Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoek je een nieuwe fiets? Checklist voor persoonlijk advies. - Forum Wereldfietser

Zoek je een nieuwe fiets? Checklist voor persoonlijk advies.

De checklist staat op de wiki, dan kan iedereen hem verbeteren.

Link: https://fietsvakantiewiki.localhost.one ... ijk_advies
Goed initiatief Leon.

Ik wil hem nog even laten landen zodat er eventueel nog verbeteringen of aanvullingen op kunnen komen.
Daarna kan ik hem eventueel sticky maken of op een vaste plek neerzetten.
Prima idee en prima basis. Nog enkel vragen of elementen die toch ook wel vaker aan bod komen:

Houd je van rechtop zitten of van een meer sportieve zit?

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?

Ben je zeker dat je de fiets veel gaat gebruiken, of is het meer een testfiets om te zien of fietsvakanties je wel bevallen?

En bij de categorie minder noodzakelijk, maar komen uiteindelijk vaak toch aan bod:

Ben je bereid om wat verder te reizen om je fiets te kopen?

Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?

Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?

Koop je je fiets voor 'de rest van je leven', of koop je liever om de 5 jaar een nieuwe fiets?

De vraag "Welke fietsen heb je gehad", zou ik aanvullen met "en wat was je ervaring met deze fietsen".

Renaat
Leon schreef:[ Goedkopere fietsen zijn meestal onderhoudsbehoeftiger dan dure.

Dit mag nog wel even gekwalificeerd worden.

Te goedkope fietsen zijn voorzien van slechte en snelslijtende onderdelen, en vallen bij intensief gebruik door de mand.
Hele dure fietsen kunnen voorzien zijn van te veel ingewikkelde en te licht gebouwde techniek en leveren dan meer en duurdere ellende op dan een middenklasser.

En als een goedkoop barrel rammelt, leeft die nog, als een dure fiets een kraakje heeft moet het opgelost ;)
Extra gratis tip voor de vragen steller: aboneer jezelf op het topic en kom regelmatig langs op het forum!
Wimmert schreef:Extra gratis tip voor de vragen steller: aboneer jezelf op het topic en kom regelmatig langs op het forum!
In dat geval:

Afbeelding
AB schreef:Afbeelding
:lol: :lol: Uiteraard !
Revanho schreef:Nog enkel vragen of elementen die toch ook wel vaker aan bod komen. En bij de categorie minder noodzakelijk, maar komen uiteindelijk vaak toch aan bod.{knip}
Check!
Marten ook bedankt voor de wijsheid. Het is erin verwerkt.
Leon
goed bezig en nu maar hopen dat we volledig ingevulde lijstjes krijgen.:)
i
Ik heb hem 'sticky' gemaakt, dus volgens mij moet hij nu boven in de lijst blijven staan.
Edit: hier weg ermee.
Wat jij zoekt heet nieuw bijvoorbeeld Fahrrdamanufaktur T400, en kost een duit. Waarom gebruik je niet gewoon je atb? Zet er een OMM Red Rock drager op, en investeer eventueel in een handgebouwd achterwiel, en gaan met die banaan.
Wim
p.s. aaah de foto komt nu wel door. Ja zo'n oude Trek is een leuke basis.
Mijn ATB wil ik niet verbouwen. Hij komt uit 2005 en ziet er nog geweldig uit. Ben er altijd erg zuinig op. Tijdens een reis gebeuren er toch ongelukjes, fietsen op transport enz. Ik heb ook geen zin iedere keer alles er op en af moeten te bouwen.
Vol het mountainbike parcours over jagen met dragers enz gaat niet werken.
Zo'n Fahrrdamanufaktur T400 is inderdaad wat ik zoek alleen dan tweedehands.
Krijg net via de mail een berichtje van de fietsendealer (man uit het dorp met winkel een paar plaatsen verderop) Dat hij misschien wat heeft. Gaat hem morgen nakijken en dan kan ik hem komen bekijken. Zal mij benieuwen. Krijgt hem morgen binnen als het goed is hoorde hij van een klant die hem inruilt.
Lennart-Tampico schreef:Bedoeling om ze hier te plaatsen dan?
{KNIP}
Nee. Het is beter om dit in een nieuwe discussie te zetten, dan is het beter vindbaar voor mensen die willen antwoorden.
Leon
Zelf wel even gedaan. Een losse is niet nodig
Een totaal ander, maar misschien ook wel nuttig lijstje is er eentje met het antwoord op de vraag: 'Wat willen mensen weten als je hier een tweedehandsfiets aan de man/vrouw wil brengen'.

Renaat
Revanho schreef:Een totaal ander, maar misschien ook wel nuttig lijstje is er eentje met het antwoord op de vraag: 'Wat willen mensen weten als je hier een tweedehandsfiets aan de man/vrouw wil brengen'.

Renaat
Met een paar simpele tips over hoe je een foto van de fiets ipv het tuinmeubilair en alle rotzooi in de garage maakt :D
Revanho schreef:Een totaal ander, maar misschien ook wel nuttig lijstje is er eentje met het antwoord op de vraag: 'Wat willen mensen weten als je hier een tweedehandsfiets aan de man/vrouw wil brengen'.
Renaat
Goed idee. Dat zal jou wel lukken, niet?
Leon
FYI: wiki link bovenaan is stuk
vdvj schreef:
ma 17 sep, 2018 16:08
FYI: wiki link bovenaan is stuk
Het duurde even voordat ik dit in de gaten had...

De juiste is deze: http://wiki.vakantiefietser.be/index.ph ... ijk_advies

Ik heb mod gevraagd om de link aan te passen.
Link aangepast