Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Snel Safari bestellen, maar met buitenboordlagers? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Snel Safari bestellen, maar met buitenboordlagers?

Ik denk toch vooral vanwege de lage Q.
Wim
Wim schreef:Ik denk toch vooral vanwege de lage Q.
Wim
Heb je de film "The Flying Scotsman" wel eens gezien?

Maar waarom zijn die buitenboordlagers dan ooit uitgevonden, als zelfs krachtpatsers als baanwielrenners kiezen voor vierkante as? Is het dan alleen een kwestie van een eenvoudigere produktieproces (as aan crank, cupkes voor 2 lagers) voor een hogere prijs?
Maarten123 schreef:Ik lees dat Avaghon een gewoon Deore crankstel met vierkante trapas gebruikt.
't Ligt er maar net aan wat je kiest. Ik heb bij de aanschaf van mijn Avaghon in 2007 voor een complete LX-groep gekozen, en daar zitten buitenboordlagers bij (die inmiddels zo'n 14.000 probleemloze kilometers gedraaid hebben). Ongetwijfeld kun je ook een andere trapas + crankstel kiezen; wat voor invloed dat heeft op de prijs zou ik niet durven zeggen (goedkopere trapas, maar niet het prijsvoordeel voor een complete groep?).

Overigens zou ik het raar vinden als je voor een trapas een keuze zou moeten maken tussen Avaghon of Snel. Beide zijn custom built-fietsen en ik zou verwachten dat men dan de onderdelen op je fiets schroeft die jij wilt. Anderzijds, Snel zegt op hun website over de Safari dat de aandrijving keuze biedt uit "de verschillende Shimano groepen" en dus niets anders?

Succes met de keuze,

Carl
Dank allen voor het meedenken. Wat adviseren jullie als de keuze bestaat uit een LX crankstel met buitenboordlagers of een Alivio met binnenboordlagers?
En als zo'n matig crankstel versleten is, waar zou ik dan toch een degelijke vierkante as met bijbehorende cranks en goede tandwielen kunnen laten monteren? Misschien zijn er mensen die hun setje wel eens hebben laten vervangen voor een degelijke vierkante trapas met toebehoren?

AB, wat voor een periodiek onderhoud aan buitenboordlagers is er dan mogelijk?
Op deze site kan je zien hoe je een buitenboordlager zou kunnen servicen

http://rothar.com/words/?page_id=279

En nog 1. Trouwens je hoeft de as niet uit het frame te halen. Je kan er dan alleen iets minder makkelijk bij

http://www.mountainbikerides.co.uk/fett ... ement.html

Het is een klusje van niets om het zelf te vervangen. Ik zou gewoon of de LX er zelf uit schroeven en verkopen. En daar een goed setje voor terug kopen met vierkante as. Of de LX op rijden. En dan daarna vervangen voor een vierkante as.
M276 schreef:Op deze site kan je zien hoe je een buitenboordlager zou kunnen servicen

http://rothar.com/words/?page_id=279

En nog 1. Trouwens je hoeft de as niet uit het frame te halen. Je kan er dan alleen iets minder makkelijk bij

http://www.mountainbikerides.co.uk/fett ... ement.html

Het is een klusje van niets om het zelf te vervangen. Ik zou gewoon of de LX er zelf uit schroeven en verkopen. En daar een goed setje voor terug kopen met vierkante as. Of de LX op rijden. En dan daarna vervangen voor een vierkante as.
Die plastic/metalen afdichtingsringetjes schadevrij uit het lager pulken is wel een risico. Misschien kun je oefenen met een oud lager alvorens je deze pulktechniek goed beheerst.
Het is wel bekend dat die kleine kogeltjes vanuit de fabriek nauwelijks goed in het vet zitten, dus wat extra vet lijkt me wel een goed uitgangspunt om mee te beginnen. Daarnaast moet je zien te voorkomen dat vocht en fijnstof voorbij de beschermingslaag kan komen. Dat geldt niet alleen voor vocht van buitenaf, maar ook voor vocht van binnen uit. Vandaar het idee om de lagers zowel van binnen als buitenaf met tectyl superwax (een soort stropige boter, geen smeermiddel) af te schermen. Pas op dat je het lekgat onderin het bracket ook open houdt.
Zo nu en dan de cups demonteren en minitieus schoonmaken vind ik dan weer leuk werk om te doen. Ook de enige manier om te checken hoe het zit met "vervuiling". En kun je meteen checken of je crankas nog goed stevig is aangedraaid.

Onderhoudsdiscipline is niet iets wat iedereen kan opbrengen, maar het kan wel vroegtijdige slijtage schelen en je leert je fiets kennen, wat weer vertrouwen schept. Voor de rest een beetje op souplesse fietsen, vinden die kleine kogeltjes ook vast fijn. :)
Na een bezoekje is er een alternatief voor een LX crankstel met buitenboordlagers gevormd: een simpele Shimano vierkante trapas, TA bladen en Alivio Crankarmen.

Qua duurzaamheid zou dit alternatief dus beter zijn? Anderzijds werd mij verteld dat je zeker gaat merken dat dit minder soepel gaat schakelen dan wanneer je alles in Shimano LX neemt (rest van de fiets is uitgerust in LX). Iemand die hier iets over kan zeggen? Lijkt mij toch ook iets om rekening mee te houden!
Ik heb na jaren LX sinds zo'n 15000 km alivio. Na 10.000 km waren de bladen wel op, maar ja, ze kosten ook niks. Van slechts schakelen heb ik niet zo veel gemerkt.
Leon
Met Alivio crankarmen heb je dan wel een duurzame trapas maar de kans dat een van de crankarmen breekt neemt denk ik onevenredig toe.
Leon schreef:Ik heb na jaren LX sinds zo'n 15000 km alivio. Na 10.000 km waren de bladen wel op, maar ja, ze kosten ook niks. Van slechts schakelen heb ik niet zo veel gemerkt.
Leon
En de rest van je fiets was LX? (Tevreden?) overgestapt vanwege lagerproblemen?
Misschien zou je wel wat merken van minder vloeiend schakelen als de bladen niet meer van Shimano zijn maar van TA...
Zuiz schreef:Met Alivio crankarmen heb je dan wel een duurzame trapas maar de kans dat een van de crankarmen breekt neemt denk ik onevenredig toe.
Ik ben benieuwd of je daar een voorbeeld van hebt.
Maarten123 schreef:
Leon schreef:Ik heb na jaren LX sinds zo'n 15000 km alivio. Na 10.000 km waren de bladen wel op, maar ja, ze kosten ook niks. Van slechts schakelen heb ik niet zo veel gemerkt.
En de rest van je fiets was LX? (Tevreden?) overgestapt vanwege lagerproblemen? Misschien zou je wel wat merken van minder vloeiend schakelen als de bladen niet meer van Shimano zijn maar van TA...
Ik ben nooit overgestapt want vroeger ('93) had je LX met vierkante as. Die waren erg goed, maar toen ook al bepaald niet goedkoop. Zo'n cranckstel kostte toen in de losse verkoop 135 gulden (zonder as maar met bladen), dus rechtstreeks vergelijkbaar met 135 euro van nu.
Leon
Met Alivio crankarmen heb je dan wel een duurzame trapas maar de kans dat een van de crankarmen breekt neemt denk ik onevenredig toe.
Is wel een hele boute veronderstelling Zuiz, hangt er natuurlijk ook vanaf waar je fietst. In Europa hoef je er geen problemen mee te verwachten. Heb zelf de beginjaren van mijn fiets alles op alivio gedaan en dat wou prima. Moet wel zeggen dat een LX achterderailleur wel vele malen beter is :P
Er zijn dus nog meer opties voor vierkantas crankstellen:

- Sugino XD (maar relatief wat duurder als je er goede bladen op laat zetten, zie m-gineering)
- Velo Orange (oa een mooie, betaalbare 48/36/24 triple à €125 oid, zie m-gineering)
- Campagnolo Comp (ook +/- €125 maar met grotere bladen dacht ik; campagnolo heeft overigens vaak eigenzinnige maten/afmetingen; ik weet niet hoe het combineert)
- Alivio (goedkoop en beter dan buitenboordlagers).

Alle oplossingen lijken mij verstandiger dan buitenboordlagers; ik heb op mijn koga een alivio crank, op mijn randonneur een velo orange 48-36-24.