Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Electrisch steuntje indien nodig - Forum Wereldfietser

Electrisch steuntje indien nodig

Beste mensen,
Misschien vloek ik hier in de kerk, maar mijn vrouw en ik denken, om tal van praktische redenen, steeds vaker aan electrisch als het gaat om een mogelijke opvolger van onze huidige Koga's, waarmee we de komende jaren (wellicht langere/zwaardere) ver(der)e vakantietochten kunnen (blijven) ondernemen. De praktische voordelen lijken legio, nadelen zien we eigenlijk niet. Vraag is alleen: zijn of komen er inmiddels fietsen die voldoen aan onze randonneur eisen? Dus sportief-comfortabel genoeg om 5-8 uur per dag op door te brengen, goed fietsend ook in uit-stand, stevig genoeg als de weg onverhard of slecht wordt en natuurlijk geschikt voor een set Ortliebs (achter en liefst ook voor). Wie heeft er ervaring en/of suggesties. Zelf zag ik al iets over de Trek T80.
We horen graag.
Degenen die tot de voorlopers behoren wordt wel vaker vloeken in de kerk verweten :D
De meeste electrisch ondersteunde fietsen die in de winkels staan zijn bedoeld voor kortere afstanden, simpelweg omdat accu's weinig capaciteit hebben of anders gezegd duur zijn voor een bepaalde capaciteit. De actieradius wordt dan beslist minder dan de helft van wat jullie beschrijven.
Bovendien zijn de meeste fietsen niet van het sportieve type maar van de Hollandse kijk-eens-wat-er-allemaal-op-zit-soort.
Het beste cq. meestbelovende wat ik tot nu toe gezien heb (niet op gereden) is dit: http://www.vakantiefietser.nl/vakantief ... avelmaster
Ik zou daar best eens een rondje op willen rijden, maar het is wat ver.
Groet,
Leon
De techniek gaat voort, maar is er nog niet. Het bereik is nog te gering, zeker als je met bagage wilt klimmen. En dat is nu net waarvoor julie het zoeken, begrijp ik. Die Trek lijkt me overigens niks. Dat geldt eigenlijk ook voor zowat alle ebikes die ik zie. Dat zijn vrijwel steeds lompe zware fietsen die zonder ondersteuning niet voooruit te branden zijn. Ze zijn zo slecht dat ze ondersteuning nodig hebben. :D :D Ik zou eerder eens gaan kijken bij Snel. Die hebben sinds een tijdje een tamelijk flitsende fiets. Of bij de Vakantiefietser met hun omgebouwde Santos.
Vooralsnog zou ik het dus niet doen. Het wil gewoon nog niet voor een echte tocht. Gelukkig hoeft het blijkbaar ook nog niet voor jullie. Als klimmen inderdaad jullie beperking aan het worden is dan zou ik het eerder zoeken in een reductie van het bagagegewicht (of zelfs echt lichte randonneurfietsen - dat is al gauw een derde lichter dan zware Koga vakantiefietsen). Klimmen is vechten met de zwaartekracht en zelfs een paar kilo eraf is al heel goed merkbaar. Kijk hier maar eens voor wat suggesties: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Als je dan ooit besluit dat het toch een ebike moet worden, dan is het bereik met minder bagage gelijk ook weer aardig wat groter (en is de techniek weer verder). Verder kun je denken aan andere banden. Met soepele banden als de Panaracer Pasela ben je al snel 's avonds een half uur eerder op de camping dan met iets als stugge Marathon Plus banden - als het geen uur is. En Pasela's zijn ook nog eens heel wat comfortabeler.
Kortom, er is binnen de traditionele techniek nog heel wat winst te behalen.
Veel plezier,
Wim
Afbeelding

hallo

Maximilian Semsch, professioneel avonturier op zijn 18.000 km lange reis door Australië, rijdend met een e-bike met NuVinci-aandrijving!
http://www.what-a-trip.de/
de fiets van Maximilian Semsch is een haibike eq trekking
en de nieuwe middenmotor van bosch verbruikt op eco stand 3w per km.
ook zonder accu fietst de fiets bijna zonder weerstand.
de motor van bosch ontwikkelt 50 Nm trekkracht

http://www.haibike.de/produkte_detail_n ... etail.html

zelfs met rohloff naaf verkijgbaar http://www.r-m.de/bike/delite-hybrid-rohloffrohloff-hs/

En of deze fiets voor de bergen bestemt is kijk zelf maar
http://www.youtube.com/watch?v=jhDKaj-qD90
bert21 schreef:de nieuwe middenmotor van bosch verbruikt op eco stand 3w per km.
Dan heb je na 120 km toch 360 w verzameld :roll: :wink:

Volgens mij wel relevant:
Met 288 Wh valt de accucapaciteit op geen enkele manier op tussen de electrsiche fietsen die nu in NL in de winkels staan. (gegevens consumentenbond voorjaar 2011)

Leon
bert21 schreef:
hallo

Maximilian Semsch, professioneel avonturier.....
Professioneel avonturier: iemand die aardige dingen over de verkregen spullen zegt, of discreet zijn mond houdt
:wink:
Hier hebben we toch wat misverstanden bij elkaar. Natuurlijk kan zo'n ding een steile helling op, dat hangt alleen maar af van het vermogen van de motor. Het probleem is echter dat dat veel energie kost, en daar ging het nu net om want die wilde/kon je niet zelf leveren. Klimmen kost echter niet zomaar een beetje meer energie, maar vele keren meer dan op vlak terrein fietsen (een gemiddeld verbruik per km is dus betekenisloos). Die energie moet je dus voorverpakt in de accu meenemen. Hoe beter de accu's dus worden hoe meer voorverpakte energie je mee kunt nemen (aan de efficiency van een goede electromotor zal niet veel meer verbeterd kunnen worden schat ik).
Het succes van ebikes voor langere tochten hangt dus van drie dingen af: allereerst van de capaciteit van de accus's en in de tweede plaats van de effciency van de fiets zelf en ten derde van het gewicht van het geheel. Een aerodynamische houding, snelle banden en een laag totaal gewicht van fiets, berijder en bagage zullen het bereik sterk vergroten.
Wim
het gaat niet erom hoe groot de accu is maar hoe zuinig de motor.
een Suzuki alto heeft ook geen tank van 80 liter.

met mijn vorige fiets met 360 watt kwam ik 37 km ver op het hoogste ondersteunings niveau
nu met bosch gisteren 50 km en de accu had nog 2 balken


m.v.g bert
Ik denk juist dat elke moderne benzine-automotor bij 50% vollast en 3000 rpm een verrassend identiek rendement heeft. Wat je daarmee doet is veel spannender.
Zouden rendementen van e-bikes echt verschillen? Is er een electrotechnicus in de zaal?
Leon
Ik had vroeger een dikke amerikaan met V8 motor. Op de snelweg gebruikte die bijna net zoveel als de kleine Europese auto die ik nu heb. Het verschil werd pas zichtbaar als je het gaspedaal intrapte. Zelfs bij een steile helling in de bergen schoot het ding dan nog vooruit, maar ging ook het verbruik snel omhoog.
Min steling was en is dat je bij een uitontwikkelde techniek als van een electromotor vermoedelijk weinig efficiency winst kunt halen. Als dat zo is dan gaat het om de verhouding tussen meegevoerde energie en het beroep dat daar op gedaan wordt. Als ik me goed herinner moet een niet al te snelle fietser op een vlake weg iets van 50-75 watt leveren. Bij een flinke klim loopt dat op tot een paar honderd watt, ook al zakt de snelheid dan flink. Het is die inspaning die velen teveeel wordt, maar tegelijk legt dat ook een heel beslag op de accu. Wat jouw conditie (niet meer) kan leveren moet uit de accu komen.
Wim
om op de originele vraag van de topic steller terug te komen.

ja er zijn goede e-bikes voor vakanties en vrije tijd
ik zou dan voor een fiets met midden motor (Panasonic/bosch ) gaan.
dan kun je de versnellings naaf of cassette vrij kiezen.

ik zou wel een proefrit op de beide e-bikes maken.

m.v.g bert
Wim schreef:Als ik me goed herinner moet een niet al te snelle fietser op een vlake weg iets van 50-75 watt leveren. Bij een flinke klim loopt dat op tot een paar honderd watt, ook al zakt de snelheid dan flink.
Het zit veel dichter bij elkaar.
Om met een gewone stadsfiets ca. 21 km/u te fietsen is zo'n 100 W nodig. Met een vakantiefiets met bagage, maar wel goed opgepompte banden ed. is dat nauwelijks anders op het horizontale vlak. 100 W is een vermogen dat veel fietsers de hele dag volhouden.
Gedurende lange tijd meer dan 100 W leveren valt best tegen. Wielrenners fietsen harder dan 21 km/u, maar hun fietsen gaan ook met 100 W al een stuk sneller en ze fietsen daarbij in groepjes, wat flink scheelt in de wind.
Bergop kom ikzelf op ca 145 W, waarbij ik tot de middenmoot behoor. Die 145 geldt dan wel op lange termijn (uren). Mensen als Jim komen op 175 W in een klim. Dat heb ik een keer uitgerekend na onze Stelviotocht. Jim was wel veel sneller, maar ook veel lichter.
De vermogens zijn vermogens die geleverd zijn aan de achteras, dus rendement van aandrijving en spieren zijn er niet in verdisconteerd.
Leon
Ja, kijk eens bij Flyer. Dit zijn zwitserse fietsen en ze maken fietsen in allerlei smaken. Een goedkoper alternatief is Kalkhoff. Beide gebruiken ze een middenmotor en bij geen ondersteuning heb je dan ook geen last van de motor.
Hier staat een mooie calculator: http://www.analyticcycling.com/ForcesSpeed_Page.html
Op een vlakke weg kan een berijder plus fiets van 85 kg met 75 watt 7 m/s halen (ongeveer 25 km per uur). Bij een stevige klim van 50 meter per km is voor diezelfde snelheid 365 watt nodig in dit model, en met 15 kg bagage erbij zelfs 425 watt. Als je dat niet kunt leveren zakt de snelheid, bij 75 watt en zonder bagage tot iets van 6 km. Daarom heb je dus versnellingen nodig, en geduld. Je kunt hiermee dus ook goed uitrekenen wat het effect is van bijvoorbeeld 10 kg minder bagage, of van een streng dieet.
Wim
Kogaatje schreef:bij geen ondersteuning heb je dan ook geen last van de motor.
behalve dan dat je nodeloos 10 kilo meesleept en ook nog op een vervelende fiets moet rijden
behalve dan dat je nodeloos 10 kilo meesleept
mijn koga weegt 18 kg, mijn flyer 24, is dus maar 6 kg! Punt is dat als de accu leeg is, je alleen maar de 6 kg meeleurt en geen hinder hebt van een motor die als dynamo gaat werken.
en ook nog op een vervelende fiets moet rijden
Marten, dit is geheel voor jouw eigen rekening, mijn flyer fietst echt lekker en ziet er nog goed uit ook (veel mensen hebben niet eens in de gaten dat er ondersteuning opzit).

Mijn Flyer is echter niet geschikt voor veel bagage maar 2 tassen achter gaat prima.
Maar het worden dan dus fietsvakanties van stopcontact naar stopcontact? En dat is geen nadeel?
Kogaatje schreef:
behalve dan dat je nodeloos 10 kilo meesleept
mijn koga weegt 18 kg, mijn flyer 24, is dus maar 6 kg!
plus de 4 kilo die de Koga al te veel meesleept is exact 10. Je ziet ik heb er verstand van! :D
Punt is dat als de accu leeg is, je alleen maar de 6 kg meeleurt en geen hinder hebt van een motor die als dynamo gaat werken.
en ook nog op een vervelende fiets moet rijden
Marten, dit is geheel voor jouw eigen rekening, mijn flyer fietst echt lekker en ziet er nog goed uit ook (veel mensen hebben niet eens in de gaten dat er ondersteuning opzit).
zullen we de opmerking over 'er goed uit zien' maar geheel voor jouw rekening laten?
Going Dutch heet dat geloof ik 8)
hallo

ik heb een centurion e-fire eq.
een mooie sportieve elektrische fiets die maar 22,6 kg weegt.

en als je telefoon of gps hebt moet je toch opladen.

m.v.g bert
bert21 schreef:en als je telefoon of gps hebt moet je toch opladen.
Want daar zijn naafdynamo's met 300gram meergewicht icm een lader totaal geen oplossing voor :?:

En ik maar denken dat 12,5kg voor een stalen randonneur zwaar is...