Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ? - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ?

149 berichten
Wie heeft een goed advies voor het volgende :
Ieder jaar gaan wij gewoon op de fiets naar ons vakantieadres. Meest asfalt en betonweg. Tijdens de vakantie elke dag over het strand met de fiets.
Tot zover nog niets aan de hand. Het afgelopen jaar heb ik een paar Schwalbe Marathon Tour Plus 37 - 622 gekregen. Wat zwaar fietsen bleek te zijn.
En helemaal op het strand waar ik ook nog een kind achterop mijn fiets heb zitten. Deze is 8 jaar en weegt inmiddels bijna 25 kg. Zelfstandig fietsen zit er voor hem met zijn autisme voorlopig nog niet in.

Graag had ik een paar andere banden die zowel op de weg als op het strand te gebruiken zijn. Aangezien we nogal veel vlijmscherpe schelpen tegen komen moeten ze wel tegen een stootje kunnen.

Zouden de Supreme's een optie zijn en welke breedte zou ik dan het beste kunnen nemen.

Ieder advies is welkom.
marleen k. schreef:Wie heeft een goed advies voor het volgende :
Ieder jaar gaan wij gewoon op de fiets naar ons vakantieadres. Meest asfalt en betonweg. Tijdens de vakantie elke dag over het strand met de fiets.
Tot zover nog niets aan de hand. Het afgelopen jaar heb ik een paar Schwalbe Marathon Tour Plus 37 - 622 gekregen. Wat zwaar fietsen bleek te zijn.
En helemaal op het strand waar ik ook nog een kind achterop mijn fiets heb zitten. Deze is 8 jaar en weegt inmiddels bijna 25 kg. Zelfstandig fietsen zit er voor hem met zijn autisme voorlopig nog niet in.

Graag had ik een paar andere banden die zowel op de weg als op het strand te gebruiken zijn. Aangezien we nogal veel vlijmscherpe schelpen tegen komen moeten ze wel tegen een stootje kunnen.

Zouden de Supreme's een optie zijn en welke breedte zou ik dan het beste kunnen nemen.

Ieder advies is welkom.
kijk eens naar Big Apples, de max breedte wordt bepaald door de ruimte in het frame onder de spatborden etc
In werkelijkheid is een 50 mm Big Apple iets van 45 mm breed, maar wel ook redelijk hoog. Het is inderdaad de ideale strandband.
Wim
De Big Apple werd ons door Schwalbe zelf afgeraden aangezien de lekbescherming toch wat minder was en dan ook nog met al dat gewicht...

Vandaar dat ik eens verder ben gaan kijken. En de Supreme leek me wel wat.

De spatborden kunnen er altijd nog af als het niet mocht passen en anders mischien vervangen door passende?
Zelf duizenden km's gereden met Big Apples en nauwelijks lek. De laatste keer was door een afgebroken punaise of veiligheidsspeld (wat doet zo'n ding in het bos?). En twee jaar geleden door een gigantische doorn (op een mtb singletrack) die hoog in de dunne zijwand (waar geen lekbescherming zit) terecht was gekomen. Daarvoor kan ik me niet herinneren.
Ik schat dat ik met 4 banden eens in de 2000-3000 km lek rij, dat is 1 op 10.000 km.
Frans
marleen k. schreef:Aangezien we nogal veel vlijmscherpe schelpen tegen komen moeten ze wel tegen een stootje kunnen.
Tenzij het om een exotisch type schelpen gaat, zijn schelpen geen bedreiging voor de meeste fietsbanden, ze zijn te breekbaar. Zelfs vuursteenpaden zijn niet vaak een bedreiging. De meeste lekken die ik oploop (1x per 2000 km?) zijn van doorns, glas, staal en - toch wel - ingereden steentjes.
Tegen doorns helpt het om niet lukraak overal doorheen te fietsen en ga je niet fietsen waar ze net de meidoorns gesnoeid hebben - meerdere malen niet op gelet, pssssss.
Tegen glas helpt vooral oppassen, remmen en sturen.
Tegen staal helpt vooral het niet naast de rijbaan rijden, zeker in bochten waar vrachtauto's komen.
Tegen ingereden steentjes voorkom je plakkerig als het kan teer, luister je naar tikkende steentjes en controleer je de banden en haalt de steentjes er uit.
Leon
marleen k. schreef:De Big Apple werd ons door Schwalbe zelf afgeraden aangezien de lekbescherming toch wat minder was en dan ook nog met al dat gewicht...
ik zou verwachten dan een big apple beter is met natte schelpen dan een supreme. In ieder geval goed genoeg en een stuk goedkoper
Heehoi,

ik zou zeker geen Supreme kopen. deze band loopt zo zwaar dat die lekbestendigheid niets oplevert. Al zou je met een snelle band elke 100 km lek rijden, dan ben je nog steeds eerder op de bestemming dan met dit dreganker. Zeker als je iemand achterop hebt, wordt rolweerstand een heel grote factor.

Ik zou ook eerst naar de Big Apple kijken. Een alternatief is misschien de 50mm Kojak, een snelle band die zelden lek gaat en goede grip geeft op nat asfalt.

groetjes,

Walter - spreekt uit ervaring :-(
Volgens de site van Schwalbe is die Supreme toch niet meteen een stugge loper.
Ik heb het erop gewaagd, en ben best tevreden over deze band.

@Leon, dan zijn zelfs racebandjes lekbestendig. Ik rij gemiddeld 5 keer lek per jaar (10000km), en zet toch 90 kg op de weegschaal.
Zal ook wel veel met geluk te maken hebben zeker? En tijdig de banden vervangen.
k_a_r_e_l schreef:Volgens de site van Schwalbe is die Supreme toch niet meteen een stugge loper.
Wij van WC-eend...
Mijn velomobiel werd geleverd met een Supreme op het achterwiel, Kojaks op de voorwielen. Ondanks dat dit een zeer snelle fiets is, kon ik allerlei mensen die ik op mijn andere fietsen zoekreed, ineens niet meer bijhouden. Maanden gezocht naar het probleem, uiteindelijk de achterband vervangen door een Kojak. Op slag reed ik tussen de 5 en 10 km/h sneller.

Bij een velomobiel worden de verschillen in rolweerstand uitvergroot, maar toch. Dit was alleen het achterwiel en het scheelde meer dan 10% in snelheid. Bovendien, een kind achterop vergroot die verschillen net zo goed uit.

Grtjs,
Walter
Het hoeft niet sneller te gaan maar gewoon minder zwaar (waardoor het idd. wel sneller gaat) Dat ik op het strand mezelf niet tot aan de velgen het zand in graaf. Wat met de Tour Plus wel het geval is.
En verder moet de band toch wel iets over ruw terein kunnen rijden , schelpenpaadjes, duinen en slik zonder dat ik onderuit ga.

Dus tot nu toe lijkt de Big Apple het beste, nu nog even de beste breedte uit zien te vinden.
De fiets is een Koga Globetraveller uit 2006 met 28" banden

Marleen
Ook ik ben zeer tevreden met de Supreme. Heb er inmiddels 3000 km mee gereden zonder lekke band (waarvan 2200 met bagage). Ook onverhard, vele kilometers op diverse ondergronden. Ook op zeer slechte wegen in Frankrijk.
Ik ervaar de Supreme als redelijk licht lopend, dat komt ook door mijn vergelijk met mijn eerdere Marathon Plus. Dan is alles soepeler.

Ik raad je aan zo breed mogelijk te gaan, hetzij Kojak, hetzij Supreme. Je slipt dan minder weg in het zand en het rijdt ook comfortabel.
De Supreme doet het ook goed op natte wegen.

Succes,

Groet,

Arno
Wat je nodig hebt is bovenal een zo breed mogelijke band, en dan een die ook nog een beetje snel is. Het zou me echter verbazen als je op je Koga een 50 (=45) mm brede Big Apple kwijt kunt. Kijk vooral wat je nu hebt (echte maat), en hoeveel ruimte er nog over is, als je de spatborden maximaal bijgesteld hebt. Meten is weten. Kom daarna hier terug; dan kunnen we kijken wat een geschikte band is.
Wim
Mijn WorldTraveller is uit 2000 en zal niet echt veel anders zijn dan de Globetraveller. Ik heb SKS spatborden van 53 mm breed en dan is er rondom ook nog voldoende ruimte tussen de vorken. In die zin zou een Kojak van 50 mm (werkelijk 45 mm) dus passen.
Nu is een brede band ook hoger en mogelijk dat daar een probleem zit, tenzij je de spatborden verwijderd of hoger afstelt.

Meet daarom ook eventueel de beschikbare ruimte vanaf bovenkant velg. Wim zal je dan zeker goed op weg kunnen helpen.

Groet,

Arno
Meten is idd. weten. Er zit nu een 37 mm band op (werkelijke breedte 34 mm )
Als er andere banden op gaan zal ik de spatborden waarschijnlijk moeten laten vervallen. Die kunnen niet veel hoger meer. De exacte ruimte die nog over is krijg ik niet gemeten. (ben niet zo'n techneut)
En aangezien de kleinste Big Apple 50 mm is...
Je kunt denken aan de 40 mm Schwalbe Marathon Racer 2012. Die heeft wat meer profiel dan de oudere versie, is redelijk snel (veel sneller dan wat je hebt), en past vermoedelijk nog wel. Koop er eentje als experiment, en probeer die voor en achter uit (dat kan verschillen). Hij is er een goedkope en een dure versie.
Wim
Bij de maximale belasting zie ik 110 kg staan. Samen met het kind zit ik al bijna op 100 kg. :oops: En dan komt de fiets er nog overheen. Of mag ik de max. belasting per band tellen en wordt het samen 220 kg.....
Ik had slechte ervaringen met de Supremes, in 2007 was deze band na 2900 km al kapot. (groot gat en rubber was volledig afgesleten)

Toch dit jaar weer een Supreme gekocht want ik vind ze lekker lopen. 4000 km op vooral asfalt gefietst maar ook aardig wat gravelwegen gefietst waarvan sommige wegen met behoorlijk grote (scherpe) stenen. Geen enkel lek gehad.

Ik zou toch eerst goed nadenken of je wel Kojaks wilt gebruiken voor een fietstocht als je ook veel offroad wilt gaan want hoewel ik de Kojaks heel fijne bandjes op asfalt vind, hebben ze wel heeeeel dunne wanden... En de vraag is ook of je zin hebt om evt. vaker een band te plakken...

Nog een nadeel vind ik het ontbreken van reflectie op de Kojak band. (ik dacht dat het zelfs wettelijk verplicht is in NL om reflectie op de buitenbanden te hebben)

De Supreme is er in 42 mm breedte zodat ze misschien net wel bij je spatborden passen.
Gelukkig worden er geen lange afstanden gereden. Snelheid is dan ook niet de grootste factor maar "licht" fietsen.
En vooral op het strand. Daarom had ik zo graag een wat bredere band gehad. Zak ik wat minder ver de grond in.....

Kojak valt af zoals waarschijnlijk ook de Big Apple (of ik moet de spatborden laten vervallen, dan zouden de 50 mm er makkelijk tussen moeten kunnen)
Maar hoe gaat dat er uitzien op het strand? Met al dat water en modder....

De Racer ziet er goed uit maar : max belasting 110 bij de vouwband. (incl kind excl fiets weeg ik al 100 kg) Met vouwbanden heb ik geen enkele ervaring behalve dat ik gehoord heb dat ze er op het strand nogal eens af willen lopen?

De Supreme is mij vanwege de rolweerstand inmiddels al zo vaak afgeraden dat deze afvalt.

Dus het is nog steeds moeilijk om een goede keuze te maken
marleen k. schreef:Bij de maximale belasting zie ik 110 kg staan. Samen met het kind zit ik al bijna op 100 kg. :oops: En dan komt de fiets er nog overheen. Of mag ik de max. belasting per band tellen en wordt het samen 220 kg.....
dat is per wiel, maar als je je kind achterop hijst kom natuurlijk niet het halve gewicht op je voorband terecht