Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Randonneur - Forum Wereldfietser

Randonneur

Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe fiets, wil graag een klassieke slanke stalen randonneur met racestuur, ik rijd toch voornamelijk op de gebaande wegen, en wil lichter gaan rijden (minder bagage mee!).
Er is nog best wel wat aanbod in deze fietsen, Surly Long Haul Trucker, Dawes Galaxy (in diverse modellen), heeft Dawes eigenlijk nog verkooppunten in Nederland?
En nu kom ik op internet het merk Equilibrium tegen, zit in Den Helder.
Heeft een zeer mooie en slanke 28" randonneur op de website staan.
Ik heb het idee dat vaak die kleine bouwers onterecht voorbijgelopen worden terwijl die misschien nog wel de beste fietsen maken.
Heeft er iemand ervaring met dit merk of deze bouwer? Heeft iemand misschien nog andere tips?

Alvast bedankt, Vincent
Prachtige fiets, niks mis mee; helaas geen ervaring.

Met wat handigheid bouw je ook zelf een vergelijkbare fiets (obv surly pacer/lht oid), heel waarschijnlijk voor minder geld (maar het kan wat lastig zijn om de juiste onderdelen te vinden).

Hangt nog wel af hoeveel bagage je mee wil nemen; dus wat wil je precies met de fiets gaan doen? Op wat voor wegen wil je fietsen? Waar wil je fietsen en hoe veel bagage neem je mee (soms kan een grote zadeltas+stuurtas ook al voldoende zijn).
VincentM schreef:Heeft iemand misschien nog andere tips?
Je kunt in Kiel Windeweer ook een Thorn Club Tour naar wens laten opbouwen.

Sjors
het wordt een beetje saai.
maar vsf heeft er ook 1jte
http://www.fahrradmanufaktur.de/?page_id=3327

leuke fiets, weet niet of ie smal en licht genoeg is. maakt wel een solide indruk toen we em in de takels hingen.
Die Equilibrium ziet er mooi uit en is met 425 euro voor een frameset ook niet duur. Ook mooi dat ze een interne anti-corrosiebehandeling voor de frameset aanbieden. Heb alleen geen ervaring met het merk. Zo te zien is het frame ongeveer net zo zwaar als dat van een Surly Long Haul Trucker.
Is een voortzetting van Sputnik bikes, dat blijkbaar niet meer bestaat. Ziet er allemaal niet verkeerd uit, al vind ik 32 mm bandjes wat smal voor een randonneur waarop je toch bagage mee wilt nemen. De scherpst geprijsde fiets in deze categorie is denk ik een compleet afgemonteerde Surly Cross Check. Zo'n Equilibrium of een door M-gineering afgemonteerde Thorn zijn mooier, degelijker en duurder.
Wim
Goed om te zien dat er nog kleine bouwers zijn die dit soort fietsen op de markt durft te zetten- dit concept staat eigenlijk lekker eigenwijs haaks op wat nu op de reisfietsenmarkt (althans in de Benelux) als 'zaligmakend' wordt gebracht.( Kort door de bocht: oversized alu, Rohloff, Magura, Son, vlinderstuur, totaalgewicht ca. 18kg).
In de VS zijn vergelijkbare fietsen als de Equilibrium randonneur - bijv. de Trek520 en Surly LHT met vergelijkbare set-ups -mateloos populair, en niet ten onrechte IMO.
@Wim: waarom zou je een Cross Check nemen als je voor hetzelfde gewicht en geld een LHT kunt nemen?

Equilibrium is mooi, maar ik snap die cantilevers niet. Op de compleet afgemonteerde LHT trouwens ook niet. Ik het nog nooit cantilevers geprobeerd die echt remmen, zoals raceremmen, hydraulische remmen, schijfremmen of v-brakes dat doen.
Ik ben Wim niet, maar kan me wel voorstellen dat de Cross Check leuker is voor het snellere, vinnigere werk. Topicstarter lijkt niet van plan heel veel bagage mee te nemen, dus dan kan dat een betere keuze zijn dan de LHT.

Natuurlijk zeer moeilijk te zien op de kleine foto die op Equilibriums site staat, maar is die 26" expeditiefiets geen aangeklede LHT? De 28" is Intec gelabeled, zie ik.
Hoi Vincent,

Ik ben en echte liefhebber van de klassieke randonneur, heb zelf een prachtige RVS randonneur van Avaghon.
Ik fiets er lange afstanden mee met lichte bepakking [13 kg max] en brevetten.

Deze mannen maken op maat en naar wens klassieke randonneurs ook naar de oude modellen zoals vroeger in Frankrijk. Je hebt de keuze uit verschillende materialen, alle opties zijn mogelijk. Hun merk is Blacksmith
http://www.tailored-bikes.nl/ bedrijf zit in Apeldoorn.

Henk

kunst en fietswerk
Het verschil tussen de Surly LHT en de Cross Check is dat de laatste een snellere fiets is. Het frame is lichter, maar ook minder stijf. Dus je kunt er minder bagage op meenemen. Er passen ook minder brede banden op, en er is geen 26 inch versie. Het maximum is geloof ik de 37 mm Pasela. Dat is genoeg voor af en toe een stuk onverhard, maar niet voor lange tochten buiten de bewoonde wereld. Horses for courses.
Wim
Bedankt voor jullie reacties.
Ik vind die Equilibrium nog steeds een plaatje, maar als die 32 mm bandbreedte de maximale te gebruiken breedte in dit frame is, dan ben je natuurlijk erg beperkt in je bagage en gesteldheid van het wegdek.
Ik wil wel veel minder bagage meenemen, hoop uit te gaan komen met twee achtertassen en eventueel nog een kleine tas daar bovenop.
Plus een stuurtas, waar ik ook mooi de kaart nog op kwijt kan. De voortassen wil ik voortaan thuis laten, al zaten ze tijdens de laatste fietsreizen toch nog aardig vol. Ik neem altijd te veel mee, vooral kleding.
Ik denk dat uiteindelijk een fiets als de Surly LHT of de Dawes wellicht toch praktischer is en me meer mogelijkheden geeft, vooral ook in de toe te passen bandbreedte. Al ogen die wel wat zwaarder.

Groet, Vincent
Misschien eerst geld en aandacht besteden aan een reductie van bagage gewicht en volume. Zie hoever je komt of wilt komen (en welke ontberingen je niet wilt). Als je dat eenmaal weet is het vroeg genoeg om de fiets lichter etc te maken.
Wim
Zelf (laten) opbouwen, een Surly LHT (of ander frame) hoeft denk ik niet zwaarder te zijn (gewicht wordt bepaald door afmontage) en is denk ik een prima keuze voor een 28" reisfiets met 2 achtertassen (+bagagedrager) en een stuurtas aan bagage.