Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ?

149 berichten
Is de gedachte van gewichtsverdeling 1/3 voorwiel 2/3 achterwiel realistisch?
Of zou ik meer moeten gaan denken 1/4 voor 3/4 achter?

Marleen
Het is mooi als het voor niet te licht en achter niet te zwaar wordt, maar als je achterop een kind hebt is dat niet makkelijk. Het hangt ook van de geometrie van je fiets af. Met een kortere naloop moet je/kun je meer gewicht voor hebben. Nederlandse fietsen hebben meestal een vrij lange naloop, en dan moet er niet teveel aan de voorkant.
Wim
De nieuwe Racer 2012 schijnt lichter te lopen dan de Supreme en over dezelfde lekbescherming te beschikken. Met die band wordt gewoon gefietst, ook met bagage. Een gemiddeld persoon en bagage achterop gaat ook richting de 100 kg. De band kan 110 hebben. Jouw situatie zal dat maximum echt niet halen, immers vindt er drukverdeling plaats, al was het maar alleen van jouw gewicht.
De 28 x 1.50 moet volgens mij passen.

Groet,

Arno
Ik zou ook eens kijken naar de Continental travel contact banden. heeft een vlak rij profiel en nopjes aan de zijkant.

Ik fietste ook wel eens in het zand en dat ging prima.

mario
supermario schreef:Ik zou ook eens kijken naar de Continental travel contact banden. heeft een vlak rij profiel en nopjes aan de zijkant.

Ik fietste ook wel eens in het zand en dat ging prima.

mario
'ik fietste ook wel eens een bochtje op een harde ondergrond en kreeg een hartverzakking'
Die hartverzakking krijg ik als ik op nattig zand tegen de wind in moet en dan tot aan de velgen in de blub zak.

Daarom zoek ik dan ook de perfecte band........
Het probleem is dat je op zand gewoon een heel brede band nodig hebt, en dat er grenzen zijn aan wat kan in jouw frame. Je moet het gewicht immers over een zo groot mogelijk oppervlak verdelen om de druk zo laag mogelijk te houden. Een ietsje bredere band zal een ietsje beter gaan dan wat je hebt, maar dat is het dan. Wil je meer, dan moet je hier kijken: http://surlybikes.com/bikes/pugsley
Wim
Daarom wil ik dan ook maar gaan kijken welke maat er tussen past als de spatborden er af gaan. Maar dan moet er eerst even eentje af. Dan kan er pas gemeten worden.

Marleen
jeroen_ schreef:Nog een nadeel vind ik het ontbreken van reflectie op de Kojak band. (ik dacht dat het zelfs wettelijk verplicht is in NL om reflectie op de buitenbanden te hebben)
Nee, je bent wettelijk verplicht om circulaire reflectie in voor- en achterwiel te hebben. Met reflectoren in de spaken die je hele wiel rondlopen, ben je er dus ook. (Ik vind dat overigens ondingen, maar dat is een ander verhaal.) Ik heb ze alleen al in geen eeuwigheid gezien in een winkel, doordat de meeste hier verkochte banden inmiddels reflectiestrips hebben.

Groeten,

Carl
Carl schreef:Ik heb ze alleen al in geen eeuwigheid gezien in een winkel, doordat de meeste hier verkochte banden inmiddels reflectiestrips hebben.

Groeten,

Carl
Taa daa!
IK heb ze op een fiets zitten, maar ik vind ze foeilelijk. Ik heb daarbij echt het gevoel alsof ik op een versierde kinderfiets rij. Gele spaakreflectoren zijn heel wat discreter.
Wim
Matthie9000 schreef:Taa daa!
Ja, nee, zo makkelijk is het niet :wink: ; die voldoen zover ik weet dan allebei weer precies niet aan de Nederlandse wettelijke eisen, omdat ze geen doorlopende cirkel vormen. (Als je stilstaat he, of het eruitziet als een cirkel wanneer je rijdt, telt niet! :) )

Ik had op mijn stadsfiets ooit reflectoren bestaande uit zes of acht segmenten, die je tot een aaneengesloten cirkel in elkaar klikt en aan de spaken vastmaakt met klemmetjes - en die dan een voor een uit je wiel beginnen te vallen, daarom vind ik het ook ondingen.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
Matthie9000 schreef:Taa daa!
Ja, nee, zo makkelijk is het niet :wink: ; die voldoen zover ik weet dan allebei weer precies niet aan de Nederlandse wettelijke eisen, omdat ze geen doorlopende cirkel vormen. (Als je stilstaat he, of het eruitziet als een cirkel wanneer je rijdt, telt niet! :) )

Ik had op mijn stadsfiets ooit reflectoren bestaande uit zes of acht segmenten, die je tot een aaneengesloten cirkel in elkaar klikt en aan de spaken vastmaakt met klemmetjes - en die dan een voor een uit je wiel beginnen te vallen, daarom vind ik het ook ondingen.

Groetjes,

Carl
Ja maar dat weet oom agent tóch allemaal niet ;-) zou me verbazen als ze daar moeilijk over gaan doen terwijl er idioten rondfietsen met van die knipperende, bungelende minilichtjes die vrijwel niets opleveren in het donker
jeroen_ schreef:Nog een nadeel vind ik het ontbreken van reflectie op de Kojak band. (ik dacht dat het zelfs wettelijk verplicht is in NL om reflectie op de buitenbanden te hebben)
Tegenwoordig is de belettering van de Kojak reflecterend.

Overigens vraag ik me af wat het nut is van reflectie op je band als je velgremmen hebt. In de periode waarin je het nodig hebt zit er steevast een dikke laag aluminiumslijpsel overheen.

Grtjs, Walter
Inderdaad, i.c.m. velgremmen is het niet handig. Ik maakte de wanden maandelijks met een sopje schoon.

Gelukkig nu niet meer nodig met de schijfremmen op de Furai :)
Carl schreef:
Matthie9000 schreef:Taa daa!
Ja, nee, zo makkelijk is het niet; die voldoen zover ik weet dan allebei weer precies niet aan de Nederlandse wettelijke eisen, omdat ze geen doorlopende cirkel vormen. (Als je stilstaat he, of het eruitziet als een cirkel wanneer je rijdt, telt niet!
Groetjes, Carl
De permanente eisen aan fietsen gesteld, zijn Europees en vertaald opgenomen in de Regeling voertuigen. Artikel 5.9. .. en volgend.

De eisen zijn:
- witte of gele retroreflectoren aan de wielen
- de witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn.
- de witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten zijn voorzien van een goedkeuringsmerk

Spaakreflectoren voldoen aan die eisen. Cirkelvormig is geen eis. Als het opschrift "Kojak" (retro)reflecteert is dat voldoende.

Piet.
PietV schreef:
Carl schreef:
Matthie9000 schreef:Taa daa!
Ja, nee, zo makkelijk is het niet; die voldoen zover ik weet dan allebei weer precies niet aan de Nederlandse wettelijke eisen, omdat ze geen doorlopende cirkel vormen. (Als je stilstaat he, of het eruitziet als een cirkel wanneer je rijdt, telt niet!
Groetjes, Carl
De permanente eisen aan fietsen gesteld, zijn Europees en vertaald opgenomen in de Regeling voertuigen. Artikel 5.9. .. en volgend.

De eisen zijn:
- witte of gele retroreflectoren aan de wielen
- de witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn.
- de witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten zijn voorzien van een goedkeuringsmerk

Spaakreflectoren voldoen aan die eisen. Cirkelvormig is geen eis. Als het opschrift "Kojak" (retro)reflecteert is dat voldoende.

Piet.
Als je de goedkeuringseisen bekijkt is er wel dege sprake van een ononderbroken cirkel met max 50 mm onderbreking. Mag ook niet afgedekt zijn, dus een fiets met tassen, jasbeschermer en kettingkast zal wel hoogst illegaal zijn, alsmede uiteraard velomoielen

Ik heb trouwens ook nog geen band ontdekt met een goedkeuringstekn in de reflectie ;)

En ik weet ook niet hoe de Duitse optie van twee reflectoren uiteindelijk in de iso norm terecht is gekomen of zal komen.
Met de inwerkingtreding van de Europese eisen voor voertuigen trad de Regeling voertuigen in werking en werd het nationale Voertuigreglement ingetrokken. Daarmee werden de Europese eisen voor fietsen eenvoudiger en kwamen vele nationale eisen te vervallen.

De enige keuringseisen aan fietsreflectie gesteld staan in de Bijlage VIII van de Regeling voertuigen. Artikel 125 over keurmerken reflectoren en in 126 over de bandrecflectie. In mijn banden, Schwalbe Marathon, staat in het zijvlak een E4 keurmerk.

Dat tassen en jasbeschermers de zichtbaarheid volledig kunnen laten verdwijnen is bekend. Maar bij tenminste 3 losse spaakreflectoren blijft reflectie zichtbaar. Gelijk elke spaak voorzien van M3 retro-reflectiehulzen.

Ik kan wettelijk niets meer vinden over cirkelvormigheid en maximale onderbreking.

Piet.
m-gineering schreef:alsmede uiteraard velomoielen
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België zijn - ook op een velomobiel - reflextoren op de trappers verplicht (erg nuttig! :wink: ), dit terwijl op een fiets met kleine wieltjes (veel ligfietsen, Bompton) overdag dan weer geen spaakreflectoren of reflecterende banden verplicht zijn.

De wetgeving die dit regelt (en dateert van meer dan dertig jaar geleden) is dus hopeloos verouderd, maar dat (laten) aanpassen heeft heel wat voeten in de aarde.

Renaat
Maar in Nederland zijn dergelijke eisen volgens mij ook alleen van toepassing in het donker? Anders kan oom agent wel erg makkelijk aan zijn bonnenquotum komen door op een mooie dag langs een MTB-route of wielertoertocht te gaan staan ;-).

In de praktijk wordt volgens mij alleen bij donker gecontroleerd; met name of er verlichting is; ik heb nog nooit een agent naar de aanwezigheid van reclectie (vóór, achter, wielen, trappers) zien kijken eigenlijk.

Ik zou me niet druk maken met schwalbe kojaks evt i.c.m. een stuk of wat spaakreflectoren.

Er bestaat trouwens ook nog reflectie-tape (ik geloof oa voor een paar euro te koop bij action); of dat zin heeft?:

Afbeelding