Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schwalbe Marathon - Forum Wereldfietser

Schwalbe Marathon

Hoi,

Ik rijd al een flinke tijd op mijn schwalbes marathon 37x622 op 5bar gem.
Ze bevallen mij erg goed en ik vind ze soepel rijden voor woon werk verkeer.
1 punt stoort mij aan deze banden: het geluid een soort van continue vroem
Maakt niet uit of ze heel hard of zachter opgepompt zijn het geluid blijft.
Nu zijn deze gelukkig aan vervanging toe.
Dus ik ben erg benieuwd of iemand dit herkend en zo ja wat voor banden heb je genomen en ben je er tevreden mee?

Slijtvastheid e.d. vind ik niet zo belangrijk stilte en soepel rijden wel.

dank alvast voor het delen van je kennis!
Banden veroorzaken altijd geluid tijdens het rijden, oa afhankelijk van de zijdelingse souplesse en het profiel.

De Schwalbe Kojaks die ik op de fiets heb zijn behoorlijk stil en volgens mij een aanrader op asfalt.
Als het wegdek zo glad is dat je het profiel te vaak hoort zoemen heb je misschien te veel profiel voor de weg waarover je fietst. Anderzijds als je bv wilt MTB-en in de modder zul het het profiel moeten aanhoren zolang je op weg bent over asfalt naar het modderpad. Als je dan op een slick gaat mtb-en heb je aparte prioriteiten maar het kan ;-)
Leon
@leon te veel profiel voor op de weg :D
Ik zal hem onthouden 8)
Wimmert schreef:@leon te veel profiel voor op de weg :D
Ik zal hem onthouden 8)
Een profiel met onderbrekingen zal meer geluid maken dan een profiel met een ononderbroken centerlijn

Een stugge band met hard rubber zal ook meer lawaai maken

Binnen Schwalbe kom je zo uit op een Big Apple of Supreme. Een Panaracer Pasela zal ook een stuk rustiger zijn, mar de prijs die je betaalt is de mindere weerstand tegen bierflessen
Als je voor een band met profiel gaat, let er dan op dat er geen gesloten ruimtes kunnen gevormd worden tussen de band en het wegdek. Hoe meer de openingen met elkaar verbonden zijn, hoe minder lawaai er ontstaat omdat er minder druk opgebouwd kan worden en bijgevolg minder wervelingen bij het ontsnappen ervan en dus minder lawaai.

Een band met "random" profiel is ook minder storend aangezien de gevormde frequenties minder/niet tonaal zijn.
Misschien moeten we hier nog aan toevoegen dat de Marathon 2011 een andere band geworden is, met een veel dikkere laag rubber. Dat betekent dat deze Marathon veel stugger is dan wat je nu nog hebt. Zelf rij ik vooral op de Panaracer Pasela. De brede 37-622 en 42-559 zijn door een iets grover profiel wat rumoeriger dan de erg stille smallere modellen. Het zijn heerlijk soepele banden (vooral de modellen zonder lekbescherming). De Vittoria Hyper Randonneur in 28 inch ziet er ook veelbelovend uit.
Wim
Marathon Dureme misschien proberen?
zelf heb ik de 42-622 versie, met idd in het midden een egaal loopvlak, aan de zijkanten meer profiel. Op het asfalt vind ik ze aardig soepel rollen en ook op gravel en harde zandpaden nog best aardig grip hebben (3.5-4.5 bar).
Na 15.000km heb ik ze onlangs vervangen, veel asfalt gereden en gravelpaden niet ontzien. Geen enkele keer lek gereden.

succes met je keuze,
TravelDuck schreef:Marathon Dureme misschien proberen?
zelf heb ik de 42-622 versie, met idd in het midden een egaal loopvlak, aan de zijkanten meer profiel. Op het asfalt vind ik ze aardig soepel rollen en ook op gravel en harde zandpaden nog best aardig grip hebben (3.5-4.5 bar).
Na 15.000km heb ik ze onlangs vervangen, veel asfalt gereden en gravelpaden niet ontzien. Geen enkele keer lek gereden.
succes met je keuze,
Mijn vrouw heeft dezelfde positieve ervaringen met de Marathon Dureme (622-versie). Op meer dan 10.000 km tot nu toe eenmaal een platte band. Ook op onverhard houdt deze band zich heel goed. Zelf heb ik soortgelijke positieve ervaringen met de Continental Travel Contact (47-559). Beide banden zijn relatief stil.
Ik zag op de fiets/wandelbeurs dat Frank van Rijn ook met (vrij brede) dureme's fietst (sponsored by, of course); het leken mij aardige combibanden maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ik ga eens een Dureme kopen als test :)
Wimmert schreef:Ik ga eens een Dureme kopen als test :)
Hopelijk ben je nog niet naar de winkel,
je kunt ze nl ook hier bestellen:
http://www.bike-components.de/products/ ... 2012-.html

Deze zijn iets duurder:
http://www.bike-components.de/products/ ... ifen-.html
maar hebben de extra lekbescherming.

voor een mooie prijs :)
THX
Verschil tussen die twee is met name ook dat de één een vouwband is en de ander niet ;-).
Toch eigenwijs gedaan:)
en deze besteld in de wereld die erg pro Schwalbe is.
Continental TravelContact Reflex fietsband (zwart/reflex) 700x42C
Mochten ze niet bevallen gaan ze op marktplaats.
Ik heb ook altijd gefietst met CTC banden erg goed bevallen. Ook gekocht bij Rose. Heb wel op site van Eric van de Vakantie fietser gelezen dat hij de Dureme nog al vind dweilen.

Mario
Mario, klopt de Dureme heeft last van dweilen.
Ook de nieuwe Mondial in maat 55/559 heeft hier last van. Mijn ervaring is dat bij volle bepakking de banden heel erg reageren op dwarsrichels en oneffenheden in het wegdek. Zonder bepakking is de heftigheid wel iets minder, maar nog altijd duidelijk voelbaar.
Fluctuaties in de bandenspanning maakt niets uit.
Heb contact hierover gehad met Schwalbe en met Eric van de Vakantiefietser.
Schwalbe geeft aan de banden gewoon tussen de 5 en 5.5 Bar te zetten, ik vind dit veel te veel.
4.5 Bar met volle bepakking is voor mij de max.
Eric zegt daarentegen dat uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat banden breder dan 50/559 het meeste last hebben van dweilen.
Bij Schwalbe is dit onderzoek echter niet bekend. Ook Schwalbe Duitsland (Bohle) zegt dat hun testrijders hier geen last van hebben.
Ik vraag mij dan ook af, hoe er getest wordt.
Is er bij jullie iets bekend over dit Amerikaans onderzoek?
Frits
Ik heb altijd gefietst met CTC banden 47 mm. Vele duizenden km zomder een lek. nooit iets gemerkt van dweilen.

Maar heb je niet het gevoel dat je met tractor banden fietst. 55 is erg breed.

Mario
Ow en ik heb de achterband nu twee keer gemonteerd en de voorband 1 keer :)
vergeten op de rotation aanduiding te letten :)
Maar wat een verschil.
Het gaat net wat soepeler.
Goede keus die ctc 42/700 banden!