Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ?

149 berichten
Ik kan me niet voorstellen dat Europese regelgeving in België sterk zal afwijken van de Nederlandse regels. Ik dacht die de nieuwe permanente eisen rond 1 mei 2009 zijn ingevoerd. Met een korte overgangsregeling.

De permanente eisen voor verlichting op de fiets kwamen te vervallen. De verlichtings-eis werd een gedragsregel voor de fietser.

De permanente eis voor reflectie op de fiets geldt indien daarmee wordt gereden op een weg en voor de rode reflector aan de achterzijde ook voor het laten staan op een weg. 24 uur van de dag.

Wielrenners overtreden massaal de regels. Bij een ernstig ongeval worden ze daar wel op afgerekend.

Piet.
PietV schreef:Ik kan me niet voorstellen dat Europese regelgeving in België sterk zal afwijken van de Nederlandse regels. Ik dacht die de nieuwe permanente eisen rond 1 mei 2009 zijn ingevoerd. Met een korte overgangsregeling.
Ik ben niet zo goed thuis in de Europese regelgeving en de manier waarop deze de wetgeving van landen beïnvloedt, maar ik ben wel behoorlijk goed op de hoogte van de Belgische regels i.v.m. alles wat met fietsen en rijwielen te maken heeft. En wat verlichting en reflectie betreft is daar al jaren heel weinig in gewijzigd. (Al moet de verlichting sinds enkele jaren zich niet langer op de fiets bevinden en mag deze ook knipperen.)

Ik vermoed dat de Europese regelgeving waar jij naar verwijst nog niet omgezet is in Belgische wetgeving. Mogelijk is België daarmee in overtreding, maar voor fietsers in België blijft de Belgische wegcode gewoon gelden.

@ Matthie,

Kort samengevat moet je in België ook overdag reflectoren op de fiets hebben indien je fiets spatborden en 'grote' wielen heeft. Voor anderen geldt dit verplichting enkel bij duisternis (of slecht zicht).

Ik heb in België al controle op verlichting en reflectoren meegemaakt overdag, bij helder weer. (Gelukkig wel uitzonderlijk.)
Dit topic ging toch over wat fijne banden zijn?
16:00 in het fietsenhok?
Zonder alles te demonteren heb ik een paar maten genomen.

Van de bovenzijde band tot aan fiets: 18 mm
De gemeten breedte van de huidige 37 mm band is 34 mm , de hoogte gemeten vanaf bovenkant zijkant velg is ong. hetzelfde.

Ik weet niet hoe het fietsen zonder spatborden gaat bevallen maar een mens moet toch wat.

Bij de volgende fiets kijk ik als eerste welke bandenmaat er maximaal onder kan.....
Ik heb hier een fiets staan met een 50 mm Big Apple. Die band is op die fiets met vrij brede velgen 45 mm breed en 46 mm hoog. De hoogte zou dus net moeten kunnen.
Wim
Op mijn velg staat 622 x 21. Het eerste is de bandenmaat, dan zou het tweede de velgbreedte moeten zijn ?

Marleen
Klopt. De breedte van de velg is niet zo heel belangrijk. Zet geen Big Apples op een racevelg, en meer in het algemeen is breder voor vakantiefietsen fijner, maar dat is het wel.
Wim
Zie ook hier voor velg/bandbreedte combi's.

*Matthie9000 doet stiekem 28-622 durano's op DP18 velgen!!
Dan ga ik toch maar eens 50 mm Big Apples proberen. Maar nu lijkt me het rijden zonder spatborden toch iets minder.

Vooral voor degene die achterop zit en de fietskar. Iemand ervaring met spatborden die je op een andere manier moet bevestigen?
marleen k. schreef:Dan ga ik toch maar eens 50 mm Big Apples proberen. Maar nu lijkt me het rijden zonder spatborden toch iets minder.

Vooral voor degene die achterop zit en de fietskar. Iemand ervaring met spatborden die je op een andere manier moet bevestigen?
Met je spatbordenprobleem kan ik je helaas niet helpen. Laat even weten hoe je dat uiteindelijk hebt opgelost.
Ben ook benieuwd naar de ervaringen van de 50 mm Big Apples op jouw fiets. Niet alleen naar je rij ervaringen, maar ook hoe krap of hoeveel ruimte je voor en achter overhoudt (en de werkelijke breedte van de band).


Groet,

Arno
marleen k. schreef:Dan ga ik toch maar eens 50 mm Big Apples proberen. Maar nu lijkt me het rijden zonder spatborden toch iets minder.

Vooral voor degene die achterop zit en de fietskar. Iemand ervaring met spatborden die je op een andere manier moet bevestigen?
Voor MTB's bestaan er spatplaten die je aan de onderbuis fabriekt. Maar zo'n crudcatcher kan je ook zelf improviseren uit een petfles, een oprolbare snijplank of iets anders buigbaars
Helaas; de banden zijn binnen en voorop ging gemakkelijk maar toen de achterband.

Blijkt er onderaan een bevestiging van het spatbord in de weg te zitten.
Daar gaan m'n Big Apples. Helaas is er geen tijd meer om een ander type band in de breedte 37 mm te zoeken en ben ik wederom gedoemd tot de Marathon Tour Plus.

Nu heb ik besloten om voor het volgend jaar een andere fiets met een frame voor bredere banden te gaan zoeken. Maar dat zal dan wel weer een nieuw draadje gaan worden. Tot die tijd wordt het afzien op het strand....
Nog even terugkomen op de Supreme:

Wij - mijn vriendin en ik - hebben slechte ervaringen met die band. Wij hebben beiden de Supreme gebruikt en kregen hetzelfde probleem: grote beschadiging, scheur in de band, zodanig dat de binnenband erdoor kwam. En dat terwijl de banden nog vrij nieuw waren en we niet in extreme omstandigheden gereden hebben. Het kan natuurlijk toeval zijn, maar mijn indruk is dat de Supreme te kwetsbaar is. En die band is ook nog eens heel duur.

Ik heb weer een Big Apple erop gezet, die ik eerst had en die zich- tot die versleten was- veel beter gehouden had.
Mijn vriendin had eerst een Continental Travel Contact, maar die band bleek gevaarlijk in bochten, door plotselinge overgang op ander profiel, met lelijke valpartij tot gevolg. Vervolgens Supreme, maar die bleek dus weer te zwak. Op die fiets past geen Big Apple, dus nu maar weer zoeken naar een geschikte vervanger. De gewone Marathon? Maar die vind ik niet met een breedte van 42 mm (28 inch wielmaat).

Overigens, dat is een lastig probleem, als je onderweg een een finaal kapotte buitenband hebt, zonder reserve buitenband. Een tijdelijke oplossing bleek te zijn een soort reparatieplaatje TB-2 van ParkTool, dat je binnen tegen de buitenband kan plakken. Dat bracht ons tot de eindbestemming. Neem ik voortaan mee.
Ik ben enige tijd terug overgestapt van de Marathon Plus naar de Matathon Supreme. Voor mij een aangename vooruitgang. In die tijd heb ik ergens gelezen dat de Supreme vouwbandversie sterker/robuuster is dan de standaard draadversie. Een Nederlandse fietsenbouwer die zijn fietsen standaard voorzag van de draadversie is juist daarom overgestapt naar de vouwbandversie.

Helaas kan ik bedoeld artikel niet meer zo snel vinden, ook weet ik niet meer welke fietsenbouwer dat was. Ik koos dus voor de vouwbandversie en heb er tot nu toe hele goede ervaringen mee.

De gescheurde band, welke versie was dat?

Groet,

Arno
Misschien is de MarathonRacer een optie voor je. Ik ben er erg tevreden over. De 2012 versie lijkt robuster dan de vorige versie. Ook de slijtvastheid lijkt verbeterd. Mvgr, Eric
Gerrit S schreef:Nog even terugkomen op de Supreme:

Wij - mijn vriendin en ik - hebben slechte ervaringen met die band. Wij hebben beiden de Supreme gebruikt en kregen hetzelfde probleem: grote beschadiging, scheur in de band, zodanig dat de binnenband erdoor kwam. En dat terwijl de banden nog vrij nieuw waren en we niet in extreme omstandigheden gereden hebben. Hert kan natuurlijk toeval zijn, maar mijn indruk is dat de Supreme te kwetsbaar is. En die band is ook nog eens heel duur.
Met de omstandigheden die je beschrijft, mag dit met geen enkele band gebeuren. Zal dus pech zijn.

Ik heb mijn Supremes (vouw) in de loop der jaren over allerlei ranzige asfaltwegen en gravelwegen met halve rotsblokken gestuurd, en vaak niet voor slechts een paar honderd meter, en de banden geven geen krimp. Nou ja, ze slijten natuurlijk.
Er zijn al met al toch wel vrij veel slechte ervaringen met de Supreme. Vroeger zou je voor een alrround band altijd verwezen hebben naar de gewone Marathon. Helaas is de nieuwe gewone Marathon (nu met Greenguard) sinds vorig jaar een heel stuk zwaarder en stugger geworden. Dat maakt hem misschien geschikter voor heel verre tochten met veel bagage, maar weer minder voor gewonere tochten met 15 kg in Europa. Gelukkig hebben de beide alternatieven, de Big Apple en de Marathon Racer, tegelijk wat meer profiel gekregen, zodat ze een nog bruikbaarder alternatief geworden zijn. De Racer heeft er in 26 inch ook een bredere 26x1.75 maat bijgekregen zodat deze twee banden elkaar nu in 26 inch eigenlijk naadloos aanvullen in het assortiment. Helaas is 40 mm nog wel het maximum in 28 inch, en dat is jammer, al is de markt voor brede 28 inch banden natuurlijk veel kleiner (er worden weinig frames voor zulke banden verkocht). Een alternatief is dan nog de dure Conti Topcontact II, in 42 en 47 mm. Schwalbe heeft ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om met dezelfde dure mallen twee soorten banden temaken, met goedkoop en stug/zwaar karkas, en duurder soepeler/lichter en sneller karkas.
Wim
Bedankt voor de reacties!

Aan Glika: de problemen deden zich voor bij de draadversie.

Aan Eric (op de fiets): Maar de Marathon Racer is niet leverbaar in 28x1.6 en een zo breed mogelijke band in dit frame lijkt mij het beste voor toertochten over soms niet al te beste wegen.

Aan Wim: bedankt voor je advies, maar ik denk dat ik voorlopig de Vredestein Perfect Moiree maar eens ga proberen, omdat ik daar nog een exemplaar van heb liggen (bleek net iets te breed voor de achtervork van mijn stadsfiets). Als die niet voldoet neem ik die door jou genoemde band.

Overigens: het valt mij op dat veel leveranciers zo stellig de Supreme propageren. Een tijd geleden hebben wij onze zoon een duur cadeau gegeven (hij had het verdiend), een Rotor Komet, gekocht in Leipzig. Ook aanleiding voor leuke tochtjes, erheen om te kijken en later ophalen. Mooie fietsen voor redelijke prijs!
Ik stelde voor: gewone Marathon achter en Big Apple voor. Maar de leverancier wist heel zeker: de Supreme was veel en veel beter. Ik gezwicht. Maar nu ben ik niet zo zeker meer van die beslissing.

En tenslotte (en off-topic) hoop ik dat de successen van Bradley Wiggins ertoe zullen leiden dat de Engelsen wat gaan doen aan die erbarmelijke omstandigheden voor fietsers, vooral in de steden!

Groet,
Gerrit
Even een topic-jack... maar wel gerelateerd. Op de door mij bestelde Santos Travelmaster laat ik Marathon Xtreme monteren... maar op de site van Schwalbe vind ik die niet meer terug... wat is nou eigenlijk de vervanger? De Marathon Mondial ofzo? Dat profiel lijkt er het meest op.
Gerrit S schreef:Overigens: het valt mij op dat veel leveranciers zo stellig de Supreme propageren.
"Veel verkocht" betekent soms "De klant is snel weer terug".
"Verkoop ik zelden" betekent soms "Niet kapot te krijgen".