Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelpen loskrijgen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Zadelpen loskrijgen

Gaat dat ook op voor het omgekeerde? Titanium zadelpen in een alu frame? Waar haal je zulk vet?
Shimano montage pasta; bij elke FM te verkrijgen.
Ja, ik verwacht bij een Ti-pen in een alu frame ook fretting corrosie. De oplossing met de bandschuurmachine zal dan niet werken, maar dat kun je ook beter voorkomen.

Het vet dat ik gebruik heet anti-seize en is van Finish Line. Ik heb het bij Rose gekocht. Vanwege de kleur en de omschrijving van de werking vermoed ik dat het hetzelfde is als kopervet. Daarvan vind je meer leveranciers.
Denk heel goed erom dat het vijlsel of zaagsel niet in het ashuis met de kogellagers van de trappers belanden!!! :evil:
Vaak zijn er openingen onder de lugverbindingen.
Ik kwam dit nog tegen: Innotec Deblock Oil, een professionele kruipolie, speciaal ook voor alu-staal problemen. Via dit forum kwam ik het tegen.
Ik zag laatst een filmpje van iemand die er gootsteen ontstopper in het frame gooide en het frame zo draaide dat het richting de zadelpen liep, nachtje wachten en klaar, kwam zo los.
De wielen eruit. De pen in de bankschroef en het frame proberen rond de pen te draaien.
WimB schreef:
ma 06 jul, 2020 19:22
De wielen eruit. De pen in de bankschroef en het frame proberen rond de pen te draaien.
Waarvoor de wielen eruit? Die staan toch niet in de weg voor de zadelpen in de bankschroef? :roll:
bikelike schreef:
ma 06 jul, 2020 14:08
Ik kwam dit nog tegen: Innotec Deblock Oil, een professionele kruipolie, speciaal ook voor alu-staal problemen. Via dit forum kwam ik het tegen.
Dit heb ik ook gebruik. Een aantal dagen meerdere keren inspuiten en een paar flinke tikken op de pen en ik had hem los. Spul werkt goed.
Shadow schreef:
ma 06 jul, 2020 14:17
Ik zag laatst een filmpje van iemand die er gootsteen ontstopper in het frame gooide en het frame zo draaide dat het richting de zadelpen liep, nachtje wachten en klaar, kwam zo los.
Gootsteenontstopper kan van alles zijn, maar vaak is het natronloog. Dat lost aluminium heel snel op. Dus zeker niet gebruiken bij aluminium frames! Ik weet niet of stalen frames tegen natronloog bestand zijn; dat zal wel van de legering afhangen. Titaan frames zijn wel bestand tegen loog.

Ik heb het overwogen bij een alu-zadelpen die vast zat in een titaan frame, maar omdat loog zo'n smerig goedje is om mee te werken, was ik blij dat er een andere oplossing was (zie vorige pagina).
Goed punt, het was een carbon frame dacht ik :oops:
Heb afgelopen weekend de vastzittende stuurpen van mijn Super Course aangepakt. Met alleen gepast geweld en kruipolie was er geen beweging in te krijgen.

Heb hem afgezaagd om de vork te kunnen verwijderen en vastgesteld dat de pen eruit zagen ook niet echt een optie was:

Afbeelding

Paar filmpjes op YouTube bekeken en besloten dat de aanpak van RJ The Bike Guy mij het best beviel:

https://www.youtube.com/watch?v=8b4t42wiJpQ

Dus busje gootsteenontstopper gekocht, water, een oude vaas en een paar latjes gehaald en aan de slag gegaan:

Afbeelding

Uurtje of zes later was dit het resultaat:

Afbeelding

Ik ga nooit meer zagen. :)
Nu de rest van het frame nog ontdoen van roest met de gootsteenontstopper of neemt het de lak dan ook mee?
Sommige dingen moet je zelf een keer gedaan hebben om te geloven dat het waar is, net als oude tapijtlijmresten verwijderen met cola.
https://www.youtube.com/watch?v=_N9hhbbfz28 misschien ook te doen bij een zadelpen, ik heb niet alle reacties goed gelezen, sorry als het evt. dubbel geplaatst is. Na alle kruipolie, azijn en andere mogelijke middelen ed. zaagt Ritchie the Bikeguy, de stuurpen, in zijn geval, met een ijzerzaag in, op meerdere plekken en weet hem uiteindelijk met een griptang los te krijgen.
non-fixie schreef:
do 23 jul, 2020 23:55
Ik ga nooit meer zagen. :)
Maar anders kreeg je de vork er niet uit en kon je deze niet ondersteboven in een vaasje zetten ;)

Maar zeer mooi opgelost (pun intended) zo :D
Let er wel op dat je stuur of zadelpen van aluminium is want anders werkt de chemische reactie niet. En niet elke gootsteenontstopper is ook op basis van Natrium Hydroxide.
Stukje extra stang van oude fiets erop ? Geen ervaring zelf er mee of zo, dat dat ook werkelijk kan, lijkt me haast, gezien dat het met fietsen die ik meestal meemaak smal uitloopt, kan hem er misschien wel zo opschuiven, beetje staal epoxy als het vast moet zitten. Maar een ideetje. Of netjes legaal is (eigen risico, wil ik maar zeggen.....tja, alsof iemand zo'n tip serieus overweegt ??????? ahum uh, tja).
Een bruikbare oplossing voor een vastzittende stuurpen, mits je het stuur afzaagt.
Hoe je die etsmethode inzet bij een vastzittende aluminium zadelpen, is mij nog lang niet duidelijk.
zadelpen niet afzagen, lijkt me. dan frame op z'n kop (met zadelpen in bankschroef?). bril op 8) spoelvloeistof (water) en oude handdoeken klaarleggen om zich verspreidende of anderzins-vrijkomende zaken schoon te kunnen maken.
via bracketpot een slangetje in de zitbuis en dan daardoor (vanuit plastic spuit?) de ik-vreet-vastgevreten-metaaloppervlakken-vloeistof toevoegen.
optie: eerste een ik-hield-toch-echt-wel-van-jullie-en-dat wou-ik-nog-zeggen-brief aan je dierbare(n) (en afschrift aan je schoonmoeder?) schrijven en in de ruimte er naast klaarleggen. :shock:
langzaam je koffie opdrinken.
'laat het los, laat het gaan' van die ene kinderfilm meezingen.
beetje heen en weer wrikken met het frame?
Let op dat dit dus niet kan met een aluminium frame. want dat lost dan dus in zijn geheel op.

Ik denk voordat iemand het toch probeert te gaan doen nog maar een vermelden.