Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ?

149 berichten
mijn Supremes hebben inmiddels 8600 km afgelegd zonder lekken en ze zijn nog niet versleten. Ik ben er tot nu toe erg tevreden over.
Jeroen, bij mij begonnen er dan kleine scheurtjes in de zijwanden te komen. Is dat bij jou nu ook?
Omdat ik dit jaar nieuwe banden wil/moet volg ik dit topic met belangstelling.

Ik rijd nu zelf met Marathon XR (28'' en 50mm) en ik vermoed dat ik de supremes daarmee vergeleken al licht vind lopen en daarbij de hoge lekbestendigheid, doen me nog steeds die kant op neigen.
Al denk ik ook nog aan de Continetal Travelcontact (zijn die er eigenlijk in 50mm?) omdat ik met veel plezier op een vorige fiets met Sportcontact banden van Continental gereden heb.
@De Sjelle: dat heb ik nog niet opgemerkt. Ik maak straks even foto's van de banden en post die hier.
Fijn! :)
Hierbij de foto's van mijn Supremes @8600 km:

voorband, bovenkant:

Afbeelding

voorband, zijkant:

Afbeelding

achterband, bovenkant:

Afbeelding

achterband, zijkant:

Afbeelding
Ik ben overtuigd en ga ook een set Big Apples kopen. Twijfel alleen nog tussen de 50 of 55 mm, aangezien ze iets smaller uitvallen. Ga mijn huidige Duremes van 50mm maar eens opmeten om te zien of die ook kleiner uitvallen.

Bedankt voor de tips!
Bedankt Jeroen voor de foto's. :)
Lijkt me dat de achterband kleine scheurtjes begint te krijgen of vergis ik me?
Gisteren een tochtje van 60 km, nu ook met een stukje onverhard. De Big Apple is breed en heeft meer profiel dan de Supreme. Dat is te merken. Op nat en droog zand bleef ik aardig in het spoor en had ik ook voldoende grip om te versnellen of iets te klimmen.
Natuurlijk niet te vergelijken met een MTB-band, maar voor mijn vakantiefiets en mijn manier van toeren een prima ervaring.

De stilte van de band is een genot. En de Big Apple fietst volgens mij toch echt lichter dan de Supreme. Tot nu toe geen spijt.
Comfort is nog niet echt optimaal. Ik wacht op warmer weer waardoor het rubber wat soepeler wordt.

Groet,

Arno
Het is nu 2 jaar geleden dat ik Supremes gekocht hebt, dit voor de woonwerk fiets.
Hiervoor fiets ik per jaar minstens 7500 kilometer dus er zijn in totaal minstens 15000 km's aan die banden voorbijgerold. Dat is heel wat, zeker op het stuk dat ik dagelijks rijd. Geen lekken. Wel scheurtjes, maar die kwamen al vanaf pakweg 5000 km. Steentjes die zich er in zetten. Die haal ik er wel regelmatig uit ...

Bandan zijn verre van versleten, nog veel profiel. Lijkt wel wonderrubber !
Glika schreef:Op nat en droog zand bleef ik aardig in het spoor en had ik ook voldoende grip om te versnellen of iets te klimmen.
Natuurlijk niet te vergelijken met een MTB-band, maar voor mijn vakantiefiets en mijn manier van toeren een prima ervaring.
De Big Apple is juist ontworpen voor MTB-wedstrijden op het strand: los, droog zand... :roll: Alleszins een MTB-band dus, alleen tegenwoordig met meer profiel.
Robertjan schreef:
Glika schreef:Op nat en droog zand bleef ik aardig in het spoor en had ik ook voldoende grip om te versnellen of iets te klimmen.
Natuurlijk niet te vergelijken met een MTB-band, maar voor mijn vakantiefiets en mijn manier van toeren een prima ervaring.
De Big Apple is juist ontworpen voor MTB-wedstrijden op het strand: los, droog zand... :roll: Alleszins een MTB-band dus, alleen tegenwoordig met meer profiel.
Ben je niet in de war met Super Moto's? De Big Apple is er meer eentje uit de stal van beach cruisers...
Robertjan schreef:De Big Apple is juist ontworpen voor MTB-wedstrijden op het strand:
Laut Schwalbe
"Am Anfang war der komfortabele City-Reifen Big Apple. Er wurde fuer Strandrennen "misbraucht".....
Ik ben zeker niet in de war. Maar blijkbaar herinnert niemand zich de tekst die enkele jaren geleden op dezelfde Schwalbe-site stond over de Big Apple, in de trant van: "Ontworpen voor wedstrijdrijders bij strandwedstrijden, maakt de Big Apple een licht lopende [...]".
Dat een product eerst in wedstrijden wordt gebruikt en later doorsijpelt naar city-gebruik lijkt me vrij logisch. De Super Moto is niets meer dan de opvolger van de Big Apple voor de wedstrijden. Daarmee is de Big Apple geen mindere band geworden (evt. aanpassingen daargelaten), alleen is de Super Moto nóg geschikter voor het doeleinde waarvoor de Big Apple ooit ontworpen is.
De Sjelle schreef:Jeroen, bij mij begonnen er dan kleine scheurtjes in de zijwanden te komen. Is dat bij jou nu ook?
Scheurtjes (vredestein-ziekte) was een probleem van de eerste generatie Marathon Supreme. Maar dat is al jaren geleden. Zijn ze al zo oud?
Destijds heb ik van Schwalbe Duitsland een set nieuwe banden gestuurd gekregen van de 2e generatie, die hebben dat probleem niet.
De Sjelle schreef:Bedankt Jeroen voor de foto's. :)
Lijkt me dat de achterband kleine scheurtjes begint te krijgen of vergis ik me?
Hallo,

ik heb deze band nog even goed bekeken en het zijn geen scheurtjes. Toevallig het enigste plekje waar je iets kunt zien op deze band heb ik gefotografeerd. Het is volgens mij 1/10 of 2/10 mm diep, dus verwaarloosbaar. De rest van de band is helemaal gaaf. Ik meld mij weer zodra hij voor het eerst lek gaat :D (inmiddels 8917 km lekvrij)

groeten, Jeroen.
Cool! Bedankt Jeroen. :)
laagvlieger schreef:Het is nu 2 jaar geleden dat ik Supremes gekocht hebt, dit voor de woonwerk fiets.
Hiervoor fiets ik per jaar minstens 7500 kilometer dus er zijn in totaal minstens 15000 km's aan die banden voorbijgerold. Dat is heel wat, zeker op het stuk dat ik dagelijks rijd. Geen lekken. Wel scheurtjes, maar die kwamen al vanaf pakweg 5000 km. Steentjes die zich er in zetten. Die haal ik er wel regelmatig uit ...

Bandan zijn verre van versleten, nog veel profiel. Lijkt wel wonderrubber !
3 weken geleden schreef ik dit nog, nu ben ik weer 400 km verder en heb de eerste lekke band. Een nagel van 3cm lang door de band zelfs tot tegen het velglint. Dat houdt geen enkele band tegen lijkt me.

Profiel lijkt na 15.000 km niet te slijten, wel komen er scheurtjes in, voornamelijk van steentjes die zich erin zetten. Die verwijder ik regelmatig anders zou het wel tot lekke banden kunnen komen. Dit zijn ook nog een van de eerste Supreme's, net op de markt toen ik ze kocht. ze liggen onder een snelle fiets en er wordt ook zo mee gereden :-)
Robertjan schreef:Ik ben zeker niet in de war. Maar blijkbaar herinnert niemand zich de tekst die enkele jaren geleden op dezelfde Schwalbe-site stond over de Big Apple, in de trant van: "Ontworpen voor wedstrijdrijders bij strandwedstrijden, maakt de Big Apple een licht lopende [...]".
Dat een product eerst in wedstrijden wordt gebruikt en later doorsijpelt naar city-gebruik lijkt me vrij logisch. De Super Moto is niets meer dan de opvolger van de Big Apple voor de wedstrijden. Daarmee is de Big Apple geen mindere band geworden (evt. aanpassingen daargelaten), alleen is de Super Moto nóg geschikter voor het doeleinde waarvoor de Big Apple ooit ontworpen is.
De Big Apple is een idee van Gerrit Gaastra (oa. van Idworx). Geinspireerd door de soepele en dikke mtb-banden vroeg hij aan Schwalbe een asfaltband te ontwikkelen met die maatvoering. Deze, de Big Apple, werd in 2001 als draadband geïntroduceerd en werd, als vouwband, dé band voor de Idworx trekkingfietsen. De vouwband Big Apple bleef jarenlang exclusief voorbehouden aan Idworx. Van 2007 tot 2010 werden de vouwversies in verschillende maten ook voor het publiek beschikbaar. Deze rijden nog soepeler dan de draadversie, eigen ervaring. De vraag bleek tegen te vallen en ze werden uit productie genomen. Verwarrend is dat de zg. Liteskin versie, die nadien te koop was wel dezelfde naam had, maar toch een draadband was.
De Super Moto is van veel latere datum (ik dacht 2005), 60mm breed, uitsluitend als vouwband, zonder lekbescherming en derhalve een stuk lichter.
Van juni 2012 tot en met december 2012 met de Supreme (42mm) gefietst. Totaal 5000 kilometer. Voor een groot gedeelte woon-werk verkeer. Altijd al het idee gehad dat de banden zwaar liepen. Van december tot 1 week geleden met winterbanden gefietst (TopContact II Winter, 37mm). Ik had toen al meteen het gevoel dat deze veel lichter fietste. Nu fiets ik weer met de Supreme's en weet ik zeker dat deze echt veel zwaarder fietst. Net het gevoel alsof ik de hele tijd wind tegen hebt. Kan me niet voorstellen dat dit wordt veroorzaakt door de extra 5mm.

Ze zijn nog niet versleten, maar er gaan wel andere om (bewaar ze voor fietsvakantie, daarvoor zijn ze prima geschikt). Zou alleen nog niet weten welke, waarschijnlijk gewone marathon's.