Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bescherming Tubus dragers - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Bescherming Tubus dragers

paulengees schreef:je kunststof haken slijten harder dan je metalen Tubus.
Wat voor tassen heb je dan? Meestal zie je namelijk het omgekeerde.
Leon
Denk dat het merk tassen niet veel uit bij de betere merken maar je kan er toch in het algemeen van uit gaan dat kunststof op metaal harder slijt als anders om. Zeker bij veel zand en vuil.Hebben zelf overigens nog nooit extreme slijtage aan tassenhaken of dragers meegemaakt. Wat gebruikt wordt slijt gewoon en tegen de tijd dat een drager doorgesleten is ben ik ook wel aan een verse fiets toe .
Zelfs als de slijtage niet significant is, dan nog is een stille fiets waarbij je niet aan verlies van de Ortlieb-adapters moet denken de kleine moeite waard. Een rammelende fiets is vervelend en uw resale value is een pak hoger als het niet vol staat van de roestplekken.
paulengees schreef:je kan er toch in het algemeen van uit gaan dat kunststof op metaal harder slijt als anders om.
Bij abrasieve slijtage is dit inderdaad de algemene regel. Slijtage van kunstaf haken op een metalen drager (de lak hebben we het maar niet over) is echter duidelijk niet alleen abrasief, maar er speelt zoals ik eerder al zei ook corrosie een rol en vrijwel zeker ook adhesieve slijtage. Wat er dan precies allemaal gebeurt op de oppervlakken is waarschijnlijk knap ingewikkeld maar het resultaat is dat bij de slijtagegevallen van veelfietsers die ik gezien heb - aardig wat - altijd het metaal harder sleet dan het kunststof. Ik heb echter pas één of twee keer gezien dat er gaten vielen in de drager, en zelfs dan bleef alles netjes op zijn plek.
Leon (die nog de ouderwetse ortliebtassen heeft zonder adapters; die passen gewoon rammelvrij op mijn tubus)
Leesvoer: http://en.wikipedia.org/wiki/Wear
met een aanhanger slijt je bagagedrager ook niet
Maar dan slijt je aanhanger weer!. Zou een taaiharde poedercoating een oplossing zijn voor deze slijtage. Ik kom bij een bedrijf dat een coating gebruikt welke er niet dik op wordt aangebracht en waar je met een hamer op kan slaan. Je Tubus wordt alleen wel erg duur dan.Het is eigenlijk voor een produkt als Tubus wel slordig (kostenbesparing?) dat na een week gebruik met tassen de drager kaal is. Hiet ligt op zolder nog ergens een Minoura drager waar na veelvuldig gebruik nog steeds de coating op zit.
paulengees schreef:Maar dan slijt je aanhanger weer!. Zou een taaiharde poedercoating een oplossing zijn voor deze slijtage. Ik kom bij een bedrijf dat een coating gebruikt welke er niet dik op wordt aangebracht en waar je met een hamer op kan slaan. Je Tubus wordt alleen wel erg duur dan.Het is eigenlijk voor een produkt als Tubus wel slordig (kostenbesparing?) dat na een week gebruik met tassen de drager kaal is. Hiet ligt op zolder nog ergens een Minoura drager waar na veelvuldig gebruik nog steeds de coating op zit.
M.i. zou dat het mooiste zijn, ja. Of een hardere variant van http://www.plastidipnederland.nl/product/flussigummi/.
paulengees schreef:Ik kom bij een bedrijf dat een coating gebruikt welke er niet dik op wordt aangebracht en waar je met een hamer op kan slaan.
dat zal wel, maar kun je het er met een scherp mes of een schuurpapiertje afkrabben, want dat is hier aan de orde

Je Tubus wordt alleen wel erg duur dan.Het is eigenlijk voor een produkt als Tubus wel slordig (kostenbesparing?) dat na een week gebruik met tassen de drager kaal is.

Als je daar wat op tegen hebt zijn er ook rvs of titanium dragers in het programma en alu versies met een andere naam erop
(Hiet ligt op zolder nog ergens een Minoura drager waar na veelvuldig gebruik nog steeds de coating op zit.
Zal wel aluminium zijn, is die geanodiseerd? , dat is nu eenmaal veel harder
Ik gebruik mijn Vaude tassen mét de originele vulstukjes in de haken al 8 jaar.
Ze zitten nog steeds muurvast op de dragers.
Er komen tijdens het gebruik van de tassen wel 's een paar roestplekjes op de dragers, daar smeer ik bij thuiskomst een drupje Owatrol overheen, zijn ze weer maandenlang roestvrij :D
Kan niet bij de Minoura drager momenteel ( kan zo dus niet zien alu/staal), is wel een poedercoating en niet geanodiseerd.Zit er wel behoorlijk dik op overigens. Zal er heus bij gebruik uiteindelijk wel een keer afslijten/doorslijten.
Ik zit niet met slijtplekken op de dragers maar het probleem onstaat feitelijk altijd door schuren van je tassen op de drager ( beweging en vuil). Rvs en titanium zijn van die glim/blingbling dingen op een fiets en gecoat/gelakt wordt het uiteindelijk ook kaal.Maar ik begrijp wel dat de mensen er een beetje flauw van worden dat ze na het eerste ritje met een nieuwe fiets en bagage al geconfronteerd worden met deze beschadigingen. Oplossing gewoon zonder bagage fietsen? Er zijn mensen die hun spullen van hotel naar hotel laten brengen.
paulengees schreef:Kan niet bij de Minoura drager momenteel ( kan zo dus niet zien alu/staal), is wel een poedercoating en niet geanodiseerd.Zit er wel behoorlijk dik op overigens. Zal er heus bij gebruik uiteindelijk wel een keer afslijten/doorslijten.
Ik zit niet met slijtplekken op de dragers maar het probleem onstaat feitelijk altijd door schuren van je tassen op de drager ( beweging en vuil). Rvs en titanium zijn van die glim/blingbling dingen op een fiets en gecoat/gelakt wordt het uiteindelijk ook kaal.Maar ik begrijp wel dat de mensen er een beetje flauw van worden dat ze na het eerste ritje met een nieuwe fiets en bagage al geconfronteerd worden met deze beschadigingen. Oplossing gewoon zonder bagage fietsen? Er zijn mensen die hun spullen van hotel naar hotel laten brengen.
Je begon goed, helaas eindig je wat minder geloofwaardig:).
Gisteren naar de dichtsbijzijnde caravanzaak gegaan en 10 meter 10/14 mm slang gekocht. Niet meer aan toegekomen om het op de dragers te doen, maar ik heb er alle vertrouwen in!

Iedereen dank voor de tips, als het erop zit post ik nog wel een fotooke.
Travelmaster schreef:Gisteren naar de dichtsbijzijnde caravanzaak gegaan en 10 meter 10/14 mm slang gekocht. Niet meer aan toegekomen om het op de dragers te doen, maar ik heb er alle vertrouwen in!

Iedereen dank voor de tips, als het erop zit post ik nog wel een fotooke.
Net even geprobeerd, maar de speling op de haken is met 14 mm buitendiameter te groot. Ik ga nog even terug voor een stukje 16 mm... en die is rood, dus straks heb ik een mooie zwarte fiets met rode en blauwe accenten. Maakt 'm weer uniek:)!
ik gebruik altijd zwarte ducktape. houd de rammeltjes tegen en zorgt dat de tassen muurvast hangen.
Japio schreef:ik gebruik altijd zwarte ducktape. houd de rammeltjes tegen en zorgt dat de tassen muurvast hangen.
Ach, ik hou van huisvlijt, zullen we maar zeggen. De 10/16 mm slang lijkt tot nu toe een prima passing te hebben... hopelijk dit weekend monteren.
Zo, huisvlijt:

Afbeelding

Afbeelding

Rood is warmwaterslang, blauw is, jawel, koudwaterslang. Afkomstig uit de plaatselijke caravanhandel. Als dit nog doorslijt...

Die kleuren maakt een 2.6 alu Special pas echt Special...! Nu die van m'n vriendin nog. Wat een werk!
Travelmaster schreef:Zo, huisvlijt:

Afbeelding

Afbeelding

Rood is warmwaterslang, blauw is, jawel, koudwaterslang. Afkomstig uit de plaatselijke caravanhandel. Als dit nog doorslijt...

Die kleuren maakt een 2.6 alu Special pas echt Special...! Nu die van m'n vriendin nog. Wat een werk!
Geen gezicht, zo'n standaard aan een voordrager? :) Was zwart uitverkocht?
AB schreef:
Travelmaster schreef:Zo, huisvlijt:

Afbeelding

Afbeelding

Rood is warmwaterslang, blauw is, jawel, koudwaterslang. Afkomstig uit de plaatselijke caravanhandel. Als dit nog doorslijt...

Die kleuren maakt een 2.6 alu Special pas echt Special...! Nu die van m'n vriendin nog. Wat een werk!
Geen gezicht, zo'n standaard aan een voordrager? :) Was zwart uitverkocht?
Geen flauw idee, deze zat bij de fiets.
Travelmaster schreef:Geen flauw idee, deze zat bij de fiets.
Gelukkig heb je je ingehouden :)
Afbeelding
AB schreef:
Travelmaster schreef:Geen flauw idee, deze zat bij de fiets.
Gelukkig heb je je ingehouden :)
Afbeelding
:shock:

Zei ik dan dat ik al klaar was:)? :lol: :lol:

Nee hoor, dit is 'm wel.