Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Electrisch steuntje indien nodig - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Electrisch steuntje indien nodig

hallo

waarom al deze discussies

de vraag van de vraagsteller was heel simpel toch???,
of er ook elektrische fietsen zijn voor hem.
en of we ook suggesties hadden, welke dan voor hem in vraag komen.

m.v.g bert
Misschien willen sommige mensen alleen maar duidelijk maken dat vakantiefietsen met een electrische fiets wel degelijk met nadelen gepaard gaat. Aangezien topicopener aangeeft eigenlijk geen nadelen te zien lijkt het mij wel van toegevoegd waarde.
Matthie9000 schreef:Maar het worden dan dus fietsvakanties van stopcontact naar stopcontact? En dat is geen nadeel?
Bedoel je dat je onderweg ook nog af en toe een stopcontact nodig hebt? Want in het hotel of op de camping is altijd stroom. Wildkamperende e-bikers lijken me een uiterst zeldzame mensensoort.
Langs veel fietsroutes zijn nu al cafés met oplaadfaciliteiten, en dat zal aantal zal zeer snel groeien. De Donauroute in Oostenrijk is bijvoorbeeld inmiddels al één groot elektrisch fietsfestijn.
peter de rijk schreef:
Matthie9000 schreef:Maar het worden dan dus fietsvakanties van stopcontact naar stopcontact? En dat is geen nadeel?
Bedoel je dat je onderweg ook nog af en toe een stopcontact nodig hebt? Want in het hotel of op de camping is altijd stroom. Wildkamperende e-bikers lijken me een uiterst zeldzame mensensoort.
Langs veel fietsroutes zijn nu al cafés met oplaadfaciliteiten, en dat zal aantal zal zeer snel groeien. De Donauroute in Oostenrijk is bijvoorbeeld inmiddels al één groot elektrisch fietsfestijn.
Tja, het begrip ‘ver’ kan natuurlijk op verschillende manieren worden uitgelegd; ik denk dat je jezelf met stopcontacten al gauw beperkt tot west-europa (dat hoeft uiteraard geen probleem te zijn). Daarnaast moet je stroomkabels meenemen en je fiets achterlaten bij een stopcontact.
Voor een fietsvakantie lijkt een fiets met afneembare accu dus veel handiger dan een fiets met ingebouwde accu.
Dank voor alle reacties: het onderwerp leeft merk ik, maar ik lees meer opinies en veronderstellingen dan harde ervarings feiten. Gelukkig ook enkele gerichte tips over mij onbekende fietsmerken, die ga ik uitspitten. Ons idee nogmaals: met een sportieve (trekking achtige) fiets met afneembare accu (opladen op de kamer 's nachts) kom je op zware trajecten verder en kun je nog steeds stijl en lang omhoog, maar wel met stevige "rugwind". Ook als de jaren gaan tellen en kracht, duur- en herstelvermogen gaan afnemen. Die paar (4-6 kilo's ? extra) (we tellen al 90 kg pp, 20-25 kg bagage + fiets 16-24 kg afhankelijk van, maken weinig meer uit lijkt mij in relatie tot de winst aan comfort en actieradius. Maar met de "turbo" uit moet het ook lekker fietsen en dat zal in vlak terrein toch de bedoeling zijn en blijven zolang dat fusiek nog gaat. Een standaard e-bike valt dus af uiteraard, maar de vraag is juist: wat is of komt er verder op de markt voor "ons soort lange afstand/Europa fietsers"
Wasbeer schreef:Dank voor alle reacties: het onderwerp leeft merk ik, maar ik lees meer opinies en veronderstellingen dan harde ervarings feiten.
Gelukkig heeft de consumentenbond wel wat ervaringsfeiten. Ik heb ze even op een rij gezet (je moet lid zijn en inloggen):
Afbeelding
Je ziet vlnr merk en type, inhoud accu, prijs, bereik en gewicht.
Het bereik is gemeten in de "stand hoog" en zal onder goede omstandigheden zijn gemeten, vlak verhard terrein, geen zware mensen en een klein tasje of zo.
De conclusie laat ik aan jullie zelf over.
Leon
Wat ik niet zo goed begrijp, als elektromotoren zo efficient zijn -en dat kunnen ze zijn volgens mij, zeker eentje op een koga van E3000- en je hebt een accu van 360 Wh, dan zou je toch zeggen dat je als je daar bijvoorbeeld drie uur 120 W uit trekt, je veel verder zou moeten kunnen komen dan de geteste 27 km.

Als we bijvoorbeeld naar eerdergenoemde pagina gaan (http://www.analyticcycling.com/ForcesSpeed_Page.html) en we rommelen deze getalletjes in, dan kom je op 30km/h en dus op 90 km. Nu moet je ook af en toe stoppen en optrekken en wellicht af en toe een heuveltje op, maar dat compenseert wellicht ongeveer dat we ook niet hebben meegerekend dat je zelf ook nog trapt.

Zijn die accus domweg niet zo goed als wat er op staat?
Koploper schreef:Zijn die accus domweg niet zo goed als wat er op staat?
En/of er zijn aandrijvingsverliezen en/of er zijn leidingsverliezen en/of die fietsen lopen inderdaad zonder extra aandrijving zo stroef als soms gevreesd wordt en/of ze hebben de banden maar half opgepompt. Ik gok op ca. 6x "en" waarvan 2x voor dingen die ik nog vergeet. :)
Leon
Ik heb geprobeerd me te herinneren wat mijn vader de elektrotechnisch ingenieur me ooit geleerd heeft, maar ik ben het goeddeels vergeten. Enig zoeken leverde op dat goede kleine elektromotoren een rendement hebben van zo'n 85 % bij vol vermogen (grote electromotoren hebben een nog hoger rendement). De crux, en dat herinner ik me nu weer van pa, is dat dat bij minder zware belasting flink terugloopt, en juist bij kleine motoren zoals hier. Dan zakt het al gauw naar 60 %. Met chique regeltechniek zal er nog wel wat te verbeteren zijn, maar ook daar is veel al uitontwikkeld denk ik. Combineer dat met Leon's lijstje en je hebt je antwoord.
Wim
Maar dan ben je er nog steeds niet. Stel nou dat die 60% klopt en er nog wat verloren gaat in aandrijving en we gaan uit van 50% efficiency dan komen we volgens die website nog steeds op een kleine 23 km/h en daarmee dus op zo'n 70 km actieradius. Als je dan met een test op 27 km komt, dan deugt er toch ergens iets niet. (Batterijcapaciteit/Website/Analyse*)

*Doorhalen wat niet van toepassing is
Actieradius: http://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fie ... ctieradius

Doe je zelf weinig en fiets je snel met volle ondersteuning dan moet de accu in het vlakke Nederland constant ruwweg 175 watt leveren.

10 km klimmen kost je 250wh en 20 km met tegenwind kost je ook 250wh.
Koploper schreef:
Zijn die accus domweg niet zo goed als wat er op staat?
Accucapaciteit wordt doorgaans gemeten bij 20 graden en met een laadstroom die zo laag is dat je de accu in 20 uur leeg trekt, dus heel voorzichtig. Met al dat motorgeweld werkt de accu minder efficient.

Bij vorst doet een Li-ion helemaal weinig
Et voila! Mijn beide reserve-ennen zijn al weg :shock: :cry:
de enige reden dat niet iedereen met een electrische scooter rijdt
is de accu

maw ..................
bert21 schreef:om op de originele vraag van de topic steller terug te komen.
ja er zijn goede e-bikes voor vakanties en vrije tijd
ik zou dan voor een fiets met midden motor (Panasonic/bosch ) gaan.
dan kun je de versnellings naaf of cassette vrij kiezen.
m.v.g bert
Met een motor in het voorwiel ben je ook vrij in de keuze derailleur of versnellingsnaaf. Bovendien is het rendement van een naafmotor beter.
Bij een middenmotor zijn de aandrijfverliezen groter in de transmissie. Vooral erg hoog bij de vaak gebruikte Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf. Dat scheelt aanmerkelijk in de actieradius.

Piet.
In Duitsland is inmiddels het e-bike equivalent van de T-Ford en de Kever in de markt gezet: een Fischer Volks E-Bike voor de somma van € 999, met twee accu's.
PietV schreef:
bert21 schreef:om op de originele vraag van de topic steller terug te komen.
ja er zijn goede e-bikes voor vakanties en vrije tijd
ik zou dan voor een fiets met midden motor (Panasonic/bosch ) gaan.
dan kun je de versnellings naaf of cassette vrij kiezen.
m.v.g bert
Met een motor in het voorwiel ben je ook vrij in de keuze derailleur of versnellingsnaaf. Bovendien is het rendement van een naafmotor beter.
Bij een middenmotor zijn de aandrijfverliezen groter in de transmissie. Vooral erg hoog bij de vaak gebruikte Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf. Dat scheelt aanmerkelijk in de actieradius.

Piet.

gladde wegen = probleem met voorwielaandrijvijng

glad komt ook voor onder bomen ed / is dus niet uitsluitend winters probleem
Rose Versand heeft ook een vakantiefiets met motortje:

http://www.rose.nl/artikel/rose-activa- ... aid:577976

Tubus, brooks, XT groep, alles erop en eraan.