Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon Supreme of toch iets anders ?

149 berichten
Ik ben wel een fan van de Marathon Extreme, maar het is een band voor een heel specifieke toepassing: veel profiel voor ruw terein, maar toch licht en zowaar nog redelijk snel. Er bestaat echter geen gratis lunch, en het nadeel van deze band is dat hij toch wel snel slijt. Hij is dus ongeschikt voor lange tochten in verre landen. Ik had hem zelf voor de wereldfietser tocht in Noorwegen, en dat ging prima: heel veel grip op de onderharde stukken, lekker licht bij het klimmen. Helaas ook merkbaar langzamer op asfalt dan de Big Apples van anderen :oops:
De Mondial is hun nieuwe zwaar gebruik band als opvolger van de XR, maar dat is toch een wat ander (lomper) beestje. Kortom, een echte opvolger is er niet, en ik ben dus maar zuinig op mijn Extremes. Ik weet niet wat je wilt gaan doen, maar als allround band vind ik de 50 mm Big Apple nog steeds ideaal, en nog meer nu de 2012 versie wat meer profiel gekregen heeft. Alleen in de blubber zal die je in de steek laten. De Performance Line versie is ook weer wat lichter en soepeler geworden (de Active Line versie is erg zwaar nu).
Wim
Ok Wim, helder verhaal. Ben ik benieuwd wat er nu uiteindelijk op m'n Santos komt: een overjarige Xtreme, of een Mondial. Beide vind ik eigenlijk wel prima.
Travelmaster schreef:Ok Wim, helder verhaal. Ben ik benieuwd wat er nu uiteindelijk op m'n Santos komt: een overjarige Xtreme, of een Mondial. Beide vind ik eigenlijk wel prima.
Dat staat toch op je bestelling? (de Santos is 6 euro goedkoper als je mondials in de plaats van extremes kiest)
SjirkM schreef:Dat staat toch op je bestelling? (de Santos is 6 euro goedkoper als je mondials in de plaats van extremes kiest)
Niet bij mijn variant. Misschien wel bij een échte custom Santos, maar ik heb de Special Deore/LX. Daar kun je kiezen uit Marathon Greenguard, Marathon Supreme en Marathon Xtreme.

Mijn vraag kwam meer voort uit het feit dat de Xtremes op de site van Schwalbe niet meer worden vermeld. Ik zie het wel, misschien hebben ze bij Santos gewoon een fiks voorraadje.
Wat ga je ermee doen?
Wim
Wim schreef:Wat ga je ermee doen?
Wim
Laat ik maar eens beginnen met lekker fietsen! Waar aardig wat onverhard tussen zal zitten...
De Mondial heeft alleen zin voor verre tochten. Ik hoop voor jou dus dat er Extremes op zitten. Ik zou die zelf netjes opzij leggen en er 50 mm Big Apples op monteren. Anders ga je je echt afvragen waarom je mooie nieuwe fiets zo zwaar loopt. De Pasela en Compass zijn nog weer sneller, maar wat smaller.
Wim
Wim schreef:De Mondial heeft alleen zin voor verre tochten. Ik hoop voor jou dus dat er Extremes op zitten. Ik zou die zelf netjes opzij leggen en er 50 mm Big Apples op monteren. Anders ga je je echt afvragen waarom je mooie nieuwe fiets zo zwaar loopt. De Pasela en Compass zijn nog weer sneller, maar wat smaller.
Wim
Dat is absoluut een optie Wim. Ik heb geen Mondials besteld dus ik verwacht dat we die niet krijgen. Ik heb op mijn strandfiets Big Apples zitten en ik weet hoe fijn dat kan rollen. Op een fietsvakantie waar we veel offroad verwachten, kunnen we ze omleggen.

Maar wat ik zeg: eerst zelf ervaren, wie weet vind ik het reuze meevallen. Ik ben nu wel heer erg bezig met een topic-jack, maar maakt het nog veel verschil of ik draad of vouwband heb, bij die B.A.'s?
Vouwbanden kun je vouwen, en dat is handig. Ze zijn ook iets lichter en veel duurder. Kortom, wat mij betreft neen tenzij als reserveband.
Wim
En sommig problemen lossen zichzelf op: hij is er blijkbaar niet eens als vouwband. Ik moet echt even omschakelen vanuit het MTB- en racefietswereldje...
Wim schreef:Ik ben wel een fan van de Marathon Extreme, maar het is een band voor een heel specifieke toepassing: veel profiel voor ruw terein, maar toch licht en zowaar nog redelijk snel. Er bestaat echter geen gratis lunch, en het nadeel van deze band is dat hij toch wel snel slijt. Hij is dus ongeschikt voor lange tochten in verre landen. Ik had hem zelf voor de wereldfietser tocht in Noorwegen, en dat ging prima: heel veel grip op de onderharde stukken, lekker licht bij het klimmen. Helaas ook merkbaar langzamer op asfalt dan de Big Apples van anderen :oops:
De Mondial is hun nieuwe zwaar gebruik band als opvolger van de XR, maar dat is toch een wat ander (lomper) beestje. Kortom, een echte opvolger is er niet, en ik ben dus maar zuinig op mijn Extremes. (...)
Wim
Ik zit (nog steeds) met hetzelfde 'probleem' als Wim: wat is een geschikte vervanger voor de Extreme? Voldoende profiel voor zand en modder, maar niet dat irritante rolgeluid van een mtb-band op asfalt. Hoeft niet tienduizenden km's mee te gaan. Vouwband-versie hoeft niet per se, want ik kan de Extremes die ik gelukkig nog heb ook als reserveband meenemen. Ik zie door het bos van het bandenaanbod de bomen niet meer.
Marathon Plus Tour?

Foto
...Iemand ervaring met de Plus Tour?
Niet voor mij. Al die Plus banden zijn veel te stug naar mijn smaak. Dat was nu zo leuk aan die Extreme: geschikt voor ruw terrein, maar niet zo stug en zwaar.
Wim
...Mag ook een ander merk zijn...
Heb de Marathon Plus ook wel eens gehad, is iets stugger maar ik was er zeker niet ontevreden over.

Ander merk, oke. De Vredestein Trek?

Afbeelding
Waarom geen Marathon Mondial of de nieuwe Marathon DeLux.
De conti's zijn ook goede banden.
Frits
Er is idd geen goed alternatief (probeer zo breed mogelijk, wat minder druk in de banden en dan lukt t met een andere band misschien ook wel?). Ik zou vooral ver wegblijven van die unplattbare schwalbe plus-banden als je van fijn fietsen houdt..
Conti travel contact?
Ik vind ze super fijn en stil!
Veel stiller dan die supreme die ik er zgan vanaf haal
Afbeelding
Ik ben van plan om van Malaga naar Girona te fietsen (Benjaminse). De Conti Wintercontact II moeten daarom van de velgen. De Conti heb ik gekocht in de maat 26 x 2.00 en ik heb de brede band als prettig ervaren. De tinteling in mijn pols is beduidend minder dan bij de smallere banden die ik altijd had.

Voor mijn Spaanse tocht zit ik te dubben tussen:
Schwalbe Marathon Racer, maximale breedte helaas 26 x 1.75
Schwalbe Marathon Supreme, maximale breedte 26 x 2.00

Ik heb hele goede ervaringen met de Supremes, de Racer heeft dezelfde waarde als de Supremes qua lekbescherming etc., maar schijnt wat sneller en stiller te zijn.

Wat is nu wijsheid: kiezen voor de wat smallere Racer of de brede Supremes.

Groet,

Arno