Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsbanden - Forum Wereldfietser

fietsbanden

Hier een overzicht van Jan Heine's onderzoek over fietsbanden: http://janheine.wordpress.com/
Wim
Wim schreef:Hier een overzicht van Jan Heine's onderzoek over fietsbanden: http://janheine.wordpress.com/
Wim
"Wider tires roll faster. A Michelin Pro2 Race in 25 mm width was faster than the same tire’s 23 mm version, which in turn was faster than the 20 mm version."
Het is maar wat je breed noemt :roll:
Leon
Niet uit zijn verband citeren , Leon. Verder onderzoek ging wel over flink bredere banden. De vraag die hij nog niet beantwoord heeft is of de relatie tussen breedte en rolweerstand lineair is. In een van zijn latere onderzoeken bleek dat ook 37 mm nog flink sneller was dan 32 mm, en ook op glad asfalt. Dat zal niet eindeloos doorgaan, maar waar houdt het voordeel van breder op, en onder welke omstandigheden? De 42-584 mm Grandbois Hetre geldt in elk geval als een heel snelle band, en de 42-559 Compass die ik nu uitprobeer is ook snel (de snelste 26 inch band die ik ken, en heel comfortabel).
Wim
Jammer dat ze de banden niet op dezelfde fiets/wielen lijken te hebben getest. Dat kan de resultaten natuurlijk beinvloed hebben. Verder wel interessant. Het lijkt mij nog steeds leuk om een keer een soortgelijk onderzoekje te doen als ik een keer tijd over heb (en veel verschillende fietsbanden :-).
pascoa schreef:Jammer dat ze de banden niet op dezelfde fiets/wielen lijken te hebben getest. Dat kan de resultaten natuurlijk beinvloed hebben. Verder wel interessant. Het lijkt mij nog steeds leuk om een keer een soortgelijk onderzoekje te doen als ik een keer tijd over heb (en veel verschillende fietsbanden :-).
Dat lukt je niet zomaar. Een nauwelijks waarneembare 'wind' van 1 km/h verstroort de resultaten al totaal en zoals in het onderzoek al gemeld zijn ook het wegdek en de exacte positie van de rijder erg belangrijk.
De beste methode zou zijn om een langzame helling te overdekken en daar een fiets met een dummy van een echt geasfalteerde (of betonnen, natte etc.) flauwe helling te laten lopen en de snelheid met grote precisie te meten. Die snelheid moet dan wel kunnen oplopen tot 35 km/u om ook de effecten van luchtweerstand van de band mee te kunnen nemen. Een super-horizontale hal en dan de fiets aandrijven met heel nauwkeurige regel- en meetelectronica kan ook.
Uiteraard wordt ook rekening gehouden met luchtdruk etc.
Leon
De conclusie was toch ook ondermeer dat de verschillen tussen banden zo groot waren dat de meetfouten relatief klein waren. En daarvoor heb je dan statistiek.
Wim
pascoa schreef:Jammer dat ze de banden niet op dezelfde fiets/wielen lijken te hebben getest.
Ze hebben wel degelijk banden op verschillende wielen getest om te controleren of de wielen een significant verschil teweeg brachten, dat was niet het geval. En wel degelijk op de zelfde fiets, uiteraard, ze hebben alleen de wielen met banden uitgewisseld.
En om variatie op vlak van wind etc te onderzoeken hebben ze ook de zelfde band een aantal keer getest gedurende de duur van de volledige test, met als resultaat dat deze steeds het zelfde scoorde.

Interessant artikel, ben benieuwd naar het vervolg (resultaten van bredere banden).
Leon schreef:
pascoa schreef:Jammer dat ze de banden niet op dezelfde fiets/wielen lijken te hebben getest. Dat kan de resultaten natuurlijk beinvloed hebben. Verder wel interessant. Het lijkt mij nog steeds leuk om een keer een soortgelijk onderzoekje te doen als ik een keer tijd over heb (en veel verschillende fietsbanden :-).
Dat lukt je niet zomaar. Een nauwelijks waarneembare 'wind' van 1 km/h verstroort de resultaten al totaal en zoals in het onderzoek al gemeld zijn ook het wegdek en de exacte positie van de rijder erg belangrijk.
De beste methode zou zijn om een langzame helling te overdekken en daar een fiets met een dummy van een echt geasfalteerde (of betonnen, natte etc.) flauwe helling te laten lopen en de snelheid met grote precisie te meten.
Leon
Als je maar met genoeg resolutie meet is een uitrolproef op een vlakke vloer goed genoeg. 25 jaar geleden deden ze dat al in de gang van de universiteit Oldenburg (klapdeuren openzetten) met een programmeerbare Casio, de fiets hard aanduwen was voldoende
m-gineering schreef:Als je maar met genoeg resolutie meet is een uitrolproef op een vlakke vloer goed genoeg. 25 jaar geleden deden ze dat al in de gang van de universiteit Oldenburg (klapdeuren openzetten) met een programmeerbare Casio, de fiets hard aanduwen was voldoende
Een typische linoleumvloer lijkt me toch niet representatief. Was dat hard aanduwen boven de 25 km/u?
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:Als je maar met genoeg resolutie meet is een uitrolproef op een vlakke vloer goed genoeg. 25 jaar geleden deden ze dat al in de gang van de universiteit Oldenburg (klapdeuren openzetten) met een programmeerbare Casio, de fiets hard aanduwen was voldoende
Een typische linoleumvloer lijkt me toch niet representatief. Was dat hard aanduwen boven de 25 km/u?
Leon
Dat is inderdaad het probleem bij veel uitrolproeven. Ik weet dat men zulke proeven in de ligfietswereld ook vaak doet. Maar een band die perfect loopt op een gladde betonvloer van een hal, scoort misschien helemaal niet goed op een realistische ondergrond zoals asfalt, straatbeton, ...

Renaat
Leon schreef:
m-gineering schreef:Als je maar met genoeg resolutie meet is een uitrolproef op een vlakke vloer goed genoeg. 25 jaar geleden deden ze dat al in de gang van de universiteit Oldenburg (klapdeuren openzetten) met een programmeerbare Casio, de fiets hard aanduwen was voldoende
Een typische linoleumvloer lijkt me toch niet representatief. Was dat hard aanduwen boven de 25 km/u?
Leon
om de luchtweerstandscoefficient te meten was hard duwen voldoende, en de rolweerstand had inderdaad betrekking op de ondergrond in de gang.