Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Buitenband vervangen of niet? - Forum Wereldfietser

Buitenband vervangen of niet?

Naar aanleiding van het bandenplakdrama van het applemeisje heb ik ook een vraag aan de specialisten.

Op vakantie kreeg ook ik een lekke band. Er zat een stukje metaal in mijn band:
Afbeelding

Gelukkig stond ik stil en werd ik erop gewezen door een vreemd gesis. Fiets naar de kant getild en het ijzer eruit gehaald:
Afbeelding

En dan natuurlijk even plakken, wat prima ging:
Afbeelding

Daarna nog 1500 km gefietst, maar thuis viel me op dat er best wel een 'gat' in de buitenband zit:
Afbeelding
(sorry voor de minder scherpe foto maar hij is gemaakt met mijn telefoon en die heeft de eigenschap scherp te stellen op datgene wat niet scherp hoeft te zijn)

Mijn vraag is nu: zou je hier nog mee door kunnen fietsen of is het beter om toch de band te vervangen?

De band is nog niet af, maar wat ik nog vervelender vind is dat ik dan een band moet uitkiezen. Deze wordt niet meer gemaakt.
Mijn tweede vraag is daarom; stel dat ik anti-lek wil, meestal op asfalt rijd maar ook regelmatig grind, gravel, zand en schelpen, welke band zou jij dan aanraden?

Bedankt voor de bijdragen.
Zelf zou ik zo'n band nog wel gebruiken, maar niet om langdurig op fietsvakantie te gaan kilometers of of ergens te gaan fietsen waar en kapotte band echt problematisch zou zijn.
Ik zou dan wel langs de binnenzijde van de buitenband iets over het gat kleven, dat kan een speciaal daarvoor gemaakte plakker zijn, maar evengoed een stuk (dunne) binnenband met contactlijm vastgekleefd. Er zijn ook mensen die spleetjes in een buitenband dichtkleven met superlijm, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Renaat
Voor een voorband zou ik het wat eng vinden in een afdaling, maar achter is wat anders, al neem ik zelf meestal het zekere voor het onzekere: wat is zo'n bijna versleten Marathon nog waard?
Vraag 2, in jouw geval: Schwalbe Big Apple 50 mm (model 2012, Performance Line). Model 2012 heeft iets meer profiel, en samen met het grotere volume moet dat genoeg grip geven behalve in modder etc. Dit is een degelijke, snelle en comfortabele band, en wat mij betreft de ideale all rounder voor tochten zoals jullie maken.
Wim
Toen ik net een nieuwe buitenband om mijn fiets had, reed ik in bulgarije door een halve fles. Band natuurlijk lek en een groot gat. We hebben toen de buitenband geplakt....jaja aplemeisje ook dat kan....met een buitenbandplakker. Daarna heb ik nog zo'n 1000 km gereden met die band. Het is natuurlijk een kwetsbare plek maar de kans dat je net daar een stukje las krijgtis niet zo groot. Dus gewoon doorfietsen als je ergens gaat ietsen waar banden te koop zijn. Sinsdien zitten er standaard ook buitenband plakkers in onze uitzet. Met een stukje spijkerstof kan je de boel ook reparen als je in verweggiestan zit zegt marco bike4travel.

En als het je achterband was kan je hem ook wisselen met je voorband. Volgens mij ben je dan nog safer.
Bedankt voor de antwoorden en Wim, bedankt voor het advies. Ik had de Big Apple ook in het hoofd maar een bevestiging, met die details, kan geen kwaad.
Let wel op dat je niet de zuunige Groninger gaat uithangen. De nieuwe Big Apple 2012 is er in twee versies: een lompe goedkope en een duurdere met een veel soepeler en lichter karkas, allebei gemaakt met dezelfde mal, en voor het oog identiek. Schwalbe heeft hetzelfde ook gedaan met de nieuwe Marathon Racer. Eigenlijk is het een heel slim idee, want je kunt voor weinig extra investeringen twee heel verschillende banden leveren.
Wim
Als je dan toch bezig bent: schuif je voorband door naar het achterwiel en leg om het voorwiel een nieuwe band. Is die weer helemaal puik, onaangedaan door evt. ouderdomsverschijnselen, etc. Ik heb namelijk geleerd dat de beste band om het voorwiel moet liggen.
@Wim: Is de prijs de enige manier om die twee te onderscheiden? Of is er ook een typenummer?

Ik had eigenlijk hetzelfde gedacht als Blanche. Mijn voorband is ook aan vervanging toe ( na 13.000 km, de achterband heb ik met 7000 vervangen). Maar Wim raadt dat af.

Ik denk dat ik de rest van het jaar nog met de oude banden blijf rijden. Ik doe wel even een buitenbandplakker (die ik ook altijd bij me heb) als zekerheid.
In de winter vervang ik beide banden door Big Apples. De duurdere versie.
http://www.schwalbe.com/nl/nl/produkte/ ... rodukt=140 voor de typenummers en details.
Ik begrijp niet helemaal wat ik zou afraden. Ik zou altijd de beste band voor willen, dus ook roteren van voor naar achter. Een klapband achter is lang zo gevaarlijk niet als voor. Maar het klinkt alsof voor en achterband allebei hun tijd gehad hebben. Voor de winter kun je nog denken aan de fabuleuze maar ook dure Conti Topcontact Winter II. In november gaan die bij ons ook weer op de stadsfietsen, tot ergens in maart of april. Daarna is het weer Big Apple tijd.
Wim
Wim, je schreef eerder: Voor een voorband zou ik het wat eng vinden in een afdaling
Dat heb ik geïnterpreteerd als zijnde dat het een slecht idee is om deze achterband voor te doen, terwijl anderen dit (volgens mij) wel noemen.

Ziet de achterband er zo versleten uit op de foto? Volgens mij zit er nog flink wat profiel op. Maar misschien heb je ook wel gelijk. Er is ook alweer 6000 mee gefietst.

Maar goed, ik ben eruit. Met jouw hulp. De appeltjes gaan in de bestelling.
Hans, jouw kennende (onderweg geen problemen, alles moet goed functioneren) zal ik de buitenband vervangen door de Schwalbe Marathon Green Quard.
Deze heeft praktisch hetzelfde profiel als je huidige band. Je zou ook nog kunnen overwegen de Mondial. Deze moet je dan wel tot max 50/559 nemen, een grotere maat zou ik niet nemen, deze reageert nogal heftig op oneffenheden en dwarsrichels.
Verder zou je Conti Travel Contact kunnen overwegen alleen deze is er volgens mij maar in maat 47/559 max.
Verder Schwalbe Extreme (uit assortiment Schwalbe misschien nog ergens te krijgen) of Supreme.
Succes.
Frits
Frits schreef:Hans, jouw kennende (onderweg geen problemen, alles moet goed functioneren) zal ik de buitenband vervangen door de Schwalbe Marathon Green Quard.
Frits, die kan ik niet vinden op de Schwalbe site.

Overigens heb ik er nu Marathon Plus op zitten. Nog de oude versie.
Hans,
In de brochure van 2012 van Schwalbe voor mij, op pagina 40 staat hij vermeld.
Op de Ned. site van Schwalbe staat hij ook
Tour/City aanklikken, dan op Marathon en vervolgens met het rechterpijltje doorklikken tot je bij de Marathon uitkomt.
Succes.
Frits
HansvanderVeeke schreef:
Frits schreef:Hans, jouw kennende (onderweg geen problemen, alles moet goed functioneren) zal ik de buitenband vervangen door de Schwalbe Marathon Green Quard.
Frits, die kan ik niet vinden op de Schwalbe site.

Overigens heb ik er nu Marathon Plus op zitten. Nog de oude versie.
De Marathon Green Guard is ooit door Wim getest las ik ergens op het forum http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 21&t=14644 .
Ik weet niet of dat nog een courant model is.

Als het om betrouwbaarheid gaat zou ik de Marathon Mondial er op zetten. Inmiddels weet ik uit eigen ervaring dat de Mondials iets lichter rollen dan de Marathon XR en veel stiller zijn dan de XR. Ik vind het heerlijke banden. Nu nog afwachten of ze, net als bij de XR na 10.000km nog maar weinig slijtage vertonen of niet.
Marathon Greenguard is de nieuwe gewone Marathon. Ik heb ze op verzoek van de aardige mensen van Schwalbe getest, maar ze er na een paar honderd km af gegooid: zwaar, stug en langzaam. Zoonlief van 14 moet ze nu oprijden naar school als zomerbanden ('s winters rijdt hij op de Wintercontact). Zijn oordeel: "lompe klote banden." Waar vader en zoon het maar weer met elkaar eens kunnen zijn. :D
Ze zijn best goed bruikbaar voor een lange verre tocht met veel bagage, maar niet voor vakanties als van Hans en Saskia.
De Mondial is ook zo'n degelijke band die je monteert op een wereldreis, maar niet als al die extreme degelijkheid nergens voor nodig is, en het fietsen alleen maar oncomfortabeler en vermoeiender maakt. Je gaat toch ook geen boodschappen in de stad doen met een Hummer?
De beste band moet overigens echt voor. Daar heb je de meeste grip nodig en dus het diepste profiel, en als die lek gaat in een snelle afdaling of zelfs klapt ben je niet jarig.
Wim
Wim schreef: Je gaat toch ook geen boodschappen in de stad doen met een Hummer?
Wim
Uh........ Nee? Heb dat wel eens gedaan met een Humvee. Ik kreeg overal voorrang en genoeg ruimte voor de boodschappen. :lol:

Groet,

Arno
Wim schreef: De beste band moet overigens echt voor. Daar heb je de meeste grip nodig en dus het diepste profiel, en als die lek gaat in een snelle afdaling of zelfs klapt ben je niet jarig.
Wim
+1. Geen twijfel mogelijk.
De Vredestein perfect trek zou ook goed zijn.

Ik heb zelf goede ervaringen met de Continentel travel contact. Wel goed op spanning houden natuurlijk.

Mario
Hans gaat het om een Marathon 50/559? Er is aardige kans dat Marten Gerritsen zijn laatste exemplaar nog niet verkocht heeft. De twee daarvoor heb ik namelijk. (dwz ik geef je nu mijn reserve exemplaar...)
Versleten vind ik de band op de foto niet. Er mee op reis gaan naar een dunbevolkte streek is iets anders.
Voor boodschappenritjes zou ik de beschadigde band wel gebruiken, dat kan nog heel lang duren. De helling af of met 5 Bft op de rug langs het kanaal lijkt me wat minder.
Leon
Leon,

Ik heb al contact gehad met Marten. Hij heeft inderdaad ook nog een 'oude' Marathon liggen. Maar ik ben ook van 'als je niet durft te verdwalen zul je nooit een nieuwe route vinden' en daarom voel ik er ook wel voor om eens een andere band te proberen.De Big Apples lonkten al een tijdje, dus ik denk dat ik die eens een kans geef.

Overigens heb ik met deze band snelheden van 60 km/u gedaan. Maar toen had ik nog niet door dat het zo'n gat was :roll:

Daarnaast iedereen bedankt voor de suggesties. Er zijn veel keuzes. En ook veel voorkeuren. Als ik ze allemaal zou willen uitproberen, dan heb ik nog wat kilometers te maken. En ik vraag me af of er in dit segment echt slechte banden zijn.