Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf bouwen - Forum Wereldfietser

Zelf bouwen

Hallo,
ik zou graag tegen de zomer mijn eigen fiets in elkaar gestoken hebben! :D Aangezien er hier oneindig veel meer ervaring en verstand rondloopt dan mij, zou ik graag jullie mening en advies weten.
De bedoeling is om er driekwart op de weg meer te rijden, en de rest onverharde baan.
zadelpen, standaard, pedalen en remmen zijn er al
Het frame zou een LHT zijn
dragers tubus tara en cargo
achterwiel Sputnik met LX naaf
voorwiel Sputnik met DH-3N72 naafdynamo
zadel Brooks B17
banden Schwalbe Mondial
Schakeling en verlichting vind ik moeilijk.
Wat vinden jullie hiervan?
Tips? Ideeën?
In het draadje van Lasse heb ik al interessante dingen gevonden.

Bedankt en groeten,
Roeland :wink:
Neem andere banden, deore derailleurs/schakelaars/etc (tenzij rohloff qua budget een optie is) en een goed vierkantas crankstel.
Als je specifieke vragen hebt, ga je gang!

Enkele opmerkingen bij mijn constructie:
  • Qua versnellingen zou ik voor Deore gegaan zijn, als ik SLX niet voor ca juist de zelfde prijs gekregen had.
  • Crankstel is bij mij vierkante as Alivio, maar als ik rond de tijd van mijn bouw in Engeland geweest was had ik de Sugino XD versie van Spa Cycles gekocht. Is zeer goedkoop en zou nog interessanter kunnen zijn dan de normale XD. Voorlopig heb ik nog geen probleem gehad met de Alivio, maar voornaamste zwak punt lijkt mij de verbinding tussen crank-arm en de spider waar de bladen op hangen (is geen massief stuk). Als ik volgende maand op wereldreis zou vertrekken, zou ik de crankset wel vervangen door XD met TA-bladen. Ook heb ik momenteel een vrij irritant getik dat regelmatig terugkomt, een dezer ga ik de BB herinstalleren met wat loodgieterstape bij de verbinding tussen linker en rechter deel, hopelijk verhelpt dat het probleem...
  • De spatborden zijn SKS Bluemels. Als die het ooit begeven vervang ik ze waarschijnlijk door SKS Chromoplastics, in de hoop dat ze een wat stijvere bevestiging van het voorspatbord hebben. Nu botst het stangetje soms tegen de band (bij schokken). Achteraan heb ik geen enkele klacht over de Bluemels.
Een tip voor als je de onderdelen online bestelt: de Bestprice Guarantee van Bike-Components.de heeft mij uiteindelijk vrij veel bespaard (voorlicht B&M IQ Cyo R Senso Plus kost bij Bike24.de bijvoorbeeld maar goeie 50euro ipv 90euro bij B-C), even rondzoeken naar goedkope prijzen voor de duurdere onderdelen loont dus wel. B-C is zeker niet altijd de goedkoopste.
voor een vakantiefiets zou mij verlichting niet boeien. hoofdlampje voldoet voor mij dan prima voor een tunneltje. en een 3.95 batterijachterlichtje van de hema oid. Ik fiets om wat te zien en dat wil niet in het donker. aan je achterwil te lezen wil een jee derailuerschakelen , dus een leuke middengroep van shimano of sram. als je de wereld in wil dan is shimano iest beter te verkrijgen.

stuur kan mede bepalend zijn voor wat met schakelen en remmen wordt racebocht en mtb shifters is niet fijn en vice versa.
wat wel en nietcombineert staat voor een groot gedeelte in het boek van marten en misschien ook wel op zijn site. ik heb er niet naar gezocht.
wat wil je gaan fietsen? waar? hoelang zijn vragen die je keuze kunnen beinvloeden.
succes klinkt als een fijn project zo.
@Lasse;

Geen PTFE-tape gebruiken, zeker niet als de linkercup van kunststof is, die kun je hiermee naar de vaantjes draaien. De rechtercup laat sowieso niets van het tape heel - tenzij er veel ruimte tussen cup-trapashuis is, normaliter is dit niet zo.
Beter is om ParkTool ASC-1 anti-seize montagevet aan te schaffen - houdt gekraak en water effectief tegen. :idea:
Als ik de fiets puur voor vakantiegebruik in elkaar gezet had, zou ik misschien ook bespaard hebben op de verlichting (€120). Maar ik gebruik de fiets ook dagelijks en dan is goede verlichting wel zeer aangenaam, evenals wanneer je toch wat later dan verwacht op een bestemming aankomt is voldoende licht om de onverlichte woudwegen goed te zien een aanrader in mijn ervaring...

Pedalman, ik heb het over de verbinding tussen de linkse en rechtse BB helft, niet over de schroefdraadverbinding met het frame. De 2 helften schuiven gewoon over elkaar.
Volgens wat ik nu zie op b-c.de, is de slx over het algemeen goedkoper dan de deore... En de fiets is inderdaad ook voor dagelijks gebruik.
Roeland
En als stuur spreekt de WCW Hornbar me wel aan (van op rose). Krijg je daar wel alles deftig op?
Roeland
En als stuur spreekt de WCW Hornbar me wel aan (van op rose). Krijg je daar wel alles deftig op?
Gripshift kan je vergeten, standaard triggershifters zijn mits wat aandacht geen probleem.

Qua verlichting: mijn mening is dat goede verlichting een noodzaak is. Ook op reis ga ik 's avonds soms nog op restaurant of naar een uitzichtspunt voor de zonsondergang. Voor mij nooit meer een fiets zonder naafdynamo.

Remmen: na ongeveer 2 jaar moet ik zeggen dat ik erg weinig (lees:nooit) heb moeten kijken naar mijn HS22 remmen (en HS33 op de fiets van mijn vriending). V-brakes doen het zeker zo goed, maar de kabels moet je zeker in de winter wel wat onderhouden, en na verloop van tijd moeten ze opnieuw gecentreerd worden.
Rij je veel in de regen: durf dan css gecoate velgen overwegen. Ik vind het verschil behoorlijk indrukwekkend.

Schakelen: de meningen lopen uiteen maar tracht eens met Sram te rijden, X7,X9 en X.0 zijn naar mijn mening erg goed schakelende groepen.

succes (en maak er zo'n handig draadje van als Lasse met foto's, want op termijn ga ik jullie volgen :-) )
op zo'n stuur bgaan mtb groepen zeer waarschijnlijk prima . slx, deore of een miix moet dan geen probleem zijn dnek ik (ik heb hier geen revaring mee) ik kijk wel aan een 10 jaar naar fietsen en zo. voor dagelijksgebruik is een fijne lamp een goed idee. en dan waarschijnlijk ook en paar spatborden. een goed slot en nog zo wat.
of shimano of sram , ik ben er niet uit en rij op het ogenblik aleen fixed dus emt geen van beide:) ervoor met biede weinig problemen.
remmen van magura beln ik erg tevrden over.
Lasse schreef:Ook heb ik momenteel een vrij irritant getik dat regelmatig terugkomt, een dezer ga ik de BB herinstalleren met wat loodgieterstape bij de verbinding tussen linker en rechter deel, hopelijk verhelpt dat het probleem...
Juist de BB-UN54 geherinstalleerd. PTFE-tape op verbinding tussen linker en rechter deel en ook direct de plastic linker cup vervangen door het metalen exemplaar van de BB-UN55 (perfect compatibel). Die plastic cup had een barstje, ook al had ik het wel voorzichtig geïnstalleerd... Koop dus direct de BB-UN55 ipv de 54. Getik nog steeds niet opgelost overigens...

Nog over de onderdelen die ik gebruikt heb: om de pedalen (Procraft Allround) te onderhouden moet je de kooi verwijderen (4 schroeven met inbus), anders kan je de as er niet uit halen (pijpsleutel nodig). Is toch ook vervelend en een punt waar ik op zal letten bij aankoop van nieuwe pedalen.
Voor welke banden zou ik dan moeten gaan? Ik heb een ander draadje gelezen met tips en dit leek mij de beste keuze.
Roeland
Maakt de kabeldikte iets uit? Past bv SP41 en SP40 op dezelfde fiets? En is de binnendiameter dezelfde?
Roeland
Momenteel ben ik bezig met mijn fiets in elkaar te steken. Leuk :)
Dit is het geworden:

Schakelaars Shimano LX
Derailleur V Shimano LX
Derailleur A Shimano LX

Crankstel Sugino XD 2 172,5
BB-UN55 68*110
Ketting Shimano 9 LX
Cassette Shimano 9 speed 11-34
Pedalen Prokraft Allround MTB

Frame
Surly Long Haul Trucker 26" 60

voorwiel Shimano DH-3N72 Rigida Sputnik
achterwiel Shimano LX Rigida Sputnik
Spatborden SKS Bluemels 26" 60 mm
SKS Spoiler Pro type 2
Velglint Continental Set 20-559
Banden Schwalbe Big Apple 26*2,00

Achterdrager Tubus Cargo
Voordrager Tubus Tara
Stuur WCW Hornbar
Balhoofd Ritchey Logic Comp V2
Spacers Syntace VRO Kit
Stuurpen Procraft 4bolt Ahead 17° 1 1/8" 110
Zadelpen Ritchey Comp 27,2 mm / 400 mm
Zadel Brooks B17 Zwart

Remhevels Shimano LX
Remmen Shimano Deore zwart
Remkabels Shimano LX

Achterlicht B&M Toplight Plus
Achterlicht kabel Son Koaxial
Voorlicht B&M Lumotec Fly IQ N

foto's komen later
Roeland
Ben benieuwd naar de foto's! :)

Is de 122mm BB wel de juiste maat voor de Sugino XD2 ? Ik dacht dat die een wat kortere BB nodig had dan mijn Alivio cranks.
Volgens specificaties van Sugino moet het idd 113 of 110 zijn (afhankelijk van kettinglijn). Vergeet niet dat sugino cranks zonder bladen komen!
excuseer, moet 110 zijn :) heb het aangepast
Roeland
Dit zijn foto's, kwaliteit is niet echt denderend. Stuurtashouder is kapot, dus stuurtas staat er niet op.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Groeten Roeland
Alcedo schreef:Dit zijn foto's, kwaliteit is niet echt denderend.
En wat heeft de fiets uiteindelijk gekost?
Leon
Zo'n 1300 euros (zonder fietszakken). Rijdt super, ben er zeer tevreden van. Alles paste zeer makkelijk.
Roeland