Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat wel en niet op nieuwe Santos - Forum Wereldfietser

Wat wel en niet op nieuwe Santos

Ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe Santos Trekking fiets.
Wat moet ik er wel en niet op laten zetten.
bijvoorbeeld naaf dynamo ik fiets heel wijnig in het donker voor en achterlicht op batery gaat ook maar is het verstandig?
De fiets word zo wie zo uitgerust met Rohloff naaf met riem aandrijving.
Welk stuur heeft jullie voorkeur graag voor en nadelen.
Hoe of waar plaats je je navigatie Garmin 62 moet wel mijn Ortlieb stuurtas kunnen plaatsen.
Graag jullie mening.
Klaas
Een naafdynamo kan naast verlichting ook handig zijn als stroombron voor je Garmin.
Welk stuur is afhankelijk van je gewenste zithouding en kan je dus alleen zelf bepalen.
Ik heb mijn garmin 62 met de volgende houder op de fiets:

http://snelbalie.gps.nl/shop/acc/gpsmap_62en dan RAM houderset Garmin GPSMAP 62

kost wat maar is dan ook super, makkelijk er in en uit te halen en perfect verstelbaar als je bijvoorbeeld zon tegen hebt en super stevig. Deze heb ik met een orlieb stuurtas op mijn stuur zitten en geen probleem. En je kan de houder er makkelijk afhalen(zonder gereedschap) waardoor er alleen de "kogel" blijft zitten en je dus ook makkelijk kan fietsen zonder. Tevens kan je zelfs een koppelstuk er bij kopen zodat je de houder ook kan gebruiken als statief voor je camera. Dus zeker doen, ik betwijfel of er betere zijn.

jerry
jerryopdefiets schreef:Ik heb mijn garmin 62 met de volgende houder op de fiets:

http://snelbalie.gps.nl/shop/acc/gpsmap_62en dan RAM houderset Garmin GPSMAP 62

kost wat maar is dan ook super, makkelijk er in en uit te halen en perfect verstelbaar als je bijvoorbeeld zon tegen hebt en super stevig. Deze heb ik met een orlieb stuurtas op mijn stuur zitten en geen probleem. En je kan de houder er makkelijk afhalen(zonder gereedschap) waardoor er alleen de "kogel" blijft zitten en je dus ook makkelijk kan fietsen zonder. Tevens kan je zelfs een koppelstuk er bij kopen zodat je de houder ook kan gebruiken als statief voor je camera. Dus zeker doen, ik betwijfel of er betere zijn.

jerry
Kan het advies van Jerryopdefiets alleen maar ondersteunen. Zelf gebruik ik een Garmin Oregon 450 met eenzelfde type houder nu drie jaar. Ideaal.

Jan
Ik zou die riem niet nemen, en het geld dat je bespaart gebruiken voor een SON. Je hebt vaker behoefte aan goed licht dan je denkt, en electronica opladen wordt ook steeds belangrijker. Zelf geef ik de voorkeur aan een racestuur, maar niet alle Santos frames zijn kort genoeg (vooral de alu 2.6 is m.i. te lang). De stalen frames zijn schat ik geschikter daarvoor (en sowieso lekkerder en degelijker). Maar goed, de meeste Nederlanders willen een bezemsteel of iets wat daar op lijkt. Neem in elk geval geen echt recht stuur, maar iets dat gebogen en geknikt is. Dat is veel beter voor je polsen (een racestuur blijft het beste doordat je polsen gelijk de goede stand aannemen, en je ook nog eens veel meer verschillende mogelijkheden hebt om het stuur vast te houden).
Wim
Misschien niet ieders opvatting, maar ik vind dat er zo weinig mogelijk op moet.
Geen (naaf)dynamo, geen verlichting, geen standaard, geen beugelslot, geen spatborden.
Een reisfiets moet wel geschikt zijn voor de allerslechtste wegen en dat betekent voor mij bij voorkeur 26 inch en voorvering.
Jan Eleveld schreef:Misschien niet ieders opvatting, maar ik vind dat er zo weinig mogelijk op moet.
Geen (naaf)dynamo, geen verlichting, geen standaard, geen beugelslot, geen spatborden.
Een reisfiets moet wel geschikt zijn voor de allerslechtste wegen en dat betekent voor mij bij voorkeur 26 inch en voorvering.
Een mountainbike met bagagedragers dus... :? :)
Ik zie dan ook op Jan Eleveld zijn website dan ze over het algemeen fietsen met twee fietsen waarop 1 fiets daarvan is uitgerust met 2 ortlieb tassen. Genieten hoor! Maar niet de fiets waar je een 'wereld'fiets van kan maken..
Zonder inzicht in budget kan je van alles adviseren maar of hetbhaalbaar is?
Als we het hebben over een Rohloff fiets met riem dan is het budget hoog. Neem een ketting en er is geld voor een SON. Hoef je ook niet als de huidige riem zoals aangekondigd over een tijdje niet meer leverbaar is weer allemaal nieuwe aandrijfwielen te kopen (hoe noem je zo iets - poelies?).
Wim
Is het niet wat prematuur om te roepen dat de beld binnenkort niet meer leverbaar is?
Ombouwen van riem naar ketting is altijd een goedkopere optie dan anders om.
Maar nogmaals zonder budget indicatie blijft een goed advies lastig.
Gates heeft zelf bericht dat de bestaande riem nog enkele jaren leverbaar blijft. Daarna niet meer.
Wim
Topic starter opent hier wel de doos van Pandora. Enige wat hij weet is dat er riem, Rohloff en stuurtas op zijn nieuwe Santos moeten en verder weten we helemaal niet wat voor fietser hij is (weet hij dat zelf wel?), behalve dat hij weinig in het donker fietst.
Wim schreef:Gates heeft zelf bericht dat de bestaande riem nog enkele jaren leverbaar blijft. Daarna niet meer.
Wim
Huh? Die riem blijft wel leverbaar, dat is gewoon een industrieel product. Riemschijven is wat anders.

(En Gates zijn Amerikanen, volgend jaar zeggen ze weer heel wat anders ;) )
Ik heb net even santos gebeld.....
Blijft nog jaren leverbaar en aangezien ik een fiets in 4 tot 5jaar economisch afschrijf maak ik mij geen zorgen.
m-gineering schreef:
Wim schreef:Gates heeft zelf bericht dat de bestaande riem nog enkele jaren leverbaar blijft. Daarna niet meer.
Wim
Huh? Die riem blijft wel leverbaar, dat is gewoon een industrieel product. Riemschijven is wat anders.(En Gates zijn Amerikanen, volgend jaar zeggen ze weer heel wat anders ;) )
Ik weet niet of die kerel Gates was, maar ik hoorde het ook op het filmpje van Eric Schuijt.
Van "volgend jaar zeggen ze iets anders" zou ik ook niet blij worden overigens.
Pedalero schreef:Topic starter opent hier wel de doos van Pandora. Enige wat hij weet is dat er riem, Rohloff en stuurtas op zijn nieuwe Santos moeten en verder weten we helemaal niet wat voor fietser hij is (weet hij dat zelf wel?), behalve dat hij weinig in het donker fietst.
Heeft idd weinig zin om zonder veel meer info persoonlijke raad te geven.

Voor klaas: geef ons info. Checklist: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=18057

Leon
ze over het algemeen fietsen met twee fietsen waarop 1 fiets daarvan is uitgerust met 2 ortlieb tassen. Genieten hoor! Maar niet de fiets waar je een 'wereld'fiets van kan maken..
Wat is je punt?
De reizen in Azië en Argentinië zijn gedaan met een BoB-trailer en de andere fiets inderdaad met Ortlieb-tassen. Begrijp ik van jou dat Ortlieb-tassen niet aan een wereldfiets horen? Verklaar je nader.
Voor kortere fietstochten laten we de BoB ook wel eens thuis en gaan alleen Ortlieb-tassen mee.
Hoe is het toch mogelijk dat als het woord riem in een topic staat er altijd een 'discussie' volgt. De riem stond nl niet ter discussie. De vraag ging over andere noodzakelijkheden. Jammer hoor van een verder prima forum.
Heren en dames geen ruzie maken svp.
Ik fiets gemiddeld 5 a6000 km. per jaar en maak nu elk jaar een fiets tocht van een paar weken SdCompostella, Rome Grote ronde Nederland.
In Februarie word ik 65 en krijg meer tijd ik wil in het voorjaar heen en terug fietsen naar S d Compostela.
Ik dacht vorig jaar een goede keuze gemaakt te hebben door de Giant expedition AT met rohloff naar te kopen ik had ook een Expedition.\
De nieuwe AT is met bagage erg onstabiel trilend stuur en de achter spaken vliegen me om de oren het achterwiel is deze week opnieuw gespaakt (garantie van Giant) maar ik vertrouw de fiets niet meer van daar mij keuze voor de Santos ik heb voor riem aandrijving gekoze daar ik dit schoner vind .
Met het stuur ben ik er nog niet uit ik heb nu zelf een constuctie met koper pijp gemaakt om mijn GPS te monteren past anders niet op het stuur.
Zo nu weten jullie wat meer maar alvast bedankt voor de reaktie,s.
Klaas
Rohloff laten spaken bij een goede wielbouwer?

Er is op dit forum ook al heel veel geschreven over trillingen in het stuur met bagage op de fiets. Met anders beladen kun je dat waarschijnlijk al verhelpen. Dat lijkt me een stuk goedkoper dan een nieuwe fiets, die ook in trillingen in het stuur kan hebben als je je spullen er verkeerd aan hangt.