Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtlopend licht - Forum Wereldfietser

Lichtlopend licht

Een fietslamp die werkt op de energie die opgewekt wordt door het draaien van het wiel langs een magneet. Zie hier: http://www.magniclight.com/MagnicLight/index.php/en/
Mooi idee. Goedkoop is het niet, maar het fietst ongetwijfeld lichter dan de reguliere dynamo's. Vraag me wel af hoe robuust het apparaat is en of het op elke voorvork past.
Abacus schreef:Een fietslamp die werkt op de energie die opgewekt wordt door het draaien van het wiel langs een magneet. Zie hier: http://www.magniclight.com/MagnicLight/index.php/en/
Mooi idee. Goedkoop is het niet, maar het fietst ongetwijfeld lichter dan de reguliere dynamo's. Vraag me wel af hoe robuust het apparaat is en of het op elke voorvork past.
Wist niet dat een aluminium velg ook een magnetisch veld op kan roepen. Maar als het geen 1 april grap is dan lijkt het een mooie uitvinding en eigenlijk vreemd dat het niet eerder gedaan is. Qua vormgeving nog maar even op versie 2 wachten :).
Maar bij een reelight dienen er extra onderdelen geïnstalleerd te worden (op de spaken).

Hoe dat dit systeem werkt zie ik trouwens niet onmiddellijk. Er kan pas stroom worden opgewekt door de wijzigingen in het magnetische veld en bij een velg kunnen die wijzigingen enkel verklaard worden door de b.v. de spaakgaten en spaken in de velg.

Renaat
AB schreef:
Wist niet dat een aluminium velg ook een magnetisch veld op kan roepen. Maar als het geen 1 april grap is dan lijkt het een mooie uitvinding en eigenlijk vreemd dat het niet eerder gedaan is. Qua vormgeving nog maar even op versie 2 wachten :).
Dit zeggen ze in hun faq over aluminium; "Does it work with aluminium wheels? - Yes, Magnic Light works with all standard wheels except full carbon wheels and it works with all bicycle types. There is no limit on wheel size, so you can use the same system for small children bikes as well as for MTBs, ATBs, road and race bikes."

Aluminium zou paramagnetisch zijn en voor wat dat dan weer betekent zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Paramagnetisme. Daar heb ik in elk geval totaal geen verstand van. Die vormgeving kan inderdaad stukken beter.
AB schreef:Wist niet dat een aluminium velg ook een magnetisch veld op kan roepen
Elk matariaal heeft een zekere magnetisme in zich. Afhankelijk van het atoom met daaraan gekoppeld aantal elektronen is bepalend voor het materiaal. Bovedien zitten in het materiaal loslopende elktronen die ongeordend rondzweven. Eigenlijk zijn electronen minuscule magneten met een zuid en noord kant. Zolang in ruststand zitten al deze magneetjes ongeordend door elkaar. Zodra er een magneet in de buurt komt word middels de krachtveld in een magneet de magneetjes geordend en wijzen ze allemaal dezelfde richting op. Daardoor zal, ook dus bij aluminium, een krachtiger veld onstaan die op zijn beurt een stroompje opwekt in een spoel wat om de permanente magneet gewikkeld is. Bij Reelight werkt het principe hetzelfde als met je elektrische tandenborstel. Bij het opladen word een magnetisch veld gecreeerd, daarop plaats je je tandenborstel die op z'n beurt via een spoel een stroompje opwekt en daarmee een klein batterij voed. :idea:
Maar het is wel goed om je te realiseren dat ook hier de gratis lunch niet bestaat: je moet hem zelf aandrijven.
Wim
Het ding heeft als nadeel nog vooral dat het illegaal is; het licht straalt niet naar alle kanten. Daar is niet zoveel te doen zonder draadjes te gebruiken. Zodra je draadjes gaat gebruiken verdampt aardig wat van het voordeel.
Leon
Op de demo filmpjes werd aardig doorgetrapt idem de rollenbank. Over de snelheid van de fiets heb ik geen info gekregen.
Wim schreef:Maar het is wel goed om je te realiseren dat ook hier de gratis lunch niet bestaat: je moet hem zelf aandrijven.
Wim
dat aandrijven is gelukkig "wrijvingsloos":
"This means Magnic Light has the comfort of a strong battery light (lightweight, no cables, no friction and hence nearly no decelaration, no noise) ....
Het lijkt er op dat de opmerkingen van AB "Qua vormgeving nog maar even op versie 2 wachten :)." en van Abacus "Die vormgeving kan inderdaad stukken beter." ter harte zijn genomen. De prijs blijft echter hoog:

http://www.magniclight.com/MagnicLight/index.php/en/

http://www.z24.nl/ondernemen/t-gat-in-d ... ekt-432136
multiwgb schreef:Op de demo filmpjes werd aardig doorgetrapt idem de rollenbank. Over de snelheid van de fiets heb ik geen info gekregen.

15 km/u kwam voorbij dan is het knipperen te snel voor onze ogen en zien we een constante licht.
Maar nogmaals: de gratis lunch of de perpetuum mobile bestaat niet. Wie echt licht wil hebben heeft een naafdynamo nodig, of een grote batterij.
Wim
Niemand zegt dat het een gratis lunch of perpetuum mobile is. Het enige dat ze claimen is dat er geen mechanische frictie is.
Het systeem is eigenlijk erg simpel, vergelijkbaar met het opname-element in een elektrische gitaar en de detectielus bij een stoplicht. Dat het nu mogelijk is om in een fietslamp te stoppen hebben we vooral te danken aan de rendementssprongen die LED-verlichting de laatste jaren heeft ondergaan.

Verder zal het rendement niet om over naar huis te schrijven zijn. Het afgegeven vermogen zal absoluut niet te vergelijken zijn met een conventionele- of naafdynamo en is waarschijnlijk net genoeg voor het lampje. Maar daardoor hou je het magnetisch veld wel in toom en zal die dus ook niet zoveel in de magnetische frictie-pap te brokkelen hebben.

*Vraagt zich af of het lampje is op te voeren door de magneet uit een koelkastdeur tussen je spaken te vlechten* 8)
hwhaan schreef: *Vraagt zich af of het lampje is op te voeren door de magneet uit een koelkastdeur tussen je spaken te vlechten* 8)
Nee, het moet een stroomgeleidend materiaal zijn. Om bij de gitaar te blijven: een nylon snaar op een elektrische gitaar doet ook niks.

Wat dat rendement betreft: de star-leds lijken me 1 W exemplaren. Stel dat die 50 Lumen opleveren. Bij een gewone lamp moet je dan 3 W erin stoppen. Je krijgt dus net zoveel licht voor minder vermogen. En je mist de wrijvingsverliezen. Natuurlijk remt het systeem wel ( er zijn zelfs remmen die op dit principe zijn gebaseerd ) dus je moet er energie in trappen, maar het rendement ( trapkracht in Watt per Lumen ) is juist heel goed.
Abacus schreef:Een fietslamp die werkt op de energie die opgewekt wordt door het draaien van het wiel langs een magneet. Zie hier: http://www.magniclight.com/MagnicLight/index.php/en/
Mooi idee. Goedkoop is het niet, maar het fietst ongetwijfeld lichter dan de reguliere dynamo's. Vraag me wel af hoe robuust het apparaat is en of het op elke voorvork past.
Indien lichtlopend hetgeen is waar je voor wilt gaan, dan is mogelijk de Rydon Pixio een beter alternatief. Deze is namelijk ook contactloos, maar wordt opgeladen door zonne-energie. Moet je uiteraard de fiets, of in ieder geval het lampje, wel de nodige zonuren mee laten pikken.

Persoonlijk zie ik dit soort dingen eerder als interessant voor de goedkope stadsfiets met banddynamo, dan voor een fiets met naafdynamo. Of fietsen zonder verdere verlichting.
Even inhaken op dit topic...

Zijn er hier inmiddels mensen die ervaring hebben met deze Magnic Lights?
Lijkt me wel wat.. geen gepruts met batterijen, accu's of usb oplaadbare lampen...

https://www.magniclight.com/en/shop/cat ... light-sets

Als aternatief voor een zware naafdynamo

Ben benieuwd
Ik snap het voordeel nog steeds niet. Bij een naafdynamo is er toch ook een magneet die ten opzichte van een spoel beweegt zonder fysiek contact? Daar zijn dan draadjes bij betrokken, maar dat maakt het wel mogelijk een legaal licht te maken. Bovendien denk ik dat zodra je de lichtopbrengst vergelijkt en rechttrekt het gewichtsvoordeel ook is verdampt. De prijs maakt het ook niet aantrekkelijk.
In Denemarken zie je er vooral stadsfietsen mee uitgerust, naarmate je sneller gaat fietsen gaat het licht minder flikkeren, het is overigens een meer gezien dan zien lamp, en je fiets moet geen schijfremmen hebben, want dan werkt het niet. Daarnaast zit het op zo'n plek gemonteerd dat het niet echt fietsenstalling, dan wel hufterproof is.
Ik heb nu (pas) een filmpje gezien waarin me duidelijk wordt hoe het geconstruuerd is. Er blijkt dus een draaiend setje magneten in te zitten, wat inhoudt dat als je twee van die dingen voorop je fiets hebt, wat gezien de schaduwwerking van de band een absolute must is, je in plaats van twee lagers in je voorwiel nu, naast die lagers in je voorwiel die je toch nog hebt, in elke lamp nog een setje EXTRA lagers hebt. Als je achter ook nog licht wilt hebben komen daar nog twee setjes bij.

Het electrische idee bestaat afaik uit het aangedreven worden van het asje door eddy-current-remwerking en op het electrisch gezien andere deel van het asje een dynamo waarbij de magneten een spoel induceren. Een tweestapsproces dus.

De hoge prijs van die dingen is daardoor bij bij wel verklaard, maar ik vindt het een erg gecompliceerde manier om van de draadjes af te komen waarbij je zeker nog niet de hoeveelheid en kwaliteit van normaal licht hebt. Ergens zullen ze ook wel roemen dat de dingen gemakkelijk te installeren zijn, maar voor een stadsfiets is dat weer niet fijn.