Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen met koffer achterop - Forum Wereldfietser

Fietsen met koffer achterop

Beste ervaringsdeskundigen,
Voor mijn werk moet ik een paar keer per week 20 km fietsen met als bagage een koffertje van ongeveer 10 kg. Op dit moment maak ik deze koffer vast met 2 spinnen op de bagagedrager. Mijn simpele Batavus fiets wordt wat instabiel maar de route bestaat bijna geheel uit recht geasfalteerd fietspad. Ik ben me aan het oriënteren om een goede fiets aan te schaffen. Mijn wensen zijn als volgt:

-sportief, ik hou van snel fietsen (douche op mijn werk)
-wel met comfortabele zithouding en normale pedalen
-fiets moet mij (1.98m, 90kg) en mijn koffer kunnen dragen
-onderhoudsarm
-ook geschikt voor (lange) dagtouren
-goede fiets, budget is niet heel belangrijk

Hebben jullie verder nog praktische tips om dit koffertje handig te vervoeren?
Alvast bedankt!
schagchelstraat schreef:Beste ervaringsdeskundigen,
Voor mijn werk moet ik een paar keer per week 20 km fietsen met als bagage een koffertje van ongeveer 10 kg. Op dit moment maak ik deze koffer vast met 2 spinnen op de bagagedrager. Mijn simpele Batavus fiets wordt wat instabiel maar de route bestaat bijna geheel uit recht geasfalteerd fietspad. Ik ben me aan het oriënteren om een goede fiets aan te schaffen. Mijn wensen zijn als volgt:

-sportief, ik hou van snel fietsen (douche op mijn werk)
-wel met comfortabele zithouding en normale pedalen
-fiets moet mij (1.98m, 90kg) en mijn koffer kunnen dragen
-onderhoudsarm
-ook geschikt voor (lange) dagtouren
-goede fiets, budget is niet heel belangrijk

Hebben jullie verder nog praktische tips om dit koffertje handig te vervoeren?
Alvast bedankt!
Mijn eerste gedachte zou zijn op kofferdagen een Bob achter de fiets te hangen. 10 kilo naast de fiets hangen werkt niet, en 10 kilo bovenop de drager fietst ook niet stabiel.
Bedankt voor de snelle reactie!
En verder nog advies vwb de aanschaf van een nieuwe fiets? Als jullie naar een verre bestemming fietsen vervoeren jullie toch ook wel minimaal 10 kg bagage neem ik aan?
schagchelstraat schreef:Bedankt voor de snelle reactie!
En verder nog advies vwb de aanschaf van een nieuwe fiets? Als jullie naar een verre bestemming fietsen vervoeren jullie toch ook wel minimaal 10 kg bagage neem ik aan?
de meesten sjouwen meer mee, maar 2 x +5 kilo netjes gebalanceerd naast het voor en achterwiel rijdt een stuk prettiger als alles er bovenop
schagchelstraat schreef:Bedankt voor de snelle reactie!
En verder nog advies vwb de aanschaf van een nieuwe fiets? Als jullie naar een verre bestemming fietsen vervoeren jullie toch ook wel minimaal 10 kg bagage neem ik aan?
Zeker, en ook wel veel meer. Het punt is dqat een doosvormig object als één koffer niet op een gunstige plaats aan de fiets gehangen kan worden. Gekker: als het om twee koffers ging kon je er langs de achterdrager eentje links en een tje rechts hangen.
Hoe groot is dat ding precies? Voor attachekoffers zijn er wel draagsystemen zoadat je hem aan de zijkant kunt hangen. Hang een gewone gevulde boodachappentas als contragewicht aan de andere kant en misschien (!) werkt het.
Een Bob aanhanger werkt natuurlijk zeker, maar wie weet als je een goede nieuwe fiets koopt is die met de koffer achterop ook wel stabiel.
Heb je evt een foto van de huidige situatie met koffer achterop?
Groet,
Leon
Afhankelijk van hoe groot je koffertje is denk ik dat je het beste rijgedrag kan bereiken door de koffer in het frame te hangen. Andere optie is om een houder te maken die ervoor zorgt dat de koffer ter hoogte van de achteras kan worden vastgemaakt.

Een vakantiefiets of vrachtfiets aanschaffen voor jouw gebruik lijkt me niet zinvol. Je kan beter een stevige snelle fiets kopen en die voorzien van een aangepaste drager. Omdat je spreekt van onderhoudsarm, heb je mogelijk interesse voor naafversnellingen? Kijk dan eens naar de Stevens Couriers SL, of bij vsf fahradmanufaktur T600 alfine 11. Heb je meer geld dan is het de moeite om een rohloff te overwegen.

Zit je er niet mee om wat onderhoud te doen, dan is een derailleur lichter en zeker niet slechter. (en dat onderhoud valt mijnsinziens ook goed mee, maar naafversnellingen hebben toch nog iets minder nodig)
Ik fiets al heel wat jaren met een soms wel erg zware Samsonite (veel nakijkwerk) achterop de fiets naar en van mijn werk. Ik herken de instabiliteit niet. De stijheid van het frame en de bagage drager zijn dan toch doorslaggevend? Kennelijk heb ik het steeds getroffen dan met de fiesten die ik onder de koffer gebruikt heb.

Mvrgr
Erik
erikheijn schreef:Ik fiets al heel wat jaren met een soms wel erg zware Samsonite (veel nakijkwerk) achterop de fiets naar en van mijn werk. Ik herken de instabiliteit niet. De stijheid van het frame en de bagage drager zijn dan toch doorslaggevend? Kennelijk heb ik het steeds getroffen dan met de fiesten die ik onder de koffer gebruikt heb.

Mvrgr
Erik
Een recht-op fiets met een stropak of een krat bier dwars over de drager is ook geen probleem, maar dan heb ik geen associaties meer met 'sportief, douche op het werk'

Als je 10 kilo nakijkwerk hebt zijn dat 2000 vellen 80 grams A4. Volgens mij doe je dan wat fout ;)
Ik herken het wél. Fiets dagelijks met een 'koffer' (officebag van Ortlieb) en als die flink vol zit is dat niet heel relaxed.

Anders gezegd: als ik na een weekendje sportief fietsen op maandagochtend denk even wat harder door de bochten te scheuren op weg naar m'n werk ben ik in één keer goed wakker ;)

Het probleem is dat zo'n koffer-achtige tas maar aan een kant hangt en het zwaartepunt ver achter de achteras hangt.

Voor mij was de afweging dat de tas op mijn werk ook handig moet zijn.

Sjors
Als je 10 kilo nakijkwerk hebt zijn dat 2000 vellen 80 grams A4. Volgens mij doe je dan wat fout
Gelukkig staat er bij "soms" en naast nakijkwerk heb je gewoon ook boeken te verplaatsen.
Mijn koffer ligt gewoon onder een spin achter op bij mijn recht op fiets en mijn ligfiets. Geen van beiden geven op het moment problemen. Geen van beiden zijn er nieuw (recht op fiets ca. 1999, ligfiets 1995)

mvrgr Erik
De koffer die ik wil vervoeren is een standaard Samsonite modelletje van 60x45x20cm. Hij past in de lengte op een normale drager en steekt dan niet erg ver uit.

De fietsen die hier voorgesteld werden door EnriceV zijn inderdaad zo'n beetje wat ik in gedachte had.

Een andere optie is dat ik de inhoud van de koffer in 2 fietstassen vervoer en de koffer op mijn werk laat staan. Dat is wel iets minder praktisch en kost wat meer inpaktijd. Zo'n aanhangertje kan wel maar is weer wat minder handig met parkeren.
schagchelstraat schreef:De koffer die ik wil vervoeren is een standaard Samsonite modelletje van 60x45x20cm. Hij past in de lengte op een normale drager en steekt dan niet erg ver uit.

De fietsen die hier voorgesteld werden door EnriceV zijn inderdaad zo'n beetje wat ik in gedachte had.

Een andere optie is dat ik de inhoud van de koffer in 2 fietstassen vervoer en de koffer op mijn werk laat staan. Dat is wel iets minder praktisch en kost wat meer inpaktijd.
Of de samsonite aan een kant met een attachee mee oid, en een zwaar ding uit de koffer in een tas aan de andere kant
Kan een attaché mee 10 kg aan? Die dingen zien er soms wat fragiel uit...

Ik zou het gewicht in twee tassen stoppen (of in de koffer en één extra tas). Lager zwaartepunt en betere rij-eigenschappen.

Bovendien vind ik twee lichtere tassen ook lekkerder dragen bij lopen dan met een koffer van 10 kg aan één arm ;)

Als je zo hard wilt rijden dat je moet douchen op het werk: heb je dan kleding op je werk liggen of moet je dat ook meenemen? Bij het laatste zou ik zeker een extra tas naast de koffer overwegen.
Kan een attaché mee 10 kg aan? Die dingen zien er soms wat fragiel uit...
Ik gebruik mijn Samsonite nu een jaar of 20. Dat ding is in volle vaart al een keer of wat tegen de grond gestuiterd. Ook in Middelburg hebben we bestrating.
Het ergste wat we er aan over hielden was de schrik en wat meer krassen. DSat laatste maakt niet uit na 20 jaar.
Het probleem zit hem hiet niet in de koffer maar de frame constructie en/of de bagage drager; die zijn kennelijk niet stijf genoeg.
Oh ja, mocht de lengte van de fietser en de grootte van het frame nu om de hoek kijken: ik ben 1,95 m. lang......

Mvrgr
Erik
Hoe maak jij die zware samsonite vast aan je fiets, Erik? En heb je een speciale drager? De keren dat je koffer tegen de vlakte ging, reed je toen op een minder stijve fiets? Wat voor fietsen hebben volgens jou de stijfheid die je nodig hebt?

Tot nu toe lag mijn koffer op mijn huidige fiets op een normale drager met 2 spinnen. Dat zat vast genoeg, alleen begon de spin al te protesteren. De haken zijn al wat gebogen. Met scherpe bochten en drempels doe ik wat voorzichtig maar op de rechte stukken fietst het best acceptabel.
Met zo'n bob aanhangertje heb ik nog niet gereden, maar het lijkt me wel een verbetering. 2 tassen aan beiden kanten is denk ik ook een goede optie, dan laat ik de lege koffer op mijn werk staan en rijd ik met de inhoud in de tassen op en neer.
Keuzes, keuzes..
schagchelstraat schreef:Tot nu toe lag mijn koffer op mijn huidige fiets op een normale drager met 2 spinnen. Dat zat vast genoeg, alleen begon de spin al te protesteren. De haken zijn al wat gebogen. Met scherpe bochten en drempels doe ik wat voorzichtig maar op de rechte stukken fietst het best acceptabel.
Of je fabriceert een soort plank dat je vast op je drager monteert zodat je je koffer daar gemakkelijker en betrouwbaarder op kunt leggen.
Sommige Duitse achterdragers hebben overigens allerlei toeters en bellen om er koffers en zo op te klikken. Ik heb me er nooit in verdiept, maar misschien kan daar ook iets mee.
Leon
Hoe maak jij die zware samsonite vast aan je fiets, Erik? En heb je een speciale drager?
Ik heb geen speciale bagagedrager laat staan dat het 'speciale' fietsen zijn. Mijn eerst vakantie fiets was een gewone Gazelle met een nexus 7 naaf. Nu een Gazelle met 21 versnellingen.
Alleen mijn ligfiets heeft voor de vakantie een zwaardere bagadrager gekregen. De originele bagage drager was te licht.
Op een recht op fiets zette ik de koffer vast met een elastiek van Bibi. Koffer in de breedte op de drager, elastiek van voor naar achetr over de koffer. Ik moest wel hele rare dingen doen om instabiel te zijn en de koffer te verliezen......
Nu gebruik ik gewoon een bagagespin
Met vriendelijke groet
Erik
voor het verzeulen van zware dingen zoals computer, gereedschapskoffer en gitaarkoffer gebruik ik het frame van een oude frame-rugzak. Op mijn rug draagt zo'n last een stuk relaxter dan achterop de fiets.