Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn ketting knapt steeds - Forum Wereldfietser

Mijn ketting knapt steeds

Hallo,

Ik zit met een probleem. Al mijn kettingen knappen. Ik heb nu met mijn fiets, gewoon een Batavus, al Vier kettingen gehad die allemaal geknapt zijn, in minder dan vier jaar. IK fiets elke dag van huis naar school, ongeveer een half uurtje fietsen, dan is dat toch niet normaal?
Ik heb gewoon zo'n versnelling in de naaf met zeven versnellingen. Geen derailleur.
- Wat is je trapfrequentie (omwentelingen/min)?
- Wat doe je aan kettingonderhoud/schoonmaken? Wat voor schoonmaakmiddelen?
- Wat voor kettingen (merk, type) heb je geprobeerd?
- Zit er een kettingkast op de fiets? Laat je de fiets buiten staan? Fiets je tijdens de winter (pekel) door?
Ik denk dat je probleem ligt waar je de ketting aan elkaar maakt, als je het met een pinnetje doet zal hij waarschijnlijk niet ver genoeg ingedraaid zijn met de ketting pons, met een verwisselbaar schakeltje kan het eigenlijk niet mis gaan.
ik kan me niet voorstellen dat 4 kettingen altijd op een willekeurige plek breken.
interesant probleem

marcel
@Matthie9000

Mijn trapfrequentie is ongeveer 80 omwentelingen/min, als ik hard fiets meer.
Kettingonderhoud is alleen smeren op zijn tijd, vies wordt hij niet echt want er zit een kettingkast om ketting en beide tandwielen.
De ketting die er op zit is een RVS ketting van NEXUS. Ik weet niet welk type. Het is de zelfde ketting als die er op zat toen ik hem kocht, maar al de eerste ketting heeft het nog geen jaar volgehouden.
Ik heb een kettingkast die om de tandwielen en ketting zit en ik zet de fiets altijd binnen. Pekel etc zou er niet in moeten kunnen komen door de kettingkast.

@Marcel

Het kan idd best dat het pinnetje los schiet. Toen ik vandaag de ketting weer in elkaar wilde zetten viel mij op dat bij het stukje ketting waar deze gebroken was ik het verbindings pinnetje gewoon met mijn hand er heen en weer doorheen kon schuiven. Waarschijnlijk is het pinnetje eruit gegaan. Ik heb nu een nieuw stukje erin gezet waar de ketting gebroken was zodat er niet nog een hele nieuwe ketting op hoeft.