Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff. Belt drive. Op een Amerikaanse fiets - Forum Wereldfietser

Rohloff. Belt drive. Op een Amerikaanse fiets

ik heb eerdere discusies mbt rohloff en gates belt drives al met veel interesse gelezen.

Ik ben reeds in het bezit van ( nederlandse) rohloff fietsen en overweeg een van deze te ruilen voor deze rohloff met belt drive en deelbaar frame (ivm vliegtuigen)



http://www.co-motion.com/index.php/sing ... no_rohloff


voordat ik ruim 4 uur in de auto ga zitten naar de (gerommeerde) bouwer om al dan niet tot aanschaf over te gaan; iemand Technische aan- of opmerkingen?

En wordt belt drive nu wel of niet door rohloff geaccepteerd?

Thanks from Oregon;

Walter
Walter M schreef:ik heb eerdere discusies mbt rohloff en gates belt drives al met veel interesse gelezen.

Ik ben reeds in het bezit van ( nederlandse) rohloff fietsen en overweeg een van deze te ruilen voor deze rohloff met belt drive en deelbaar frame (ivm vliegtuigen)



http://www.co-motion.com/index.php/sing ... no_rohloff


voordat ik ruim 4 uur in de auto ga zitten naar de (gerommeerde) bouwer om al dan niet tot aanschaf over te gaan; iemand Technische aan- of opmerkingen?
Ik heb vaak gemengde gevoelens bij amerikanen en gebruiksfietsen. Ze maken prachtige dingen, maar bij de details merk je dat ze met dat soort gebruik geen historie hebben en vorm het vaak wint van functie.



En voor een omhooggevallen fabrieksfiets :roll: betaal je wel de hoofdprijs!

En wordt belt drive nu wel of niet door rohloff geaccepteerd?

Thanks from Oregon;

Walter
Een riem mag wel van Rohloff, maar ik geloof niet dat co-motion zich aan de duitse instructies houdt. Wat mij betreft is een riem perfect om te demonstreren hoe goed een ketting is ;)
Bij dit soort fietsen moet ik al snel aan de Santos Race Lite denken..... met die gilbert shifter en zonder schijfremmen toch een stuk mooier.... en een stuk goedkoper mag ik hopen. Weet iemand de prijs al van de Race Lite?

Hoewel die S&S snelkoppelingen in het frame natuurlijk wel erg handig zijn als je veel met je fiets in het vliegtuig reist en ze gemakkelijk in een tweede koffer meeneemt..... hoewel niet geschikt voor lange reisen van A naar B, aangezien het dan een stuk goedkoper is om een plakkaat karton weg te gooien.

Wat is het voordeel eigenlijk van die S&S snelkoppelingen invergelijking met een normale fietskoffer..... betaal je minder voor een minder grote tweede koffer?
AB schreef:Bij dit soort fietsen moet ik al snel aan de Santos Race Lite denken...
En waar vindt Walter de Santos-dealer in Oregon?

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
AB schreef:Bij dit soort fietsen moet ik al snel aan de Santos Race Lite denken...
En waar vindt Walter de Santos-dealer in Oregon?

Groetjes,

Carl
Was niet als kooptip bedoeld (hoewel je voor die prijs ook wel iets kunt laten opsturen). Vraag me af wat de meerwaarde van die S&S koppelstukken is. Is het goedkoper om twee normale koffers bagage mee te nemen dan 1 normale koffer en 1 grote fietskoffer? Of is het vooral handiger in de transfers van vliegveld naar hotel?
Ab, carl, m-gineering

Bedankt voor jullie aanvullingen!


Vanwege de dollarskoers en invoer is de rohloff naaf hier natuurlijk wel wat duurder.
Echter omgerekend betaal in in euros 35% minder tov de dollar.

Een koppelbare fiets heeft alles te maken met vliegtransport en mijn 65cm framemaat met 28inch wielen.
Hoewel ik fietstransport vanwege ervaringsgegevens goed voorbereid heb ik altijd wel gedonder heb gehad met een agent over dozen, maten, fiets wordt geweigerd en toeslagen.
Verder betaal ik ook vaak ook nog eens flink extra en denk ik aan de schade risicos.
In de usa kun je bij fietsevenementen vaak ook je fiets in de fietskoffer vooruit kunt sturen.

Een racefiets of hybride kan natuurlijk ook, maar helaas ben ik zeer gehecht aan rohloff en fietskampeer ik erg graag.


Ik heb wel aan een santos oid gedacht en ondanks dat ik btw-vrij kan kopen moet ik dan wel in NL zijn. EN koppelbaar.
Maar opsturen kan natuurlijk ook! Goed idee, ik zal daar eens induiken.



Ondanks dat rohloff fietsen hier zeldzaam zijn heb ik er toch genoeg in het wild gezien om te zeggen dat co-motion een betere maakt.
Maar van technische details weet ik niet genoeg.
Maar als een fietsenmaker die zegt dat ie een rohloff aankan mij belt met 'de rohloff maakt lawaai tussen 1en 7' en ook nog eens de ketting na 1500km vervangt omdat ie een standaard meter gebruikt tsja....dan heb ik liever een co-motion dealer....


Walter
Omdat wij erg veel buitenlandse klanten hebben, staat er op onze site een stuk hoe je BTW (VAT) terug kunt krijgen:

http://www.vakantiefietser.nl/the-holid ... ax-refund/

Er zijn nog een paar haken en ogen en truukjes, maar dat leg ik altijd in de winkel uit. Er is namelijk een aantal strikte regels. (soms lijkt het wel alsof ik belastingsrecht heb gestudeerd;-)

Houd er rekening mee dat een fiets versturen naar de VS niet goedkoop is.

En uit welke landen komen de klanten dan wel?
We have sold trekking bikes to cyclists from the USA, Brasil, Australia, Canada, Indonesia, Japan, New Zeeland, Turkey, South Africa and even Kazachstan! And closer by from Austria, Belgium, France, Greece, Poland, Spain, Italy, Croatia, Germany, Denmark, Poland, Sweden, Switzerland and Norway.
Klopt eric!


was alle belasting teruggave maar zo simpel als het halen van een stempeltje......





De btw balie zit trouwens niet meer achter klm maar tussen vertrek hal 2 en 3.
Nav jullie opmerkingen heb ik de santos race lite (goeie tip trouwens) nader bekeken en Navraag gedaan bij co-motion en Santos.

- een S&S koppeling kan alleen op cro-mo frames en de race lite is alu en co-motion is staal. Beide metalen werken voor mij even goed trouwens.

- Co-motion gebruikt wel een zgn snubber maar santos heeft meer ervaring met rohloff belt drives.

- rekening houdend met het koersverschil, btw teruggave en tranportskosten is het prijsverschil in deze klasse eigenlijk niet zo heel groot. Maar kijkend naar de onderdelen weet ik dat niet zo zeker. Iemand suggesties daarover?


Gelukkig is er geen haast bij het maken van de definitieve keuze.......


Walter
Ook op een Santos Race Lite zit zeker een snubber. Die is verplicht gesteld door Rohloff. Op mijn fiets heb ik eigenlijk hem nooit gemonteerd en nooit problemen gehad.

En ik heb hem behoorlijk aan de tand gevoeld. Kijk maar naar dit filmpje.
Achteraf vraag ik mij wel af of ik daar wel verstandig aan heb gedaan!
http://www.vakantiefietser.nl/onderdele ... elt-drive/
Eric Schuijt schreef:Ook op een Santos Race Lite zit zeker een snubber. Die is verplicht gesteld door Rohloff. Op mijn fiets heb ik eigenlijk hem nooit gemonteerd en nooit problemen gehad.
Ik herinner me nog een sessie bij Rohloff waar gedemonstreerd werd dat je de riem ook twee tanden kon laten overspringen ;)
Eigenlijk zou je drie fietsen moeten afwegen, de Idworx Road Marathon, de Santos Race Lite en het amerikaanse ding wat je op het oog hebt.

derailleur-triple systeem: goedkoper, minder grote sprongen in het bereik en het fietst net even efficienter (bij schone ketting), nadeel is iets meer onderhoud, scheve kettinglijn, dus meer slijtage, en overlappingen in het bereik.

riem vs ketting: voordeel riem: je krijgt geen smerige handen van de olie op het ketting, nadeel: het is onnodig duur

schijfremmen vs velgremmen: goede remkracht in de regen, geen slijtage velg, nadeel is gepiep (schijfremmen gaan altijd een keer piepen, dat willen ze graag, zit in het aard van het beesje) en meer belasting op de spaken bij naafrem (voor wat het waard is). Ten faveur van velgremmen: doseerbaarheid, makkelijk te verwisselen remblokjes

stalen frame vs alu frame: stijver en efficienter frame voor alu (handig voor snelheid en bagage), en kennelijke optische schoonheid en emotie voor slanke stalen buizen

verdere afweging
- werkelijke voordeel S&S koppelingen ten opzichte van grote normale fietskoffer
- mogelijkheid tot spatborden, achterdrager, lengte achterbrug, hoogte balhoofdbuis (comfort), wielbasis
- prijs, garantie, dealer, nabijheid, etc

ik zou denk ik voor een santos met ketting gaan :)
Ik zou in de Amerikaanse context een fiets met S&S koppelingen erg aantrekkelijk vinden. Wel zou ik dan altijd gaan voor een fiets met iets kleinere wielen (650B of zelfs 26 inch), want gedeelde fietsen met 28 inch/700c wielen passen heel moeilijk in een voor vliegverkeer goedgekeurde koffer. De zoektocht begint eigenlijk bij de keus voor de koffer (hard, zacht of ertussenin). Ook het gewicht van de koffer is van belang. Bij de harde koffer hou je niet veel gewicht over voor je fiets. Een lichter en compacter alternatief is dan nog de Airnimal.
Wim
ben ooit eens ingehaald op de sustenpass door een amerikaan: op een titanium vouwfietsje nog wel, het was dan ook een licht manneke.

zoiets
http://www.jimlangley.net/ride/bikefriday.html
Ik heb een Rohloff met belt drive en zou zeker voor een ketting gaan.....
Het lukt mij bij een juiste beltspanning nog om hem of te doen overspringen! Toegegeven dat dat spontaan niet snel gebeurd, maar het is slechts een kwestie van ineens heel veel kracht zetten. Ik zou de snubber er dan ook nooit aflaten!!! :o
Misschien dat dit wel wat afhankelijk is van je lichaamsbouw. Als je wat kleiner en lichter bent, is het misschien geen probleem. Zonder schoenplaatjes fietsen beperkt ook de maximale kracht die je kan zetten.
Maar het gekke is dat ik het niet prettig vind dat de belt drive de beperkende factor is.

Succes

Marc
geelfietsje schreef:Ik heb een Rohloff met belt drive en zou zeker voor een ketting gaan.....
Het lukt mij bij een juiste beltspanning nog om hem of te doen overspringen!
Ik ontwierp ooit een meerspillige boormachine met 5cm brede riemaandrijving, en na de eerst test hebben we snel nog wat extra buizen tactisch in het frame gelast. :D

Een tandriem werkt alleen goed als de asafstand constant is en de riemschijven goed uitgelijnd staan. Vertaald naar een fiets betekent dat dat de achtervork veel stijver/zwaarder moet worden uitgevoerd dan tot nu toe gebruikelijk, en dat het freewheel absoluut spelingsvrij moet zijn
En dat allemaal voor een ‘onderhoudsvrije’ aandrijving: wat stelt dat onderhoud nou voor? één keer per week/maand voorafgaand aan fietsen de ketting door een doek/stuk katoen halen en wat kettingolie/spul op de ketting spuiten...

(Lijkt mij allemaal een nogal onlogisch alternatief voor een ketting :D)

Ik zou bij S&S voor een stalen 26" frame met ketting en een mooie lichtgewicht afmontage gaan (ik had een LHT deluxe opgebouwd).
Ik ben evenmin een fan van een riemaandrijving. Toch kan ik de charme ervan begrijpen als het gaat om een fiets die je uit elkaar moet halen en in een koffer stoppen.
Wim
m-gineering schreef:
geelfietsje schreef:Ik heb een Rohloff met belt drive en zou zeker voor een ketting gaan.....
Het lukt mij bij een juiste beltspanning nog om hem of te doen overspringen!
Ik ontwierp ooit een meerspillige boormachine met 5cm brede riemaandrijving, en na de eerst test hebben we snel nog wat extra buizen tactisch in het frame gelast. :D

Een tandriem werkt alleen goed als de asafstand constant is en de riemschijven goed uitgelijnd staan. Vertaald naar een fiets betekent dat dat de achtervork veel stijver/zwaarder moet worden uitgevoerd dan tot nu toe gebruikelijk, en dat het freewheel absoluut spelingsvrij moet zijn
Maar die Gates Center Dinges heeft het probleem van die zijdelingse torsie-te-stijfheid toch opgelost?
volgens mij zorgt die ervoor dat de riem er niet afloopt, maar verspringen kan ook dan nog lijkt me. Door de torsie verkort de afstand en wordt de snaar relatief te lang---> verspringen.

Misschien heb ik het niet goed begrepen. Aflopen is bij mij nooit een probleem geweest.

Marc