Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff of Nuvinci - Forum Wereldfietser

Rohloff of Nuvinci

Op mijn laatste fietstocht in Amerika ontmoette ik een salesmanager van Nuvinci. Hij had (natuurlijk) het nodige aan te merken op mijn Rohloff. Toch zijn praatje was niet slecht. De afgelopen jaren heeft Nuvinci de nodige verbeteringen aangebracht, waaronder het gewicht aanzienlijk terug te brengen. Nuvinci is in Europa volgens deze meneer zeer actief. Vooral in Nederland en Duitsland.
Hij bood mij aan, in Nederland, een proefrit te maken. Nu ben ik zelf heel tevreden met mijn Rohloff en denk voorlopig niet aan iets anders, maar voor iemand die met een versnellingsnaaf wil beginnen misschien een goed alternatief. Qua prijsniveau ligt de Nuvinci beduidend lager dan de Rohloff, maar of hij ook hetzelfde kan?
Heeft iemand belangstelling voor een proefrit op een trekking fiets, stuur dan even een PB naar mij via de Wereldfietser of Facebook. Ik zal dan je gegevens doorsturen.
Ik heb voorlopig geen interesse in zware, niet zelf te repareren versnellingsnaven maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar zijn kritiek op de rohloff-naaf?
Het was geen echte kritiek, meer schertsend, om reclame voor zijn naaf te maken.
Dan moet er wel hééél veel verbeterd zijn als ik het zo lees.

Prijs is laag, maar het gewicht is/was 2,5 kilo en het bereik is 1/3 lager dan van Rohloff (dus heuvels/bergen en veel bagage zal moeilijk lukken).

En ik heb weinig gevonden over de levensduur en betrouwbaarheid.

Hier wat info: http://www.bikeandtrekking.nl/images/47/1486.pdf
Aangezien de efficientie van die NuVinci naaf zelfs niet wordt vrijgegeven door de support van het bedrijf, zal het wel niet spectaculair zijn... (lees: slechter dan de concurrentie)
Op het Amerikaanse forum staat iets over het rendement van de Nuvinci. Het gaat daarbij om Nuvinci technologie toegepast in een windmolen. Volgens een tabel zou het rendement zo'n 95% en bij hoge versnellingen dalen naar zo'n 93.5% en bij lege versnellingen naar zo'n 85%. Maar bij lage versnellingen is het rendement van het menselijk lichaam toch ook al niet erg goed....
Bron: http://www.breukelman.net/NuVinci/blog.html
Johojo schreef:
Op het Amerikaanse forum staat iets over het rendement van de Nuvinci. Het gaat daarbij om Nuvinci technologie toegepast in een windmolen. Volgens een tabel zou het rendement zo'n 95% en bij hoge versnellingen dalen naar zo'n 93.5% en bij lege versnellingen naar zo'n 85%. Maar bij lage versnellingen is het rendement van het menselijk lichaam toch ook al niet erg goed....
Bron: http://www.breukelman.net/NuVinci/blog.html
Dit soort rendementscijfers zeggen niet zoveel, want het rendement wordt sterk beinvloed door het vermogen dat je er doorheen jaagt. Bij lage vermogens kan het rendement van de overbrenging bv best goed zijn, maar hakken de wrijvingsverliezen van de afdichtingen er flink in. Maar ik heb nooit gehoord dat de nuvinci een fiets in een niet vooruit te branden dood paard verandert, dus de rendementen zullen wel acceptabel zijn. LAstiger is dat er niets aan te repareren valt, Rohlof kan een binnenwerk opsturen, een leeggelopen nuvinci moet je omspaken
Ik rijd er nu een jaartje mee en ik merk weinig of geen verschil in gemiddelde snelheid vergeleken met een derailleur.
Dat komt waarschijnlijke mede omdat het efficiëncyverlies dat er ongetwijfeld is, wordt gecompenseerd doordat je altijd met precies de gewenste cadans kan fietsen (de naaf is traploos). Dit maakt de mens weer efficiënter.
Het schakelgemak is superieur, ook onder belasting, je hoeft bij klimmen niet meer te anticiperen/gokken.
Iemand die zowel een Rohloff als een NuVinci heeft prefereert de NuVinci vanwege het schakelgemak.
Voordelen t.o.v. Rohloff zijn: enorm prijsverschil, geen onderhoud, kan weinig aan kapot gaan of slijten, standaard onderdelen (kransje, kabels), daarmee ook in gebruik voordeliger, geluidloos.
Nadelen zijn: bijna kilo zwaarder, kleiner bereik.
Dat bereik is op te lossen: Ik heb net een vakantiefiets omgebouwd naar een NuVinci met dubbel voorblad (standaard Shimano mtb minus granny blad) waarmee het bereik hetzelfde wordt als de Rohloff en je dus ook met bepakking de bergen in kan.
Overigens kun je met een enkel blad binnen de NuVinci specificaties tot een equivalent aan 1:1 derailleur verzet komen hetgeen niet zo heel lang geleden als een bergverzet gold.
Frans
Hoe komt het dat alle reviews aangeven dat het schakelgemak van de Nuvinci zo goed is? Dat zou toch juist veel minder belangrijk moeten zijn omdat je altijd met dezelfde cadans fietst? Hoe werkt dat? Ik heb er nog niet mee gefietst; zou wel eens willen proberen.
Leon
Leon schreef:Hoe komt het dat alle reviews aangeven dat het schakelgemak van de Nuvinci zo goed is? Dat zou toch juist veel minder belangrijk moeten zijn omdat je altijd met dezelfde cadans fietst? Hoe werkt dat? Ik heb er nog niet mee gefietst; zou wel eens willen proberen.
Leon
De schakelaar is een soort gripshift, net als de Rohloff, maar dan zonder stappen.
Je fietst met dezelfde cadans omdat je gemakkelijk met een beetje soepel draaien het verzet aanpast. Het goede is tevens dat je ook onder belasting nog snel kunt schakelen.
fsap schreef:Je fietst met dezelfde cadans omdat je gemakkelijk met een beetje soepel draaien het verzet aanpast. Het goede is tevens dat je ook onder belasting nog snel kunt schakelen.
Maar waarom wil je schakelen als je met dezelfde cadans fietst?
Leon schreef:
fsap schreef:Je fietst met dezelfde cadans omdat je gemakkelijk met een beetje soepel draaien het verzet aanpast. Het goede is tevens dat je ook onder belasting nog snel kunt schakelen.
Maar waarom wil je schakelen als je met dezelfde cadans fietst?
Om dezelfde reden dat je met andere overbrengingen wilt schakelen: verandering van helling of windrichting waardoor de snelheid verandert. Als je bij een andere snelheid met dezelfde cadans wilt fietsen moet het verzet aangepast worden.
Leon schreef:
fsap schreef:Je fietst met dezelfde cadans omdat je gemakkelijk met een beetje soepel draaien het verzet aanpast. Het goede is tevens dat je ook onder belasting nog snel kunt schakelen.
Maar waarom wil je schakelen als je met dezelfde cadans fietst?
Ik schakel net om in dezelfde cadans te kunnen fietsen, anders kan je in vlakke omstandigheden altijd met een single-speed rijden, je kan toch alle problemen (tegenwind, kleine hellingen, ...) opvangen door een verandering in de cadans.

Renaat
Oké, mijn franc is al gevallen. Ik was op het verkeerde been gezet door de wervelende omschrijvingen. Ben nu nog benieuwd naar de automatische versie.
Leon
leeuw schreef:Heeft iemand belangstelling voor een proefrit op een trekking fiets, stuur dan even een PB naar mij via de Wereldfietser of Facebook. Ik zal dan je gegevens doorsturen.
En inderdaad, de belofte wordt nagekomen. Het wordt dan wel niet op een trekkingfiets, maar het gaat er tenslotte om dat ik het traploos schakelen kan ervaren. Ooit op een beurs al een stukje gefietst met NuVinci, maar nu kan ik tenminste wat colletjes van de Utrechtse heuvelrug pakken. Wel jammer dat ik geen bagage kan meenemen, want ik had vooral het schakelbereik willen ervaren.
Tzt zal ik eens laten weten wat ik er van vond.

Groet,
Ruud
Zoals geschreven zou ik mijn ervaring nog delen.

Met tussenpozen heb ik de afgelopen twee weken op een fiets met een NuVinci 360 gereden. Helaas heeft het weer en andere zaken niet zodanig meegezeten dat ik heel uitgebreid kon rondrijden. Ook was het niet mogelijk op iets te rijden dat op een trekkingfiets leek, zodat ik met bagage eens kon kijken of ik tegen grenzen aan liep...uh fietste. Kortom ik moest even niet op het rijgedrag of wat dan ook van de geleende fiets letten, maar mij concentreren op het schakelgedrag.

Wat mij bij het eerste rondje al opviel was dat je eigenlijk niet meer schakelt. Je regelt! " NuVinci, van schakelen naar regelen" - zou zo maar een reclamekreet kunnen zijn. Rijdend door de Utrechtse heuvelrug ben ik op zoek gegaan naar de grenzen. Maar zowel stijgend als dalend had ik aan de 360% ruim voldoende. Persoonlijk zou ik voor een iets kleiner tandwiel zetten, zodat je aan de stijgende kant nog meer ruimte hebt. Dalen gaat immers toch vanzelf. Kortom de traploze versnelling voldoet in Nederland uitstekend, met uitzondering van Limburg.
Het leukste aan het regelen vond ik dat je eigenlijk constant bezig kan zijn met het zoeken naar een optimum. Immers duim en wijsvinger liggen constant op het regelgedeelte. Het regelen gaat zo soepel, dat je tussen duim en wijsvinger kunt regelen. Wordt de helling wat steiler, je regelt het bij. Ga je over de top, je regelt het bij.

Echt spannend wordt het wanneer de versnelling in het zwaarste verzet staat en er plots een noodstop gemaakt wordt en er geen tijd voor schakelen is. Met een derailleursysteem wegrijden (optrekken en schakelen) geeft altijd fijne geluiden en je moet dat voorzichtig doen. De NuVinci laat zich in stilstand al een klein stukje lichter regelen, maar wanneer je wegrijdt staat de versnelling werkelijk met een halve omtrek vd trappers in de lichtste stand. Zo snel kan ik het niet met mijn tandwielen. Natuurlijk kan een Rohloff dit ook.
Tja ik moet toegeven dat ik een beetje verslaafd ben geraakt aan het traploos regelen en inmiddels bedreven raak in het automatisch in dezelfde cadans blijven trappen. Ik zal met spijt afstand doen van het fietsje.
Over eventuele verliezen valt weinig te schrijven wanneer er niet een aantal gelijke fietsen naast elkaar staan met verschillende versnellingstechnieken. Ergens op Internet las ik dat het verlies circa 16Watt zou bedragen, wat zou beteken dat je 1 km snelheid inlevert. Maar ten opzichte van wat? Ik heb er weinig van gemerkt. Het reed soepel.

Rest de vraag, hoe krijg ik mijn eigen fiets uitgerust met een NuVinci naaf? Een 26" wiel, een naaf, berekeningen voor spaken heb ik ook terug gevonden, maar zelf een wiel spaken? Daar ga ik verder op studeren.

Groet,
Ruud
Leon schreef:Oké, mijn franc is al gevallen. Ik was op het verkeerde been gezet door de wervelende omschrijvingen. Ben nu nog benieuwd naar de automatische versie.
Leon
Die is er. Iets dat het koppel meet en electrisch op- en af "schakelt". Nog een kilo erbij?

Frank
frank bueters schreef:
Leon schreef:Oké, mijn franc is al gevallen. Ik was op het verkeerde been gezet door de wervelende omschrijvingen. Ben nu nog benieuwd naar de automatische versie.
Leon
Die is er. Iets dat het koppel meet en electrisch op- en af "schakelt". Nog een kilo erbij?

Frank
Dat is de Harmony. De vraag is of dat echt nuttig is voor de gewone fiets. Ik heb begrepen dat de toepassing vooral bedoelt is voor electrische fietsen. Er komt 250 gr bij en maakt gebruik van de accu van de E-bike.
ruudvp schreef:Kortom de traploze versnelling voldoet in Nederland uitstekend, met uitzondering van Limburg.
Ik heb in Zuid-Limburg ge-mtb'd met een 38 voor en 22 achter, niet hoeven te lopen.
ruudvp schreef:Rest de vraag, hoe krijg ik mijn eigen fiets uitgerust met een NuVinci naaf? Een 26" wiel, een naaf, berekeningen voor spaken heb ik ook terug gevonden, maar zelf een wiel spaken? Daar ga ik verder op studeren.
Misschien kan ik je helpen, ik heb al diverse fietsen omgebouwd naar NuVinci.
Als je interesse hebt, stuur me een pb.
Frans
De gebruikerservaringen over de naaf zijn nou niet bepaald overwegend positief:
http://www.breukelman.net/NuVinci/ervaring.html