Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is volgens jullie het beste zadel........ - Forum Wereldfietser

Wat is volgens jullie het beste zadel........

Ik heb al meerdere zadels uit geprobeerd, maar ik blijf zadelpijn houden.
(ondanks een goeie fietsbroek)

Ik ben eigelijk Brooks gewend, maar het is nu nog te kort dag om deze goed in te rijden.
zzznick schreef:Ik heb al meerdere zadels uit geprobeerd, maar ik blijf zadelpijn houden.
(ondanks een goeie fietsbroek)

Ik ben eigelijk Brooks gewend, maar het is nu nog te kort dag om deze goed in te rijden.

wat is de beste aardappel?
wie is de beste componist?
welk paar schoenen zit het lekkerst?

Oftewel ondanks het feit dat deze vraag iedere week langskomt is het zo geformuleerd een stompzinnige vraag. Alleen jij weet hoe je achterwerk gevormd is, wat voor fietsstijl je hebt, hoe zwaar je bent, hoe diep je zit, hoe fit je bent, bla bla bla en al die andere factoren die van belang zijn.

En misschien heb je al het beste zadel, maar staat het alleen verkeerd.
Of moet je het gewoon nog inrijden.
Wim
zo.. lekker botte reactie, als je verder niets te melden hebt kun je beter niets schrijven m

Mijn vraag is ook wat voor jullie het beste zadel is en wat jullie ervaringen zijn met zadels.
Nou, toch is een antwoord m.i. wel te geven;
na aanschaf van mijn huidige fiets, een jaar geleden, ben ik door een 'testfase' gegaan van een zadel of 3,4.
Eerst het af-fabriek-gelzadel; hooguit redelijk, maar snel eraf gehaald.
Vervolgens een Brooks Flyer met 'aged' leer; een, ondanks het aged leer, hard zadel, met harde veren die geen enkele meerwaarde hebben. (bovendien kraken ze ook nog). Persoonlijk had ik ook last van het zgn 'perineum-probleem, bij een sportieve zit voorover; het afknellen van de nervus pudendus.
Vervolgens: een Terry Climavent met anatomische uitsnijding; al beter, ventileert ook wel goed, maar toch het bekende onaangename harde 'gelzadelgevoel'.
Uiteindelijk mijn huidige, werkelijk fantastische zadel;
Brooks B17 imperial (dus met uitsnijding in lengterichting).
Een geweldig zadel vanaf dag 1, in alle opzichten.
Misschien dat ik een overdreven gevoel voor polderen heb:

m-gineering: jij vraagt: "Welke schoen zit het lekkerst'? Die vraag is natuurlijk niet te beantwoorden, maar toch durf ik de stelling aan dat een degelijke van Lier, van Bommel of Havank schoen beduidend meer kans heeft lekker te zitten dan de doorsnee Scapino of schoenenreus-schoen.
Het valt me op dat de twee merken die Georg noemt: Terry en Brooks eigenlijk altijd wel naar voren komen. Je weet dan in elk geval dat je iets goeds hebt. Vervolgens is er geen 'one-best-way': Terry en Brooks hebben immers verschillende modellen. Daarbinnen is het gokken, proberen, en misschien nog eens proberen (probeer vooral met je fietsenmaker af te spreken enkele modellen te mogen proberen), maar rommel koop je in elk geval niet
Theo B schreef:Misschien dat ik een overdreven gevoel voor polderen heb:

m-gineering: jij vraagt: "Welke schoen zit het lekkerst'? Die vraag is natuurlijk niet te beantwoorden, maar toch durf ik de stelling aan dat een degelijke van Lier, van Bommel of Havank schoen beduidend meer kans heeft lekker te zitten dan de doorsnee Scapino of schoenenreus-schoen.
Precies, prima voorbeeld. Ik kreeg altijd koude voeten in die 'topmerken' omdat de zolen dwars doorscheurden, gek genoeg hebben de goedkope schoenen daar geen last van

En ik wens de topicstarter veel plezier op mijn favoriete zadel, een Sella Italia Flite Ti :D
sportourer X-Race gel flow. Een lekker smal zadel, maar wel met een dun gel laagje
Zeker met marten eens, zadel zo extreem persoonlijk. Kan wel zo zijn dat op dit forum brooks zadels als beste langskomen maar zie deze zadels nooit in n gemiddeld prof wielerpeloton die toch ook aardig wat uurtjes per dag erop zitten en ook weken lang achter elkaar.... Gel zadel zijn er ook niet veel. Zelf rijd ik al jaren met aan Fizik arione (cx/kium) weinig demping maar dat hoeft wat mij betreft ook niet. OP een andere racefiets, een zgn prostaatzadel met een opengleuf, zit ook prima.. op atb een sella italia, ook best. Reisfiets het eerste zadel wat erop zat toen ik de trek atb kocht een bontrager.. ach daar ook maanden achter elkaar (bijna) elke dag uren achter elkaar opgezeten zonder last..

'Men' kan dan wel stellen dat Marten's reactie bot is maar snijdt natuurlijk wel hout. Aangezien het iets persoonlijks is is er geen eenduidig antwoord op te geven.

In principe komt het er dus op neer: zoek t zelf uit, ondervindt het persoonlijk.. met al treurige uitkomst dat het zo kan zijn dat tijdens een zadel 'top' lijkt het na een paar dagen rijden toch opeens heel anders voelt..
zzznick schreef:Ik ben eigelijk Brooks gewend, maar het is nu nog te kort dag om deze goed in te rijden.
Waar is dat zadel dan gebleven? Zit het op de stadfiets? Duidelijk: hup eraf en naar de reisfiets.
Je kunt ook een 2e hands brooks kopen, die zijn al ingereden.
Dat inrijden zo persoonlijk is dat een tweedehands zadel niet goed zit neem ik met een dikke korrel zout. Het moet natuurlijk niet zo verwaarloosd zijn dat het niet meer aangespannen kan worden zonder dat het fout gaat.
Leon
Deze.
Als ik zie dat zo'n Brooks zetel zowat een kilo weegt is dat voor mij reden genoeg om er verre van te blijven. Dat geldt ook voor die pompeuze gelzadels trouwens. Ik fiets prima op verschillende Fizik en Selle zadels van minder dan 300 gram.
Helemaal eens met deze. Dit is het beste zadel, tot nu toe, wat ik heb gekocht. Geloof me ik kan je een hele collectie miskopen tonen.
Ik fiets met een ander model dan die op de foto is te zien, ik zit sportiever op mijn fiets.
Het inrijden is niet van toepassing dit zadel zit gelijkje goed, althans bij mij.
Wat volgens mij vergeten wordt bij de vraag met welke snelheid wil je gaan fietsen. Trap je een lage snelheid dan heb je een ander zadel nodig dan wanneer je snelheid hoger is. Ik denk dat dit ook geld voor de ervaring die men heeft met zadels. Toen ik nog alleen een race fiets had en ik ging een stukje fietsen met mijn vrouw dan was het met 13/18 km/uur lijden op zo'n race zadel.
Of het geschikt is om te klimmen weet ik nog niet na de Pinksteren zou ik het moeten weten. Het weer moet wel omslaan anders wordt het niets.
Georg schreef:Persoonlijk had ik ook last van het zgn 'perineum-probleem, bij een sportieve zit voorover; het afknellen van de nervus pudendus.
Ook wel bekend als een "slaapzak"....
Als je een goed passend zadel hebt kan dit toch nog wel eens voorkomen. Regelmatig op de pedalen staan kan helpen. En zorgen dat je zadel niet (te ver) achterover gekanteld is.
De reactie van Marten is wel bot maar....

Een beetje googlen had je op tientallen site gebracht met onderwerpen als deze.
Ook even een goede fietswinkel binnenstappen had al heel veel geholpen(en koop hem daar dan ook, winkelier investeerd in jou) verder heeft rose omruil garantie voor zadels. zo heb ik het ook gedaan in de auto gestapt en heb een heerlijk zadel gekocht bij rose.

Dus een beetje meer info voor dat je een vraag dumpt op een forum had best gemogen.
Anderzijds wel tof dat iedereen de moeite neemt om zijn ervaringen te delen.
Brooks Professional.
Juiste fietshouding heb ik na lang experimenteren gevonden, maar helaas heb ik mijn ideale zadel nog niet gevonden (de brooks flyer is dat in ieder geval niet voor mij ;-))... Iemand nog een suggestie voor zadels passend bij de volgende kenmerken/eisen?

- Stuurhoogte +/- gelijk aan zadelhoogte (stuur zit net iets van 2-3cm lager)
- Afstand tussen zitbojes: 11cm (bij smal lichaamspostuur)
- Bij voorkeur ongeveerd, maar liefst mét saddle loops...
- Mag best 200gram wegen ;-), maar comfort is hier belangrijker dan gewicht (aldus spreekt mijn achterwerk na grofweg 150km).

Denk zelf aan een Brooks B17? (of B17 Narrow??) of een Gilles Berthoud Aspin/Arivis? Wanneer is het verstandig te denken aan een imperial versie van de brooks zadels?
Jan Eleveld schreef:Als ik zie dat zo'n Brooks zetel zowat een kilo weegt
Brooks B17 Imperial = 530 gram

Overigens is de term 'prostaatzadel' een foutief begrip gezien de anatomie van een man...
Gaat zoals gezegd over zenuwbeknelling, niet over prostaten.
Ik interpreteer de vraag maar zoals deze denk ik bedoeld is. Ik heb persoonlijk meerdere van de besproken/genoemde zadels hier al eens mogen ervaren. Na jaren/duizenden kilometers van redelijk zitcomfort maar uiteindelijk veel rails en zadeldek-breuken bij de Brooks en Lepper varianten met (vol)lederen dek (! maar ik weeg 'slechts' 70kg!). Zweer ik uiteindelijk bij een San Marco Rolls Due, de smallere variant van de meer bekende, tevens klassieke, maar voor mij te brede, San Marco Rolls. Voor op een sportieve trekkingfiets heel geschikt. Geen zadel als deze San Marco Rolls Due heeft het zo lang bij mij uit gehouden (ik schat nu al zeker 50.000 km) en is in prijs t.o.v. de vollederen zadels ook heel redelijk. Zie wie zo zou ik kiezen voor en Lorica (sterk en duurzaam!) of echt-lederen zadeldek, dat heeft het beste warmte-afleidende an ademend vermogen. Ik ben wel benieuwd naar de huidige verkrijgbaarheid, het is een wat onbekend en wellicht onderkend zadel zo lijkt het (ik ben blij een reserveexemplaar in de kast te hebben liggen iig).
Welk zadel goed zit, moet je zelf uitmaken. Ik heb wel gemerkt dat ik behoorlijk wat zweet produceer, op een lederen zadel wordt dat altijd goed afgevoerd, op een gelzadel moet de broek dat werk doen en dat loopt regelmatig fout.

Een uur of vier in het zadel zonder fietsbroek is geen probleem voor langere ritten moet ik een tussenstop inlassen of een zeem aantrekken. Op gewone B17 zadels krijg ik na een tijd de "slaapzak", op de B17 imperial heb ik dat niet, maar de randjes zitten wel eens verkeerd.

Op koersfiets heb ik een Rolls, typisch een ding om op te "liggen", rechtop gaan zitten is enkel goed om je nek even te laten rusten. Liggend gaat het relatief goed.