Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano XT naaf - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Shimano XT naaf

Leon schreef:Zelfs bij de beste vakantiefietsenmakers kun je een onderdeel op je fiets aantreffen dan wat je expliciet niet besteld hebt. Kun je nagaan hoe het is bij de mindere goden of zelfs localo's...
Ik heb ooit bij een localo dé duurste Gazelle (toen f 2750,-) besteld en er zat een complete Acera-en noname-groep op in plaats van compleet LX. De man wilde me de fiets gewoon meegeven en hij had het zelf niet door.
Dus ik verbaas me echt nergens over.
Leon
ja ik vrees dat je inderdaad gelijk hebt...
jeroen_ schreef: okee, los van de discussie of je 32 - of 36 spaaks wielen zou moeten nemen vraag ik mij af of je de (industrie) lagers uit de SRAM x.9 achternaaf kunt (laten) vervangen als ze op zijn?
Bij de meeste naven met industrielagers is dat een koud kunstje. Vaak is niet meer dan blote handen nodig. Soms een stok en een steen of een pannetje warm water.

Been there, done that.

grtjs, Walter
(bericht verplaatst naar nieuw topic)
Bijna vijf jaar geleden startte ik dit topic om te vragen of de Shimano XT naaf wel ok zou zijn. Mijn exemplaar is inmiddels 41.346 km verder zonder problemen.
Jeroen, dat is goed nieuws. En je maakt veel km's :shock:
Op mijn Raptobike lowracer uit 2011 zitten Deore naafjes die inmiddels 30.610 km hebben gereden. Elk jaar nieuwe kogeltjes, vet en de juiste afstelling, zorgen voor een lange levensduur. De cups en conussen zien er nog fris uit. De waterdichtheid van Deore is minder dan XT, maar de kogeltjes van XT schijnen dan weer kleiner te zijn, door gebruik van een iets dikkere aluminium as.
Goed nieuws inderdaad - hoeveel onderhoud is aan die XT-naven gepleegd in die 41K+ kilometers?

Ik hoop einde jaar te gaan rijden met SLX M7000 naven. Schijnen een betere afdichting te hebben dan "voorheen". Komen in een MTB, dus ik ben benieuwd!
Hallo Jeroen, Ik vind netjes dat de topicstarter geeft feedback na een lande testperiode.

Verder verbaasd mij niet dat een XT naaf goed is. Shimano zijn wel bekend met zijn conservatisme, maar wereledfietsers zijn nog conservatiever.
Het is wel bekend dat AL as met kleine kogels moet niet door der lompe boer onderhouden worden.
BTW – er is ook 15mm as standard
Persoonlijk heb ik wat minder goede ervaring met Deore naven – de single afdichting is wat minder geschikt voor Hollandse weer en grond/zand
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=27897


@Travelmaster - SLX M7000 is andere constructie dan XTs van afgelopen 5..6jaar
http://si.shimano.com/php/download.php? ... 0-4006.pdf
vs
http://si.shimano.com/php/download.php? ... 0-3176.pdf

- dunne stalen 10mm as vs AL
- grote 9x 1/4"kogels vs 13 x 3/16"
- single afdichting vs double
Ha Miro,

Volgens mij link je twee keer naar hetzelfde PDF?
@Travelmaster: ik heb getracht een keer per jaar de lagers van vers kogellager vet te voorzien, in de praktijk zal het niet vaker dan een stuk of drie keer zijn ververst. Gemiddeld om de +/- 13.000 km dus.

Verder zijn er nooit nieuwe kogeltjes of andere onderdelen in gezet, alles is nog origineel. Ik heb er ook ieder jaar door de pekel winters mee gereden, vaak met wat lichte bagage.


@miro: goed om te horen, ja ik deel graag mijn n=1 ervaringen voor het geval anderen daar nog wat aan kunnen hebben.

Ik weet niet of ik geluk heb gehad of dat de kwaliteit van de XT achter naven niet zo slecht is als je soms leest op dit forum. Ik heb ook geen idee, of de XT naven de afgelopen jaren nog gewijzigd zijn. Het grappige is, dat mijn LX naaf op mijn rechtop-fiets wel serieuze problemen heeft gegeven. Ik weet niet, of het feit dat de XT naaf in een ligfiets wordt gebruikt nog invloed op de slijtage / belasting heeft omdat de gewicht verdeling bij een ligfiets wellicht anders is dan bij een rechtop-fiets.

Hierbij enkele foto's die ik nam tijdens de laatste onderhouds beurt. Toen bleek dat 1 zijde reeds droog was... De conussen vertonen wel wat slijtage, maar na goed smeren loopt het prima. Ik wil kijken hoe lang de naaf het volhoudt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik meen op de conus rechts op de laatste foto toch een spoor te zien dat ik niet anders noem dan volledig versleten; niet verwonderlijk gezien vooral de eerste foto. Met wat zoekwerk zijn overigens waarschijnlijk nog wel nieuwe conusjes te vinden.
Op de foto hieronder zie je wat bij zo ongeveer de absolute grens is:
Afbeelding
Foto ergens anders van de forum gehaald. Met dank aan forumlid Pathfinder II
Die ziet er inderdaad behoorlijk versleten uit, meestel een combinatie van weinig/geen kogellagervet meer, vuil/zand en onjuiste afstelling. Van alle Shimano naven (oude en nieuwe) die ik in mijn handen heb gehad is er geen een waarvan de lagers juist waren afgesteld. Zelfs van nieuwe naven zijn de lagers meestal te strak afgesteld, daardoor kunnen de conussen (cups zijn harder en draaien rond, conussen staan stil dus worden op één punt belast) na enkele honderden km's al slijtage vertonen. Maar ook te los afgestelde lagers zorgen voor versnelde slijtage of zelfs gebroken kogels.
@Leon: wat mij betreft is de naaf pas versleten als hij merkbaar slechter loopt of als hij uit elkaar valt.
@ Jeroen

Duidelijk en eerlijk verhaal

Bekende belden zelfs ook elke dag fietser. My nexus naaf ook heel geplaagd in dit forum
https://www.flickr.com/photos/56638847@N02/

gewijzigd :

Nu pas zie de Hi-res fotos - MIschien ben ik techno-freak maar de naaf is 3 keer volledig op

De eerst stap in mij onderhoudsritueel is de wiel chirurgisch schoon van buiten krijgen
jeroen_ schreef:@Leon: wat mij betreft is de naaf pas versleten als hij merkbaar slechter loopt of als hij uit elkaar valt.
Ik koop een fraaie fiets niet om met diverse onderdelen tegen de grens aan te zitten van niet meer lekker rijden of zelfs uit elkaar vallen. Het verbaast me wel vaker dat mensen dure (>€2000) fietsen kopen en vervolgens nadat diverse onderdelen al over de slijtagegrens heen zijn nog jaren krakend rond te fietsen met het excuus "het gaat nog wel". Het gaat dan vaak over ketting en tandwielen; met naven merk je het verschil niet zo snel.
Voor een dagelijks ritje in en om het huis zou ik ook aandurven, maar wel met bepakking op vakantie in combinatie met slechte wegen. Dan zullen de lagers, als ze al ingesleten zijn, alleen nog maar harder slijten. De lagers/naaf kan dan zoveel speling krijgen dat de remmen aan gaan lopen of de band tegen het frame aan gaat schuren. Zelfs de kogels kunnen breken. Zoals Leon al aangeeft, wil je dat toch niet. Je kan dan beter de conussen en kogels (of de gehele naaf) vooraf vervangen dan dat je onderweg met panne komt te zitten.
Ik ben van mening dat de slijtage meevalt, het kan denk ik nog veel verder afgesleten worden.

Zoals reeds eerder vermeld loopt de naaf niet merkbaar slechter dan toen hij nieuw was en hij maakt geen geluid dus is er wat mij betreft geen reden om onderdelen te gaan vervangen. We zullen zien hoe lang hij nog meegaat - zodra hij echt kapot is zal ik dat hier melden :D
En dan gaat jeroen er volgens mij al knap bewust mee om. Ja, natuurlijk kan het altijd beter. Maar deze naaf heeft zonder problemen al meer dan 40.000 km gelopen. Ik zeg: helemaal niet gek, dat ding is de wereld rond geweest. 't Is niet dat-ie elk moment uit elkaar kan vallen zeg.
Goed van je Jeroen dat je feedback geeft over je naaf. XT zijn inderdaad prima naven en zoals Gideon al zegt komt het aan op de juiste manier afstellen van speling. Dan gaan ze vele kilometers mee. LX is in mijn opinie dan ook te veel opgehemeld. goede naven hoor dat lx en vooral voordelig. Maar afdichtingen en dergelijke van XT is echt beter!

Afstellen van cup conus naven daar heeft M-genering nog een heel handig tooltje voor bedacht wat ik zelf ook gebruik: http://www.m-gineering.nl/tipsoud.htm

En hier ook nog waardevolle info:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?tcc
Marten is overigens niet bijster enthousiast over deze naaf. Ik citeer (zie hier, bijna onderaan: Ik ben er heilig van overtuigd dat Shimano de XT achternaaf net zolang verbeterd heeft totdat hij 100% verkloot was. Ik durf de varianten met aluminium as dan ook niet in een vakantiefiets te monteren en zie hem ook niet vaak langskomen. Maar vandaag was er iemand op doorreis, met iets speling op de achternaaf en cassette. Niet zo raar, de schroefdraad die de naaf bij elkaar houdt was geheel verdwenen en na het losnemen van de linker conus kon je de freehub er zo afpakken! En hier nog eentje waarvan het naafhuis na 15 duizend km is gaan scheuren.
Met name het freewheel van de nieuwe XT-naaf schijnt kwetsbaar te zijn. De discussie over deze naaf begon op dit forum 8 jaar geleden. Zolang is het nieuwe model dus al verkrijgbaar.
Zelf heb ik deze achternaaf 4 jaar geleden tijdens een onderhoudsbeurt op mijn (oude) fiets laten zetten. Ik wist toen nog niet dat de kwaliteit van deze naaf omstreden was en de fietsenmaker wist dat blijkbaar ook niet. Inmiddels heb ik er bijna 17.000 km probleemloos mee gefietst en er geen enkel onderhoud aan gepleegd. Misschien heb ik geluk gehad, misschien is de naaf niet zo slecht als hij in theorie zou moeten zijn; in ieder geval lees ik op dit forum meer klachten over lekkende Rohloffnaven en kapotte Brooks zadels (waar ik ook nog geen last van heb gehad, maar mijn Rohloff is nog geen jaar oud), maar dat kan natuurlijk komen omdat Brooks en Rohloff op dit forum populairder zijn dan de nieuwe XT-achternaaf ;-)
@Slaapt: bedankt voor de links.

@keesswart: juist omdat de XT naaf niet bij iedereen zo'n geweldige reputatie heeft vind ik het vermakelijk om er toch eigenwijs flink mee te blijven fietsen. Ik zal niet beweren dat de XT naaf daarom een goede naaf is. Wellicht heb ik geluk gehad. Mocht het toch een keer mis gaan dan is dat maar zo. Dan verschijnt hier een fraaie foto.