Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht een beginnersfiets. - Forum Wereldfietser

Gezocht een beginnersfiets.

Beste fietsers,

Ik heb al jaren een 3 versnellingen Gazelle Primeur. Lekker rechtop houding maar toch iets voor boodschappen.

Ik zoek een fiets voor Woon-Werk en dag/toertochten. Ik heb niet de illusie om de Himalaya op te rijden.

Ik heb een ATB geprobeerd. Lekker stoer maar zo'n recht stuur is erg nerveus, die brede banden heb ik niet nodig en gezien mijn lengte (1,90) zit ik veel te veel in een racehouding waardoor ik last krijg van rug en nek.

Dus: Een fiets met meer dan 7 (18 o.i.d.) versnellingen, een "rechtop" positie (als het waait ga ik op mijn stuur liggen of een lekker kopje koffie drinken), 28"wielen (rollen beter, gewicht is niet echt van belang), ruimte voor toekomstige uitbreiding (tassen etc.), banden met iets profiel maar verder zal het vooral een asfaltgereden fiets worden. Geen bijzondere spullen (naafdynamo, remschijven), moet lekker soepel rijden zonder veel weerstand.

Heeft iemand een leuk idee?. Geld speelt wel een rol maar ik geef liever 200 euri extra uit voor iets wat jarenlang bruikbaar is dan dan hij in de schuur beland omdat hij tegenvalt.

Een randonneur met een "normaal" stadsfiets geometrie en een normaal stuur?

Dus rechtop en zo min mogelijk weerstand met mogelijkheid tot bepakking.
Welke fietsen hebben zo'n rechtopzit geometrie? Ik dacht dat vooral Gazelle zo'n geometrie had. Is dit te zien aan het "omhooglopen" van de middenstang (van zadel naar stuur)?

Hartelijk dank, ik kan door de bomen mijn fiets niet vinden.

Gr. Alexander.

Weinig weerstand en wel rechtop?? Elke ligfietser weet dat zoiets onmogelijk is. De grootste weerstand is namelijk de luchtweerstand bij snelheden boven ongeveer 15km/u, bijna altijd dus op vlak terrein.
Kom je meteen op de juiste fiets uit, een ligfiets. Is de ideale asfaltfiets. Weinig weerstand, nooit last van je rug, mogelijkheid om vol te hangen met tassen en een lekker snelle woon/werk fiets.
Dus probeer eens een ligfiets bij een ligfietsenshop, voor adressen: http://www.ligfiets.net. Op die site vindt je ook verschillende modellen, uitleg wat de voor- en nadelen zijn van ligfietsen enz.

Veel succes met de keuze van je nieuwe fiets!

jpost0760 schreef:Kom je meteen op de juiste fiets uit, een ligfiets.
OP vraagt expliciet om rechtopzitten en jij begint over een ligfiets? Leon
alexander1970 schreef:Ik zoek een fiets voor Woon-Werk en dag/toertochten. Dus: Een fiets met meer dan 7 (18 o.i.d.) versnellingen, een "rechtop" positie (als het waait ga ik op mijn stuur liggen of een lekker kopje koffie drinken), 28"wielen (rollen beter, gewicht is niet echt van belang), ruimte voor toekomstige uitbreiding (tassen etc.), banden met iets profiel maar verder zal het vooral een asfaltgereden fiets worden. Geen bijzondere spullen (naafdynamo, remschijven), moet lekker soepel rijden zonder veel weerstand.
Heeft iemand een leuk idee?. Geld speelt wel een rol maar ik geef liever 200 euri extra uit voor iets wat jarenlang bruikbaar is dan dan hij in de schuur beland omdat hij tegenvalt.
Dus rechtop en zo min mogelijk weerstand met mogelijkheid tot bepakking.
Welke fietsen hebben zo'n rechtopzit geometrie? Ik dacht dat vooral Gazelle zo'n geometrie had. Is dit te zien aan het "omhooglopen" van de middenstang (van zadel naar stuur)?
Hoi,
Je hebt mazzel, want de winkels staan vol met hybrides die aan je omschrijving voldoen. Het is idd wel een kunst om uit de vele types een keuze te maken. Een goede winkelier zou je hierbij moeten kunnen helpen zond je meteen de duurste te willen verkopen. Voor jouw gebruik zou ik geen schijfremmen aanraden, omdat dat niet nodig is. Dwz de meerprijs kun je beter besteden aan andere zaken en goedkope types zijn minder goed. Om de weerstand minimaal te houden neem je best banden zonder, of met weinig, profiel en pomp je die lekker hard op.
De stand van de horizontale buis is absoluut niet van belang. Ga maar na: zaag uit een bestaande fiets deze buis weg en de zitpositie verandert niet direct (pas als de fiets even later buigt of barst :lol: )
Succes, Leon

Hij wil rechtop zitten vanwege pijn in nek en rug. Op een ligfiets voorkom je dat ook. Sterker, je rug wordt volledig ondersteund. Dus ja, een ligfiets lijkt me best het overwegen waard. Misschien vindt ie het niks, maar het lijkt me goed om er eens over nagedacht te hebben, i.p.v. zomaar een rechtop fiets te nemen. Het is maar een suggestie.

Mochten er meer redenen zijn om rechtop te zitten, dan wordt het verhaal misschien anders, maar ik denk dat alexander1970 dat zelf beter kan beoordelen.

jpost0760 schreef:Hij wil rechtop zitten vanwege pijn in nek en rug. Op een ligfiets voorkom je dat ook. Sterker, je rug wordt volledig ondersteund. Dus ja, een ligfiets lijkt me best het overwegen waard. Misschien vindt ie het niks, maar het lijkt me goed om er eens over nagedacht te hebben, i.p.v. zomaar een rechtop fiets te nemen. Het is maar een suggestie.

Mochten er meer redenen zijn om rechtop te zitten, dan wordt het verhaal misschien anders, maar ik denk dat alexander1970 dat zelf beter kan beoordelen.

Hallo allemaal,

Ik heb vroeger een ligfiets gehad en ja de genoemde voordelen zijn er maar ik voelde mij niet echt veilig in het verkeer (werk-werk moest ik door 2 drukke steden en dan zijn die trams en vrachtwagens wel erg imposant ineens. Ook is het fijnen om op ooghoogte van mijn partner te fietsen welk geen ligfiets wenst.

Over de horizontale buis. Ik weet dat gazelle een erge rechtop positie heeft buis/rug is 90 graden en des te meer je naar race gaat wordt dit steeds een kleinere hoek. Ook tussen "stadsfietsen" is dit verschillend (tiental graden).

Ik zoek een randonneur frame waarop je niet alsop een racefiets zit maar als op een stadsfiets. De windweestand is voor mij minder erg dan een gekromde houding. 15 km per uur is hard zat en met meewind ben je je eigen zeil ;-)

Is er een frame geometriekenner? Een gzelle medeo of een batavus jakuma? Een snel fiets of een giant? Welke basis voor mijn droomfiets.

Als het zou kunnen zou ik mijn gazelle primeur willen uitrusten met 21 versnellingen, maar dat kan denk ik niet.

Groeten, Alexander1970.

P.S. Ja een ligfiets is leuk maar ik ben niet over te halen.

P.S. Ja een ligfiets is leuk maar ik ben niet over te halen.
Ik wil je ook niet overhalen, maar het is gewoon verstandig om alle fietsen mee te nemen, om zo tot een goede keuze te komen.

Gazelles, zoals de Medeo bijvoorbeeld zijn rechtop fietsen. Een Giant Expedition is een tikje sportiever, maar nog niet echt sportief te noemen. Een Koga geeft weer een iets sportievere houding.
Ik weet niet waar de Batavus Jakuma staat, maar ik verwacht niet dat het een sportieve fiets is.
Nog een mogelijke kandidaat is MultiCycle.

Het lijkt me verstandig in ieder geval een paar fietsen te proberen.

(by the way, met sportief bedoel ik de zithouding)

Hartelijk dank!

Hier heb ik wat aan. De gazelle medeo belast de polsen minder maar het zitvlak dus mogelijk meer (het gewicht moet ergens komen). Een goed zadel (nu een brooks, erg lekker maar mogelijk dat er nu lekkere gelzadels zijn welk niet zo gaan broeien) zou dan een goede zitpositie geven. Ik heb gisteren weer eens op mijn 26" Giant van 10 jaar oud gezeten (opknappen is m.i. duurder dan nieuw kopen en dan heb nog nog mogelijk een "verkeerde" fiets) en kreeg al snel last van polsen en rug. Ik zit er echt veel te "krom" op ondanks mijn ossekop/endbars.

Ik wil ook graag de snel randonneur proberen maar ik heb nu al het gevoel dat dit veel te veel "racehoudingachtig" is voor mijn lijf.

De Medeo staat nu op kop. De speciale uitvoering van de trekking (en er dan een normaal stuur op zetten) is een leuke fiets en nog net betaalbaar.

Groeten en bedankt!

jpost0760 schreef:Ik wil je ook niet overhalen, maar het is gewoon verstandig om alle fietsen mee te nemen, om zo tot een goede keuze te komen.
Schatting: er zijn zo'n 10 merken die in aanmerking komen.
Elk merk heeft ongeveer 10 types die in maanmeriking komen.
Elk type is ruwweg leverbaar in 5 framegroottes (met verschillnde lengte, dus relevant).
Op elke fiets kun je zo'n 5 verschillende maten stuurpen zetten.
Elke stuurpen kun je in 5 significant verschillende hoogtes zetten.
Laten we het aantal zadelposities ook op 3 voor de hoogte en 3 voor de lengte zetten.
Laten we stellen dat er 10 principieel verschillende zadels bestaan.
Laten we ligfietsen even vergtene, dan bestaan er toch 10 x 10 x 5 x 5 x 5 3 x 3 x 10 = 1.125.000 qua zitpositie verschillende keuzes in fietsen, waarvan er veel met elkaar overeenkomen.
Wat ik bedoel: het merk is maar één factor. De andere factoren worden vaak vergeten, maar zijn samen veel belangrijker.
Leon

Wat je precies met je fiets wilt doen weet ik niet, maar ik zou - tenzij je elke dag een flinke rit door de heuvels moet maken - voor woon werk gebruik rustig die oude vertrouwde Gazelle Primeur blijven gebruiken. Degelijk, en goedkoop in het onderhoud. Vergeet niet dat derailleur fietsen als je ze dagelijks gebruikt een behoorlijk bedrag per jaar kosten aan slijtonderdelen.
Voor comfortabel tourgebruik zou ik toch eens bij Vittorio gaan kijken. Een goede pasvorm en relaxte geometrie zijn precies hun handelsmerk (naast betrouwbaarheid). Het is wel wat duurder dan wat je van plan lijkt, maar je hebt er een tourfiets voor het leven aan. Ik zou er nog steeds een Brooks zadel op laten zetten.
veel plezier,
Wim

Ik neig steeds meer en meer naar een snel, santos of vittorio voor zo'n "fiets voor het leven". Aangezien ik toch alleen in Europa fiets (Frankrijk, Kroatie, Italie etc.) zit ik aan een aluminium frame met 28" wielen te denken. 1 Ergernisje van de Primeur is dat hij "zwalkt". Het ijzeren frame is niet zo stabiel (ik ben te zwaar ;-)). M.i. is aluminium dan iets stijver, toch?

Ik ben er nog niet uit. Misschien een mooi frame als een leuk Kerstmis cadeautje?

Bedankt voor allle tips (ze zijn nog steeds welkom)!


Willem Jongman schreef:Wat je precies met je fiets wilt doen weet ik niet, maar ik zou - tenzij je elke dag een flinke rit door de heuvels moet maken - voor woon werk gebruik rustig die oude vertrouwde Gazelle Primeur blijven gebruiken. Degelijk, en goedkoop in het onderhoud. Vergeet niet dat derailleur fietsen als je ze dagelijks gebruikt een behoorlijk bedrag per jaar kosten aan slijtonderdelen.
Voor comfortabel tourgebruik zou ik toch eens bij Vittorio gaan kijken. Een goede pasvorm en relaxte geometrie zijn precies hun handelsmerk (naast betrouwbaarheid). Het is wel wat duurder dan wat je van plan lijkt, maar je hebt er een tourfiets voor het leven aan. Ik zou er nog steeds een Brooks zadel op laten zetten.
veel plezier,
Wim

Over staal en aluminium doen allerlei indianenverhalen de ronde. Je kunt met allebei prachtige en onverwoestbare frames maken. Maar er zijn wel verschillen. Aluminium heeft een veel lager soortelijk gewicht (een blok alu is veel lichter dan een even groot blok staal) maar ook veel minder sterk, zodat je er weer meer van moet gebruiken. Omdat alu niet goed tegen buigen kan doet de bouwer er dus goed aan die grote hoeveelheid alu te gebruiken om de diameter van de buizen te vergroten, en niet zozeer de dikte van de wanden van de buizen. Buizen met een grote diameter zijn stijver (niet hetzelfde als sterker) dan smallere buizen, en slappe alu buizen sneuvelen. Het praktische gevolg is dat alu frames dus stijver zijn door de vorm en dat moeten zijn vanwege de beperkingen van het materiaal. Van alu kun je geen veer maken, van staal wel.
Nu is het de vraag hoe stijf een frame moet zijn. De vroegere standaard buizenmaten voor fietsframes (zoals bij die Gazelle stadsfiets van je) leverden inderdaad tamelijk slappe frames op als je er flink wat bagage aan hing. Daarom is een aantal jaren geleden begonnen met oversized stalen buizen. Niet zo gigantisch als bij alu, maar wel een echt verschil. Als dat niet genoeg is kunnen er natuurlijk nog dikkere buizen gebruikt worden. Maar hoe dan ook, staal blijft inderdaad iets minder stijf dan alu, maar is wel zeker zo sterk in de praktijk.
Daar komt nog iets bij: hoe stijf wil je dat je fiets is? Een van de taken van een frame is wat weg te nemen van de ergste trillingen en stoten. Staal doet dat veel beter dan alu, ddor de vorm van het frame, maar ook door enkele materiaaleigenschappen. Het gevolg is dat veel tourfietsers een sterke voorkeur hebben voor staal. Niet iedereen is het daar mee eens, maar mij krijg je niet meer op een alu tourfiets, en ik weet uit ervaring waarom.
Overigens is de stabiliteit van je fiets ook erg gebaat bij goede dragers. Zet slappe dragers op een stijve fiets en het zwiebert nog altijd verschrikkelijk. Zet prachtig stijve (stalen!) dragers als Tubus Cargo op een ouderwetse fiets met gewone buizen, en het fietst ineens een heel stuk rustiger.
Tot slot nog iets over de sterkte van je fiets. Je schrijft dat je 1.90 m lang bent en flink te zwaar. Daarmee zit je toch wel een beetje in de gevarenzone waarbij je moet opletten voor de gezondheid van je fiets. Je hebt schat ik zo een heel stevig frame nodig en goede afmontage. Een maatfiets is ook daarbij van groot belang, omdat de bouwer er dan rekening mee kan houden door wat dikkere buizen te gebruiken etc. (kijk ook eens naar een Engelse Thorn Nomad in speciale grote 'Marathon' uitvoering, met een extra diagonale buis - een beest van een fiets van een van Engelands meest gerespeteerde tourfietsbouwers, en te krijgen in vele maten: www.sjscycles.com). Vooral de wielen en de trapas zullen het ook aardig te verduren krijgen, en dat zijn bij veel confectiefietsen zwakke plekken. Ik zou, zeker als je vasthoudt aan 28 inch wielen, kiezen voor (handgebouwde) wielen met 40 en nog liever 48 spaken, dikke en brede velgen en goede naven (Shimano XT). Ik zou toch ook nog eens nadenken over 26 inch wielen. Die zijn inherent sterker, al geef ik toe dat die er in grote framematen soms toch wat zot uitzien. In elk geval zou ik willen dat er echt brede banden op konden. Kijk maar eens op de website van Schwalbe, om te zien wat dat inhoudt.
In dit verband is het aardig te kijken op de sites van veel wereldfietsers. Vaak gaan die er als paar op uit, een mannetje en een vrouwtje. Die man is meestal flink wat zwaarder, en ook meestal heel wat sterker. Zo zit dat in de natuur. Het gevolg is dat de herenfiets het ook veel zwaarder te verduren heeft. Er zijn nogal wat wereldfietsers die op hun site bijhouden wat er allemaal kapot ging, en als je die lijstjes naast elkaar legt is het patroon overduidelijk, zelfs bij gebruik van eersteklas materiaal is de herenfiets veel kwetsbaarder dan de damesfiets, gewoon omdat de man zwaarder is en meer kracht kan uitoefenen. Het is niet voor niets dat juist tandembouwers als Vittorio in Nederland of Thorn in Engeland zulke betrouwbare fietsen leveren.
Veel plezier,
Wim

Beste Willem,

Een heel helder en duidelijk verhaal. Ik kan nu toch wel wat beter kiezen. Alu heeft een lichte voorkeur (stabiel, roest niet, licht). Mogelijk gecombineerd met een voorvering lijkt mij dit comfortabel genoeg. Een verende zadelpen heb ik gehad maar dat was geen succes. Het advies over de banden neem ik zeker over. Ik wil zeker nog bij Santos en Vittorio langs voor hun comfort frames. Je hebt ook Snel maar je moet eens ophouden. Thorn is voor mij een brug te ver (toch bedankt!). De Thorn ziet eruit alsof je daar met 6 man op kunt rijden / onverwoestbaar. Maar ja 1000 euro en voor mijn lengte was een 58-60 cm fiets voldoende (zegt de fietshandel). Ik neem aan dat als je een Vit, San of Snel fiets koopt dat daar ook bredere banden in passen en alle nokjes erop zitten voor toekomstige uitbreidingen. 28" Rijdt wat lekkerder (ik fiets veel op asfalt / gravelpaden, niet op bergpassen) dan de 26". Ook vind ik hoog en rechtop zitten fijner. De XT groep is heel mooi en ik zal er zeker aan denken. Misschien niet de hele fiets ermee afmonteren maar ik merk wel dat de trapas van mijn Gazelle Primeur nu ernstige piep en kraak geluiden produceerd. Ik moet er niet aan denken dat je opeens met een gebroken trapas ergens midden in Spanje, Kroatie of Malta staat. Het hoeft niet overdreven luxe maar wel betrouwbaar.

Heel erg bedankt voor je info. Ik neem veel info over maar... staal..., ik blijf nog even bij alu. :)

M.v.g., Alexander.









Willem Jongman schreef:Over staal en aluminium doen allerlei indianenverhalen de ronde. Je kunt met allebei prachtige en onverwoestbare frames maken. Maar er zijn wel verschillen. Aluminium heeft een veel lager soortelijk gewicht (een blok alu is veel lichter dan een even groot blok staal) maar ook veel minder sterk, zodat je er weer meer van moet gebruiken. Omdat alu niet goed tegen buigen kan doet de bouwer er dus goed aan die grote hoeveelheid alu te gebruiken om de diameter van de buizen te vergroten, en niet zozeer de dikte van de wanden van de buizen. Buizen met een grote diameter zijn stijver (niet hetzelfde als sterker) dan smallere buizen, en slappe alu buizen sneuvelen. Het praktische gevolg is dat alu frames dus stijver zijn door de vorm en dat moeten zijn vanwege de beperkingen van het materiaal. Van alu kun je geen veer maken, van staal wel.
Nu is het de vraag hoe stijf een frame moet zijn. De vroegere standaard buizenmaten voor fietsframes (zoals bij die Gazelle stadsfiets van je) leverden inderdaad tamelijk slappe frames op als je er flink wat bagage aan hing. Daarom is een aantal jaren geleden begonnen met oversized stalen buizen. Niet zo gigantisch als bij alu, maar wel een echt verschil. Als dat niet genoeg is kunnen er natuurlijk nog dikkere buizen gebruikt worden. Maar hoe dan ook, staal blijft inderdaad iets minder stijf dan alu, maar is wel zeker zo sterk in de praktijk.
Daar komt nog iets bij: hoe stijf wil je dat je fiets is? Een van de taken van een frame is wat weg te nemen van de ergste trillingen en stoten. Staal doet dat veel beter dan alu, ddor de vorm van het frame, maar ook door enkele materiaaleigenschappen. Het gevolg is dat veel tourfietsers een sterke voorkeur hebben voor staal. Niet iedereen is het daar mee eens, maar mij krijg je niet meer op een alu tourfiets, en ik weet uit ervaring waarom.
Overigens is de stabiliteit van je fiets ook erg gebaat bij goede dragers. Zet slappe dragers op een stijve fiets en het zwiebert nog altijd verschrikkelijk. Zet prachtig stijve (stalen!) dragers als Tubus Cargo op een ouderwetse fiets met gewone buizen, en het fietst ineens een heel stuk rustiger.
Tot slot nog iets over de sterkte van je fiets. Je schrijft dat je 1.90 m lang bent en flink te zwaar. Daarmee zit je toch wel een beetje in de gevarenzone waarbij je moet opletten voor de gezondheid van je fiets. Je hebt schat ik zo een heel stevig frame nodig en goede afmontage. Een maatfiets is ook daarbij van groot belang, omdat de bouwer er dan rekening mee kan houden door wat dikkere buizen te gebruiken etc. (kijk ook eens naar een Engelse Thorn Nomad in speciale grote 'Marathon' uitvoering, met een extra diagonale buis - een beest van een fiets van een van Engelands meest gerespeteerde tourfietsbouwers, en te krijgen in vele maten: www.sjscycles.com). Vooral de wielen en de trapas zullen het ook aardig te verduren krijgen, en dat zijn bij veel confectiefietsen zwakke plekken. Ik zou, zeker als je vasthoudt aan 28 inch wielen, kiezen voor (handgebouwde) wielen met 40 en nog liever 48 spaken, dikke en brede velgen en goede naven (Shimano XT). Ik zou toch ook nog eens nadenken over 26 inch wielen. Die zijn inherent sterker, al geef ik toe dat die er in grote framematen soms toch wat zot uitzien. In elk geval zou ik willen dat er echt brede banden op konden. Kijk maar eens op de website van Schwalbe, om te zien wat dat inhoudt.
In dit verband is het aardig te kijken op de sites van veel wereldfietsers. Vaak gaan die er als paar op uit, een mannetje en een vrouwtje. Die man is meestal flink wat zwaarder, en ook meestal heel wat sterker. Zo zit dat in de natuur. Het gevolg is dat de herenfiets het ook veel zwaarder te verduren heeft. Er zijn nogal wat wereldfietsers die op hun site bijhouden wat er allemaal kapot ging, en als je die lijstjes naast elkaar legt is het patroon overduidelijk, zelfs bij gebruik van eersteklas materiaal is de herenfiets veel kwetsbaarder dan de damesfiets, gewoon omdat de man zwaarder is en meer kracht kan uitoefenen. Het is niet voor niets dat juist tandembouwers als Vittorio in Nederland of Thorn in Engeland zulke betrouwbare fietsen leveren.
Veel plezier,
Wim

Je noemt nu ook nog eventueel voorvering. Dat zou ik zelf niet gauw doen. Goede voorvering is echt duur, voor gebruik op verharde weg weinig noodzakelijk, maakt je fiets zwaarder, en ook nog kwetsbaarder voor storingen. Waarom eerst voor een hard maar misschien iets lichter alu frame kiezen, en het dan vervolgens loodzwaar maken met vering? Ik weet dat de winkels vol staan van alu fietsen met goedkope verende voorvorken, maar de logica ontgaat mij (behalve voor ruig mtb werk, maar dan svp wel met een vork van minstens 500 euro).

De combinatie stalen frame, stalen vork met dunne poten en aparte gegoten kroon (niet zo'n dikke oncomfortabele unicrown vork), dikke banden en een Brooks zadel met vering (champion flyer of zelfs B 67 voor een meer rechtop zit) geeft veel comfort, is onverwoestbaar, en kost niet eens krankzinig veel. Het is dan een heel 'ouderwetse' fiets, maar ach dat moet dan maar.

Je moet bij aanschaf overigens wel degelijk letten op de ruimte die er is voor brede banden. De breedste banden die er zijn (Schwalbe Big Apple voor het rustige werk en Schwalbe Marathon XR voor het ruige werk) zijn er in breedtes die zeker niet in alle frames passen (al helemaal niet met 28 inch wielen), vooral als je ook nog spatborden wilt.

Je zegt verder niets meer over je woon-werk traject. Als dat erg lang is en door de heuvels van zuid Limburg gaat, zou ik het inderdaad op zo'n mooie tourfiets willen doen. Spaar dan echter voor het gemak even door voor een onderhoudsvrije en onverwoestbare Rohloff naaf (14 sp) - en een goed slot. Gaat je traject vooral door de stad en over het vlakke land, tracteer jezelf dan ooit een keer als je weer eens geld hebt op een Shimano dynamonaaf met rollerbrake voor in je Gazelle Primeur. Per slot zul je heel wat uren in het donker fietsen.

Veel plezier met je zoektocht.
Wim

alexander1970 schreef:Alu ...roest niet, licht ... voorvering, Santos en Vittorio, Snel maar je moet eens ophouden ... XT ...
Hoi,
Je prijs van waar jij het over hebt gaat toch al snel over de 2000 euro en dat is wel veel voor een woon-werkfiets. Als er in de winter pekel ligt schrijf je in de eerste drie maanden meer op zo'n fiets af dan wat een mooie tweedehands stadsfiets met 7 versnellingen kost. Op alu komt dan niet zo'n duidelijk bruin laagje, maar zo'n fiets heeft wele degelijk fors te lijden van vocht en zout.
En licht? Een alu fiets is maximaal 1 kg lichter dan een stalen. Het frame van mijn mijn-hemel-wat-is-die-zwaar stalen Avaghon weegt 2800 g (zonder vork) en een alu frame van 1800 g kan ik je niet aanraden.
Ik wil je trouwens niet naar Snel sturen, maar Snel pleegt toch minder duur te zijn dan Vittorio, Snel heeft op zijn minst ook niet-maat-frames die stukken aardiger geprijsd zijn en niet minder goed hoeven zijn dan hun maatframes.
Groeten, Leon

Het wordt wel weer even wat moeilijker nu. Een stalen Avagnon, ja... ken ik niet (behalve nu op internet) maar klinkt / lijkt iets te veel "overkill" voor mijn doeleinden. Voor mijn woon werk ben ik (baantechnisch) aangewezen op een auto. De fiets zal dus alleen tijdens vakanties (en trainingen hiervoor) worden gebruikt. Bij voorkeur in mooi weer en overdag. Een naafdynamo heb ik over nagedacht maar ik heb ook horen zeggen dat deze toch wrijving geeft en ik ben onlangs overgestapt op LED verlichting dus aan dynamo denk ik even niet. Als back-up heb ik dan lliever eengeheel loskoppelbare ouderwetse dynamo. De genoemde rollerbrake is wel een mooi product.

Ik heb al iets over een kroon gelezen maar dat gaat iets te ver voor mij. Kijk 2a3 kilo minder op een fiets is leuk. 500gram Let ik niet op, dat is mijn luchpakket en ik blijf tijden het fietsen toch wel eten hoor. :D Ik dacht dat ALu of Staal toch wel iets meer scheelde. Afijn, de tip over velgen is zeer welkom. Ik kan natuurlijk ook voorvering er later opzetten maar in de prijscategorie waarin ik zoek zitten deze dingen er al op. Een Brooks heb ik nu ook al en dat is best te doen.

Vittorio ga ik dus wel langs om mij nog beter (is dat mogelijk met de deskundige lezers hier?) te laten informaren.

Bedankt, Alexander.

Het is nú lekker fietsweer!