Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26 of 28 inch - Forum Wereldfietser

26 of 28 inch

Hallo allemaal,

nu het voorjaar er aan zit te komen ga ik binnenkort een vakantiefiets kopen.
Echter ik zit nog met een belangrijke vraag, kom daar zelf niet helemaal uit en wil daarom graag een beroep doen op jullie kennis/ervaringen. Worden het 26 of 28 inch wielen ??

Het doel waarvoor ik de fiets wil gaan gebruiken is het maken van tochten in Europa.
In hoofdzaak over verharde wegen, maar onverharde wegen zal ik niet mijden, deze zullen echter niet de hoofdzaak zijn. Ik hou wel van een beetje doortrappen.

Nu denk ik zelf dat met 28 inch wielen ook prima te fietsen is over onverharde wegen, zolang het maar niet te gek wordt. Mijn gevoel zegt mij dat dat 26 inch (en dus breder) op verharde wegen ten koste van de snelheid gaat. Kunnen jullie mij vertellen of dat wel of niet zo is ? Is dit niet het geval dan zal mijn keus 26 inch worden (betere verkrijgbaarheid banden, sterker wiel).

De toekomstige fiets zal verder, ongeacht de wielmaat, voorzien worden van een racestuur en verder van zo basic mogelijk, maar wel kwalitatief goede onderdelen. Dus zo mogelijk commandeurs op de buis (kan dat trouwens met een triple crankstel ?)en cantilever remmen.

Graag jullie adviezen/ervaringen. Alvast bedankt.

Groen, Harry.
Even de zoekfunctie gebruiken, want er zijn hier al heel wat stammenoorlogen tussen 26'ers en 28'ers uitgeknokt.

Buiscommandeurs met triple crankset kan, maar niet op elk frame kunnen buiscommandeurs gemonteerd worden. Crosscommandeurs kun je natuurlijk ook overwegen.

Zou je niet liever voor v-brakes gaan? Dat remt een stuk beter en er zijn betaalbare (Tektro) raceremgrepen voor v-brakes verkrijgbaar.
idd is al veel over gezecht, maar ik zou je 28 inch. adviseren.
zeker met een race bocht.
loopt mooi over asfalt en is sneller.
in west Europa zijn 28 inch banden/velgen/spaken overal te koop.

ik heb zelf een 28 inch, met race stuur en de commandeurs op de onderbuis, tripel, werkt perfect.


Henk

kunst en fietswerk
Onverharde wegen opzoeken i.c.m. buiscommandeurs is niet ideaal: op steile hobbelige wegen wil je liever de handen aan het stuur houden, barend shifters zijn dan een betere optie.
Cantilevers, zoals de nieuwe Tektro CR720's zijn prima remmen- zeker met Koolstop remblokken- en redelijk makkelijk af te stellen. Persoonlijk hou ik wel van het directe remgevoel dat deze remmen bieden.
Hoe lang ben je? Of liever: hoe kort. Bij korte mensen is 26 inch meer in verhouding en zorgt het soms net dat je het voorwiel niet kunt raken met je voet als je verkeerd uitkomt in een bocht. Voordeel van 26 inch is verder vooral dat het makkelijker verkrijgbaar is in veel buitenlanden (ook binnen Europa). Verder is het moeilijker (maar niet onmogelijk) om 28 inch fietsen te vinden waar echt brede banden in passen. Voor onverhard of op slecht wegdek fietsen is dat wel fijn. Op asfalt ga je met 26 inch slicks denk ik harder dan met 28 inch tractorbanden. Voor snelheid lijkt me het soort band belangrijker dan de diameter.
Je zou nog eens kunnen overwegen een 29'er te kunnen kopen, weet je in ieder geval dat je een frame hebt waar brede banden in passen.
Ik zelf merk geen snelheidsverschil tussen 26 en 28, althans niet zolang je geen tijdritjes met je vakantiefiets wilt uitvoeren.

26 geeft mij als belangrijk voordeel het hypothetische idee dat je sterkere wielen bezit als je die onder druk zet van wat overgewicht. Paar smalle big apples onder die 26 of schwalbe kojaks en vliegen maar.

Belangrijkste manier om snelheid te winnen is een goede fysieke voorbereiding en een ligstuur. Vergeleken daarbij valt elke discussie tussen 26 en 28 in het niet.
Het argument ten gunste van 28 inch is dat het door de grotere diameter beter rolt over ongelijk wegdek. Toch moet je dat met een korrel zout nemen, want de feitelijke verschillen in diameter tussen smallere 28 inch banden en bredere 26 inch banden zijn minimaal. De diameter van een 28 inch wiel met de gangbare racefietsmaat van 23 mm breed is net zo groot als die van een 650B randonneur wiel (etrto 584) met Grandbois Hetre banden van 42 mm of van een 26 inch wiel met 55 mm brede banden. Bicycle Quarterly heeft het proberen te testen, en kon geen statistisch significante verschillen ontdekken.
Het grote voordeel van 26 inch wielen is dat er een grote keus aan banden is, van heel snel tot heel grof en degelijk, waaronder veel comfortabele brede exemplaren. Snelle allround banden als de 50mm Big Apple zijn echt heel goed, en als je nog sneller wilt zijn er de Panaracer Pasela of nog sneller de Compass 26x1.75.
Zelf heb ik een vakantiefiets met 26 inch wielen, en dat bevalt prima. Met racestuur (46 cm Nitto Noodle). Mijn 28 inch fiets is ietsje sneller, maar dat kan ook komen omdat het een flink lichtere fiets is, met een minder stijf frame (er kan ook niet veel bagage op), en derailleurs ipv een Rohloff naaf. Wie zal het zeggen.
Wim
Wim schreef:Het argument ten gunste van 28 inch is dat het door de grotere diameter beter rolt over ongelijk wegdek. Toch moet je dat met een korrel zout nemen, want de feitelijke verschillen in diameter tussen smallere 28 inch banden en bredere 26 inch banden zijn minimaal. De diameter van een 28 inch wiel met de gangbare racefietsmaat van 23 mm breed is net zo groot als die van een 650B randonneur wiel (etrto 584) met Grandbois Hetre banden van 42 mm of van een 26 inch wiel met 55 mm brede banden. Bicycle Quarterly heeft het proberen te testen, en kon geen statistisch significante verschillen ontdekken.
Het grote voordeel van 26 inch wielen is dat er een grote keus aan banden is, van heel snel tot heel grof en degelijk, waaronder veel comfortabele brede exemplaren. Snelle allround banden als de 50mm Big Apple zijn echt heel goed, en als je nog sneller wilt zijn er de Panaracer Pasela of nog sneller de Compass 26x1.75.
Zelf heb ik een vakantiefiets met 26 inch wielen, en dat bevalt prima. Met racestuur (46 cm Nitto Noodle). Mijn 28 inch fiets is ietsje sneller, maar dat kan ook komen omdat het een flink lichtere fiets is, met een minder stijf frame (er kan ook niet veel bagage op), en derailleurs ipv een Rohloff naaf. Wie zal het zeggen.
Wim

argument bandenkeuze is achterhaald ; met dank aan de 29" mtb / cru gesteld (!)

ondertussen is er genoeg keuze in de maat 622

de ruimte voor de band in frame vork rem is een ander verhaal

wiel 26" is theoretisch sterker
macdavid schreef:
Wim schreef:Het argument ten gunste van 28 inch is dat het door de grotere diameter beter rolt over ongelijk wegdek. Toch moet je dat met een korrel zout nemen, want de feitelijke verschillen in diameter tussen smallere 28 inch banden en bredere 26 inch banden zijn minimaal. De diameter van een 28 inch wiel met de gangbare racefietsmaat van 23 mm breed is net zo groot als die van een 650B randonneur wiel (etrto 584) met Grandbois Hetre banden van 42 mm of van een 26 inch wiel met 55 mm brede banden. Bicycle Quarterly heeft het proberen te testen, en kon geen statistisch significante verschillen ontdekken.
Het grote voordeel van 26 inch wielen is dat er een grote keus aan banden is, van heel snel tot heel grof en degelijk, waaronder veel comfortabele brede exemplaren. Snelle allround banden als de 50mm Big Apple zijn echt heel goed, en als je nog sneller wilt zijn er de Panaracer Pasela of nog sneller de Compass 26x1.75.
Zelf heb ik een vakantiefiets met 26 inch wielen, en dat bevalt prima. Met racestuur (46 cm Nitto Noodle). Mijn 28 inch fiets is ietsje sneller, maar dat kan ook komen omdat het een flink lichtere fiets is, met een minder stijf frame (er kan ook niet veel bagage op), en derailleurs ipv een Rohloff naaf. Wie zal het zeggen.
Wim

argument bandenkeuze is achterhaald ; met dank aan de 29" mtb / cru gesteld (!)

ondertussen is er genoeg keuze in de maat 622

de ruimte voor de band in frame vork rem is een ander verhaal

wiel 26" is theoretisch sterker
nee, want

er zijn vrijwel geen fatsoenlijke 29er travelframes

doet niet af aan het feit dat 28" wereldwijd slecht verkrijgbaar is; want nog steeds één van de hoofdargumenten is om voor 26" te gaan;

binnen (west) europa echter meestal geen probleem dus topicopener kan zich er waarschijnlijk prima mee redden; extra reden om voor 28" te gaan is als je niet al te klein bent
Matthie9000 schreef: nee, want

er zijn vrijwel geen fatsoenlijke 29er travelframes
één lijkt me genoeg ;)
29-ers zijn mogelijk voor ruwweg de langere helft van de Nederlandse mannen, en voor een handjevol vrouwen. De anderen (waaronder ikzelf) zijn er te klein voor.
Een van de charmes van 26 inch op een vakantiefiets is wat mij betreft de enorme keus aan banden. In 28/29 inch heb je geen brede Panaracer Pasela, Kojak of Marathon Racer. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de Conti Topcontact Winter II.
Wim
Wim schreef:Een van de charmes van 26 inch op een vakantiefiets is wat mij betreft de enorme keus aan banden.
Laat ik nu net 2 weken geleden mijn eerste 26"-er gekocht hebben en ontdek dat de keuze in 37 à 42 mm-banden behoorlijk beperkt is in vergelijking met 28".
Leon
Leon schreef:
Wim schreef:Een van de charmes van 26 inch op een vakantiefiets is wat mij betreft de enorme keus aan banden.
Laat ik nu net 2 weken geleden mijn eerste 26"-er gekocht hebben en ontdek dat de keuze in 37 à 42 mm-banden behoorlijk beperkt is in vergelijking met 28".
Leon
Cue -> Wim -> Pasela :D
m-gineering schreef:
Leon schreef:
Wim schreef:Een van de charmes van 26 inch op een vakantiefiets is wat mij betreft de enorme keus aan banden.
Laat ik nu net 2 weken geleden mijn eerste 26"-er gekocht hebben en ontdek dat de keuze in 37 à 42 mm-banden behoorlijk beperkt is in vergelijking met 28".
Leon
Cue -> Wim -> Pasela :D
Vergeet het, veel te kwetsbaar hier.
In de stad ligh altijd rotzooi. Na het opruimen van carnavalszooi duurt het maanden voordat de glassplinters tussen de kasseien uit zijn. Buiten de bebouwde kom staan overal doornstruiken en aangezien de routes over 100% asfalt erg beperkt zijn moeten banden voor mij ook bestand zijn tegen vuurstenen voor de 5% van de afstand over onverhard.
Leon
Een schot voor open doel:
Pasela: 32, 38 en 42 mm (en deze maten kloppen).
Marathon Racer, model 2012: 40 en 47 mm (in werkelijkheid smaller - iets van 37 en 42 mm schat ik).
Marathon Supreme: 42 mm nominaal
Gewone Marathon Greenguard: 32, 40, 47, 50 mm nominaal.
En er is vast nog veel meer.
Wim
>Pasela: 32, 38 en 42 mm (en deze maten kloppen).
Kwetsbaar

>Marathon Racer
>Marathon Supreme
Wil geen slick. Te vaak uitgegleden op steentjes en slik in de bocht toen ik slicks had.

>Gewone Marathon Greenguard
Lopen naar verluid te stroef.

Ik wil de oude marathon terug!
Ik ga morgen de fietsenwinkels in de buurt af, op internet vind ik ze niet meer.

Leon
De Racer en de Big Apple hebben voor 2012 allebei een dieper profiel gekregen. De Racer lijkt nu best veel op de oude Marathon.
Wim
Leon,
Ik vind de Marathon Greenquard licht lopen en zeker niet stroef, maar ook hier betreft het de menselijke maat, de één ervaart het zus en de andere ervaart het zo.
Volgens Schwalbe moet de Marathon Mondial (deze wordt gepresenteerd als opvolger van de Marathon XR) lichter rollen/lopen dan de XR.
De praktijk zal moeten uitwijzen of de Mondial een waardige opvolger zou kunnen zijn van de XR.
Alles is relatief. Ik vond de Greenguard afschuwelijk stug en zwaar, maar ik heb dan ook en broertje dood aan dat soort banden. Daarom rij ik zelf nog het liefst op Pasela's. Anderzijds, vergeleken met een Marathon Plus of een XR is de Greenguard vast een snelle band, maar ik denk niet dat dat Leon's bedoeling is. Ik denk dat de Racer 2012 nog het dichtst in de buurt komt van de oude Marathon (maar dan wel sneller).
Wim
Wim schreef:29-ers zijn mogelijk voor ruwweg de langere helft van de Nederlandse mannen, en voor een handjevol vrouwen. De anderen (waaronder ikzelf) zijn er te klein voor.
Een van de charmes van 26 inch op een vakantiefiets is wat mij betreft de enorme keus aan banden. In 28/29 inch heb je geen brede Panaracer Pasela, Kojak of Marathon Racer. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de Conti Topcontact Winter II.
Wim
http://www.conti-online.com/generator/w ... II_nl.html

de topcontact winter is er wél in de maat 37 622
37 is toch redelijk

http://www.conti-online.com/generator/w ... ex_nl.html

àlle maten in 622


panaracer pasela toch ook in 622 37

http://www.m-gineering.nl/shophoops.htm


schwalbe

ook de super moto = 60 mm > maat 622

grootste maat marathon racer 559 47
grootste maat marathon racer 622 40

grootste maat marathon winter 559 47
grootste maat marathon winter 622 42

racing ralph ? 622 60



ik ben niet pro of contra 559 of 622

nog een bedenking is dat gangbare velgen
een fraaier huwelijk vormen met een eerder smalle band