). wellicht helpt dat? Je hebt wel de juiste nokjes in de klemmen van je tassen zitten?

Oude biba zal ook wel werken, maar ik vond die slang juist wel een aardige. Ook het goed vastmaken van de biba is geen sinecure.

Ik heb de juiste nokjes in de klemmen, ja (11 mm ofzo, heb van tevoren gepast). Die rammelen dus ook maar met nog geen halve millimeter. Het is meer dat de overige plastic delen van de tas er ook nog tegenaan komen zodra de boel over een hobbel gaat.
Rein32 schreef:
Travelmaster schreef: Ik heb nu de inzetstukjes gebruikt, krijg ik die er nog makkelijk uit dan?
Ik niet in elk geval... durf ook niet echt te forceren
Dat wilde ik dus ook maar niet doen. Daar blijf ik even af.
gios schreef:Je stelt je aan :wink: . Mijn stalen Vittorio-dragers roesten al sinds 1995, en roest is kennelijk een prima bescherming...tegen roest. :)
Een Vittoriodrager is een stuk dikker, dus houdt dat roesten langer vol ;)

Vroegah leverde tubus harde plastic slang, over de lengte opengesneden, die je over de buis heen geduwd kreeg. Bleef uit zich zelf zitten
Die Tubus inzetstukjes krijg je er zonder problemen uit.

Zelf heb ik oude binnenband rondom verschillende delen van mijn Tubus Cargo gewikkeld om het geheel stiller te maken en slijt te vermijden, dat is heel eenvoudig met een snelbinder om ieder uiteinde. Werkt uitstekend :) . Buisjes volgen wellicht ooit nog voor bovenaan bij de haken.

Afbeelding
Lasse schreef:Die Tubus inzetstukjes krijg je er zonder problemen uit.

Zelf heb ik oude binnenband rondom verschillende delen van mijn Tubus Cargo gewikkeld om het geheel stiller te maken en slijt te vermijden, dat is heel eenvoudig met een snelbinder om ieder uiteinde. Werkt uitstekend :) . Buisjes volgen wellicht ooit nog voor bovenaan bij de haken.

Afbeelding

Dat ziet er goed uit! Die binnenband: heb je die nog in de lengte opengesneden of gewoon erop gerold zoals die is?
Ik heb de binnenband in de lengte opengesneden zodat het wat dunner en breder is, maar ongesneden zal ook wel lukken.
Afbeelding

Zo heb ik het gedaan.
Foto komt van http://www.tour.tk hier staat zowieso een berg aan goede informatie
berger schreef:Afbeelding

Zo heb ik het gedaan.
Foto komt van http://www.tour.tk hier staat zowieso een berg aan goede informatie
Heb het even opgezocht op die site. Misschien toch maar proberen die clipjes eruit te halen, als ze er vanzelf uit gaan vallen als je het niet wil... Moet ik het natuurlijk wel zo zien te fixen dat de haak zich ook nog kan sluiten, het mag niet te dik zijn. Wat dat betreft is juist slang wel weer ideaal, denk ik.
Travelmaster schreef:
berger schreef:Afbeelding

Zo heb ik het gedaan.
Foto komt van http://www.tour.tk hier staat zowieso een berg aan goede informatie
Heb het even opgezocht op die site. Misschien toch maar proberen die clipjes eruit te halen, als ze er vanzelf uit gaan vallen als je het niet wil... Moet ik het natuurlijk wel zo zien te fixen dat de haak zich ook nog kan sluiten, het mag niet te dik zijn. Wat dat betreft is juist slang wel weer ideaal, denk ik.
Weet een van jullie de buisdiameter van die Tubusdragers uit zijn hoofd, trouwens? Zit even te kijken welke slang eventueel het beste zou zijn. En wat is de pasmaat van de Ortliebs zónder de inzetstukjes...?
Die klipjes wip je heel makkelijk (met een klein schroevendraaiertje oid) uit de klemmen, geen probleem. Niet te bang zijn, de klemmen gaan heus niet zomaar stuk!
Tubus buisdiameter: 10mm (Tubus.com pdf's)
Ortlieb haak zonder inzetstuk geschikt voor: 12-16mm (Ortlieb.com handleiding)
Dus buisje met binnendiamter 10mm en buitendiameter 16mm zou perfect moeten zijn.
Lasse schreef:Tubus buisdiameter: 10mm (Tubus.com pdf's)
Ortlieb haak zonder inzetstuk geschikt voor: 12-16mm (Ortlieb.com handleiding)
Dus buisje met binnendiamter 10mm en buitendiameter 16mm zou perfect moeten zijn.
Ha, dank Lasse! Laat ik die nou net gevonden hebben op: http://www.brouwmarkt.nl. Wel meteen de duurste per meter, 8,95... En van siliconen. Weet niet of dat nou zo handig is.

Deze is wat dat betreft beter: http://partnershipjachtservice.nl/index ... 56&lang=NL

En nog eens zeer vriendelijk qua prijs. Misschien daar maar eens wat meters van bestellen!
Ik heb een Tubus drager laten verchromen om van die beschadingen af te zijn, maar dat is wel wat ingrijpender natuurlijk.
Wim