Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke oude mountainbike - Forum Wereldfietser

Welke oude mountainbike

Dag iedereen,

Ik zat erom te denken om een oude (stalen) mountainbike te kopen en deze op/om te bouwen voor woon werk-verkeer. Ongeveer als volgt: een blad voor, 7 speed cassette achter, spatborden en voor- en achterdrager, maar ik heb weinig verstand van wat goede atb's/mountainbikes van vroeger zijn.

Als iemand tips heeft voor degelijke modellen/merken van toen, zodat ik op marktplaats het kaf van het koren kan scheiden, houd ik me aanbevolen.

Dank en groet,

Micha
Ik heb het zo gedaan. Oude Cannondale uit ''95 voor 200 euro van MP. Nieuwe trapas en bracket, waren versleten. Voorbouw, stuur en zadel aangepast aan een meer rechtop zit. Comfortabele banden. Spatbordjes, een goede drager en bidon houders en dit is het resultaat.
Afbeelding
Eentje vinden met weinig werk wordt lastig, dus ik zou vooral uitkijken naar een beetje goed frame dat ook nog in goede staat is en niet te veel uitgeven (€50,-?).

Rond 1990 waren o.a. Trek, Giant en Koga 'groot' in NL met hun mountainbikes en die merken hadden fietsen die toen al niet veel voorstelden en modellen waar je nu nog wat leuks mee kan.

Een vuistregel, maar niet meer dan dat: fietsen met een groep onder Deore LX zou ik laten staan.

Suntour niet aan beginnen! Campagnolo alleen als je daar de lol van inziet, en het kan vinden ;)
(ik heb nog nooit een atb met Campa-groep in het wild gezien...)

Houd er rekening mee dat je het meeste van de aandrijving zal moeten vervangen om een betrouwbare fiets te krijgen.
Weet je daarna wel mooi hoe alles werkt!

Sjors
Eentje vinden met weinig werk wordt lastig
Goed zoeken.
Ik heb een Santos SCC02 gekocht voor 225 euro. Geen staal, maar waarom zou je ook?
Goede onderdelen en weinig slijtage en ook nauwelijks krassen. Ik hoefde in elk geval niets te vervangen of te repareren.
De Magura voorvering doet het prima. De fiets is waarschijnlijk zo'n 10 jaar oud. Inmiddels is er ruim 2000 km op gefietst zowel als mtb als met bagage.
Is een B1 (BeOne) Torix een optie?
Michaj schreef:Dag iedereen,

Ik zat erom te denken om een oude (stalen) mountainbike te kopen en deze op/om te bouwen voor woon werk-verkeer. Ongeveer als volgt: een blad voor, 7 speed cassette achter, spatborden en voor- en achterdrager, maar ik heb weinig verstand van wat goede atb's/mountainbikes van vroeger zijn.

Als iemand tips heeft voor degelijke modellen/merken van toen, zodat ik op marktplaats het kaf van het koren kan scheiden, houd ik me aanbevolen.

Dank en groet,

Micha
schuifmaat mee, alles met een dunnere dan 27.2mm zadelpen laten staan.

Een stumpjumpertje of een ander algemeen Taiwan ding is goed genoeg, maar je kunt natuurlijk ook opzoek gaan naar cultframes uit die tijd (Bontager race lite) of iets sjieks uit Tange Prestige buis
Michaj schreef:Ik zat erom te denken om een oude (stalen) mountainbike te kopen en deze op/om te bouwen voor woon werk-verkeer. Ongeveer als volgt: een blad voor, 7 speed cassette achter, spatborden en voor- en achterdrager, maar ik heb weinig verstand van wat goede atb's/mountainbikes van vroeger zijn.
Als je met een MTB naar je werk wilt omdat er onverharde bergen op de route liggen dan zou ik toch wat beters kiezen. Als je het wilt omdat het cool is zoek er dan vooral een die je mooi vindt.
Het er af halen van twee voorbladen en waarschijnlijk één kransje zal wel lukken; montage van spatborden kan een ***klus worden.
Al aan licht gedacht?
Leon
m-gineering schreef:schuifmaat mee, alles met een dunnere dan 27.2mm zadelpen laten staan.
Dat zijn alle Koga's (26.8), dus die kunnen meteen afgestreept worden.

.tsooJ
Leon schreef:
Michaj schreef:Ik zat erom te denken om een oude (stalen) mountainbike te kopen en deze op/om te bouwen voor woon werk-verkeer. Ongeveer als volgt: een blad voor, 7 speed cassette achter, spatborden en voor- en achterdrager, maar ik heb weinig verstand van wat goede atb's/mountainbikes van vroeger zijn.
Als je met een MTB naar je werk wilt omdat er onverharde bergen op de route liggen dan zou ik toch wat beters kiezen. Als je het wilt omdat het cool is zoek er dan vooral een die je mooi vindt.
Het er af halen van twee voorbladen en waarschijnlijk één kransje zal wel lukken; montage van spatborden kan een ***klus worden.
Al aan licht gedacht?
Leon
sjonge het zuurgraadgehalte is weer niet mis vandaag :roll: :wink:

zo'n ouwe ijzeren mountainbike is gewoon een tour/vakantiefiets met 20 mm kortere achtervork. Daar zitten alle (lowrider, drager en spatbord) oogjes nog op en geen suspension corrected voorvork, dus ook geen rare gaten om op te vullen met spacers als er een spatbord op moet.
Kan je wel vertellen dat dit type fietsen nog knap lastig zijn te vinden in goede staat.
Zoek er zelf 1 om om te bouwen tot ruige reisfiets. Kan er alleen nog maar moeilijk 1 vinden die de beoogde staat heeft. (technisch goed betrouwbaar, recht en hard frame voor de rest maakt het weinig uit).
Veel van deze fietsen hebben jaren buiten gestaan enz. Erg jammer
Deze week een tweede Merida Matts 500(gereviseerd)voor 350 euro bij een fietsenmaker via MP gekocht. Big apples, drager en spatborden erop. Zadel en stuur passend maken en ik heb een prima (vakantie) fiets met Magura en Deore voor mijn vrouw :P
m-gineering schreef:
Leon schreef:
Michaj schreef:Ik zat erom te denken om een oude (stalen) mountainbike te kopen en deze op/om te bouwen voor woon werk-verkeer. Ongeveer als volgt: een blad voor, 7 speed cassette achter, spatborden en voor- en achterdrager, maar ik heb weinig verstand van wat goede atb's/mountainbikes van vroeger zijn.
Als je met een MTB naar je werk wilt omdat er onverharde bergen op de route liggen dan zou ik toch wat beters kiezen. Als je het wilt omdat het cool is zoek er dan vooral een die je mooi vindt.
Het er af halen van twee voorbladen en waarschijnlijk één kransje zal wel lukken; montage van spatborden kan een ***klus worden.
Al aan licht gedacht?
Leon
sjonge het zuurgraadgehalte is weer niet mis vandaag :roll: :wink:

zo'n ouwe ijzeren mountainbike is gewoon een tour/vakantiefiets met 20 mm kortere achtervork. Daar zitten alle (lowrider, drager en spatbord) oogjes nog op en geen suspension corrected voorvork, dus ook geen rare gaten om op te vullen met spacers als er een spatbord op moet.
Check. hoewel esthetiek niet onbelangrijk is, gaat het me vooral om functionaliteit: zo breed mogelijke banden en een sterk frame zodat ik dochter, boodschappen etc. door de stad kan vervoeren. Wat versnellingen om snel weg te zijn bij de stoplichten, of om af en toe eens een toertochtje mee te rijden met de kleine voorop. Dikke banden zijn erg fijn om het rammelen van de prinses in het kinderzitje wat te verminderen.

Wat licht betreft: voor het stadsverkeer heb ik twee van die lullige lampjes, die me helpen enigzins zichtbaar te zijn in de helverlichte straten van onze hoofdstad.