Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tikkende geluiden, waar te zoeken / herstellen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tikkende geluiden, waar te zoeken / herstellen

beste meerweters,
het probleem is weg.

nu ben ik zo woest geweest om en de trappers EN de ebb opnieuw te 'zetten'.
dus welk van de twee de oplossing bood weet ik niet, maar het tikken was weg.

ik ga nog wel kijken of ik ergens een ringetje kan vinden voor we op vakantie gaan, voelt toch beter.

en nu wel geprobeerd met klikschoenen, maar het was niet meer nodig.

weer een paar plekken om te controleren bij bijgeluiden.

Iedereen die mee heeft gedacht en/of gepost: hartstikke bedankt.

groetjes
Jurjan
Jurjan,
Ringetje voor tussen trapper en crank kun je eventueel zo opvragen bij Idworx. Sturen ze je zo toe.
Monteer de trappers ook met vet (montagepasta) en zet deze goed vast.
Eventueel zou je ook de EBB LL eruit kunnen halen, de buitenzijde met vet insmeren en weer terugplaatsen.

Een momentsleutel is even een dure aanschaf, maar in de loop van de jaren verdien je deze aanschaf dubbel en dwars terug, zeker als je toch van plan bent om te klussen aan jullie fietsen.
Frits
Frits,
we gaan eerst even bij een fietsenmaker / metaalhandel kijken of het standaard ringetjes zijn.
zal wel niet, de fietsenbusiness een beetje kennende sinds Marten's cursus, LOL.

als dat niets oplevert zal ik er eens een mailtje naar Idworx aan wagen.
vindt het een beetje zonde voor hun om een ringetje van vast maar een paar cent te moeten opsturen met porto voor een halve fiets.

maar bedankt voor het meedenken.

groetjes
Jurjan
Jurjan,
Ik zou hier niet wakker van liggen, een Idworx is tenslotte geen broodje van de bakker!
Idworx biedt aan zijn klanten altijd een uitstekende service, dus als je de situatie in een mailtje uitlegd, dan sturen ze jou zonder problemen 2 ringetjes toe.
De nieuwe fietsen worden overigens bij Idworx afgeleverd zonder pedalen, maar aan de crank zit (met een tyrib) een zakje met 2 ringetjes.
Frits
Toch gisteravond maar een mailtje naar Idworx eraan gewaagd.

net door hun gebeld (GG himself, alle andere Nederlands sprekende mensen waren op vakantie).
Hij stuurt een ringetje op, kwam ons beter uit dan om bij onze dealer langs te gaan.

ik moet zeggen: prima service.
Hoor bij mij al enige tijd een tik welke op het ritme van de wielomwenteling (achter?)gaat. :evil:
Band gecontroleerd op "harde stukjes) ,niets gevonden. :shock:
Als ik mijn gewicht naar links verplaatst houdt het vrijwel op :? Zou dit in de achternaaf kunnen zitten?. wie heeft de gouden tip :idea:
Dirk
dik5 schreef:Hoor bij mij al enige tijd een tik welke op het ritme van de wielomwenteling (achter?)gaat. :evil:
Band gecontroleerd op "harde stukjes) ,niets gevonden. :shock:
Als ik mijn gewicht naar links verplaatst houdt het vrijwel op :? Zou dit in de achternaaf kunnen zitten?. wie heeft de gouden tip :idea:
Dirk
spaakmagneet?
Dirk,
heb je al eens geprobeerd om elk wiel een voor een op te (laten) tillen, te laten draaien en te luisteren of het dat wiel is?
zoals hier ook al eerder vermeld: het kan (bij je voorwiel meestal) voeler van je fietscomputer, draadjes van je verlichting zijn.
of een gebroken spaak die nog netjes lijkt te zitten.
of: als het alleen voorkomt als je op de fiets zit bedenk dan eens wat het verschil is.
zitten de wielen strak genoeg in de padden?
lees ook Marten's stukje over bijgeluiden eens, ook eerder in dit draadje vermeld.
jurjan schreef:nu ben ik zo woest geweest om en de trappers EN de ebb opnieuw te 'zetten'.
dus welk van de twee de oplossing bood weet ik niet, maar het tikken was weg.
Onlangs na een hevige regenbui ook last gekregen van getik. Gisteren de pedalen eraf gehaald, de schroefdraad gekuist en opnieuw ingevet en probleem is opgelost. Benieuwd hoe lang het zo blijft...
Toen ik er vorig jaar een 4000km op had zitten tijdens mijn reis door Canada kreeg ik ook last van tikken, meestal wanneer ik kracht zette, maar soms ook niet ...

Uiteindelijk bleek de oorzaak het achterwiel te zijn, dat wellicht niet helemaal meer goed was nadat ik zelf een spaak had moeten vervangen enkele weken eerder. Ik kon het toen tijdelijk oplossen door alle spaken een beetje vaster te zetten, maar uiteindelijk heb ik in de volgende 4000km nòg 6 spaken mogen vervangen.
dik5 schreef:Hoor bij mij al enige tijd een tik welke op het ritme van de wielomwenteling (achter?)gaat. :evil:
Band gecontroleerd op "harde stukjes) ,niets gevonden. :shock:
Als ik mijn gewicht naar links verplaatst houdt het vrijwel op :? Zou dit in de achternaaf kunnen zitten?. wie heeft de gouden tip :idea:
Dirk
Waarschijnlijk het probleem ontdekt:vindt net bij 2 spaak nippels een klein scheurtje in de velg, enkele mm lang. De spaken zijn/ blijven wel op spanning en ik hoor de tik alleen als ik op de fiets zit.(belast)
De velg een Exal sp 19 is nog niet zo oud en heeft er ongeveer 7.000 km opzitten.
Kan dit de tik veroorzaken?
Is dit normaal voor een velg van die leeftijd?
Is er nog wat aan te doen? (truukje) Of moet ik aan een nieuw wiel/velg ?
Dirk
dik5 schreef: Kan dit de tik veroorzaken?
Ja.
dik5 schreef: Is dit normaal voor een velg van die leeftijd?
Neen.
dik5 schreef: Of moet ik aan een nieuw wiel/velg ?
Ja.

Renaat
Ben bij de fiets (een Santos Travelmaster 2.6 Alu) van mijn vriendin ook een hele poos bezig geweest met een irritante tik. Juist monteren van het trapaslager (eerst het lager indraaien en daarna pas de vulbus aan de andere kant er in), aandraaien bouten van de trappers en montage van nieuwe pedalen boden geen soelaas.
Het bleek te zitten in de standaard die in de driehoek bij het achterwiel is gemonteerd. Dit was nl. metaal op metaal waardoor er bij stevig aanzetten en/of belading door het licht vervormen van het frame frictie ontstond die via het standaard leidde tot getik.
Oplossing was simpel; heb de standaard gedemonteerd en er bij het weer monteren een stukje oude binnenband tussen gedaan (zowel bij de liggende als de staande achtervork) en weg was de tik.
Doe er je voordeel mee!
r.salters schreef:Ben bij de fiets (een Santos Travelmaster 2.6 Alu) van mijn vriendin ook een hele poos bezig geweest met een irritante tik. Juist monteren van het trapaslager (eerst het lager indraaien en daarna pas de vulbus aan de andere kant er in), aandraaien bouten van de trappers en montage van nieuwe pedalen boden geen soelas.
Het bleek te zitten in de standaard die in de driehoek bij het achterwiel was gemonteerd. Dit was nl. metaal op metaal waardoor er bij stevig aanzetten en/of belading door het licht vervormen van het frame frictie ontstond die via het standaard leidde tot getik.
Oplossing was simpel; heb de standaard gedemonteerd en er het weer monteren een stukje oude binnenband tussen gedaan (zowel bij de liggende als de staande achtervork) en weg was de tik.
Doe er je voordeel mee!
Goede tip: ik krijg die binnenkort geleverd. Denk dat dat meteen maar wat huisvlijt gaat worden. Ik gebruik binnenbanden voor van alles: om mijn GPS rammelvrij in de houder te klemmen, om de zadelpen te beschermen tegen geschaaf van het zadeltasje, etc. etc. Ik doe ze zélfs in buitenbanden.